Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Enig at de bør gi AZ som dose 2 til de som har fått dose 1. All data tyder så langt på at hvis man ikke fikk bivirkninger på dose 1 så vil man ikke få på dose 2.

    Når det gjelder å gjøre vaksine frivillig tilgjengelig så tror jeg nok J&J er mer egnet for dette, da slipper man unna med en dose.
     
  2. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, den også selvsagt :)
     
  3. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
  4. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Halv ni fredag kveld ringte de... fra det lokale vaksinesenteret mitt, og lurte på om jeg kanskje hadde mulighet til å komme innen 30 minutter ellers så måtte de kaste vaksiner. Dette går fremover. Plutselig er det din tur.
     
    furlong, EndreD, haakonks and 2 others like this.
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Lyst å nevne ca alder på deg og ca lokasjon?
     
    Xflipper liker dette
  6. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    passert 50, gamle oslo
     
    Xflipper and Insomnia4u like this.
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Espen Rostrup Nakstad sier importsmitten fra utlandet er høy i Norge.

    – Av alle som kommer til Norge og testes nå, så er det om lag 0,7 prosent som tester positivt for korona og er smitteførende, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad. NRK link

    Har Helsedirektoratet og FHI faktiske tall på hvem som er smitteførende av tester tatt?

    Positiv PCR-test betyr på ingen måte at du nødvendigvis er smitteførende og etter hva jeg kjenner til oppgis ikke Ct-verdier til pasient.

    Nå bruker vi heldigvis hurtig antigentest ved ankomst fra utlandet, som er bedre til å påvise de som faktisk kan smitte andre. Ref. karantene vs. isolasjon.

    Det finnes heller ingen internasjonal enighet om hvilke verdier på en SARS CoV-2 rt-PCR test som betyr du med stor sannsynlighet er smitteførende. Den faktoren vil være personlig, med en rekke variabler og usikkerhet.

    [​IMG]
    Kilde: Michael Mina
     
    Last edited: 19. april 2021
    Avixlo, drsyk, Xflipper and 1 other person like this.
  8. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    SayWhat and Edvard like this.
  9. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Status på hvem som vaksineres nå i Gamle Oslo:
    De siste i gruppe 8 får første dose, altså personer alderen 55-64 år.
    Fastlegene jobber også med å de siste pasientene i gruppe 5-7.

    Status i Østensjø (mitt område):
    Gruppe 4A, Alder 65-74 år og samtidig gruppe 4B personer mellom18 og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp

    Hvor lenge skal skjevfordelingen inad i Oslo foregå? Føler min bydel ligger laaaangt bak de prioriterte. Bjerke er nå i gang med gruppe 9 (45-54 år).
     
    jgroneng, Insomnia4u and SayWhat like this.
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,656
    Bonuspoeng:
    183
    Gamle Oslo er tydeligvis langt foran bydel Sagene. Her er man ikke ferdig med gruppe 4 engang. Antar at skjevfordelingen fortsetter til alle har fått vaksine eller skjevfordelingen i antall smittede blir borte eller reverseres?
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    I første omgang vil skjevfordeling fortsette til man har vaksinert alle risikogrupper samt personer over 45 år.

    Det er enda ikke bestemt hvordan man skal vaksinere gruppen fra (16)/18-44, og det er heller ikke bestemt hvordan man eventuelt skal skjevfordele i denne gruppen.
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor ille kan det bli, om vi får en aggressiv virusvariant på besøk?

    Tallene til India er vilt underrapportert, med lite testing og dette er status. Den kurven begynner å ligne på eksponentiell.

    Primo april var det estimert at ratio mellom ekte og rapportert smitte var 20, dvs. 5% av tilfeller ble oppdaget. Om du ganger opp dagens tall blir det ca. 4.4 millioner smittede per dag. Det er et ganske pågående virus, med ukjent effekt av vaksinene.

    Foreløpig ligger dødsfall lavt i India sammenlignet med Europa, Brazil og USA.

    Kilde: https://twitter.com/MaxCRoser

    [​IMG]
     
    Insomnia4u liker dette
  14. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    For å fylle ut bildet vil jeg legge til at det var status i Gamle Oslo per 15/4 dvs sist torsdag.

    Da skrev de i tillegg 'Vi starter med å kalle inn de eldste i gruppe 9 inneværende uke (personer 45-54 år)' dvs de startet opp med å sette opp timer for de øverste kullene i gruppe 9.

    Selv er jeg litt over midten i gruppe 9, hadde også registrert meg på nettløsningen til oslo kommune hvor man sier seg villig å møte på 30 minutt varsel. Disse listene bruker de tydeligvis.

    Det stemmer at det er skjevfordeling mellom bydelene. De hardest rammede får ca 20% ekstra hva jeg har forstått. Det er endel og gjør utslag på '5-10 år' i kullene virker det som. Anslagsvis 2-3 uker raskere gjennom alle gruppe skal jeg tippe.
     
    Insomnia4u liker dette
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor lenge skal skjevfordelingen i Verden foregå?

    Det kommer alltid til å oppfattes som sjevfordeling, når noen andre får noe som jeg/vi ikke får.

    Bydelene i Oslo har innbyggere fra ca 27000 til ca 62000, og samtidig har en stor variasjon i aldersgrupper innenfor hver bydel.
     
    puckno liker dette
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er tilhenger av at vaksinene fordeles etter smittetrykk.

    Men husk at det er veldig mye enklere å være positiv til dette hvis man er en av dem som får "glede" av dette.
     
    Kristian and Durek like this.
  17. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Enig i begge deler.

    Er selv fra en kommune som blir noe forfordelt på grunn av skjevfordelingen til Oslo, men jeg støtter fullt opp om skjevfordelingen og mener den egentlig kunne vært enda skjevere o_O Får man ned smitten i Osloregionen er mye gjort, og det er bra for hele landet imo.

    Så er det selvsagt en del lettere å mene dette når man selv er ferdig vaksinert :oops:
     
  18. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet med å gå etter bare smittetrykk og alder er at du ikkje treffer dei som har høy risko for å bli stor spredere vist dei blir smittet.

    Etter det eg er blitt fortalt av ein bekjent med litt kontakter inn i Bodø kommune så startet det store smitteutbrudet av mutert virus der opp etter at ein bussjåfør blei smittet av eit yngre familiemedlem som hadde vært i utlandet.

    Bussjåføren smittet så ein masse andre i jobb sammenheng og så var det i gang.

    Det å velg ut dei yrka som har høy risko for å bli smitte spredere vil være mye meir effektiv bruk av ein knapp ressurs som vaksine enn å bære gå slavisk nedover aldersgruppene.

    Ein smitteførende 18 åring i kassen på ein av Norgesgruppens butikker er mykje meir farlig for smitte situasjonen her i landet enn ein 50 åring med voksne barn som jobber på heimekontoret.
     
    Last edited: 19. april 2021
    snus_mumrikken liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke vært så veldig opptatt av skjevfordelingen. Tenkt at det vel er like så bra.
    Skjønt, jeg har stusset på at kollegaer uten bakenforliggende i aldersgruppa under meg som bor i Oslo har fått vaksine mens man her i Lillestrøm akkurat har rundet av gruppa over meg og fortsatt holder på med de med bakenforliggende.
    Så hører jeg på nyhetene at FHI vurderer å snu prioriteringen når bakenforliggende er ferdig til å prioritere 18-45, begynne på 18.

    Nå syns jeg ikke det er så ålreit lenger. Som Molde ordføreren sa, her premieres de som ikke følger reglene.
     
  20. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har respekt for frustrasjon og at folk gjerne skulle hatt vaksine i går, men for å løfte blikket litt må det gå an å si at det er et i-landsproblem å bruke negativ energi på at folk får vaksine, når haugevis av land og verdensdeler ligger/vil ligge årevis bak oss. Samtlige i dette landet besitter enorme ilandsfordeler når det gjelder tilgang til gode vaksiner.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden