Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Du er for ung,,!
     
    Kristian, drsyk and RoadKing like this.
  2. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat 18 åringene kunne det vært ein god idea å vaksinere.

    Da hadde vært mulig å avholde eksamen, på noenlunde normaltvis. Israel gjorde dette på grunn av eksamen.

    Så har du jo at dei som er siste kullet på videregående i vår, vil mange tilfeller være 1 års studentene på Høyere utdanning i høst. Igjen ein stor smittekilde som vi såg i fjord haust.

    Plus at noen av dei vil også være høstkullet for rekrutter til førstegangs tjenesten, er vel ikkje heilt lett å holde 1 meteren bak i ein stormpanservogn på vei gjennom skog og mark for seie det slik. Eller på eit 8 mannsrom på rekruttskulen.

    Den ferdig utdanna og enslige 25 åringen med heimekontor derimot bør prioriteres bak 45 åringen med barn i barnehage eller skulealder.

    Men det 35 år gamle læraren bør gå framføre 45 åringen grunna umuligheten å forhindre smitte i skulane.

    Så lenge som vaksinen er ein knapphets ressurs så vil det å gå etter alder åleine bli feil, sjølv om det vil være vanskelig å administere.

    Akkurat det å sette opp prioritering lister utover alder og alvorlig sykdom burde vært gjort med ein gang det blei klart etter nyttår at vaksine tilgangen ville bli begrensa og dette ville ta litt tid sjølv om alt gjekk på skinner. Som vi no veit har jo ikkje ting gått på skinner.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,677
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel mer det at jeg nå ser ut til å havne mellom to stoler. Man stopper med gamlingene på 65-74 og tar et kvantesprang ned til 18 og går oppover derfra. Meget urimelig spør du meg :(
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,677
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt rett, jeg bare må få sutre litt fordi jeg gjerne vil ut å fly. Og det er jo selvsagt også et i-landsproblem :)
     
    SayWhat and puckno like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,677
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Gode argumenter. Kan ikke si noe på det.
     
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Sett i lys av at alle skal være vaksinerte ila. de 4 månedene som kommer så synes jeg vel egentlig det er for mye mas fra ørten grupper om hvem som skal vaksineres først. Det er tross alt en relativt beskjeden periode det gir av effekt.

    Det mest fornuftige er kanskje å øke skjevdelingen til Oslo og de andre med mye smitte. Norge blir ikke "åpent" før Oslo og Viken er klar.... Raymond signaliserer i Avisa Oslo: En omfattende gjenåpning av Oslo er trolig først realistisk mot sommeren, mer enn i mai, mener Oslo-byrådsleder Raymond Johansen.
     
    holmen liker dette
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror at en mer risikobasert vaksinering nok hadde vært mer effektiv, og da som du sier med å ta de som har størst fare for å bli smittet i jobb, og de som er nødvendige for at landet skal gå rundt. Men da havner man i en umulig politisk øvelse med å lage en offisiell liste over de «viktigste» yrkene i landet vårt, og da tror jeg det fort ville blitt rabalder
     
    SayWhat liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,677
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    "president" Raymond sier hva som helst for å få spalteplass :) Forøvrig enig.
     
    SayWhat and RescueMe like this.
  9. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Vaksinasjonen i går fremover, og hastigheten har tatt seg opp også...

    I går passerte vi at 20% av befolkningen har fått første stikk med vaksine. Det vil si at vi har vaksinert litt over 25% av alle over 18 år i Norge.

    Neste uke blir også første uke med økte leveringer fra Pfizer/BioNTech (de 600k ekstra dosene i Q2), så sammen med leveringen av Moderna-vaksiner sendes nesten en kvart million doser ut til kommunene kommende uke.
     
    Avixlo, Edvard, RoadKing and 3 others like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om den Indiske varianten B.1.617 spres i Europa, så kan det bety trøbbel for oss alle.

    Så langt melder Israel, som har vaksinert ca. 81% av befolkningen over 16 år med Pfizer/BioNTech, at vaksinen har noe, men redusert effekt mot denne virusvarianten.

    Hvordan fremtidige varianter vil påvirke effekten av våre vaksiner er for tidlig å si.

    The chief executive of Pfizer says people will probably need a third dose of a Covid-19 vaccine within 12 months of being fully inoculated, and may have to receive annual booster jabs. link

    https://www.google.com/search?q=B.1.617+India
     
    Last edited: 21. april 2021
  12. eurit

    eurit Gullkort på Rema

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Det blir spennende å følge med på Israel fremover da deres smittetall vil fortelle oss mye om disse variantene. Enn så lenge så ser det jo ut som de er godt på vei til å eliminere covid-19 innenfor egne grenser.

    Jeg tror og håper disse variantene er litt blåst opp av media og "eksperter" som ser at det genererer mye klikk og oppmerksomhet.

    Og at CEO i Pfizer sier at vi muligens må ta en tredje dose er vel ikke så overraskende, han vil jo tjene så mye penger som mulig. Tar gjerne en tredje og fjerde dose jeg, men da forholder jeg meg heller til anbefalinger fra FHI.
     
    snus_mumrikken liker dette
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt klart at så lenge viruset muterer så må vaksine etterhvert oppdateres. Pfizer har jo sagt at det tar 6 uker (hvis jeg husker rett) fra de har "oppskriften" til vaksinen kan være oppdatert. Det er en prosess på gang for å se om vaksinen kan modifiseres og fortsatt være godkjent, eller om de må igjennom en ny testrunde for hver gang.

    Anser det som sannsynlig at vi må få en booster om senest 2 år. Mye avhenger av om man får begrenset smitten og dermed også muteringen(e). Mye smitte = mer mutasjon.

    Det er jo mange vaksinekandidater som også vil kunne hjelpe fattigere land. Jeg håper vi får til å vaksinere så mange som mulig i 2022.
     
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Til nå er det vel variantene fra Brasil, Sør-Afrika og India som Pfizer (og alle andre) ikke gir optimal beskyttelse mot. Dessuten er det vel kun påvist 6 mnd beskyttelse uansett (antageligvis lengre).

    Gjetter på at en boostervaksine er klar tidlig i 2022. Husk at Pfizer er uaktuell i mange fattige/varme land pga oppbevaring i -70, og høy pris.

    Det blir spennende å følge prosessen ift godkjenning med de momentene du nevner :)
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hvis de klarer å lage vaksinen som en pille.
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Mange land mangler den essensielle infrastruktur for innenlands transport, og kjøle/frysekjede er fullstendig fraværende. Umulig å distribuere Pfizer om de så fikk vaksinen gratis.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,677
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    For noen framtidsutsikter. En evig runddans med vaksiner. :(
    Det kommer til å ha kolossale konsekvenser for turisme. Kanskje naturen selv kommer MDG til hjelp.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Etterhvert som nysmitte faller vil mutasjoner falle, og da blir behovet for oppdatert booster mindre. Håper jeg.
     
    puckno and RoadKing like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,552
    Bonuspoeng:
    293
    AZ og Janssen er da litt enklere. Og for andre land er oppsiden større en nedisden ved bruk av disse vaksinene.
     
  20. eurit

    eurit Gullkort på Rema

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Tror ikke det blir så fryktelig ille. Selv om det er mye snakk om mutasjoner så muterer Koronaviruset seg saktere enn f.eks influensavirus, noe som minker sjansen for at man må ha årlige vaksiner i overskuelig fremtid. En booster-vaksine i 2022 er sikkert sannsynlig, men nok mer som enn sikkerhetsmargin og sikkert ikke en nødvendighet for å kunne reise.
     
    puckno and RoadKing like this.

Del denne siden