Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,217
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde satt meg på første fly til NYC helst i biz om jeg hadde vært garantert vaksine på ankomstdag og ingen karantene krav over dammen :D:D
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Britene kan forsiktig begynne å reise igjen - men det er kanskje ikke så mange av disse landene de kommer inn i ?

    Storbritannia legger til 12 land på sin “grønne liste”, og åpner med det for karantenefri innreise, melder Reuters.

    Britene kan dermed besøke disse stedene uten å måtte gå i karantene når de kommer hjem:

    Australia, Brunei, Falklandsøyene, Færøyene, Gibraltar, Island, Israel, New Zealand Portugal, Singapore og St. Helena, Tristan de Cunha og Ascension i tillegg til Sør-Georgia og Sør-Sandwichøyene i Antarktis.

    De nye innreisereglene vil gjelde fra 17. mai. Endringen blir sett på som et forsiktig skritt mot å åpne for utenlandsreiser igjen.

    Fotballfans fortviler imidlertid, ettersom Tyrkia ikke er på listen. Det vil gjøre det vanskelig å reise til Istanbul, der Chelsea og Manchester City møtes i Champions League-finalen 29. ma
    i.
     
    Maggie liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat den der reagerer jeg og på. De burde gi dem til de som vil ta dem istedenfor.
     
    Insomnia4u and snus_mumrikken like this.
  4. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,982
    Likes mottatt:
    10,845
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, men da får du også dratt på tur igjen. Det skal ikke undervurderes!
     
    holmen and Lars J like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Utviklingen i Danmark med gjenåpning og atter stigende smitte lover ikke godt :(
     
    Jeanette liker dette
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Danskene har gått ut og sagt at de aksepterer mer smitte og flere syke som en konsekvens av de åpner opp.

    At antall smittede øker av en åpning er nok ikke uventet. Danskenes gjenåpningsstrategi baseres hovedaklig på testing, jo mer som åpnes jo mer testes det.
    Men det blir spennende og se hva som skjer mtp sykehusinnleggelser de neste ukene.

    Den danske helseministeren virker iallefall ikke være altfor bekymret, enn så lenge

    Screenshot from 2021-05-08 20-00-05.png
     
    Last edited: 08. mai 2021
    EndreD, Durek, RoadKing and 1 other person like this.
  7. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,204
    Likes mottatt:
    5,032
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg så de elleville tilstandene utenfor et godt kjent kjøpesenter på grensa mellom Oslo og Bærum i dag, er det bare å belage seg på en smitteoppblomstring. Selv om butikkene er åpnet, MÅ man ikke strømme til dem i hopetall første uka...
     
  8. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    En linje jeg gjerne ser at vi legger oss på her i lander også om ikke så altfor lenge :eek:
    Når risikogruppene har fått sin vaksine, gjør det da ikke så mye om russen fester og får noen utbrudd av corona her og der imo
     
    Schlandy and Oppirumpadi like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Blir vel ikke noe bedre om alle venter til neste uke …
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,204
    Likes mottatt:
    5,032
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vært stengt siden januar. Selv om butikker og kjøpesentre nå åpner trenger man ikke å strømme til så fort man har muligheten. Det var poenget mitt.
     
    Eddie47, Maggie and holmen like this.
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,217
    Bonuspoeng:
    183
  12. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,217
    Bonuspoeng:
    183
  13. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje dumt spørsmål, men har ikke reiserådet hele tiden vært trafikklysene? Alt utenom EØS/Schengen har ikke blitt vurdert og dermed vært rødt skravert område og alt innenfor EØS/Schengen er enten rødt, gult eller grønt. Akkurat nå er deler av Finland, Færøyene og Grønland gule og har derfor unntak fra reiserådet.

    https://www.regjeringen.no/no/tema/...masjon/velg-land/reiseinfo_danmark/id2415976/
     
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    De skal ha en pressekonferanse 11.mai angående hva som skjer med AZ og JJ-vaksinene. Regner med de informerer der. Er ganske optimistisk å tro at de åpner opp, da de strammer ytterligere inn på covid-forskriften ang karantenehotell for tilreisende utenfor EU fra i dag av.
     
    kaiarne liker dette
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    I en FB-gruppe så jeg det sto at innreisekarantene skal være til 1. september. Noen som har sett noe på dette? Jeg har ikke sjekket alle offisielle nettsider..
     
  16. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    500
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    93
    Sakset fra regjeringen

    Slik jeg tolker under, så er det ikke( har aldri vært) krav til karantenehotell ved retur fra f.eks Hellas?

    Øyner jeg håp for den bookede turen i Juli? :cool:


    Regjeringen har besluttet å utvide karantenehotellordningen slik at det fra 9. mai kl. 12 innføres pålegg om karantenehotell for alle reisende fra land utenfor EØS/Schengen.
     
  17. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge landet du kommer fra og/eller land du har mellomlandet i er rødt på FHI sitt kart må du på karantenehotell, eneste unntak er hvis du har vært på en nødvendig reise. Før gjaldt unntaket også får reisende fra utenfor EØS/Schengen, men som jeg har skjønt det med denne endringene er unntaket nå kun for nødvendige reiser innenfor EØS/Schengen.
    https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/flere-reisende-ma-pa-karantenehotell/id2848119/
     
    trygveat liker dette
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Er det lov med transit på flyplass i USA når ein kjem frå EU/Schengen no?
    Viss ein skal vidare til f.eks Den Dominikanske Republikk, Costa Rica eller liknande?
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg kan gi en fasit, så antar jeg nei. Sammenlignet med at man må ha ESTA selv om man bare skal ha transit.

    Jeg fant en liste med unntak for entry regulations
    https://www.nafsa.org/regulatory-information/covid-19-restrictions-us-visas-and-entry
    , og en av de er
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Det globale reiserådet forlenges til 25. mai


    Pressemelding | Dato: 10.05.2021

    Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet forlenges til 25. mai, og det kan bli forlenget.

    - Helsemyndighetene vurderer i disse dager grunnlaget for det globale reiserådet utover sommeren. Derfor er det for tidlig å si nå hvor lenge reiserådet vil bli forlenget. Dette er bakgrunnen for at forlengelsen av det globale reiserådet i denne omgangen blir kort, kun fram til 25. mai. Vi trenger noe mer tid før vi kan si hvordan det globale reiserådet vil være i sommer, sier kommunikasjonssjef i Utenriksdepartementet, Trude Måseide.

    Det er fortsatt en uforutsigbar situasjon for reisende, med strenge restriksjoner i mange land, og høye smittetall. Det er derfor fortsatt ikke forsvarlig å gjøre lettelser eller avskaffe det globale reiserådet på nåværende tidspunkt. Dette er blant annet på grunn av smittesituasjonen globalt, kapasitet i de ulike lands helsevesen og andre lands reiserestriksjoner.

    Utenriksdepartementet kommer tilbake med mer informasjon innen 25. mai.
     

Del denne siden