Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,193
    Bonuspoeng:
    293
    Er det sånn at alle hoteller på/ved OSL er i bruk som karantenehotell? Eller går det an å bo der uten å dele hotell med straffangene?

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,706
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det blir mange av dem må du kanskje dele rom med dem???

tobeornot999, RoadKing and holmen like this.
  3. qouz

qouz Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Hvordan er reglene ved nødvendig arbeidsreise til et Schengen land, må man på karantene hotell når man kommer tilbake? Eller kan man ta karantene hjemme?

Jeg tolker reglene slik at jeg kan ta karantene hjemme, men at det fører til at hele husholdningen bør gå i karantene?

4. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg har noen kilder å vise til så antar jeg det da dette trolig er ganske gunstig for hotellene..
    Når jeg var på hotell så virket det som at to av tre etasjer ble brukt til karantene

5. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan ta karantene hjemme uten at de andre må i karantene, men man må blant annet ikke dele bad og soverom, ligger mye om dette på nett men finner det ikke igjen i farten

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,193
    Bonuspoeng:
    293
    Ok. Da finner jeg en annen løsning.

7. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Vil anbefale deg å lese disse to sidene, det burde hjelpe en del. Angående karantene hjemme står dette på FHI sin side: "Husstandsmedlemmer som bor sammen med en person som er i innreisekarantene oppfordres til også å være i karantene hvis de ikke har adskilte soverom og bad, eller det er vanskelig å holde to meters avstand. Husstandsmedlemmer som bor sammen med en person som er i innreisekarantene oppfordres til å teste seg på dag syv etter innreise selv om de ikke selv har vært i karantene."
    https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/
    https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#nodvendig-reise

8. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    – Regjeringen vil videreføre en streng grensekontroll til 10. november 2021. Regjeringen vil også videreføre ordningen med karantenehotell for innreise til Norge og beredskapen på callsenteret for innreiseregistrering i samme periode, skriver de i en pressemelding om det reviderte nasjonalbudsjettet.

https://www.vg.no/nyheter/i/Ep7Ama/vil-forlenge-karantenehotell-ordningen-til-november

Litt usikker på hva de mener med streng grensekontroll i denne sammenheng, men en må vel anta at det lempes på de tiltakene vi har i dag i alle fall

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    I ingressen står det i det minste "..hvis det blir nødvendig".

Jeg tror ikke norsk reiseliv overlever hvis vi ikke kan ta i mot noen turister før november.

Hvis EU vil ha mer åpning i sommer, hvem skal da i karantenehotell? Reisende fra land utenfor Schengen?

Maggie liker dette
  10. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Se der ja. Ellers enig i det du skriver.

Kan jo hende at det blir for folk som ikke har tatt vaksine?

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan være det mest realistiske alternativet, som et begrensende tiltak. Vil uansett være en risiko for smitte når en åpner mer opp.

OttoL liker dette
  12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    kaiarne liker dette
  13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Graf som illustrerer tiden du er smittebærende vs. PCR-test positiv. En utfordring for både antigen-hurtigtest og PCR er at inkubasjonstiden har så stor individuell variasjon.

https://twitter.com/michaelmina_lab

RoadKing and Spielhaug like this.
  14. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    14,075
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard liker dette
  15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker på om jeg ville kjøpt flighter hos TG nå, kreditorene utsatte stemmegivingen i går over om de skulle slås konkurs eller ikke. I tillegg har regjeringen i Thailand offentlig uttalt at de ikke vil gå inn med mer midler i selskapet.

Avklaring i løpet av de neste ukene. Handler du billetter hos TG nå og de blir slått konkurs, mister du pengene.

Xflipper liker dette
  16. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    14,075
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen sjangs uansett at jeg er ferdigvaksinert til da. Nå om dagen booker jeg kun bonusbilletter siden alt blir kansellert likevel og jeg ikke gidder å være bank for flyselskapene.

17. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,360
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen risiko om du betaler med kredittkort - da kan du claime kortet..

tobeornot999 liker dette
  18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om det ikke har noen praktisk betydning for meg, så liker jeg følge med på Danmark, da Norge og Danmark har hatt ganske lik tilnærming på pandemien (og dermed kanskje gi en pekepinn hva vi har i vente).

Danskene endret akkurat reiseveiledningen

• Incidensgrænsen for at åbne/lukke gule og orange lande/regioner i EU- og Schengenlandene hæves fra de hidtidige 20/30 til 50/60 (100.000/7 dage). Det betyder, at grænserne for at lande og regioner kategoriseres som ”gule” lempes, hvorefter flere rejsende kan blive undtaget fra isolation efter indrejse i Danmark. Lande- og regionsfarverne som følge af den nye incidensgrænse offentliggøres af Udenrigsministeriet fredag eftermiddag og bliver gældende fra lørdag kl. 16.00.
    • Kravet om at have et anerkendelsesværdigt formål afskaffes for alle udlændinge med fast bopæl i orange EU- og Schengenlande. Det betyder, at bl.a. turister fra EU- og Schengenlande vil kunne indrejse. De vil fortsat være omfattet af krav om test og isolation efter indrejse, medmindre de er vaccinerede eller er tidligere smittede. Isolationskravet bortfalder den 26. juni (i fase 4) efter indrejse fra orange EU- og Schengenlande.
    • Kravet om test forud for ombordstigning på fly fra gule lande og regioner afskaffes. Det betyder, at personer, der rejser fra et gult land eller en gul region i EU og Schengen, ikke skal vise negativ test for at komme ombord på flyet hjem. Der vil fortsat være krav om test, når man lander i lufthavnen i Danmark.
    Under en liste over land/regioner som blr gule, altså hvor man kan reise fritt selv uten vaksine

Så en uvaksinert danske kan nå reise karantenefritt hjem fra Granka, mens en fullvaksinert nordmann må på 10 dagers karantenehotell

Screenshot from 2021-05-14 16-28-19.png

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Maggie, Lars J and Insomnia4u like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant på Hell international i dag. Der har Stjørdal kommune rigget for gratis drop in covid test.
    Gammelt nytt kanskje?

Del denne siden