VG i dag: EU: FULLVAKSINERTE BØR SLIPPE KARANTENE OG TESTING EU-kommisjonen foreslår at fullvaksinerte personer to uker etter siste vaksinestikk kan unntas karantene og coronatest ved innreise. De vil at dette unntaket også skal gjelde for personer som har gjennomgått covid-19 og fått én vaksinedose. I tillegg vil de at personer som tester negativt skal slippe karantene ved innreise til medlemslandene i EU/EØS. Kravet for negativ test er senest 72 timer for PCR-test og senest 48 timer for hurtigtest. Det opplyser kommisjonen i en pressemelding mandag ettermiddag. Norske myndigheter har sagt at en slik ordning trolig vil komme med EUs felles coronasertfikat, som er ventet å være klar i slutten av juni og trer i kraft 1. juli.
Nakstad: Tror nordmenn kan reise på harryhandel igjen i juni https://direkte.dn.no/koronaviruset#85047
Vil en et korona sertifikat unngå at noen "henter smitte" ved å shoppe på Nordby eller Charlottenberg? Jeg klarer ikke se logikken at et "grønt sertifikat" reduserer smitterisikoen vesentlig. Uansett rart at det er harryhandel som mediene fokuserer på da mange har familier i andre land som de ikke har fått møtt på lenge.
Enig. Jeg tror også at ganske mange synes besøk av familie er viktigere enn harryhandel også. Faktisk..
Det er jo hårreisende å lese hvordan mottak på Gardermoen er organisert. Null fokus på smittevern selv om det er dette som er hele argumentasjonen for å internere folk etter ankomst.
Og det faktum at man ennå ikkje har klart å fått til forhåndsbestilling av karantennehotell. https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-hjem-fra-karantenehotell-kan-godt-skje-igjen Skulle man drevet heile hotellbransjen utelukkende basert på at det kommer kanskje/kanskje ikkje noen gjester inn døra i dag hadde det å bo på hotell blitt litt av ein opplevelse.
EU vurderer å øke fra 25 til 100 smittede pr. 100000 siste 14 dager for at land skal bli gult/grønt. Er det noen som vet prosessen her, skal dette avgjøres snart? https://www.tv2.no/nyheter/14039140/
Det er kun veiledende og opp til hvert enkelt land og implenetere. Danskene har nylig økt grensen til 50 / 100 000 for å åpne, og 60 / 100 000 for å stenge. Når du ser hvordan norske myndigheter håndterer dette så tviler jeg igrunn på at man skal ha for store forhåpninger at det skjer noe med den norske grensen med det første..
Takk. Dette blir et salig rot å holde styr på. En grense for når landet blir grønt (i vi kaller grønt for gult i Norge) og en grense for når karantene blir påkrevd. I tillegg har hvert land sine egne regler.
Og ikke minst - mellomlandinger - er du kun i transit så skal du i karantene om landet er rødt. Ved f.eks irrops kan du risikere å få en mellomlanding som medfører karantene, selv om du i utgangspunktet hadde direktefly. I nevnte artikkelen ser det heller ikke ut som fullvaksinerte vil slippe karantene med det første heller, selv om EU har sagt at det er en selvfølge. – Vi vet foreløpig ikke om fullvaksinerte skal få slippe karantenen eller få karantenetiden kortet ned, eller om de bare skal testes slik at vi fanger opp smitteførende, sier han.
Siste dagers nyheter og kaos har gjort at det blir biltur i sommer. Har ikke prøvd skikkelig bilferie på 20 år så dette blir litt rart. Hva med Tyskland? Legge inn litt flyspotting og kanskje sette seg på et fly spontant til Cancun fra Frankfurt?
Joda, 13,7 smittetilfeller per dag høres jo veldig lavt ut, men hele Norge hadde jo et tilsvarende lavt snitt i fjor sommer.. og det eksploderte igjen, så viktig å ikke ta seieren på forskudd. Vaksine vil nok hjelpe veldig mye, så jeg krysser fingrene for at det går bra Etterpå skal jeg bort og få meg dose 2, så jeg er ihvertfall klar til å sjekke inn!