Er det da riktig oppfattet at ved innreise til Oslo lufthavn fra Svalbard (direktefly) så slipper alle å koronna teste seg ved ankomst da Svalbard defineres som Norge uten karanteneplikt? Men ankomst er vel til utenlandsterminalen på OSL så man må påregne køer Beskyttede slipper å teste seg før avreise fra OSL til LYR, men de har ikke sagt noe om barn. Så da må fortsatt alle barn mellom 12 og 18 ta en hurtigtest før avreise til LYR?
Om man kommer fra Stochholm eller Køben fks den 15 juli og disse regionene er grønne. Man skal vel fortsatt testes uavhengig av vaksinasjonsstatus? Godkjennes da en test fra fks Køben før avreise Osl? Om det er innenfor kan man muligens spare seg de evt lange køene.
Går man nå bort fra å definere "personer som har fått én dose, og det har gått 3 til 15 uker etter de fikk dosen" som "beskyttet"? Det kan virke som disse personene nå må gjennomføre minst 3-dager på karantenehotell for reiser fra utenfor EU/EØS, mens personene før denne endringen i dag kunne gjennomføre minimum 3 dager på hjemmekarantene. Eller har jeg misforstått noe?
Ja, dette står på gjenåpnings meldingen fra regjeringen i dag. Om det gjelder fra og med mandag 21.juni eller 5.juli er jeg ikke helt sikker på. "Regjeringen har besluttet at kravet til test og innreiseregistrering fjernes for personer som kan dokumentere at de er fullvaksinerte eller har gjennomgått covid-19. De slipper test på grensen, og å fylle ut og vise frem innreiseregistreringsskjema før de kommer inn i landet."
Det har aldri vore krav om testing for reise fra Svalbard. Unntak fra test for barn under 12 år som før. Fritak for de som kan dokumentere at de er beskyttet/har koronasertifikat.
Takk for svar. Men når vi ankommer OSL så kommer vi vel til utenlandsterminalen? Blir det da en egen kø for oss siden vi ikke trenger å ta test ved ankomst uavhengig om det er barn, fullvaksinerte eller ubeskyttede i gruppen? Eller kommer vi inn i den samme køen for de som kommer fra gule land på kartet?
Svalbard ligger utenfor Schengen, så du må gjennom passkontroll. Vet ikke hvordan de organiserer køene framover. Vil tro OSL lager en egen del for fullvaksinerte nordmenn med koronasertifikat. Automatiske båser er stengt. Testing er nede ved bagasjehenting. Antar dere kan gå rett ut gjennom tollen ved ankomst fra Svalbard. OSL er ganske flinke med å svare på Messenger.
Når du ankommer OSL fra LYR får du en egen lapp med deg som gjør at du går utenom all testing osv. Plukker opp bagasjen og leverer lappen til vekter rett utenfor tolla som slipper LYR-pax rett inn til toll-slusene. Sånn var det i allefall i april når vi kom fra LYR.
Flott, det er et navn for Moderna-vaksinen som er lett gjenkjennelig og unikt. Da venter vi på at koronasertifikatet blir oppdatert med offisielt, internasjonalt navn. Følgende vaksiner godkjent i Norge: https://legemiddelverket.no/koronavaksiner
Håper resten av verden følger på. Når immuniteten på verdensbasis er kommet på et akseptabelt nivå bør dette bli standarden. Da kan vi slutte å diskutere i denne tråden også...
Det vil nok bli lenge til.. Jeg fant ikke en egen for Afrika, men de har en for hele verden samlet: Så kanskje det vil løsne litt når I-landene har fått satt sine doser? Kilde: https://www.bloomberg.com/graphics/covid-vaccine-tracker-global-distribution/ Vi hadde tenkt oss på et cruise ut fra Barbados i februar, men spørs om vi tar sjansen på det hvis tempoet ikke øker: I andre nyheter: Folketallet i Barbados er 287.000 så de vil ikke klare å komme seg opp til 75% engang med mindre noen donerer flere doser. :-/ Det er som noen sa: Før hele verden er vaksinert er vi ikke vaksinert. Dette er et globalt problem og det trenger en global løsning.
Singapore står også på listen over land EU anbefaler og lette på innreise restriksjoner for, FHI skal vurdere disse landene denne uken, kan hende Singapore og bl.a Japan blir "grønne" land den 5. Juli, så da er det isåfall bare å vente på at de åpner opp for oss
Nynorsk på sitt beste Det er for øvrig ingen bombe at smitten øker på den sørlige halvkule nå som det er vinter der. Når det gjelder Singapore og Indonesia for øvrig tipper jeg de kommer til å åpne opp for turister snart. Spørsmålet er om de velger å legge seg på kun vaksinerte eller om det blir mulig for andre å komme også. Jeg håper det åpnes for alle
Hva er mulighetsrommet per nå dersom man er 1. fullvaksinert med to doser eller 2. halvvaksinert med en dose. Jeg forstår at 1. slipper innreisekarantene ved retur og gruppe 2. kan ta karantene hjemme og slipper ut etter 3 dager ved negativ test. Men hvordan er reglene i ulike destinasjoner. Hvor slipper man rett inn uten videre? Hvor må man ha test? Er det noen interessante long haul destinasjoner man kan dra til hvis man er i en av de to gruppene? Jeg sliter veldig med å finne ut hvilken informasjon som til enhver tid er gjeldende her. Jeg forsøker å planlegge en ferie for to stykk, hvor en er fullvaksinert og den andre har fått første dose, trenger litt inspirasjon.
Her må du rett og slett finne land du kunne tenke deg å reise til, og så søke opp innreiserestriksjoner til landet, det er vel nesten like mange forskjellige regler som det er land pr nå I teorien skal det være enklere å reise i EU nå som de har landet på en felles anbefaling, men fortsatt er det opp til hvert enkelt land og følge disse. De fleste tillater fullvaksinerte, mens de færreste tillater personer med kun 1 dose, men aksepterer negativ test tatt xx timer før avreise/ankomst. Nå er også smitten i Norge så lav, at man også kan reise mange steder uten krav til vaksine eller test. anbefaler deg å bruke https://reopen.europa.eu/ - den gir en god oversikt. Longhaul er det enda mer uoversiktlig, men f.eks Maldivene tillater alle turister som kan fremvise negativ test tatt tidlligst 96 timer før avreise. Med stort sett private villaer og gode forutsetninger til å kunne holde god avstand til andre, så tror jeg Maldivene kan være ett fint reisemål nå, om man liker sol og strand.
Når denne nettsiden snakker om EU sitt vaksinepass, er det norske via helsenorge gyldig i denne sammenhengen? Eller venter vi fremdeles på en ny ordning?
Fra 1. Juli skal de fleste land være koblet på løsningen, også Norge så det er passet du har på helsenorge som gjelder