Artikkelen sier 79% har fått vaksine, 68% to ganger. Det er en vesentlig forskjell fra Norge ifjor. Det refereres også til at flokkimmunitet er et faktum ved 75%, så da...
NRK melder 8. juni at USA slipper inn fullvaksinerte. Har noen kilden her? Er det mulig å teste seg inn også, eller forteller NRK hele sannheten her? https://www.nrk.no/nyheter/usa-lemper-pa-reiserad-for-norge-1.15528777
Ja, NRK forteller sannheten, men du feiltolker. Det gjelder hvilke land amerikanere kan reise TIL, ikke hvilke land man kan reise FRA.
Det står jo der: USA lemper på reiseråd for Norge Ikke "Norge lemper på reiseråd for USA" Ikke "USA lemper på innreisebegrensninger fra Norge"
Da er det mulighet for de som har tatt koronavaksine utenfor Norge å få registrert vaksinen(e) i SYSVAK via fastlege, kommunehelsetjenesten eller privat helsetjeneste i Norge. Kravet er at vaksinen er godkjent av EMA, så foreløpig Pfizer/BioNTech, Moderna, AstraZeneca eller Johnson & Johnson. https://www.fhi.no/nyheter/2021/na-kan-du-fa-etterregistrert-koronavaksiner-tatt-utenfor-norge/
Lurer på om skal få booket div hoteller/overnattinger på potensielle USA turer nå før "EU slusen" åpnes
Da blir det spennende å høre hva slags test/karantene regime som legges til grunn for eventuelle amerikanere som kommer. Med høy vaksineringsgrad og på befolkningen og synkende smittetall bør vi kanskje snart nærme oss normalen... Booke noe i USA til høsten er kanskje tiden for nå ja
• Folkehelseinstituttet har laget en ny risikovurdering i lys av en mulig framvekst av Delta-varianten, tidligere omtalt som den indiske varianten. Beskyttelsen mot alvorlig sykdom er sannsynligvis høy etter både én og to doser mRNA-vaksine. https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-risikovurdering-om-deltavarianten/ • Så en positiv nyheter for alle som må ordne negativ PCR-test ved reise. Anbefalte prøvetakingslokalisasjoner, i foretrukket rekkefølge ved screening og testing for smittevern: 1. Fremre neseprøve https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/provetaking/ • Foreløpig vet vi ikke hvor lenge beskyttelsen varer. Dersom beskyttelsen avtar over tid, kan det bli aktuelt med oppfriskningsdoser. Både Moderna and Pfizer jobber med utvikling av booster-vaksine. De har begge uttalt at immunresponsen trolig begynner å falle 6-8 måneder etter andre dose. FDA som godkjenner vaksiner i USA, tror behov for booster innen 12 mnd. Husk at alle COVID-19 vaksiner fortsatt kun har betinget godkjenning, emergency use authorization.
Nå er jeg spent på Erna i morgen etter hva Danskene bestemte i kveld https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021...-danskerne-kan-tage-paa-sommerferie-i-hele-eu
Er vaksineturisme i EU nå mulig i praksis? Jeg er sist i køen, johnson er umulig å få selv om jeg egentlig oppfyller kriterie og både sommer, høst og muligens starten av vinteren er ødelagt siden jeg må vente. Blir nok reisende til andre land, men kun i jobbsammenheng og ferie må altså vente enda lengre enn først antatt… Uten at jeg er veldig oppdatert på vaksineringen i andre land så har jeg jo fått med meg at de sliter med at folk faktisk ikke vil vaksineres i enkelte land, og derfor har mange doser til overs.
Da kan det se ut som det globale reiserådet forsvinner, dette er hva HD anbefaler Helsedirektoratet anbefaler videre at det globale reiserådet avvikles fra 1.juli og erstattes med reiseråd til spesielt rammede land. – Det kan åpnes for mer innreise. Arbeidsreiser, utlendinger med familietilknytning til Norge og utenlandske studenter vil bli prioritert. Grad av smitte i avreiseland og om du er vaksinert vil bestemme kontrolltiltak som karantene og test, heter det i det faglige grunnlaget Blir spennende å se hva regjeringen lander på kl 13
Vi går over på Europa modell 5. juli. Da tolker jeg at vi kan reise mellom grønne land som før uten noen som helst sertifikater. Stemmer dette? Dette er screen shot fra denne i dag..
Her er det masse ny informasjon i forbindelse med gjenåpning som ble annonsert i dag. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/trygge_rammer/id2862254/ Reiserådene endres, terskelverdiene for krav om innreisekarantene endres, færre må på karantenehotell og en god del annet.
Tja.. Du kan komme tilbake fra disse landene uten og gå i karantene, uavhengig av vaksinestatus, som i fjor. Men i motsetning til fra i fjor så SKAL du fortsatt testes på grensa ved ankomst Norge. I tillegg er du jo også avhengig av at landet du drar til har farget Norge grønt Spania har f.eks akkurat oppdatert sin liste, mellom 20. Juni til 27.Juni så er det kun følgende regioner du kan komme fra uten koronapass. Innlandet, Møre og Romsdal, Nordland, Rogaland, Trøndelag, Vestland and Viken regions
Her er mye knask. Grensekontrollen inn i Norge opprettholdes men reiserådene endres, dette vil gi heftige køer.
Viktigste punkter slik jeg ser det: Fra og med 5. juli opphever Utenriksdepartementet reiserådet for EØS/Schengen og Storbritannia og de landene på EUs tredjelandsliste FHI anser som trygge. Land på listen er: Albania Australia Israel Japan Lebanon New Zealand Republic of North Macedonia Rwanda Serbia Singapore South Korea Thailand United States of America China, subject to confirmation of reciprocity Fra mandag 5. juli endrer regjeringen terskelen for hva som blir et «grønt land» i Europa. Vi harmoniserer da de norske reglene med de europeiske anbefalingene. Grønne land blir etter dette land som har en insidens på smitte under 50/100 000 de siste 14 dagene og andel positive under fire prosent, eller en smitte under 75/100 000 og andel positive under en prosent. Fra og med 5. juli vil FHI vurdere smittenivået i enkelte øyer og øygrupper i Europa. Dette innebærer at det vil bli mulig å reise til disse øyene og øygruppene uten å måtte gå i karantene ved hjemkomst dersom smittenivået er tilstrekkelig lavt, under forutsetning av at man ikke har mellomlandet i et land med karanteneplikt eller oppholdt seg utenfor den aktuelle øygruppen i ferien. Fra 5. juli vil Helse- og omsorgsdepartementet og Utenriksdepartementet også gjøre jevnlige vurderinger av reiser til landene på EUs tredjelandsliste. Dette gjøres basert på FHIs faglige råd. Regjeringen vil til 5. juli vurdere hvilke innreiserestriksjoner som skal gjelde for land på EUs tredjelandsliste. Den enkelte må selv avgjøre om en reise er trygg å gjennomføre basert på informasjon om lokale forhold og dialog med sitt forsikringsselskap, i tillegg til UDs reiseråd og reiseinformasjon. Det er viktig å følge med på råd og informasjon fra lokale myndigheter.