Håper virkelig det! Jeg er helt klar for roadtrip og palmesus i California Hvis de besøkende er fullvaksinert og kommer fra land med lavere smittetall og/eller høyere vaksinasjonsdekning blir det litt rart å argumentere med redsel for importsmitte
En jeg kjenner hadde en interessant teori: USA holder igjen på EU/EØS fordi det er derfra det store volumet turister kommer.
Norge får 1 million ekstra Moderna doser, alle over 18 vil være fullvaksinert i løpet av de 2 første ukene i September Ser ut som som alle her inne vil være fullvaksinert til høstferien Så får vi håpe at en mix av Pfizer og Moderna ikke vil føre til problemer å komme inn til diverse land utenfor EU..
Samtidig er dette bildet tatt for to uker siden: Er mildt sagt en del ting som skurrer borti der. Gønner på med konserter, men vil ikke slippe inn turister som er fullvaksinert fra Europa.
Dette ser ut til å slå negativt ut for de som fikk AstraZeneca som første dose. Og ikke de som får miks av Moderna og Pfizer. Men, skal man på cruise, så er det visst problematisk, det også.
Edit: Om bare den siste av dosene dukker på vaksinepasset med 2/2 utført så er det jo ikke noe problem, yey! (ref: Digitalt coronapass-tråden). --------- Får legge ved en tusenlapp med id-kortet på vei inn til andre vaksinerunde, blunke lurt og si: Du det var jeg som skulle ha den ekstra Pfizer-dosen! For det å prøve å forklare immigrasjonsmyndigheter at jeg evt. har to forskjellig vaksiner, og at de ikke ble satt innen 42 dager, det gleder jeg meg ikke til! Heldigvis så gjøres det mye forskning og alt viser så langt at dette sikkert er tipp, topp. Så etter litt mer publiserte forskningsartikler løser det seg nok!
USA Today melder at Canada vil innføre krav om at man er vaksinert for å kunne fly og på langdistanse tog. Mao, noe av det samme som USA tenker på, men med den forskjellen at Canadierne krever vaksine på alle reisende, mens USA i kjent imperialistisk stil ser på sine egne som en hellig ku. Artikkel her
New Zealand går i level-4 lockdown, etter ett (1) smittetilfelle. En helt urealistisk approach til covid-19 og livet etter min oppfatning. Landet ligger langt etter på vaksinering, så det er vel for å kjøpe tid. https://www.nzherald.co.nz https://covid19.govt.nz/current-alert-level
Jeg har litt sans for det og det som skjer nede i Europa... f.eks. Frankrike som kreve vaksine for å delta på alt som fransmennene elsker. Tyske fotballag vil bare har vaksinerte og helbredete pluss ungdom) inn på stadion - for å gi folk grunn å vaksinere seg. Me like! (sikkert på at det ikke er den mest populære meningen^^). Nå er man Norge heldigvis veldig flinke med å ta vaksinene. Men når jeg leser i dag at mange unge ha "sprøyteskrekk" (og derfor ikke går til vaksinetimen) tenker jeg meg at dette skjer når barn blir pakka inn i bobleplast hele oppveksten... Skal til Kanada neste år og ser at du må være fullvaksinert, har test før avreise og evt. etter ankomst. Ok... ikke noe problem.
Jeg sier som godeste Preben hos FHI; "Nullcovidianerne er nesten mer skremmende enn viruset." Noen har ikke lyst til å omgås uvaksinerte, jeg holder meg unna nullcovidianere. Heldigvis finnes det få av de i Norge, men er mer bekymret for at dette tankegodset fortsatt herjer i enkelte land.
Det med at man ikke får delta på ting uten å være vaksinert vil nok være en effektiv inspirasjon, får vi håpe.
Dessverre så vil det også polarisere og gi de bensin på bålet rundt at staten utøver maktovergrep og misbruk og jatta jatta jatta.
Forsåvidt, men jeg velger å tro at her på berget er disse i så klart mindretall at det neppe vil avstedkomme voldsomme demonstrasjoner type Frankrike, England og USA.
Prøver meg i denne tråden, fant ikke helt et annet sted som var mer egnet! Noen som har reist fra Malmø i det siste? Skal reise Malmø-Stockholm-Oslo, og lurer på hvor lenge før det er nødvendig å være på flyplassen. Er fullvaksinert, men kan jo ikke benytte SAS Travel Ready, og er ikke superinteressert i å sitte på Sturup i to timer hvis det er helt unødvendig. Er gullmedlem om det har noe å si. Og vil de sjekke inn bagasje helt til Oslo? Ikke veldig mye info å hente fra Sturups egne nettsider heller.
Enig, Aavitsland er den jeg lytter mest til når det gjelder corona. Han har jo erklært pandemien ferdig, så det er det jeg forholder meg til inntil noen kan overbevise meg om noe annet
Nå begynner det å ta av her. Om tyskerne tar en "hvis du ikke lar oss få reise til deg så..." Eller om det er genuint på grunn av økningen i smitte vites ikke. Men i følge USAToday så har Merkel & Co bestemt seg for at USA ikke lenger er det forgjettede land. Man må påregne karantene når man kommer derfra.