Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
    Skal fortsatt vise koronapass på resturanter, hotell vet jeg ikke. Og ja, det er den lyntest som gjelder. De gange jeg har vært i Danmark har jeg tatt en lyntest daglig, ikke nødvendig, men som sagt super enkelt.

Maggie liker dette
  2. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Vi måtte vise papirer på negativ covid-test for å spise i SAS-loungen på CPH i går. Hvorvidt dette gjelder restauranter generelt vet jeg ikke...

Maggie liker dette
  3. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Godtok de test man kan se ligge i coronapasset?

4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Om den bare stikkes i selve neseboret, er den like 'snill' test som de tar på små barn her hjemme. Den pcr testen de stapper langt inne i barken og vrir 10 ganger rundt,er ikke akkurat behagelig.

Nurse82 liker dette
  5. Nurse82

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Det vet jeg desverre ikke. Vi hadde tatt våre tester i USA, så vi viste dem på papir. :)

Maggie liker dette
  6. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
    Det har de i hvert fald ikke gjort de gange jeg har testet. PCR test er kun vært hals podning, og så er det ellers den lyntest som gjelder.

Maggie liker dette
  7. Nurse82

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har tatt noen hurtigtester de siste ukene, både i Danmark og USA. Stikkes kun i rett innenfor neseboret og er ikke særlig ubehagelig. Ikke som PCR for å si det sånn :)

Maggie liker dette
  8. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Høres veldig bra ut, når man er nødt til å ta de innenfor 72 timers sykluser:)Om man tar en slik test på avreise dagen. Vil det godkjennes på Osl? Så man slipper både kø og test ved ankomst?

9. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Det norske passet blir grønt 3 uker etter første stikk. Det kan jeg bekrefte som fikk første stikk 3 Juni og har grønt sertifikat for Norge.

Last edited: 29. juni 2021
  10. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    I dag kom verdens lengste sms fra SAS om div covid regler på min destinasjon(CHQ)

Sakset vekk en hel haug.

Passengers from the age of 12 must present a Medical Certificate of a Negative COVID-19 test result(PCR or Antigen); Vaccination Certificate; COVID-19 Recovery Certificate or Medical Certificate of a Positive COVID-19 test result.

Slik SAS formulerer seg her, så skulle man ikke tro en negativt test fra Helsenorge kvalifiserer for reise?

Henger bare SAS etter i timen (igjen)?

Kjører en tur til flyplassen nå og tar en prat med de på innsjekk om akkurat dette, og for å høre hva de gjør vedr transit i DK. Jeg snakket igjen med grensepolitiet i DK i går, og de gjentar at det ikke er krav til test fra Norge nå.

11. Nurse82

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Se mitt innlegg #180 på side 9 i denne tråden. SAS henger ikke med i timen. Jeg vurderte også å gjøre det samme som deg, kjøre til flyplassen og høre. Men samtidig tenkte jeg at man ikke er garantert å få det samme svaret fra de personene som står i skranken første gang man er innom, som de som står i skranken når man sjekker inn.
    Ellers, når vi reiste til USA for to uker siden hadde vi utskrift av covid test tatt i kommunen med oss, fordi vi var redde for at utskriften fra Helse Norge ikke var god nok. Men mannen foran meg i køen hadde kun utskriften fra Helse Norge, og det var godt nok da.

Insomnia4u liker dette
  12. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg dro til Sola i dag og snakket med 3 personer i innsjekkingen(de satt der og tvinnet tomler)

Samtlige kunne bekrefte at det ikke var noe krav til test for reise til DK, og at for Hellas så var eneste kravet en negativ Covid og at den fra EU/EEA utgaven fra helsenorge var mer enn tilstrekkelig.

Så jeg er beroliget per nå.

Ser samtidig at reopenEU har redigert teksten vedr innreise der det når står egen info ved bruk av EU/EEA Digital certificate.

Entering this country with the EU Digital COVID certificate

Holders of "EU Digital COVID certificates" (EUDCC) can enter Greece without being subject to further restrictions (testing or quarantine), at the condition that their certificate contains either:

• Proof of full vaccination.
      The vaccination is considered completed 14 days after the second dose of vaccine (for Johnson&Johnson, the vaccination is considered completed 14 days after the single dose has been taken).
      Accepted vaccines are: Pfizer BioNtech, Moderna, Astra Zeneca/Oxford, Novavax, Johnson + Johnson/Janssen, Sinovac Biotech, Gamaleya (Sputnik), Cansino Biologics, Sinopharm.
    • Proof of recovery from COVID-19 (valid for 9 months from the 20th day after the first positive result).
    • Negative result to a COVID-19 test.
      PCR tests (taken within 72 hours prior to arrival) and Rapid Antigen tests (taken within 48 hours prior to arrival) are both accepted.
    Og med ett stikk i armen og negativ test så scorer jeg jo 1,5 poeng av 3 mulige her :p

Nurse82 liker dette
  13. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ringte Dansk grensepoliti i dag. De kunne bekrefte at det eneste vi Nordmenn nå trenger er en negativ coronatest pcr test tatt 72timer før ankomst,evt en lyntest tatt 48timer før ankomst. Røde pølser, vi ses om ikke lenge :D

14. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Så man må ha test hvis man skal inn i Danmark, men slipper ved Transit.

En jungel av regler

Enjoy pølsene:)

Maggie liker dette
  15. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Så ringte man grensepolitiet igjen...

Joda.. negativ test maks 72 timer er påkrevd fra Norge selv ved transit i Danmark.
    (eller at man er fullvaksinert)

Og jeg som hadde nok grå hår fra før......:eek:

16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Send meg en takk ;)

Bonusduk liker dette
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Det er feil.

Jeg prøvde i denne tråden å forklare hvordan dere bør lete fram innreisebestemmelser.

Forstår at det er kjedelig å lese mange sider med regler og tekst – og lettvint å ringe en offentlig instans eller flyselskapet. De må jo ha peiling og vite hva som gjelder?

Men én, det er ikke alltid slik. To, du lærer ikke metodikken for å finne info til neste gang. Og tre, du har ikke noe bevis.

Problemet kommer om du ved skranken skal argumentere din sak. Da fungerer det dårlig å si "men jeg ringte noen, og de sa…"

Noe mer effektivt blir det å kunne vise til en offentlig, aktiv side som beskriver gjeldende regler. Derfor må du gjøre jobben.

Du må også gjøre jobben fordi flyselskap og agenter forholder seg til det som står i IATA Timatic. Mange av unntakene og detaljene på reiseregler står på landets lokale sider som er linket til fra Timatic.

Disse sidene oppdateres og endres uavhengig av Timatic. Du kan ikke forvente at flyselskap eller agent følger med på alle disse kildene eller vet hva som står der.

Dersom du på din reise vil benytte deg av noen unntak eller regler som ikke står i klartekst på Timatic, er det din oppgave å kunne vise dem.

Så lenge informasjonen du viser til står via lenken som er nevnt på Timatic, er du good to go.

Tilbake til Danmark. Vi begynner her:
    https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark

Som vanlig: Finn hovedregel, let etter unntak.

Du kommer med fly, det er øverste boks.

Først må du finne ut hvilken farge landet du flyr til Danmark fra har og hvilken farge landet du er bosatt i har (antar dette gjelder passet du reiser på). Dette er første link.

På listen ser du at Norge har grønn status og det foreløpig gjelder til 3. juli kl. 15:59.
    Tilbake til forrige side.

Hovedregel én er at du må ha test for boarding fra røde land og regioner. Klikk på den regelen. Finner du noen unntak eller punkter som gjelder deg? Det ser ikke slik ut. Du flyr fra grønt land og derfor trenger du ikke test for flyvningen fra Norge.

Hovedregel to omhandler test før entry Danmark og om du kan reise som turist eller trenger noen spesiell grunn for innreisetillatelse.

Den sier at du må ha PCR 72t eller antigen 48t. Du ser punkt tre er transit, men la oss først finne ut om du kan reise inn i Danmark som turist.

Du tilhører første kategori: Foreigner habitually resident abroad.
    Klikk på den. La oss se etter unntak.

Første linken omhandler fargen på land, den har vi allerede sett på.
    Andre linken omhandler de som bor i enkelte tilgrensende regioner, den gjelder ikke deg.
    Så kommer en stor boks som forteller om regler for fullvaksinerte, den gjelder ikke deg.

Fortsett nedover siden til du kommer til «Applicable entry restrictions» for utlendinger som bor i grønt eller gult land.

(jeg er med på at dette er krevende regler, navigasjon og lesing, men disse tolkningsevnene du vil trenge for internasjonal reising i lang tid fremover.)

Der ser du at du som norskboende er velkommen som turist, og trenger test for entry. Dette er tilfellet for Maggie dersom hun reiser med fly fra Oslo og ikke er fullvaksinert.

Men du skal ikke inn i Danmark, du skal være i internasjonal transit på Kastrup. Tilbake én side og velg det punktet. Noe samme opplegg som på forrige side.

Vi finner først regel og ser så etter unntak. Regelen finner vi litt ned på siden under "Applicable entry restrictions when transiting through Denmark" og den er PCR 72t eller antigen 48t.

Den viktige setningen er «Read more about the testing requirement and exemptions below.» La oss se hvor det står mer om dette. Lenger ned på siden finner vi:

If you want to transit through Denmark, you must present a negative COVID-19 test taken before you enter into Denmark, regardless of whether you are habitually resident in a green, yellow, orange or red country.

Fint, la oss se etter unntak (exemption).
    Punkt tre ser ut til å gjelde deg, fordi testkrav for green countries er nevnt.

The following groups of persons are not required to present proof of a negative COVID-19 test:

• Foreigners in transit, who do not enter Denmark, for example if they are in airport transit and do not leave the transit area.

Bingo! og der har du svaret på om du trenger en test for transit ved CPH om du flyr fra Norge direkte til Danmark, er bosatt i Norge og ikke har grønt EU covidpass.

Du kan prøve samme løypa på Dansk: link

Som nevnt kan du ikke forvente at SAS eller andre ved innsjekk har kontroll på dette punktet. Jeg tror deres Timatic har mer detaljer enn den vi ser, men allikevel.

Du må selvfølgelig følge landets regler, selv om de ikke er nevnt i IATA Timatic.

Dette var reglene for Danmark i dag, i morgen kan de være endret.

Last edited: 30. juni 2021
    Are, Hanen, SayWhat and 11 others like this.
  18. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Imponerende svar Edvard!:)

Merkelig at selve Hotlinen som det refferes til på coronasmitte.dk (politi/grensekontroll) ikke klarer å svare korrekt.

I vår reisefølge er det 2 voksne, fullvaksinert, 2 voksne med et stikk i armen og mindre enn 72 timer gammel negativ PCR(som kreves ved ankomst Hellas), samt 2 barn under 12 år.

Da skal vi være good to go etter hva jeg har kommet frem til basert på dine(generøst utfyllende) og min innhentede info :)

Maggie and Edvard like this.
  19. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    At man får galt svar fra grensepoliti som står som hotline er krise. Jeg skrev selv i en Dansk nettavis og fikk svar fra de. Da var det en annen som mente svaret de hadde gitt meg var helt feil, hvor den Danske journalisten svarte spydig tilbake at man IKKE skulle bruke coronasmitte.dk men utenriksdepartementet sine sider.
    Ikke lett bli klok på dette, men jeg spiser snart røde pølser og plasker i et pool på København sitt tak ;)

Last edited: 30. juni 2021
    Bonusduk liker dette
  20. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Da må du prioritere kilder. Google rangerer ofte søkeresultat basert på hvor mange andre som peker til en side – for å gi den vekt og relevans.

Siden det er Politiet som gjør grensekontroll, kan du se hva de viser til:
    https://politi.dk/en/entry-into-denmark

Det samme gjør Dansk UD indirekte:
    https://um.dk/en/travel-and-residence/coronavirus-covid-19/

For transit kan du se hvilken kilde flyplassen og flyselskapet bruker:
    https://www.cph.dk/

Alle disse, samt Norsk UD viser siden vi har brukt.

watchaddicted and milehigh like this.

Del denne siden