Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Vil tro at så lenge det er registrert i passet er det tilstrekkelig.
    Er vel opp til hvert land å definere hva som er godt nok for registrering i passet og at mottakerland aksepterer at det er gjort en seriøs prosess i utgangspunktet.

paron liker dette
  2. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Har jeg forstått det riktig at fra i morgen kan jeg reise Osl-cph med nylig 1 stikk uten at jeg må ha med test, eller testes ved ankomst Chp?
    Så av Danske medier at Norge var skravert orange fra i morgen, men det gjelder vel Dansker som evt skal hit grunnet Norges innreiserestriksjoner.

Last edited: 25. juni 2021
  3. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    https://um.dk/en/about-us/the-proto...x?newsID=00652C95-07F6-43CA-B46F-844F3F72C8F7

Basert på dagens oppdatering fra DK, så skal man slippe dette fra i morgen.

Maggie liker dette
  4. animals

animals Senior Medlem

Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, har forsøkt å lese litt rundt både her og der, men trenger dette med teskje, om noen her kan hjelpe blir jeg veldig takknemlig :)

Jeg skal reise til Polen neste uke. Jeg er ikke vaksinert eller hatt covid19.
    Forstår det slik at man slipper karantene ved innreise til Polen ved fremvisning av negativ test 48h. Og ved hjemreise så testes man på flyplassen i Norge.

Spørsmålet er:

flyet går på tirsdag neste uke. Bør jeg da teste meg på søndag (denne vanlige gratis testen som "alle" tar). Da har jeg nok mest sannsynlig svar mandag og innenfor 48h. men en fallskjerm til neste dag om svaret skulle ta lengre tid. Om man mot formodning ikke skulle få svar så kan man vel hurtigteste seg på Torp (?) mot betaling? Printer jeg ut svaret fra helsenorge? Får jeg den inn i en app? hvilken?

better safe than sorry:D

Noen med nylig erfaring?

takk for alle svar :)

5. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Godt spørsmål. Jeg vet ikke svaret her, men jeg har hørt det flere ganger på radioen at EU ønsker normale tilstander ved reise mellom grønne land fra 1. juli. Om dette blir tilfellet vet jeg ikke, men kartet begynner å bli ganske grønt og fint :)
    Bruk "travel plan" på denne siden, den viser dagens regler. https://reopen.europa.eu/en

animals liker dette
  6. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    I Aftenposten i dag står bl.a. følgende:

6. Hvilke fordeler gir grønt sertifikat i Norge?
    Grønt sertifikat gjør at du:

• Slipper karantene, test før innreise/på grensen og innreiseregistrering når du reiser inn i Norge.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...om-faar-groent-koronasertifikat-og-hva-det-ka
    Men stemmer dette? Grønt sertifikat får man vel tre uker etter 1. dose, men trodde unntakene om test og innreiseregistering bare gjaldt fullvaksinerte.

7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Her må det nok skilles på EU sitt grønne pass, som lyser grønt når du er fullvaksinert - 1(eller var det 2?) uker etter dose 2.
    Du skal da slippe test og innreiseregistrering

Nordmenn 3 uker etter første dose, får grønt "nasjonalt" koronapass, men ikke ett grønt EU pass.
    Du må fylle ut innreiseregistering og testet ved ankomst, i tillegg er det krav om test før avreise og karantene ved ankomst fra rødt land

Kan anbefale denne https://www.helsedirektoratet.no/ve...-hvilke-karanteneregler-gjelder-for-deg?path=

Last edited: 28. juni 2021
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,730
    Bonuspoeng:
    293
    1 uke.

9. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror dette blir ordningen fra 5. juli, men regjeringen er forsiktige å lansere dette. Det er 3 muligheter for å får grønt sertifikat, vaksinert, testet eller hatt coivid siste 6 mnd.
    Pr nå er det kun fullvaksinerte som slipper karantene/test, men jeg tror Norge må harmonisere seg med resten av Europa.

Maggie liker dette
  10. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Så da bommer Aftenposten da, de snakker om det norske sertifikatet som jo blir grønt tre uker etter 1.dose.

3. Hvem får grønt sertifikat?
    Grønt sertifikat får du:

Hvis du har fått 1 av 2 doser vaksine, og det har gått 3 uker siden du ble vaksinert. Da regnes du som «beskyttet» og den grønne kontrollsiden på sertifikatet vil vare i 14 uker fra første dose.

11. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan egentlig ta antigen test i Polen etter ankomst for 160 til 200 zloty, vekslet grovt til 350 kr til 500 kr ca. Venter ca 20 min, med negativ resultat så er man fri. Men det er litt risikospill der, om svaret skulle bli positiv, så vil alt rakne ned!

Retur fra grønne land, ikke med grønn sertifikat:

Husk innreiseregistrering og forvent at du må testes i ankomst i Norge. Du trenger ikke å ta med negativ test, bevis her:

D6ED9B2A-1131-4D6E-8FC3-5B489E161E70.jpeg

animals and Skarven like this.
  12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er veldig kompliserte regler, får håpe på at det blir gjort litt mer strømlinjeformet fremover, kanskje allerede 5. Juli

13. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at polen alt er grønt, da er jo dette bare helt supert! Når vi går over på EU kart 5. juli vil Polen bare bli enda grønnere :D

14. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har lest meg fram til at Norge nå er grønt i Danmark fra den 26.juni og dermed ingen test krav før avreise, eller ved ankomst.

Det jeg ikke har funnet ut av er om vi Nordmenn kan bruke vårt koronapass til registrerer tester tatt i København for det Danske koronapass som gir tilgang til innendørs restauranter, zoo, tivoli osv.
    Noen som har forstått dette?

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ikke helt svar på spørsmålet - men ser ut som du kan registrerere deg på covidresults.dk og bli testet og bruke dette som dokumentasjon..

At Covidresults.dk, people without a Danish civil registration number (CPR number) and NemID can see their COVID-19 test result.

You must register as a user at Covidresults.dk before you can be tested at a public test centre in Denmark.

You can also download or print a certificate to document that you have been tested.

Read more about how to register and see your testresults at Covidresults.dk
    Register or see testresults at Covidresults.dk

Skarven and Maggie like this.
  16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk, da blir det dette som back up om coronapasset ikke fungerer i Køben.

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,730
    Bonuspoeng:
    293
    Husk å fortelle hvordan det går.

Maggie liker dette
  18. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
    Testingen i Danmark er super enkelt. Er mange teststeder rundt omkring i byene. Nose swop, ca 2-3 cm opp, og svar på sms innen for 20-30 minutter.

jgroneng liker dette
  19. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,269
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tilbakemelding. Er det slik test som kalles lyntest og har 72 timers gyldighet? Er det fortsatt krav til koronapass ved spising inne i restauranter? Hva med hotel frokoster for oss turister?

20. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer med Covid-test i forbindelse med reise fra USA i disse dager.
    Vi reiste fra USA 26/6. Reiseruten vår var IAD-CPH-SVG. Jeg gjorde mye research i forkant av reisen for å være sikker på at vi gjorde alt rett. For reisen innom Danmark, så skulle det ikke være noen krav til test fra USA (hvis jeg har forstått rett). USA har vært et gult land for Danmark fra 19/6, og det skulle ikke være nødvendig med test før ombordstigning. Danmark fortsatte også sin gjenåpning den 26/6 og visstnok skulle man da kun måtte testes før ombordstigning dersom man reiste fra røde land (også oransje falt bort) (men... fortsettelse følger litt lenger nede...). Vi skulle jo til Norge, og måtte selvfølgelig da testes når det var mindre enn 24 timer til avreise, så vi forholdt oss til det.

Siden USA har et privatisert helsevesen så skrives jo som kjent regninger fra helsevesenet med gaffel! Det finnes en mulighet for å teste seg gratis for utlendinger i USA, og det er hos apotek-kjeden Rite-aid. De tilbyr alle PCR test gratis, med en svartid på 2-5 dager. Det var dermed uaktuelt for oss. Jeg ringte rundt til mange forskjellige private legesenter for å få høre priser på antigen-hurtigtest. Mange tilbød ikke denne testen, men kun PCR test. Jeg fant noen som tilbød antigen-hurtigtest til den nette pris av 189 dollar per person. (Jeg fant et sted som tilbød hurtigtest for 75 dollar, men det var for langt borte). Det var viktig for meg å ta testen kvelden før avreise, da jeg ikke orket å styre med dette på flyplassen. Flyplassen hadde nemlig tilbud om hurtig-PCR test til 250 dollar per person. Vi fikk testet oss og fikk dokumentasjonen vi trengte. Viste denne på flyplassen og alt var i orden.

Mannen som stod i kø i naboskranken var imidlertid ikke så heldig. Han var dansk og skulle til Danmark. Han hadde tydeligvis gjort research og hadde med seg masse utskrifter fra danske myndigheter om at test for ombordstigning ikke skulle være nødvending (at USA var gult land, og at datoen var 26/6, dagen hvor Danmark avsluttet med test for ombordstigning fra alle land unntatt røde land osv...), Men nei, SAS skulle ha test før ombordstningning, sånn var reglene og de kunne ikke endre dem.

SAS krevde forresten også test av oss når vi skulle mellomlande i Danmark på vei til USA, selv om både SVG og OSL ligger i Gule regioner, det var jo ikke noe problem for oss da vi hadde testet oss før reisen til USA. Men det kunne jo blitt et problem dersom vår test var eldre enn 48 timer (USA krever max. 72 timer og Danmark krevde max. 48 timer).

Så det er desverre ingen grunn til å slappe av og tenkte at flyselskapene alltid er oppdatert og følger gjeldende regler for de ulike land...

Last edited: 28. juni 2021

Del denne siden