Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    For karantenefri innreise til Polen fra Norge må du ha negativ PCR/antigen test 48 timer før innreise, som er stedet grensekontroll tas på flyplassen.

Tiden regnes fra tidspunkt for prøvetagning, ikke når testresultatet er klart eller attest skrives. Du kan ikke teste deg for utreise på Torp (TRF). link

Skriv ut koronasertifikat fra https://www.helsenorge.no/koronasertifikat/
    Velg Kontrollside, vis utskriftsvennlig side.

Trolig kan du bruke QR-kode på mobilen, men best å ha med papirkopi.

https://www.helsenorge.no/helsenorge-appen/

Folk blander mellom tidskrav på test før avreise/første flight og før ankomst. Der kan du gå på en smell ved lengre reiser med mellomlandinger. Dersom kravet er før flight, er det oppsatt avgangstid som gjelder, i tilfelle forsinkelser.

Tidssoner har ingenting med dette å gjøre.

Last edited: 07. okt 2021
    SayWhat, Insomnia4u, animals and 2 others like this.
  2. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,274
    Bonuspoeng:
    183
    Journalisten påpekte at Norge var Orange på Dansk UD sine sider og at vi dermed ikke var velkommen. Jeg prøvde svare opp den kommentaren men det kom aldri på trykk.

3. WillOKC

WillOKC Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    SAS tilbyr nå relativt OK priser på test hos HelseOslo.
    Men spørsmålet er jo hvorfor man skal bruke noe annet enn de offentlige tilgjengelig testene som er gratis, når det uansett er coronapasset, eller helsenorge sine sider som skal vises ved utreise

CR FAST TRACK TEST
    Svar på 1-5 timer
    NOK 1.500,-
    Spar NOK 1.000,-
    *Incl. Fit to Fly sertifikat

NORMAL PCR-TEST
    Svar på 1-2 dager
    NOK 950,-
    Spar NOK 950,-

ANTIGEN RAPID TEST
    Svar på 15 minutter
    NOK 645,-
    Spar NOK 1.355,-

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor er det du ser dette? Har du link? :)

5. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Både sas og Norwegian skriver om dette «fit to fly-sertifikatet» på sine hjemmesider. Er dette noe de private helseaktørene har funnet på? Kan ikke se at noen land opererer med krav om et slikt sertifikat?

6. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    på SAS Travel Ready Center må man sende coronasertifikat for å få billett. har sendt, men har 2 barn som ikke trenger det. hvordan kan jeg fikse dette uten å måtte gå til køen på flyplassen for å få billettene?

7. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,420
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du er redd for kø på utenlands flyvninger i disse tider, da burde du revurdere valget ditt!
    Fra litt fleip til et råd, jeg ville ringt SAS og spurt der.

8. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    ja derfor vil jeg slippe det..
    og jeg skal reise fra TRD, tror ikke det er 5 timers kø der!
    SAS telefon er stengt, åpner ikke før kl 9. jeg fly kl 10 :x

9. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,420
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det bare å følge Avinor sine råd for TRD:
    1. Møt opp i god tid - køer og lange ventetider kan oppstå.
    2. Mange må sjekke inn via en bemannet skranke på grunn av dokumentkontroll. Noen flyselskaper har løsninger som gjør at du kan registrere dokumentasjon digitalt.
    3. Følg med på informasjon fra flyselskapet ditt.
    Så fra UDs sider:
    Ved reiser fra Norge til utlandet
    Norske myndigheter fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig.
    Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 10. august 2021. Det er unntak for land og regioner i Norden og land i EØS/Schengen-området som tilfredsstiller Folkehelseinstituttets smittekrav. Se listen «Velg land» under for informasjon om sikkerhet, innreisebestemmelser og helsetilbud i det enkelte land.

Siden du absolutt må reise, er det bare å møte opp i god tid før avgang.
    Fint hvis du gir en tilbakemelding på hvordan det gikk ifm tidsbruk.

Insomnia4u and Edvard like this.
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,688
    Bonuspoeng:
    293
    @Edvard
    Jeg prøver å få med meg alt du skriver, men er det ikke slik at vi fullvaksinerte med sertifikat kan reise i EU/EØS uten tester og karantene ?

11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Reise fra hvor til hvor, via hvor, med hvilken reisemåte, når?

Eddie47 and milehigh like this.
  12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt ja, men det finnes unntak. Derfor må du lese deg opp.

På en kjapp skumlesing ser jeg flere land der som du som fullvaksinert med EU coronapass har begrensinger og karantene om du har vore i rødt land/region siste 10 dager. Noen land slipper ikke inn turister fra røde land. Noen land aksepterer ikke DCC enda. Et land tillater ikke transit intra-Europa om du kommer fra et annet EU land. Noen godkjenner ikke DCC basert på blandede vaksiner eller de som har gjennomgått COVID-19 og kun har én dose mRNA. Noen land tillater kun DCC fra noen land for arbeidsreiser/essensiell travel.

You get my drift?

SayWhat, KennethE, Insomnia4u and 2 others like this.
  13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,688
    Bonuspoeng:
    293
    Er litt i opiatrus..
    OSL-ALC-OSL 23/9
    OSL-MUC-DUB-ZHR-OSL 19/8
    Men ting kan jo fort endre seg

14. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,420
    Bonuspoeng:
    183
    @Edvard du er en stor resurs her på forumet når det gjelder nyttig informasjon angående covid regler og mye annet.
    Du er standhaftig, å deler din ekspertise (flink til å sette informasjon i kontekst for oss her på IF)
    Du svarer utrettelig på samme spørsmål i flere forskjellige tråder.
    Tusen Takk for det :)

EndreD, Stuttfeiten, miura and 13 others like this.
  15. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    551
    Bonuspoeng:
    93
    Ett av de største "problemene" om dagen er etter min erfaring at SAS dropper direkteruter fra Oslo og heller mellomlander i CPH. Danmark er et "rødt" land etter EU-definisjonen fordi det har over 50 COVID tilfeller per 100 000 innbyggere.

Den 25. juni skulle jeg reise OSL-CPH-MUC og da fikk jeg "ikke godkjent" av det automatiske systemet Lufthansa bruker for å laste opp og godkjenne dokumenter. De sa jeg manglet en digital innreiseregistrering i Tyskland. Når jeg tastet inn Norge som oppholds-land siste 10 dager ga skjema beskjed om at jeg ikke trengte det. For Danmark derimot blinket det rødt om karantene - men det var helt til man leste "the fine print":

When do I not need to provide my details?

- If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.
    - If, for the purpose of border traffic, you spent less than 24 hours in a risk area (dvs DK) or are only entering the Federal Republic of Germany for up to 24 hours (jeg skulle videre til Østerike).​

Google sier videre: A layover typically refers to a connection point between cities, sometimes as short as 30 minutes or as long as 23 hours, whereas a stopover refers to staying longer than 24 hours in any given city when traveling internationally. Dette ble akseptert manuelt ved SAS/Lufthansa Business innsjekk på OSL, som ga meg boarding kort hele veien til MUC. Jeg ble ikke spurt om noe på CPH (som så ut som en spøkelsesby med 80% stengte butikker/spisesteder og hele førsteetage i loungen stengt), og ingen sjekk av noe slag i MUC.

Kan dog opplyse at både Tyskland og Østerrike praktiserer "3G" (Vaksinert, Recovery, eller Testet) på nesten alle hoteller, spisesteder, og attraksjoner. De godtok alle papirkopi av mitt grønne (pga recovery) koronapass og den blå EU-delen av det. Som regel trengte jeg bare begynne å ta det opp av lommen så var det OK. Man kan teste seg over alt, i varehus, på togstasjoner, etc

Toget til Østerrike skulle vider til Italia, der var det ingen kjære mor pga utbrudd i grenseområdene: Nylig test eller rett ut, ingen unntak for vaksinerte eller recovery per 26/6 (men dette skulle avsluttes når de begynner å godta koronapass 1/7). Folk ble lempet av toget allerede i Østerrike om de ikke hadde test, og fikk ikke kjøre mot grensen. Det er jo forøvrig meningsløst å teste folk som har gjennomgått recovery.

Fra 1/7 forsvant maskeplikten i Østerrike bortsett fra på tog/dagligvarebutikker - må si det var deilig å kunne gå rundt på restaurant, klesbutikker og hotell uten maske.

Mrk: Tyskland krever FFV2 masker (tykkere og tettere), som du må kjøpe på apotek, "norske masker og stoffmasker" er ikke godkjent. Østerrike gikk tilbake til slike 1/7, frem til da var det FFV2 der også.

Hyggelig melding: På veien hjem til OSL 3/7 stod en hyggelig politidame et stykke før køen (ikke veldig lang) begynte ved passkontrollen, scannet koronapasset og fikk verifisert grønt - da fikk jeg en liten lapp med "skal ikke testes" og ble ble vinket rett til de sperrene hvor (det normale røde, ikke koronapasset) passet maskin-leses og var gjennom på 2 min. Nede ved tax-free er det store venteområder for å vente på test og du må trille kofferten gjennom en egen stand hvor negativ test (eller min lille politilapp) verifiseres. Kan advare om at de har merket opp køsystem på flere hundre meter, så om de ikke får maskinlesing opp og gå kan det bli lengre ventetid om mange fly kommer samtidig. Jeg ville si det er veldig risikabelt å reise (i forhold til lang kø på vei hjem) om du ikke er vaksinert eller har recovery.

Last edited: 04. juli 2021
    SayWhat, Edvard, holmen and 5 others like this.
  16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tyskland sitt "Digital Registration on Entry" er brukervennlig. Bare å punche inn land/regioner du har vore i siste 10 dager og du får status på hva som trengs for innreise.

Som du sier, er det alltid unntak og egne regler for transit. Den reisende må selv finne og presentere disse.

Danmark har ikke status som rødt land i dag og Tyskland bruker regioner for risikovurdering i EU. På kartet for test positivity rate ser du at Danmark er under 1% og da beholdes grønn status for de regionene der terskelverdien < 75 tilfeller per 100 000 siste to uker.

Orange er neste farge oppover og den statusen har København og CPH (81).
    Om det er vanskelig å se detaljer og farge på kartet, så last ned data i tabell.

MUC og Bavaria er strenge på munnbind og krever FFP2 eller KN95/N95-maske for alle over 16 år. Mens i Frankfurt holder det med vanlig kirurgisk munnbind type IIR e.l. Dette gjelder også i lounge.

Når du sier «ingen unntak for vaksinerte eller recovery» så er det greit å presisere at de som har gjennomgått COVID-19 først får gyldig koronasertifikat for internasjonal reise med status som fullvaksinert etter å ha tatt en vaksine.

Utenfor Europa er fullvaksinert statusen du vil ha.

Eddie47, SayWhat, Insomnia4u and 3 others like this.
  17. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,493
    Bonuspoeng:
    113
    @Maggie

Håper dere har en fin tur til København!

Jeg leser at det norske koronapasset skal kunne brukes i Danmark, der det kreves (restauranter, Tivoli, Zoo osv.):
    https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas/generelt-om-coronapas

upload_2021-7-4_23-1-15.png

Men jeg regner med at verdien av dette er begrenset om det norske koronapasset brukes til å dokumentere negativ test ved innreise? Da går det vel raskt ut på dato.

Hvordan løser dere dette? Har dere brukt et testsenter i København? Jeg forstår det skal være mulig for utlendinger å teste seg gratis?

18. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Trenger man også en attest fra legen eller holder det med print fra Helsenorge.no?
    Hvordan er det med retur til Norge for norske statsborgere fra Danmark?

19. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,274
    Bonuspoeng:
    183
    @freddyen
    Vi har løst dette ved ta en lyntest som varer i 72 timer. Kun litt kiling 1-2 cm opp i hvert nesebor. Disse er gratis og København har mange slike teststasjoner.
    Ikke alle steder det står at man skal vise koronapass ber om det. Fks skal vi i dag til Zoo, da holder det vise at testen ikke er eldre en 72 timer ved ankomst. Min utløper ca 2 timer etter ankomst, så tar jeg ny senere i kveld.

Last edited: 05. juli 2021
    freddyen liker dette
  20. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,274
    Bonuspoeng:
    183
    Vi tok test som vi timet skulle være innenfor kravet på 72 t ved ankomst Kastrup. Var klar til dokumentere denne fra helsenorge men ingen kontroll ved ankomst.
    Ved retur til Norge må vi testes ved ankomst slik reglene er per dags dato. Tester oss ut av evt karantene etter 3 dager.

Del denne siden