Ett av de største "problemene" om dagen er etter min erfaring at SAS dropper direkteruter fra Oslo og heller mellomlander i CPH. Danmark er et "rødt" land etter EU-definisjonen fordi det har over 50 COVID tilfeller per 100 000 innbyggere.
Den 25. juni skulle jeg reise OSL-CPH-MUC og da fikk jeg "ikke godkjent" av det automatiske systemet Lufthansa bruker for å laste opp og godkjenne dokumenter. De sa jeg manglet en digital innreiseregistrering i Tyskland. Når jeg tastet inn Norge som oppholds-land siste 10 dager ga skjema beskjed om at jeg ikke trengte det. For Danmark derimot blinket det rødt om karantene - men det var helt til man leste "the fine print":
When do I not need to provide my details?
- If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.
- If, for the purpose of border traffic, you spent less than 24 hours in a risk area (dvs DK) or are only entering the Federal Republic of Germany for up to 24 hours (jeg skulle videre til Østerike).
Google sier videre: A layover typically refers to a connection point between cities, sometimes as short as 30 minutes or as long as 23 hours, whereas a stopover refers to staying longer than 24 hours in any given city when traveling internationally. Dette ble akseptert manuelt ved SAS/Lufthansa Business innsjekk på OSL, som ga meg boarding kort hele veien til MUC. Jeg ble ikke spurt om noe på CPH (som så ut som en spøkelsesby med 80% stengte butikker/spisesteder og hele førsteetage i loungen stengt), og ingen sjekk av noe slag i MUC.
Kan dog opplyse at både Tyskland og Østerrike praktiserer "3G" (Vaksinert, Recovery, eller Testet) på nesten alle hoteller, spisesteder, og attraksjoner. De godtok alle papirkopi av mitt grønne (pga recovery) koronapass og den blå EU-delen av det. Som regel trengte jeg bare begynne å ta det opp av lommen så var det OK. Man kan teste seg over alt, i varehus, på togstasjoner, etc
Toget til Østerrike skulle vider til Italia, der var det ingen kjære mor pga utbrudd i grenseområdene: Nylig test eller rett ut, ingen unntak for vaksinerte eller recovery per 26/6 (men dette skulle avsluttes når de begynner å godta koronapass 1/7). Folk ble lempet av toget allerede i Østerrike om de ikke hadde test, og fikk ikke kjøre mot grensen. Det er jo forøvrig meningsløst å teste folk som har gjennomgått recovery.
Fra 1/7 forsvant maskeplikten i Østerrike bortsett fra på tog/dagligvarebutikker - må si det var deilig å kunne gå rundt på restaurant, klesbutikker og hotell uten maske.
Mrk: Tyskland krever FFV2 masker (tykkere og tettere), som du må kjøpe på apotek, "norske masker og stoffmasker" er ikke godkjent. Østerrike gikk tilbake til slike 1/7, frem til da var det FFV2 der også.
Hyggelig melding: På veien hjem til OSL 3/7 stod en hyggelig politidame et stykke før køen (ikke veldig lang) begynte ved passkontrollen, scannet koronapasset og fikk verifisert grønt - da fikk jeg en liten lapp med "skal ikke testes" og ble ble vinket rett til de sperrene hvor (det normale røde, ikke koronapasset) passet maskin-leses og var gjennom på 2 min. Nede ved tax-free er det store venteområder for å vente på test og du må trille kofferten gjennom en egen stand hvor negativ test (eller min lille politilapp) verifiseres. Kan advare om at de har merket opp køsystem på flere hundre meter, så om de ikke får maskinlesing opp og gå kan det bli lengre ventetid om mange fly kommer samtidig. Jeg ville si det er veldig risikabelt å reise (i forhold til lang kø på vei hjem) om du ikke er vaksinert eller har recovery.