Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner alt dette, og vet veldig godt hva jeg holder på med. :) Det var akkurat det jeg svarte på i forrige melding. Det kan selvfølgelig hende at jeg ikke var så god på å forklare.

    Hvis jeg beholder bestillingen som den er, så trenger jeg bare SIN-HND. Vi er på cruise fra Shanghai til Singapore.
     
    Last edited: 02. juni 2020
    Insomnia4u liker dette
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Var litt overrasket ja, du pleier å ha god kontroll :) Bare litt utydelig formulert, noe som gjorde at jeg misforsto.
     
    holmen liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat i denne saken er det litt vanskelig å holde tunga rett i munnen, det er mange variabler. :)
     
    Insomnia4u and Rscott like this.
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Litt praktisk info:

    Jeg har enveisbilletter med SQ First og Biz til Maldivene i februar 2021. *A booking ble stengt dagen før for returen ble tilgjengelig. Legger ikke ut detaljene før alt er i boks, men jeg tenkte å dele litt praktisk info i tilfelle det ikke er kjent. Vår alles kjære Vibeke har nemlig lurt meg :eek:

    Hun sa det ikke var mulig å legge til retur på en eksisterende enveis *A booking. Det ble visstnok regnet som en helt ny booking. Så derfor har jeg gått i dvale siden mars. Pratet med Tallin i dag (satan som jeg har savnet den pausemusikken) for å endre første leg til Amsterdam. Da viste det seg at agenten fint kunne legge til retur, men fant bare økonomi. Så det er faktisk mulig. En liten ripe i lakken til Vibeke der altså. Varsel er skrudd på, og prisen på forlengelse av abbo på EF og AF er herved forsvart.

    Det neste er at SQ har tilgjengelig retur i Biz. Men de godtar ingen bookinger fra Eurobonusmedlemmer nå, ikke engang endringer. Agenten visste ikke når SQ ville ta EB inn i det gode selskap igjen :oops:
     
    Insomnia4u liker dette
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønte ittno, men alt løsnet da du la til at du skulle på cruise fra PVG til SIN :p
     
    holmen liker dette
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Siste jeg fikk fra Tallinn om endringer av tilgjengelighet i Star Alliance mot Eurobonus var at mer info skulle komme i midten av juni. Hva nå enn det vil si. Agent rådet meg til å ikke gjøre endringer da "noen bookinger ble kansellert når de gjorde endringer". Litt texas der med andre ord.
     
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gjorde i hvert fall to endringer i dag, og det gikk som fot i pose. Riktignok mellom LH og SAS.
     
  8. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Har tenkt det samme. Ikke nødvendigvis en direkte devaluering. Men at SAS kanskje oppleves som en parasitt av store selskapenes er vel ikke helt utenkelig. Nå vet jeg ikke hvordan oppgjøret er mellom de forskjellige flyselskapene, men jeg ser vel for meg at Eurobonuskunder benytter *A litt mer enn folkene i Miles&More som flokker seg rundt gullstua. Og uansett internfakturering på tvers av *A, så er vel ikke bonuskunder det mest lukrative segmentet. Ikke noe av dette taler til SAS' fordel.

    Summa sumarum jeg er redd for at en potensiell "devaluering" vil være at EBP kun kan benyttes hos SAS selv, alternativt at SAS går ut av *A, i verste fall at *A opphører å eksistere.

    Worst case scenario er da at vi sitter igjen med håndfull byer i Europa og kanskje en destinasjon eller to i USA hvor vi kan bruke våre dyrt opptjente Kiwi-poeng. Jubelen ville ingen ende ta..
     
    Last edited: 03. juni 2020
  9. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor får du dette fra? SAS betaler for partner award seter på lik linje med andre flyselskap.
     
    Jonkebassen liker dette
  10. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Selvfølgelig. Men hvis f.eks. LH må ta i mot drøssevis med EB-kunder for en billig penge i stedet for å kunne tilby setene til sine egne lojale kunder, så hjelper det lite at de kan kjøpe tilsvarende rimelige seter hos SAS som ingen av deres kunder vil ha.

    Men jeg vet at du kan mer om dette enn meg, så da har du sikkert rett og jeg tar feil :)
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke tenke meg LH bryr seg. Så lenge de får betalt så spiller det vel ingen rolle om pengene kommer fra A eller B, eller faktisk, sånn sett fra SK får de jo faktisk penger da, mens hos seg selv er de de selv som må betale for morroa.
     
  12. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Det er vel også opp til selskapene selv å bestemme hvor mange seter de vil tilby til feks eb kunder. Swiss har jo stengt first for alle unntatt sine egne.
     
    flying_all liker dette
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    LH strammet jo inn tilgjengelighet for First for EB-kunder, så det er vel en konsekvens av det du nevner. *A oppløses nok ikke i nær fremtid, det ligger fremdeles noen forpliktelser i disse avtalene.

    Hva som skjer i et lengre perspektiv post-corona er det få som vet. Likevel, selskaper har historisk sett nytt godt av samarbeid innad i *A, og bonusseter er bare en del av dette bildet.
     
  14. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    I januar var jeg storfornøyd med å booke CT til Bali med de to flyselskapene jeg ønsket på langrutene, manglet bare F på utreisen som jeg overvåket: OSL-LH-FRA-LH-LHR-SQ-SIN-SQ-DPS / DPS-BR-TPE-BR-CDG-SK-OSL. Som forventet ble det ikke mulig å reise nå i slutten av juni, og drømmen om Eva business forduftet :confused:

    Ny reise for oss er mest realistisk neste sommer, som er et dårlig alternativ siden jeg må avbestille og havne utenfor *A mulighetene. Derfor har jeg sett på mulighetene i påsken, der vi ikke får tatt ekstra fridager utover påskeuken.

    Flyselskap: Austrian, Eva Air, Turkish og SAS
    Klasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: DPS
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 165.000
    Skatter & avgifter (per pers): NOK 2.214 inkl. 375 kr telefongebyr for opprinnelig tur, ikke belastet mer ved ombooking
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted i: Mars/april 2021
    Booket: Juni 2020

    Flyvninger:
    OSL-VIE OS E195
    VIE-CDG OS A321
    CDG-TPE BR 777-300ER
    TPE-DPS BR A330-300
    DPS-IST TK 787-9
    IST-FRA TK A330-200
    FRA-OSL SK 737-800

    Vipps, så lever drømmen om Eva business videre :D Overnatting i Paris på utreisen. Med retur i slutten av påsken var det omtrent ingenting å finne i business. Fra DPS kommer man seg bare direkte til TPE, BKK og IST nå som SQ ikke er mulig å booke. Jeg fant en routing på United via IST og CDG, men da var det 10 timer cnx før kveldsmaskinen med SAS. Tallinn fant derimot via IST og FRA med gode tider, men da ble det monkey med SAS på siste segment. Satser uansett på å booke om returen til SQ når de omsider åpner mulighene igjen.

    Noen irritasjonsmomenter: Jeg fant ava på United med Lufthansa til CDG som jeg ønsket pga tidligere ankomst. United viste 2 biz via FRA og 3 via MUC, og 9 ledige hvis det var SK til FRA eller MUC (awardfares det samme), Tallinn fant bare monkey på disse. På siste segment FRA-OSL var det 2 ledig i både Go og Plus på sas.no. Jeg snakket med damen i Tallinn om ulik O&D tilgjengelighet kontra direkte/PTP, så jeg hørte om hun kunne reservere FRA-OSL først før hun la til DPS-IST-FRA. Hun kunne få Plus da, men TK viste bare economy med O&D DPS-FRA, fikk bare TK biz med søk DPS-OSL.
     
    Upsaker, EndreD, Xflipper and 3 others like this.
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk du først lov til å booke om den eksisterende bookingen din når de hadde kansellert noen av flightene?
     
  16. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forsøkte ikke å booke om før bookingen min var omtrent ribbet til beinet. Men ut fra hvordan jeg tolket SAS sin FAQ så kan man booke om eller kansellere bookingen og få igjen gebyret på NOK 450 hvis destinasjonen ikke er anbefalt å reise til av UD.

    Det står forsåvidt på samme FAQ at man uansett kan endre på eksisterende *A awards.
     
    paramberg liker dette
  17. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Ok takk. Forsøkte å høre om å endre på en tur i desember, men da var det nei ikke før eventuelt noe er kansellert.. Jaja er lenge til uansett :)
     
  18. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    God uttelling med poeng-booking i dag, for reise OSL-BOO senere i måneden. Jeg har fulgt med på avgangen en god stund, men billettene var dyre både med poeng og betalt med penger. I dag endret det seg på to måneder:n

    Pris for penger: N/A (Skrekk og gru! Alt utsolgt?)
    Pris med poeng: Regulær pris

    Alltid greit å ha poeng på konto...
     
    RoadKing and trygveat like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk, vi har også booket noen innenriks den siste måneden og opplever at det er et helt ålreit alternativ å både bruke poeng og CT (ok, det er kanskje å dra det litt vl langt). Ikke minst når det også har vært avgiftsfritt. Det er jo fantastisk å booke og bare betale med poeng, nix cash :)
     
    EndreD liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Mindre justeringer av reisen. Diamantmailen har vært behjelpelig med å både åpne opp seter på OSL-AMS / AMS-OSL, samt å legge til spedbarn i eksisterende booking -- noe som er "helt umulig" om man ringer Tallinn :)

    Flyselskap: SQ, SK
    Klasse: Plus, First, Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: DPS
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 225.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 911 NOK per voksen, spedbarn gratis
    Antall reisende: 2 voksne + spedbarn
    Reisen finner sted i: November/desember 2020
    Booket: Desember 2019, endret januar og mai 2020

    Flyvninger:
    OSL-AMS / SK Plus (B737-800)
    AMS-SIN / SQ First (B777-300ER)
    SIN-DPS / SQ Biz (B787-10)
    DPS-SIN / SQ Biz (B787-10)
    SIN-AMS / SQ First (B777-300ER)
    AMS-OSL / SK Plus (A320neo)

    Da det i høyeste grad er usikkert om reisen lar seg gjennomføre er neste CT brukt til en reservebestilling til LPA. Kjedelig booking, men grei bruk av poeng om man må holde seg i Europa.

    Flyselskap: SK
    Klasse: Go
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: LPA
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 30.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 301 NOK per voksen, 112 NOK for spedbarn
    Antall reisende: 2 voksne + spedbarn
    Reisen finner sted i: November/desember 2020
    Booket: Juni 2020

    Flyvninger:
    OSL-LPA / SK Go (B737-800)
    LPA-OSL / SK Go (B737-800)
     
    dahlmath liker dette

Del denne siden