Jeg hadde en opprinnelig booking inne som har blitt kansellert, med en voucher som har gått ut. Da jeg ringte inn till Tallinn fikk jeg to alternativ; enten ombooking eller utvidelse av voucher til 31.08.20 (uten mulighet til å bestille ny reise på den før Star Alliance Booking var åpnet). Jeg valgte derfor å prøve å endre original booking. Her fikk jeg bare mulighet til å endre innenfor de sektorene jeg hadde. Eks jeg hadde Europa til Asia (OSL - FRA - BLR - FRA - OSL) denne kunne ikke endres til Asia til Europa, eller utvides til å gjelde andre sektorer. Men jeg fikk lov til å endre innenfor sektoren jeg hadde til eks OSL - IST - BOM - IST - OSL). Sidekommenter er at de sa at de bare kunne søke direkte, og ikke leg for leg. Håper dette bare var uflaks med agent og ikke normen fremover.
Hva er regelen for free-connecting hos Alaska på CX? Jeg sitter å synser litt på award-charten til Alaska for CX. Jeg ser Middle east til US på First ligger på 70k poeng for Cathay. En mulighet som åpner seg da, er jo JFK-HKG-TLV. Eller er det regler om at connecting flight må være innenfor Asia sonen f.eks? Har prøvd å ringe Alaska, men har gitt opp etter 30 min ventemusikk 4 ganger nå.
Så dere tror dere kommer dere til Tokyo i oktober/november? Jeg planlegger en egotrip selv i de tider, venter nå bare på at Tallin åpner for nye bookinger. Og at det ikke er pålagt karantene etter hjemkomst i høst...
Det er korrekt det du sier. Jeg fikk tilbud om SFO-HKG-DXB med Cathay uten forskjell i pris. Cathay flyr vel til Emiratene og Saudi Arabia om jeg husker riktig som ligger i denne sonen.
Det er jo en utrolig god deal. Vurderer å endre min JAL F tur over til CX, og noe lignende det du har, men da med forbindelse til TLV. Hadde vært fint å få testet ut A350-1000 på en 11 timers flight mot Europa
Noen av dere som har fått endret bookinger i disse coronatider fått til å endre slik at awarden har gått fra en reisende til to? Jeg prøvde meg på det nå, men fikk beskjed om at det ville bli en helt ny booking og ville ikke være en endring. Kan prøve litt rulett, men greit å sjekke om noen har fått det til først.
Klasse: Business, First Avreise fra: OSL Destinasjon: NYC, HKG, Enveis, T/R, Open Jaw: RTW Antall poeng brukt: 36 000 EB + 70 000 Alaska miles Skatter & avgifter (per person): Ca. 1050 ,- (600 + 450) Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Mai 2021 Booket: Juli 2020 Flyvninger: OSL-EWR SAS Business (A330) JFK-HKG Cathay Pacific First (B773) 16t HKG-TLV Cathay Pacific Business (A350-1000) 11t 35min Så ble det store endringer her. JAL utgår, og inn kom Cathay Pacific med sin meeget romslige stop-over policy som gir muligheter for en gratis videreforbindelse, når HKG er stop-over på reiser fra US. Tel Aviv er ikke drømmedestinasjonen men funker fint for et kort transit stopp, og morsomt å få testet A351 biz også. Samt at dette er så langt vest det er mulig å komme innenfor Asia-sonen. Valgte å flytte reisen så langt frem som mulig, så da blir det avreise siste helgen i Mai 2021. Siste strekka hjem blir nok med Turkish som har greie connection-tider. Må også slå et slag for Alaska Mileage plan, som har et bonusprogram som fortsatt gir mye for p(o)engene. De kjører jevlig med salg av poeng som jeg har benyttet til å toppe opp kontoen. Nok poeng til hele turen over kunne kjøpes på poengsalg forrige uke for ca. 13k NOK (Den koster opprinnelig 242k NOK hos Cathay).
Snasent! Snuser litt på Alaskan. Hvor lenge varer poengene? Tipper jeg ikke kommer til å fly inn så mange poeng, så det blir top-ups som blir strategien her
Mener det er 2 år gyldighet på poengene. Men jeg ville ikke brent inne med for mye poeng over tid akkurat nå. COVID har satt sine spor hos Alaska også, og det faktum at de skal inn i OW ila det neste året er det nok en fare for en devaluering. Men har du en spesifikk reise i planene, så hadde jeg kjørt på. Stop-over tilbudet kan kombineres til alle destinasjoner i Asia, så det er jo helt gull!
Kan du kun endre bookinger med CT og *A, eller kan du fikse nye? Og er det Tallinn som gjeld eller Diamant mail, vanlig telefon? Thai og ANA har ledig fremst!
Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: PEK Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 60.000 Skatter & avgifter (per person): 709,- Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Mai 2021 Booket: Juli 2020 Flyvninger: OSL-CPH (A320new, 1D) CPH-PEK (A330-300, 1A) PEK-CPH (A330-300, 1A) CPH-OSL (A320neo, 1D) Bakgrunn: Poengene brenner i "banken" og må brukes. Om det blir en ego-trip til Kina i mai 2021 er vel fortsatt usikkert men likevel greit å ha muligheten.
Nå skal jeg ikke glede dere alt for mye, men... DET GÅR AN Å BESTILLE NYE REISER MED STAR ALLIANCE. Ble waitlisted hos TG, men fikk snappet 2x2 F-seter med ny cabin hos NH.