En liten spesiell sak... Flyselskap: SAS, LH, Air Canada Klasse: Economy, Plus og Business Avreise fra: Molde (MOL) Destinasjon: Calgary/Vancouver Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 130000 Skatter & avgifter (per person): rund en tusenlapp Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted: August 2022 Booket: ombooked mars 2022 Flyvninger: MOL - OSL / SAS Plus Overnatting OSL - CPH / SAS Economy CPH - FRA / LH Economy Overnatting FRA - YVR / AC Business YVR - YYC / AC Economy Her er det 5(!) leg på en tur. Grunnen er at AC endret avgangstiden som ga meg 25 minutter på FRA (før 1h 45 min). Ringte først til engelske telefonen, men han der skjønte ingenting og hadde ikke peiling. Så jeg prøvde den norske telefonen (40 minutter ekstra) og fikk den mest hyggelige og engasjerte svenske damen som fant en tur til meg som passer. En ekstra natt in FRA, ECO til CPH og FRA, men jeg kan gjennomføre reisen. YVR - EWR / AC Business EWR - OSL / SAS Business OSL - MOL / SAS Plus
Flyselskap: Lufthansa, Air Canada, Turkish Kabinklasse: Economy, Business Avreise fra: OSL Destinasjon: CUN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 130.000 (CT) Skatter & avgifter (per person): kr 1158 + kr 450 per voksen Antall reisende: 2 voksne + spedbarn Reisen finner sted i: April 2022 Booket: Februar/mars 2022 Flyvninger: OSL-FRA / Lufthansa Economy / A320neo (overnatting FRA) FRA-YYZ / Air Canada Business / 777-300ER YYZ-CUN / Air Canada Business / A321-200 CUN-IST / Turkish Business / 777-300ER IST-OSL / Turkish Business / A321-200 Kommentar: Påskeferie booket / endret i tre omganger: Først OSL-FRA-MEX, la deretter til hjemreise CUN-IST-OSL. Noen uker senere endret jeg til utreise med Air Canada hele veien til CUN. Ved ombooking fra FRA-MEX til FRA-YYZ-CUN fikk jeg erfare at Air Canada sletter reservasjoner etter 72 timer. Her hadde SAS fjernet FRA-MEX før de gjorde ferdig endringen, slik at jeg plutselig sto uten utreise. Tre-fire samtaler med "nej tyvärr" før setene med AC dukket opp igjen og en hyggelig agent kjørte ut nye billetter mens jeg var på tråden.
Flyselskap: SAS, Avianca, Copa Kabinklasse: Plus, Business, Economy Avreise fra: OSL Destinasjon: AUA / CUR Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 247.500 (CT) Skatter & avgifter (per person): kr 1790 + kr 450 Antall reisende: 2 voksne + 1 barn Reisen finner sted i: Juli 2022 Booket: April 2022 Flyvninger: OSL-LHR / SAS Plus / A320neo LHR-BOG / Avianca Business / 787-8 BOG-PTY / Copa Economy / 737-800 PTY-AUA / Copa Economy / 737-800 CUR-BOG / Avianca Economy / A320neo BOG-LHR / Avianca Business / 787-8 LHR-OSL / SAS Plus / A320neo Kommentar: SAS.no viste ledige billetter i Economy på direktefly BOG-AUA, men ingen av agentene jeg pratet med klarte å kombinere denne med Business på LHR-BOG. På hjemreisen var det derimot ikke noe problem å kombinere Economy og Business.
Skralt med turer i F om dagen. Er vel bare ANA som slipper en og annen billett som hele *-alliansen forsøker å booke?
Flyselskap: SK, NH, BR, OS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: SGN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 165 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1488 NOK Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Oktober 2022 Booket: Mars 2021 (endret i november 2021) Flyvninger: OSL-LHR: SK PLUS (A320) LHR-HND: NH Business (The Room) (B777-300ER) HND-SGN: NH Business (B787-9) SGN-TPE: BR Business (B777-300ER) TPE-VIE: BR Business (B787) VIE-OSL: OS Business Kommentar: Måtte endre tidligere CT
Flyselskap: SAS Klasse: Business og Plus Avreise fra: OSL Destinasjon: SFO Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 120.000 + Fly Premium Skatter & avgifter (per person): 776 NOK Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: Feb 2023 Booket: April 2022 Flyvninger: OSL - CPH: SAS Plus (A320neo) CPH - SFO: SAS Plus (A350-900) SFO - CPH: SAS Business (A350-900) CPH - OSL: SAS Plus (A320neo) Kommentar: Snublet plutselig over to ledige seter til og fra SFO med SAS i vinterferie 2023 og reisen ble booket umiddelbart. Da skal 12 åringen heimen og jeg på tur i California! Reisen ble booket uten at jeg har snakket med kona eller 12 åringen først fordi jeg var redd for setene skulle forsvinne hvis jeg ventet med booking. Jeg tenker at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Selv om det "kun" er Plus vestover, er det uproblematisk siden det er dagflyvning.
Flyselskap: SAS Klasse: Business og Plus Avreise fra: OSL Destinasjon: ORD Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 100.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 776 NOK Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: Feb 2023 Booket: April 2022 i covid feber og mangel av bedre ting å gjøre endte et tilfeldig søk på award hacks med å bruke gjenopplivet CT til en Chicago weekend. Ingen drømmedestinasjon i februar, men man får fløyet litt da.
Flyselskap: SAS, LH, UA, LO Kabinklasse: Plus, Business, First Avreise fra: MOL Destinasjon: BOS Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 152.500 (CT) Skatter & avgifter (per person): kr usikker (oppdaterast) + kr 450 Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: April 2022 Booket: April 2022 Flyvninger: MOL-OSL / SAS Plus / A320neo OSL-BCN / SAS Plus / A320neo BCN-MUC / LH Business / A321 MUC-BOS / LH First / A340-600 BOS-LHR / UA Polaris business / B767-300 LHR-WAW / LO Business / 787-8 WAW-OSL / LO Business / 787-8 OSL-MOL / SAS Plus / A320neo Kommentar: Dette starta vel med at eg måndag eller tysdag oppdaga fem seter med LH F til BOS, ein telefon til CT-telefonen bekrefta at det var eit ledig sete. Dagen etter var dette endra til seks ledige, og eg ringte inn for å slå til. Agenten var noko uerfaren og eg såg fort at vi måtte begrense bestillinga dersom eg skulle bli ferdig før møtet ein halvtime seinare. Enda difor opp med å kun bestille MUC-BOS. Deretter har det blitt mange telefonar til agentar av varierande kvalitet. No har eg i alle fall fått sydd saman ei reiserute som er sånn passe grei. Forhåpentlegvis får eg gjort enno nokre justeringar slik at vi får starta på AES i staden for MOL. Forhåpentlegvis slepp vi også strafferunde via BCN på utreisa. Reisefølget er skeptisk til lange heimreiser, og denne har foreløpig ikkje gått heilt igjennom sensuren. Forhåpentlegvis ordnar det seg!
Flyselskap: SAS Kabinklasse: Plus Avreise fra: BGO Destinasjon: IAD/EWR Enveis, T/R, Open Jaw: To stk einvegs Antal poeng brukt: 72 000 Skatter & avgifter (per person): 603,- (BGO - IAD) og 128,- (EWR-BGO) Antall reisende: Ein Reisen finner sted i: September 2022 Booket: April 2022 Flyvninger: BGO - CPH / SAS Plus / A319 CPH - IAD / SAS Plus / A330 EWR - ARN / SAS Plus / A330 ARN - BGO / SAS Plus / CRJ900 Kommentar: Jobben skal ha "avdelingstur" til Indre Sogn. Jaggu sa eg Indre Sogn... Det vert 26 timar på austkysten av Sambandsstatane i staden. Vonar å få oppgradert til business med poeng begge vegar. So spørst det kva eg skal finne på. Synd og spetekkel med gamle svirebrør frå studietida som jobbar i DC? Eller skal eg toge til NYC og bruke tida der?
Då var bookinga endra: Flyselskap: SAS Kabinklasse: Plus og Biz Avreise fra: BGO Destinasjon: IAD/EWR Enveis, T/R, Open Jaw: To stk einvegs Antal poeng brukt: 72 000 Skatter & avgifter (per person): 362,- (BGO - IAD) og 128,- (EWR-BGO) Antall reisende: Ein Reisen finner sted i: September 2022 Booket: April 2022 Flyvninger: CPH - IAD / SAS Biz / A330 EWR - ARN / SAS Plus / A330 ARN - BGO / SAS Plus / CRJ900 Kommentar: Jobben skal ha "avdelingstur" til Indre Sogn. Jaggu sa eg Indre Sogn... Det vert 26 timar på austkysten av Sambandsstatane i staden. Vonar å få oppgradert til business med poeng begge vegar. So spørst det kva eg skal finne på. Synd og spetekkel med gamle svirebrør frå studietida som jobbar i DC? Eller skal eg toge til NYC og bruke tida der? Etter at eg fann CPH-IAD i biz prøvde eg å ringe inn ei endring, men Reia (?) ville ikkje oppgradere meg. Ho meinte at det ikkje var råd å fly i plus frå BGO til CPH og vidare til IAD i biz. Det måtte enten vere øko-biz eller plus-plus kunne ein kollega på "jurobonusavdelningen" meddele. Jaja. No står eg utan tilslutningsflight, men det skal vel noko til at SAS ikkje slepp minst eit sete på ein av dei to flightane til CPH den morgonen/føremiddagen.
Flyselskap: SAS, Turkish Airlines Kabinklasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: MIA Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 65.000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca. 850 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Påsken 2022 Booket: April 2022 Flyvninger: OSL-ARN / SAS Plus / A320neo ARN-MIA / SAS Business / A350-900 (Revenue ticket MIA-ORD med UA) ORD-IST / Turkish Airlines Business / B787-900 IST-OSL / Turkish Airlines Business / A330-300 Kommentar: Bestilt denne helgen, og reisen finner sted neste uke. Er fortsatt overrasket over at det har dukket opp såpass mange business-seter over Atlanteren midt i påsken. Utreise var enkelt, men hjemreise fra transittflyplass i Europa til Oslo var verre når hjemreisen måtte skje 1. eller 2. påskedag. Turkish Airlines løste det fint med wide body på IST-OSL. Kan heller ikke huske at jeg har fløyet Turkish i business før, så gleder meg til den nye 787-900-kabinen
Avreise fra: OSL Destinasjon: SYD Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 215k poeng i følge konsulent i kveld. tipper det blir 275k før bookingen er klar. Skatter & avgifter (per person): 1100 så lang, det blir mer Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mars 23 Booket: Mars 22 Asiana slapp plutselig 2 biz seter til LHR for retur. Fikk samme sure danske søster av Dennis 2 ganger som begge ganger hevder å ikke finne setene. Rart da at Norske Thea som har gitt meg god service før fant dem umiddelbart….. OSL-WAW LO C WAW-VIE OS C VIE-BKK OS C BKK-ICN OZ X ICN-SYD OZ C SYD-ICN OZ C ICN-LHR OZ C LHR- FRA LH C Vil helst ha noe direkte til VIE og skal ha C mellom Bangkok og Seoul. Også SAS hjem til Oslo når de slipper. Vil nok også gjerne ha noe annet en Asiana, hvis jeg finner noe. Men turnus messing er denne perfekt utnyttelse av fridager for medreisende. Og den er jo flybar sånn som den står. Ganske happy.
Flyselskap: Lufthansa, Avianca, Brussel Kabinklasse: Economy, Business Avreise fra: OSL Destinasjon: AUA (Aruba i Karibien) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 330.000 (2xCT) Skatter & avgifter (per person): kr 2427 per person Antall reisende: 2 voksne, 2 barn Reisen finner sted i: Februar 2023 Booket: April 2022 Flyvninger: OSL-MUC / Lufthansa Economy MUC-MAD / Lufthansa Economy 24t i Madrid MAD-BOG / Avianca Business 787-8 BOG-AUA / Avianca Business / 320-100/200 AUA-BOG / Avianca Business / 320-100/200 BOG-LHR / Avianca Business 787-8 24t i London LHR-BRU / Brussel Business BRU-OSL / Brussel Business
Kult at du har funnet begge veier i C Har kikket en del på området der og er svært få øyer hvor det er C å oppdrive. AUA er vel en av de få, men selv der har det vært begrenst med seter når jeg har søkt.
Flyselskap: Qatar Airways Kabinklasse: First Avreise fra: CDG Destinasjon: SYD Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 90k Alaska miles Skatter & avgifter (per person): ca. 1800 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Mars 2023 Booket: April 2022 Flyvninger: CDG - DOH // QR First // A380 DOH - SYD // QR First // A380 SYD - DOH // QR First // A380 En liten diamant av en booking i disse tider.. Gjennomgående First og A380 i samme booking Etter litt jobbing med søkefunksjonen til Alaska, endte jeg opp med en multicity booking (Eneste mulighet med dette oppsettet). Blir en ego helgetrip til Sydney på Første klasse.. Har ikke turt å nevne dette til fruen enda Tilslutningsflyvninger bookes på et senere tidspunkt. Dette blir bra - Lenge leve galskapen
Ift hva andre rapporterer av skatter og avgifter virker det som jeg har betalt mye. Ser det riktig ut det jeg har betalt eller kan de feks ha tatt et booking-gebyr som de ikke skal gjøre når bestillingen ikke er mulig å gjøre på web.
Det ser ikke unaturlig mye ut med 8 flights i bookingen. Hver eneste mellomlanding legger som regel til litt avgifter. Har du betalt et ekstra booking-gebyr vil vel dette være spesifisert på den første bookingbekreftelsen du har fått (eventuelle endringer av bookingen viser bare endring i avgifter)
Ja, den slipper du ikke unna. Du kan regne med at hvis du får endret til direkte OSL-MAD og LHR-OSL så sparer du endel i avgifter.