Ja. Meldt på forrige ukes SAS event. Nå skal det ikke være poeng-forskjell på å bestille enveis istedet for t/r. Så enveis koster enkelt og greit 50% av poengene for round-trip.
Denne endringen trådde i kraft 1. februar, samtidig som det nye gebyret på kanselleringer og endringer Så noen kommenterte det samme her om dagen. Teorien var vel at det er en bug der kalkulering av Fly Premium-rabatten noen ganger blir feil etter at enveisprisen ble redusert fra 60% til 50% av t/r.
Flyselskap: SK, TK Klasse: Plus, Business Avreise fra: OSL Destinasjon: MCT Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 63 000 + 1x CT Skatter & avgifter (per person): kr 1682 + 57,- (infant) Antall reisende: 2 voksne, 1 infant Reisen finner sted i: Mars 2023 Booket: Nov 2022 Flyvninger: OSL-AMS / SK Plus (A320) AMS-IST / TK Business (A330-300) IST-MCT / TK Business (A321N) MCT-IST / TK Business (A321N) IST-AMS / TK Business (B787-9) AMS-OSL / SK Plus (A320N) Kommentar: En reise som opprinnelig gikk med TAP til MIA ble byttet til fordel for noe som er langt billigere enn USA for tiden. Booket enveis via nett og ringte inn for å legge på retur. En heldig glipp fra agenten som la på retur gjorde at jeg sparte en del tusen poeng. Første tur med junior på slep så krysser fingrene for at det går bra. Mest spennende her er vel 787 på IST-AMS som skal bli gøy å prøve.
Flyselskap: SK, ET, LH Klasse: Plus, Business Avreise fra: OSL Destinasjon: SEZ Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 105 000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 2200 per pers Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2023 Booket: Februar 2023 OSL-CPH SAS pluss CPH-VIE-ADD Etiopian Airlines business ADD-SEZ Etiopian Airlines business SEZ-ADD Etiopian Airlines business ADD-FRA Etiopian Airlines business FRA-OSL Lufthansa business Noen ønsket en tur til sydligere strøk med litt satte datoer rett før jul. Ser ut som at denne CT også ble godt brukt, men ikke min tur denne gangen heller. Deilig å finne ruta på sas sine egne sider og plutselig var reisen i appen. Godt å slippe å ringe inn for å få bestilt. Enn så lenge står det 2 forskjellige flytyper på langrutene, 787-9 og 350, men blir nok bra.
Flyselskap: SAS Klasse: Plus, Business, GO (tre bookinger) Avreise fra: SVG Destinasjon: ORD Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 287.000 Skatter & avgifter (per person): ca 1100 per pers Antall reisende: Tre voksne og ett barn Reisen finner sted i: Mars/april 2023 Booket: Februar 2023 SVG-OSL SAS Plus OSL-ARN SAS Plus ARN-ORD SAS Plus ORD-CPH SAS Business CPH-OSL SAS Go (betalt) CPH-SVG SAS Go (betalt) Hele tre bookinger må til, to bonusreiser og en del ordinære billetter betalt med poeng. Med det nye endringsgebyrhelvetet fra SAS så er det trolig kun oppgradering som kan redde oss hvis vi får business på utreise. Hadde egentlig ORD-CPH-OSL-SVG i Plus, og de fire setene i Business, men SAS nekter å la oss "oppgradere" på ORD-CPH og viser ingen vilje til å finne noen løsninger.
Jeg sitter på fire business ORD-CPH og har vært i kontakt med fem agenter, fire på telefon, én på epost. Helt umulig. Niks. Nei.
@SVG_flyer kan du følge oppskriften under. Når du stiller spørsmål til et innlegg i denne tråden. Så slipper moderatorer å rydde støtt og stadig. Dersom man ønsker å stille spørsmål om reiser som er postet her, så kan dere nå lære hvordan man gjør det i riktig tråd. Trykk "svar" som vanlig, så du får opp sitatet nedenfor her, i skrivefeltet. Så markerer du all teksten, og hopper over i dertil passende tråd, feks denne: https://insideflyer.no/forums/threa...ninger-eller-andre-poengreiser.16163/page-157 Så limer du inn teksten i skrivefeltet, og skriver svaret ditt under. Når du så trykker på "send svar", så ligger svaret i den nye tråden, men linker fortsatt til innlegget i denne tråden. (tekst er kopiert fra @holmen sitt innlegg 26.des)
Flyselskap: SAS, Swiss, Lufthansa Klasse: Business Avreise fra: Oslo Destinasjon: Chicago Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 65 000 + CT Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Nov 2023 Booket: Jan/Feb 2023 Flyvninger: OSL-ZRH // SK C ZRH-ORD // LX C ORD-FRA // LH C FRA-OSL // LH C Kommentar: Fant utreise med Swiss C dagen før opprinnelig utreise.
Flyselskap: Lufthansa, Swiss, South African, Ethiopian, Brussels Airlines Klasse: Business Avreise fra: Bergen Destinasjon: Cape Town Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw (foreløpig) Antall poeng brukt: 165 000 + CT Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mai 2023 Booket: Jan 2023 Flyvninger: BGO-FRA // LH Business FRA-ZRH // LH Business ZRH-JNB // LX Business JNB-CPT // SA Business CPT-ADD // Ethiopian Business ADD-BRU // Ethiopian Business BRU-CPH // Brussels Business Kommentar: Første *A booking gjort, og første med CT, etter mye lesing og inspirasjon på forumet Ble i utgangspunktet booket med utreise via CPH, VIE og ADD, men fikk endret dette når det dukket opp ledige billetter på Swiss Business fra ZRH til JNB. Vesentlig mer fristende med 10,5t med gode muligheter for å sove på veien enn 2 stk 6t+ flyvninger via ADD. Håper på å finne en annen rute for hjemreise, og med siste leg tilbake til BGO. Har dog et lite spørsmål til menigheten her på IF; hvis det skulle dukke opp bedre alternativ for hjemreise etter at utreise er gjennomført, er det mulighet til å endre fly/reiseklasse? Har forsåvidt sett at endringer i dato/tid ikke kan utføres etter utreise, men gjelder dette alle detaljer på hjemreise?
Flyselskap: Air India, Swiss, Lufthansa, Klasse: Eco/Business Avreise fra: Bergen Destinasjon: Cape Town Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw (foreløpig) Antall poeng brukt: 84 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 775 + 450 service fee p.p totalt 1225,- Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Oct 2023 Booket: Feb 2023 Flyvninger: KTM-DEL // AI Eco 7t 40m connection på DEL.... :-S Var anten det eller 55min. DEL-ZRH // LX Business ZRH-FRA // LH Business FRA-OSL // LH Business Da var retur fra høstens klatretur til Nepal i boks, håpar jo kanskje på ein forbedring her... KTM-SIN-Europa ein plass-OSL om/når SQ skal åpne opp. Einvegs booka slik at ein er fleksibel på endring.
Jeg ser at jeg skrev dette vel pessimistiske innlegget 22.04.2022. i dag skriver vi 13.02.2023, og vi sitter nå i hvert vårt "Room" og venter på pushback fra gate B46 på Heathrow. Så jeg må spise i meg ordene mine og skylle de ned med sake Neste stopp: Tokyo!
Flyselskap: SAS, Air India, Swiss og Austrian Klasse: Plus, Business Avreise fra: Bergen Destinasjon: Melbourne Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 275 000 + 1x CT Skatter & avgifter (per person): kr 2293 x2 Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Oct 2023 Booket: FEB 2023 Flyvninger: BGO-OSL / SK Plus OSL-VIE / OS Business VIE-DEL / AI Business DEL- MEL / AI Business SYD-DEL / AI Business DEL-ZRH / LX Business ZRH-OSL / LX Business OSL-BGO / SK Plus Kommentar: Blir første tur til Oceania, så det blir veldig spennende. Det blir 3 strekk med Air India, så får vi se om vi klarer å endre noe av dette før avreise.
Denne fikk en liten twist: Vel på plass i Tokyo etter en fantastisk flight med ANA kom det epost fra LH med forespørsel om jeg kunne bli booket om til ANA på returen da de hadde et sete i en full first-kabin som ikke virket. Takket selvfølgelig ja til det og fikk en enormt bra retur med ANA i poengivende klasse + denied boarding compensation
Flyselskap: Lufthansa og ANA Klasse: C og F Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Tokyo (HND) Envegs, T/R, Open Jaw: Einvegs (inn til vidare) Antal poeng brukt: 135 000 Skattar & avgifter (per person): 1 658,- Antal reisande: Ein bonusnisse Reisa finn stad i: Januar 2024 Booket: Februar 2023 Flygningar: BGO - FRA | LH C | A320 FRA - LHR | LH C | A320neo LHR - HND | ANA F | 777-300ER Kommentar: Med mindre noko skjær seg blir det F-tur på meg på nyåret. Det vert stas.
Flyselskap: ANA Klasse: First Avreise fra: JFK Destinasjon: HND Retur til: ORD Enveis, T/R, Open Jaw: Open jaw Antall poeng brukt: 112.500 + CT Skatter & avgifter (per person): 988,- Antall reisende: En "voksen" Reisen finner sted i: Januar 2024 Booket: Februar 2023 Ble inspirert av @Sunnfjordingen , så jeg måtte sjekke om jeg fant noe gøy i januar neste år. Og det gjorde jeg. Nå gjenstår det bare å vente på at SAS legger ut bonusbilletter t/r USA. Enn så lenge er dette reiseruten: Planen er å legge til dette i egen FP4 booking: Og ende opp med dette: Kan jo bli gøy! 0,2 sekunder ventetid på CT-telefonen akkurat nå, så dette var fort gjort.
Flyselskap: SAS og Singapore Airlines Klasse: Plus og Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Manila (MNL) Envegs, T/R, Open Jaw: Tur/Retur Antal poeng brukt: 420 000 + 2stk CT Skattar & avgifter (per person): 171,36 EUR x 4. Antal reisande: To vaksne og to born Reisa finn stad i: Juni/juli 2023 Booka: Februar 2023 Flygningar: OSL - LHR | SAS + | A320neo LHR - SIN | SQ C | A380-8 SIN - MNL | SQ C | B787 MNL - SIN | SQ C | B787 SIN - FRA | SQ C | A350-9 FRA - CPH | SAS + | E195 CPH - OSL | SAS + | A320 Kommentar: Då var sommarferien sikra. Mulig eg endrar litt på heimreisa om det vert råd å få færre legs eller heimreise nokre dagar seinare. Endeleg er Singapore Airlines tilbake! Det var ikkje berre lett. So snart eg såg tråden på forumet i dag føremiddag søkte eg litt på Awardhacks og Awardfares før eg heiv meg på telefonen, men Pernilla kunne meddele at det var vanlig at SQ dukkar opp i bonussøk utan å vere bookbare. Eg la på og skulle til å prøve meg på agentrulletten, men då ringte Pernilla opp igjen og kunne fortelje at ho hadde fått ein epost "i mårse" som ho "tyverr inte" hadde lese om at det no var råd å booke SQ med Eurobonus. Sjølv om eg berre hadde funne flightane ut (LHR-SIN-MNL i staden for IST-BKK-MNL) var det kurrant å finne heimtur på Awardhacks medan eg prata med ho. Pernilla var snill og hjelpsam med å finne tilstøytande flightar til/frå OSL. Då var det berre å vente til billettane skulle dukke opp. Medan eg venta kom det ei tekstmelding frå SAS som sa at eg ikkje hadde dekning på kortet mitt. Dessverre hadde eg gløymt at eg har halvert kredittgrensa mi ved overgang til Amex Elite, slik at det berre var knappe 5k igjen. Heldigvis gjekk det greit å opplyse om nytt nummer, og nokre minutt seinare lyste telefonen opp med notification frå SASMC-appen om at kortet var belasta av SAS. Då var det berre å fyre opp Gmailen og der var to billettar komne. Ein liten refresh seinare var alle fire å sjå. For ein lettelse. Takk til @oleredv for emosjonell støtte gjennom dagen. For ei påkjenning. I kveld skal eg ta meg ein dram eller to med kjøpebrennevin. Då madammen fekk dei gode nyhendene vart ho glad. Ho sa at det ho likte best med å fly buisness er at ein får ha med masse bagasje. Jaja. "Kvar sine lyster, kvar sine bryster" som faderen brukte å seie. Hadde berre lysta til å trille/bære den bagasjen vore like stor... Dette kan bli stygt. EDIT: Diverse innanriksfly på Filippinene vil bli booka seinare. Boracay og Palawan står begge på planen.
Pernilla altså! Ringer tilbake når hun ser at hun har tatt feil!!! Interessant dog, for det innebærer at hun nok har sett billettene, men ikke hatt anledning til å booke dem, pga feil kost kanskje? Det må jo være det når en epost kan utgjøre hele forskjellen?
Flyselskap: SQ/SAS Klasse: Biz Avreise fra: MAN Destinasjon: SIN Retur til: OSL (via CPH) Enveis, Open Jaw Antall poeng brukt: 205000 + CT Skatter & avgifter (per person): Ca 1700. Antall reisende: To voksne Reisen finner sted i: Oktober 2023 Booket: Februar 2023 Fikk til to pers til Singapore i høstferien. Umulig med bonusbilletter ut fra Oslo pga. høstferie, så må komme oss til Manchester kvelden før med vanlig bill. 359 både til og fra SIN.