Av og til får man noen hyggelige overraskelser. Dukket opp business på direktefly OSL-JFK så endret til det. Og det var jo fint, men endringen medførte også at jeg fikk tilbakeført 80.000 EB poeng! Hadde faktisk ikke fått med meg enda at FlyPremium nivå 4 akkuratt var oppnådd.
Flyselskap: SAS, Delta, Klasse: Biz Avreise fra: Oslo Destinasjon: Chicago Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 42.000 Antall reisende: 1 Skatter og avgifter: Kr 1148 Reisen finner sted i: April 2025 Booket: Feb 2025 Flyvninger: OSL – ARN // SK Business Pro// A320neo ARN – JFK // DL-Delta One class // 767-300ER (winglets) JFK – ORD // DL-Delta First // Canadair CRJ 900 ORD – CPH // SK Business Pro // A330-300 CPH – OSL // SK Business Pro // A320neo Opprinnelig bestilte jeg SAS-ruten OSL–CPH–ORD–CPH–OSL under et 30 % kampanjetilbud, med FP4. I går endret jeg billetten gratis for å prøve Delta One class, slik at jeg også kunne teste Delta One Lounge på JFK.
Flyselskap: SAS, KLM, Air France, Saudi Airlines Klasse: Biz Avreise fra: Innenriks NO Destinasjon: BKK Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 93,7K m/CT Antall reisende: 1 Skatter og avgifter: Litt usikkert siden to omganger m/feeder. Ca 2k? Reisen finner sted i: Mai-Aug 2025 Booket: April 2025 Flyvninger: XXX - OSL SK Plus (I-klasse) OSL - AMS KL C AMS - CDG AF C CDG - BKK AF C -- BKK - JED Saudi C JED - AMS Saudi C Kjøper antagelig billett fra AMS.
Flyselskap: SAS, Garuda Klasse: Economy, Business Avreise frå: OSL Destinasjon: LOP Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 187500 + CT Skatter & avgifter (per person): 2033 kr (inkl endrings- og bookinggebyr) Antall reisende: 2 personer Reisa finner sted i: Februar 2026 Booket: Mars 2025 Flights: OSL-AMS - SK Economy - A320neo AMS-CGK - GA Business - 777-300ER CGK-LOP - GA Business - 737-800 DPS-CGK - GA Business - 737-800 CGK-AMS - GA Business - 777-300ER AMS-OSL - SK Economy - A320neo Liten update her. Under et døgn etter denne var booket, så reduserte GA hyppigheten på AMS-ruten fra tre til to ganger i uken, samt justerte rutetider. Turen ble derfor en del lenger enn planlagt da vi ble automatisk booket om på utreise 2 dager tidligere, samt hjemreise 1 dag senere (avgang er derimot flyttet fra 01 på natten til 22:30 på kvelden, noe som egentlig gir oss nesten 2 dager). Vi har derimot bestemt oss for å beholde den, tross for at den ble nesten to uker. Vi har også lagt på feeders i begge ender, det tok bare et par uker å få dette billettert. Siden vi har vært på Bali tidligere, så valgte vi denne gangen valgte å dra til Lombok, for å så bevege oss via Gili til Bali og hjem derfra. Det er mye mulig denne endres til å gå til SYD, for å så ta revenue over til AKL istedenfor når poengkontoen fyller seg opp noe mer, vi får se.
Flyselskap: SAS, Air France, Kenya Airways Klasse: Business Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Bangkok (BKK) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 187 500 + CT + 30 000 i siste leg (må få bort den) Antall reisende: 2 voksne Skatter og avgifter: 3000 + 2000 (SAS) Reisen finner sted i: Mai 2025 Booket: April 25 Flyvninger: Tur: BGO - CDG | AF Biz | A321neo CDG - BKK | AF Biz | A350-900 Retur: BKK-NBO | KQ BIZ | B787-8 NBO-AMS | KQ BIZ | B787-8 AMS-CPH | SK Plus | E195 CPH-OSL | SK Plus | E195 Kommentar: Kjapp tur til Bangkok i mai. Både ver, CDG og at Kenya Airways er involvert gjer jo turen spennande i seg sjøl Ikkje mulig å få booka til Oslo i ei booking, men skal prøve agentrulett for å få det til.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: San Francisco (SFO) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 50 000 + CT Antall reisende: 1 voksen Skatter og avgifter: 1 130 Reisen finner sted i: Februar/Mars 2026 Booket: April 25 Flyvninger: OSL-CPH SK Business A320 neo CPH-SFO SK Business A350-900 SFO-CPH SK Business A350-900 CPH-OSL SK Business A320 neo
Flyselskap: SAS, Virgin Atlantic, KLM Klasse: Business Avreise fra: SVG Destinasjon: BOM (Mombai) / PEK (Beijing) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 495 000 (uten bruk av CT) Antall reisende: 3 (To voksne, ett barn) Skatter og avgifter: Kr 2178,- inkl en endring (per person) Reisen finner sted i: Juli / august 2025 Booket: Mars / april Flyvninger: SVG - CPH / SK Business CPH - LHR / SK Business LHR - BOM / VS Upper Class // Boeing 787-9 BOM - HAN / Revenue tkt (Eco eller Premium Eco) Retur: HAN - PEK / Revenue tkt (Eco eller Premium Eco) PEK - AMS / KLM Business // Boeing 787-9 AMS - SVG / KLM Business Kommentar: Svært vanskelig å finne helt frem for 3 pax (spesielt i fellesferien, i C) til Asia uten å betale dobbel poengpris, så man er nødt til å tenke kreativt og inngå noen kompromisser. Kunne ha lagt på Vietnam Airlines, men velger å heller kjøpe disse for cash, for å unngå at poengprisen dobles over hele linjen. Fant returen i det store slippet i mars, og booket den selv på nett. Var ikke på jakt etter PEK spesifikt, men etter en retur fra Asia tidlig august. Tre personer i Business er aldri lett, så da tok jeg den. Fant utreisen på AwardFares, etter en del leting. Valgte å ikke legge på CT under bestilling, for å ikke komplisere det hele. Var komplisert nok, slik det har blitt, spesielt siden den må splittes. Agent #1 fant ikke SK-flightene, agent #2 ble brudt. Agent #3 klarte å sette opp turen og sende til billettering, men SVG - LHR forsvant fra bookingen i påsken. Agent #4 satte opp alt på nytt 2. påskedag, og det ble billettert dagen etter. Selv om Mombai ikke er målet for turen, tar vi 3-4 dager der, siden vi nå kan. Alternativt stikker ned til Goa. Har også en hel dag i London på vei bort, som alltid er kjekt.
Flyselskap: KLM, Kenya Airways Klasse: Business Avreise frå: AMS Destinasjon: KGL Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 105000 + CT Skatter & avgifter (per person): 2196 kr Antall reisende: 2 personer Reisa finner sted i: Januar 2026 Booket: April 2025 AMS-ACC - KL Business 777-300ER ACC-NBO - KQ Business - 737-800wl NBO-KGL - KQ Business - E190/195 KGL-NBO - KQ Business -E190/195 NBO-LHR - KQ Business - 787-8 LHR-AMS - KL Business - E190 Jeg har en stund vært fristet på tur til Rwanda og Uganda. Fant i ettermiddag en rute med ledige billetter for to i business med avreise fra Amsterdam. Håper å få til gorillasafari i Uganda etter inspirasjon fra bla Sonictravel her på forumet. Må ringe til SAS og prøve å få lagt til utreise og retur fra/til Stavanger, samt valgt seter.
Blei foretatt ei heftig endring på denne: Tur: BGO - CDG | AF Biz | A321neo CDG - BKK | AF Biz | A350-900 Retur: BKK-ZRH | LX BIZ | B777-300ER ZRH-OSL | LX BIZ | Embraer E190 E2 Til tross for gjentakande forsøk på å koble saman Kenya Airways og SAS på returen utan hell så resignerte eg og grov fram nokre poeng frå potten hos Miles and More. Så då blir det kortare reisetid ved å sleppe å ta turen om Afrika på returen
Første endring på denne, og en tilslutningsbillett med Garuda Flyselskap: KLM, Vietnam Airlines Klasse: Business Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: Vientiane (VTE)/Jakarta (CGK) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 375.000 + CT Skatter & avgifter (per person): NOK2952 per pers (+NOK150x2 endringsgebyr + NOK31) Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2025, Januar 2026 Booket: April 2025 Flyvninger: SVG-AMS / KLM Biz AMS-FRA / KLM Biz FRA-HAN / Vietnam Airlines Biz HAN-VTE / Vietnam Airlines Eco CGK-SGN / Vietnam Airlines Biz SGN-FRA / Vietnam Airlines Biz FRA-AMS / KLM Biz AMS-SVG / KLM Biz Kommentar: Byttet ut SIN med VTE, lagt til CGK på returen. Ville egentlig til LPQ men fikk det ikke til å gå opp med ledige flighter og innen 8 segment. VTE-LPQ-BKK må ordnes separat. Flyselskap: Garuda Klasse: Business Avreise fra: Bangkok (BKK) Destinasjon: Melbourne (MEL), retur til Jakarta (CGK) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 130.000 + CT Skatter & avgifter (per person): NOK1121per pers Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2025, Januar 2026 Booket: April 2025 Flyvninger: BKK-CGK / Garuda Biz CGK-MEL / Garuda Biz MEL-CGK / Garuda Biz Kommentar: Hadde en SQ booking Asia til Australia med Aegean poeng men datoene passet ikke lengre, så måtte kansellere den og booket med Garuda. MEL-HBA må ordnes separat.
Semi-vellykket booking til Madagascar 2pax 29DEC | Oslo Gardermoen – Amsterdam | Scandinavian Airlines | Class: X 30DEC | Amsterdam – Paris CDG | KLM Royal Dutch Airlines | Class: O 30DEC | Paris CDG – Antananarivo | Air France | Class: O 11JAN | Antananarivo – Nairobi NBO | Kenya Airways | Class: O 12JAN | Nairobi NBO – Lagos | Kenya Airways | Class: O 13JAN | Lagos – London Heathrow | Virgin Atlantic | Class: G 13JAN | London Heathrow – Oslo Gardermoen | Scandinavian Airlines | Class: X Kr. 5200 i avgifter. Denne var overraskende enkel å booke! Kun to telefoner til SAS - hvor den siste agenten var enig i at det var lov å legge på feeder-flights til/fra OSL Vi får overnattinger i Amsterdam på vei ned, og nesten ett døgn i både Kenya og Nigeria på vei opp (som vi liker). Men! Jeg skriver semi-vellykket fordi SAS-agenten glemte en "H" i etternavnet til samboeren min (ganske sikker på at jeg stavet 4 bokstaver riktig selv)... Feil kan jo alltids skje, men det var ganske irriterende. SAS sier at de kan name change billettene - men kun for SAS og KLM (ikke AF, KQ og VS). Og de oppfordrer meg til å ta selv kontakt med disse flyselskapene - da det nå ikke er tilgjengelighet igjen på disse strekkene.... Er det noen som har råd? Jeg hadde jo håpt at en ivrig agent bare kunne kansellere og legge inn ny booking (med "H" i etternavnet)? Nå har jeg ringt inn 3 ganger uten å finne en som er villig til det...
Klasse: Business Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Bangkok (BKK) Enveis, T/R, Open Jaw: 2x Enveis Antall poeng brukt: 225 000 + 2 CT Skatter & avgifter (totalt): 3957, Antall reisende: 2 voksne, 1 spedbarn Reisen finner sted i: Mai 2025 - Juli 2025 Booket: Februar 2025 + Mai 2025 Flyvninger: OSL - CDG, SK Plus/Biz, A320neo CDG - BKK, AF Biz, A350-900 BKK - CDG, AF Biz, A350-900 To oppdateringer: Klikket inn på bestillingen hos SAS hvor det var meldt schedule change (egentlig ikke, så mer ut som tidssone-krøll) og at jeg kunne ombooke kostnadsfritt. Jeg hadde visst fri dagene før opprinnelig utreise uansett, så da fremskyndet vi utreisen med 2 dager. Ellers dukket det også opp en passende retur BKK-CDG, så vi booket denne. Har splittet bestillingen i to CT'er for å ha mulighet til å endre bookingen nærmere hjemreisen ettersom vi blir borte i nesten 2 måneder. Mangler bare CDG-OSL her nå så er vi i rute.
Klasse: "Premium" (som egentlig betyr ingenting med WF) Avreise fra: Trondheim (TRD) Destinasjon: Hammerfest (HFT) Enveis, T/R, Open Jaw: 2x T/R Antall poeng brukt: 30.000 poeng med flypremium Skatter & avgifter (totalt): ca 600 per person per flygning Antall reisende: 1 voksen og 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2025 (1v) og april 2026 (2 voksne) Booket: Mai 2025 Flyvninger: TRD-TOS WF DHC-8-400 Dash 8Q TOS-HFT WF DHC-8-100 Dash 8 / 8Q HFT-TOS WF DHC-8-100 Dash 8 / 8Q TOS-TRD WF DHC-8-400 Dash 8Q Tenkte det var greit å sikre noen billetter mens det fremdeles er mulig å bestille WF. Normalprisen er vanligvis rundt 6000kr for en t/r billett
Flyselskap: KLM, Kenya Airways Klasse: Business Avreise: SVG Destinasjon: KGL Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 105000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1860 kr Antall reisende: 2 personer Reisen finner sted i: Januar 2026 Booket: April 2025, endret mai 2025 SVG-AMS - KL Business E190/195 AMS-NBO - KL Business - 787-10 NBO-KGL - KQ Business - E190/195 KGL-NBO - KQ Business -E190/195 NBO-LHR - KQ Business - 787-8 LHR-AMS - KL Business - E190-E2 AMS-SVG - KL Business - E190/195 Endret denne: Opprinnelig var planen å bare finne feederflight fra/til SVG, men kom over ledige seter direkte fra Amsterdam til Nairobi, istedenfor omveien via Accra. Ringte til diamanttelefonen og kom i kontakt med engelskspråklig mann. Han sa først at han ikke fant det samme som meg. Og ba meg refreshe. Gjorde det og fant fortsatt turen. Men jeg understrekte at han ikke måtte sjekke economy, da billettene kun var tilgjengelig i business. Da fant han de også. Deretter brukte han lang tid mens jeg måtte vente uten pausemusikk eller likende, kun stillhet i 20 min før han var tilbake og ønsket kredittkortdetaljer. Så ble det stille i nye 10 minutter. Deretter skulle det meste være greit, men han sa det måtte via billettering, noe som ville ta et døgn før billettene ble utstedt. Inntil da kunne han ikke legge til siste leg til Stavanger. Ble litt bekymret for i appen sto nå bare to strekk (svg-ams-nbo), mens siste strekk til Kigali manglet. Konsulenten ringte etter et døgn opp igjen og sa at alt var klart for billettering hvis jeg aksepterte. Det sa jeg ja til. Så spurte han om jeg ville ha lagt til siste strekk. Sa ja til det og. Like etter kom det mail med hele ruten som pdf og appen ble oppdatert. Alt i alt fungerte det bra, men ubehagelig å vente i et helt døgn før alt var billettert og klart. Og da jeg ba om å velge seating prøvde han, men systemet tillot han ikke å legge det inn. Han skulle sjekke nærmere med kollegaer og ringe meg opp igjen, men har foreløpig ikke hørt noe mer.
Flyselskap: Air France, Aeromexico, Virgin Atlantic, SAS Klasse: Business Avreise: OSL Destinasjon: CUN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 390 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 2064 Antall reisende: 4 personer Reisen finner sted i: Februar\Mars 2026 Booket: Mai 2025 OSL-CDG - AF Business - A220 CDG-MEX - AF Business - A350-900 MEX-CUN - AM Business - B373 Max 9 CUN-LHR - VS Business - A350-1000 LHR-OSL - SK Business - A320N Ga opp drømmen om Asia, og fant ok tilgjengelighet til CUN. Tar en overnatting i MEX før fly videre til CUN. Her måtte vi på to forskjellige fly, da det bare var to biz på hver avgang. Heldigvis bare 50 min mellom. Hun ville ikke booke to av oss i eco, og to i biz, selv om vi var på forskjellige bookinger. Var noe med mixed class. Hun fant bare en CT, men så at det hang igjen en på den avbestilte turen til SIN. Får ta tiden til hjelp, og se når den kommer tilbake og legge den på i ettertid. Veldig hjelpsom og effektiv engelsktalende dame i andre enden.
Flyselskap: SAS, Virgin, Qatar, KLM Klasse: Eco, Business, First Avreise: OSL Destinasjon: LOS, DOH og BAH Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw og enveis Antall poeng brukt (per person): 52500 EB (CT) + 50000 Avios Skatter & avgifter (per person): ca 5000 Antall reisende: 2 personer Reisen finner sted i: Oktober 2025 Booket: April/Mai 2025 OSL-LHR - SK Eco - A32N LHR-LOS - VS Biz - A339neo LOS-DOH - QR Biz - B788 DOH-BAH - QR F - A320 DMM-AMS - KLM Biz - A333 AMS-OSL - KLM Biz - B737 Spent på å prøve nyeste produkt hos VS og loungen på LHR. QR F mellom DOH og BAH er mest en formalitet når vi er i luften, men gir oss tilgang til F-loungen på DOH som blir det viktige her. Noen som vet om bulkhead hos QR 787 har større fotbrønn enn ellers i kabinen? Ren transportetappe hjem med KLMs eldste produkt, men der blir nok søvn prioritert. Hete tips til hva man kan gjøre på de tre destinasjonene mottas med takknemlighet!
Flyselskap: KLM, Garuda Indonesia Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: LOP Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 187500 + CT Skatter & avgifter (per person): 2333 kr (inkl endrings- og bookinggebyr) Antall reisende: 2 personer Reisa finner sted i: Februar 2026 Booket: Mars 2025 Flights: OSL-AMS - KL Business - 737-700 AMS-CGK - GA Business - 777-300ER CGK-LOP - GA Business - 737-800 DPS-CGK - GA Business - 737-800 CGK-AMS - GA Business - 777-300ER AMS-OSL - KL Business - 737-700 KLM slapp en del intra-europa business, så nå føler jeg denne reisen nesten er så optimal som den kan bli! Ingen legs i economy, relativt korte mellomlandinger (fått redusert layovers på AMS fra henholdsvis 5 og 9 timer til 3 og 2 timer), samt at utreisen ikke går alt for tidlig på morgenen. Når billettering skjedde på under 1 time i tillegg, så er jeg en happy camper
Flyselskap: SAS, SAS Link Klasse: Pluss Avreise fra: OSL (OSl) Destinasjon: Alicante (ACL) Tur retur Antall poeng brukt: 78750p Skatter & avgifter (per person): 1 772 NOK + 2 988 for seter Antall reisende: 3 voksne, 1 kid , 1 infant Reisen finner sted i: September 2025 Booket: Mai 2025 Utreise OSL-ACL SAS Pluss Airbus A320neo | SAS Hjemreise ACL - ARN Airbus A320neo | Sas Connect Overnatting ARN-OSL Embraer 195 | Sas Link Kjempetilbud på bonusreiser i dag, fant også ledig pluss tur\retur for hele reiseflølget. Første flyturen for en 4 månder gammel baby, så dette blir spennende. Kona insiterte jo også på at vi betalte for setevalg, men tur\retur alicante for 4+1, for en totalpris på 78 750 poeng pluss 4 760, føler jeg var en god deal.
Dessverre ikke en vellykket booking, men finner ikke problemstillingen belyst annet sted: Skal booke ORD-OSL senere i sommer, ORD-CPH tilgjengelig i I-klasse, mens CPH-OSL kun har X. I følge "back office" lar mixed class seg nå ikke gjenomføre, ei heller hvis man forsøker å legge til en feeder-flight. Er dette enda en ny "forbedring"?
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: New York (EWR) Open Jaw Antall poeng brukt: 45.000 per pers Skatter & avgifter (per person): 1600 Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Juni 2025 (pinsen) Booket: Mai 2025 Utreise OSL-CPH SAS Pluss CPH-EWR SAS Business Hjemreise EWR - YYZ med Air Canada Economy. Betalte billetter men med *A Gold fordeler YYZ- CPH SAS Business CPH-OSL SAS Pluss Benyttet tilbudet om 25% rabatt kombinert med FP4. Dermed ble prisen lettbeinte 45k poeng per pers t/r USA i SAS Business.