Flyselskap: SAS Klasse: Plus og Business Avreise frå: Bergen (BGO) Destinasjon: Washington (IAD) Envegs, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 45000 Skattar & avgifter (per person): 1 128 NOK Antal reisande: Ein bonusnisse Reisen finn stad i: Juli 2025 Booka: Mai 2025 Flyvninger: BGO - CPH | SAS+ | CRJ 900 CPH - IAD | SAS C | A350 IAD - CPH | SAS C | A350 CPH - BGO | SAS+ | E195 Kommentar: Eg får nesten eit døgn i CPH på utreisa, og kjem til IAD om kvelden på sjølvaste nasjonaldagen. Dagen etter er planen å toge ned til Richmond i Virginia for å drikke øl og gå på museum.
Flyselskap: KLM, Vietnam Airlines og China Airlines Klasse: Economy og Business Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Taipei (TPE) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 330.000 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): 3.030 NOK Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mars/April 2026 (påsken) Booket: Mai 2025 Flyvninger: BGO - AMS | KL Eco | 737-800 AMS - FRA | KL Eco | E175 FRA - HAN | VN Biz | 787 HAN - TPE | CI Biz | A330-300 TPE - HAN | CI Biz | A321neo HAN - FRA | VN Biz | 787 FRA - AMS | KL Eco | E195-E2 AMS - BGO | KL Eco | A321neo Kommentar: Booking for påsken 2026, planen er 2 uker i Japan. Med den lave tilgangen på award billetter for tiden ble det tatt en avgjørelse om å bare booke noe slik at vi ihvertfall kommer oss i nærheten av målet. Kanskje det blir noen dager i Taipei, når vi uansett er innom. Booker billetter for penger fra TPE til en eller annen plass i Japan og tilbake. Tiden får vise hva vi ender opp med
Flyselskap: KQ, SV Klasse: Business Avreise fra: ABJ Destinasjon: KWI Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 50,000 Skatter & avgifter (per person): 2.100 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Tabaski/Pinse 2025 Booket: Mai 2025 Flyvninger: ABJ-NBO | KQ Biz | 738 NBO-JED | SV Biz | 333 JED-KWI | SV Biz | 320 KWI-JED | SV Biz | 320 JED-NBO | SV Biz | 333 NBO-ABJ | KQ Biz | 738 Når muslimene sørger for fri på fredagen, og de kristne på mandagen, da er det bare å komme ut i verden og bort fra regntiden.
Flyselskap: Delta Klasse: Eco Avreise fra: ATL Destinasjon: GRU-GIG Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 50’000 + CT Antall reisende: 2 voksne Skatter og avgifter: 1004 kr per person Reisen finner sted i: Februar 26 Booket: Mai 25 Flyvninger: ATL - GRU Airbus A330-300 GIG - ATL Boeing 767-300 Kommentar I lyset av kampanje bestilte vi en MR med SAS til Atlanta (primært ønske på LAX, MIA, SEA og SFO, men var ikke mulig å finne bonusflyvning eller billig flybilletter fra disse flyplassene). Så er det mer ønskelig å overnatte utenfor statene i disse tidene og vi får besøke nytt land
Da skriver jeg min første post på Insideflyer Har etter mange lange telefoner med SAS CT kundeservice begynt å nærme oss bryllupsreise til Singapore, Bangkok og Koh Samui Flyselskap: SAS, Garuda Indonesia og Bangkok Airways Klasse: First, Business og Economy Avreise fra: Gardermoen (OSL) Destinasjon: Singapore (SIN), Bangkok (BKK) og Koh Samui (USM) Enveis, T/R, Open Jaw: Foreløpig Open Jaw, håper på tur/retur Antall poeng brukt: 281 250 Poeng + 30 000, ink to CT. Etter bytte fra Vietnam Airlines, til Garuda Indonesia, har jeg enda ikke fått tilbake poeng. Forhåpentlig vis blir antall poeng 222 500 + 30 000 Poeng. Skatter & avgifter (per person): Ca 3000 kr per pers (mistet tellinga) + 4120 kr per pers tur-retur til Koh Samui. Antall reisende: to stk Reisen finner sted i: Juli 2025 Booket: November 2024 og Mars 2025 Flyvninger: OSL-AMS | SK Eco | A320 AMS-CGK| GA First | 777 CGK-SIN | GA Biz | 737 Mangler fremdeles og ikke billettert SIN-CGK | GA Biz | 737 CGK-BKK | GA Biz | 737 BKK-USM | PG Biz |737 USM-BKK | PG Biz |737 BKK-CGK | GA Biz | 737 CGK-AMS | GA Biz | 777 AMS-OSL | SK Eco | A320 Kommentar: Dette er første bonusreise etter overgangen til Sky Team. Vi merker at det må brukes betydelig mer ressurser for å få til bookinger med bonuspoeng enn før. Etter over 6 mnd med prøving og feiling for å få booket bryllupsreise begynner det omsider å ligne på noe. Det har vært utallige timer på telefon med kunde"service", med mange forskjellige forklaringer, regler, lovnader og "ugyldige" bookinger. Lang historie kort, startet det med Vietnam Airlines OSL-BKK og Garuda Indonesia som retur. Ettersom det var doble poeng på Vietnam Arlines, prøvde jeg å finne bedre alternativer. Kundeservice var veldig behjelpelig med å booke mange forskjellige reiser til BKK som i etterkant gang på gang viste seg å være ugyldige, og dermed ikke billettert. I mars snudde derimot ulykke til lykke, og kundeservice fant 2 stk First Class billetter som etter "kun" 4 forsøk ble billettert. Jeg booket SIN-BKK i etterkant separat på SAS sine nettsider. Nå jobber jeg med kundeservice for å booke feeder-flight (CGK-SIN), slik at reisen blir komplett. Har ringt kundeservice flere ganger og de klarer ikke og billettere disse, og kommer med ulike unnskyldninger. Det kan virke som at de ikke klarer å legge til denne feeder-flighten ettersom de skylder oss poeng for endring fra VN til GA. De jobber med saken og lover at poengene skal bli tilbakeført en eller annen gang, men det virker som at det gjør det umulig å booke feeder-flight på gjeldende bestilling. I frykt for at de skal ødelegge hele reisen, vurderer jeg heller å booke CGK-SIN separat. Jeg er forsåvidt fornøyd med sluttresultatet, så lenge de ikke ødelegger noen av disse flyvningene som er billettert. Men du verden hvor mye rot og fallgruver man skal bli utsatt for gjennom SAS sin CT kundeservice.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: Norsk By Destinasjon: Seattle (SEA via JFK) Enveis, T/R, Open Jaw: to enveis (kunne også blitt booket som Open Jaw), men sparte meg for et endringsgebyr Antall poeng brukt: 60.000 (FP4) Skattar & avgifter (per person): 875 NOK + 69 USD Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Oktober 2025 Booket: Mai 2025 Potensiell reisebrevtittel: En frokost i Seattle Flyvninger: Norsk By - OSL | SAS C | A320 OSL - JFK | SAS C | A321neo SEA - CPH | SAS C | A330 CPH - Norsk By | SAS C | E195 Kommentar: Hadde tidenes merkeligste bookingopplevelse i går. Hadde en enveistur BGO-JFK i 2026 som jeg ikke ville få brukt, så ventet på en schedule change for å få flyttet den. Fikk en minimal schedule change som egentlig ikke skulle latt seg flytte, men agent på telefon gikk med på å flytte den et par måneder uten gebyr. Hadde sett meg ut et ledig bonussete i oktober uansett. Skulle deretter inn og bestille SEA-BGO, men fikk ikke til på nett. Måtte ringe inn for å bestille, men når agenten skulle ta betalt så oppdaget hun at EB-profilen min var sperret for poengtrekk og betalinger. Dette må ha skjedd i løpet av gårsdagen, men jeg vet ennå ikke hva det skyldes. Underveis i booking dukket bestillingen opp som ubillettert i SAS-appen mens jeg ventet på betalingslenke. Når betalingslenke aldri kom forsøkte hun å legge inn kortinfo manuelt, uten at det fungerte. Når hun endelig har fått hjelp av HQ til å avblokkere profilen min ser jeg at hun har trukket 65k poeng for enveis-reisen. Jeg prøvde på aller hyggeligste måte å si at dette MÅ være feil, men hun var bastant på at det var den prisen datasystemet til backoffice hadde spyttet ut og at det var riktig. Jeg lurte på om hun kunne ha lagt inn en Sky Team-billett, men neida det så ut til å være en ren SK Award når jeg til slutt fikk betalingslenken. Det var ikke aktuelt for meg å betale dobbel pris for enveisturen, så jeg ba henne kansellere hele greien. Jeg fikk heller prøve å booke den selv om kvelden nå som profilen min var avblokkert. Om setet ikke blir frigitt får jeg bare kansellere utreisen som jeg uansett var forberedt på å kansellere. Hun refunderte poengene og vi skilte minnelig lag. "Irriterende" nok ble aldri bookingen min kansellert av agenten, så bookingen lå og holdt setet fremdeles. Jeg så at betalingslenken lå der ennå som aktiv i to timer, så av nysgjerrighet trykket jeg inn på den for å se hva som skjedde om jeg betalte. Her så jeg blant annet at agent har lagt på 45 USD service fee på bookingen. Worst case får jeg nytt 65k poengtrekk, men da kan jeg kansellere og potensielt frigi setet. Eller så kunne det potensielt hende at billettene automatisk blir utstedt uten at poengene trekkes på ny. Jeg skal ikke avsløre i klartekst hva fasiten ble, men la oss bare si at det poengmessig blir en billig tur, mot at jeg svelger et uriktig service fee. Kommer de etter meg med nytt poengtrekk godtar jeg selvfølgelig et trekk på 30k poeng, mot at jeg får tilbake service fee.
Flyselskap: SAS Klasse: Business/Premium Avreise fra: SVG Destinasjon: ATL Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 60.000/FP4 Skatter & avgifter (per person): 1155 kr Antall reisende: 1 person Reisen finner sted i: Mars 2026 Booket: Mai 2025 SVG-OSL - SK Premium - A320neo OSL-CPH - SK Premium - A320neo CPH - ATL - SK Business - A330-300 ATL-CPH - SK Premium - A330-300 CPH-SVG- SK Premium - CRJ900 Jeg skal på en jobbreise til Atlanta og fant passende bonusbilletter for samboer til å ta turen bort når jeg er ferdig med jobben. Tenker å reise videre og ta en uke ferie i Karibia. Samboer vet ingenting ennå. Håper hun blir fornøyd når hun ser mailen fra SAS i morgen tidlig.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: København (CPH) Destinasjon: Toronto (YYZ) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 60.000 (FP4) Skatter & avgifter (per person): 1.325 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: April 2026 Booket: Mai 2025 Flyvninger: CPH-YYZ / SAS Biz (A321LR) YYZ-CPH / SAS Biz (A321LR) Kommentar: Oppdaget nylig at det har blitt sluppet 2 seter mange dager fra 5 til 11mnd frem. Har de siste 2 årene hatt et par bookinger til YYZ som jeg har måtte avbestille av forskjellige årsaker, gjør nå et nytt forsøk. Må ordne tilslutning senere, så det var mulig å booke i hvert fall fra OSL i mars, men ingenting i april enda.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: New York (EWR) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 300.000 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): ca 1800 NOK Antall reisende: 4 Reisen finner sted i: Juli 2025 Booket: Mai 2025 Flyvninger: OSL - ARN | Business | E195LR ARN - EWR | Business | A330-300 JFK - CPH | Business | A330-300 CPH - OSL | Business | A320NEO Kommentar: Da jeg startet bonusjaget for omtrent 5 år siden så har målet hele tiden vært å ta med hele familien i Business på langdistanse. 2 voksne og to ungdommer. I mellomtiden har det blitt en tur til MIA med fruen i business og en hjem fra ORD på oppgradering, noe som ga mersmak. Men det å ta med hele familien har hele tiden vært det store målet. Vi er avhengige av å reise i skoleferier, noe som begrenser utvalget av businessreiser en del. Det har vært mye søking frem og tilbake, og spesielt Virgin har vært aktuelt pga at de legger ut mange bonusplasser pr flight. Men tilgjengeligheten på feederflighter mellom OSL og LHR har heller ikke vært helt topp. Så orket ikke styre med det mer. Da jeg plutselig kom over 4 businessbilletter til New York i sommerferien og 4 Plus tilbake, hoppet vi derfor på. Ettersom CT skulle brukes forsøkte jeg først å bestille 2 billetter. Dette resulterte selvfølgelig i at de gjenstående 2 billettene forsvant. Kansellerte og forsøkte igjen. Samme skjedde. Kansellerte igjen. Enden på visa ble at jeg måtte bestille 4 billetter, uten CT. Varsling for 4 businessbilletter ble også satt opp på AwardFares med +- 1 dag på hjemreisedato. Og tror du ikke det smalt inn en e-post 2 dager etterpå. 4 businessbilletter ledige på samme fly vi opprinnelig hadde. Ringer inn og joda, det stemmer det, sier den hyggelige svenske damen i andre enden. Jeg ser du har en ubrukt CT, vil du bruke den? Eh, jaaa. Hun fikset. Dette var tydeligvis mulig ettersom det var en ren SAS bestilling. Hun gjorde meg oppmerksom på at det ville bli et endringsgebyr på 750 kr pr pax. Dette er jeg klar over, ser jeg. Men så sier hun noe som overasker meg litt. I tillegg til endringsgebyr, så blir det 780 kr ekstra pr. person i avgifter. Er det noen som vet hvorfor det? Det var jo samme flight og samme avreiseflyplass. Men det sto på skjermen, sa den svenske damen og da ble det slik. Men alt i alt fornøyd med bookingen selv om avgiftene ble litt høyrer enn jeg hadde tenkt.
Første endring på denne reisen. Flyselskap: KLM, Vietnam Airlines, China Airlines og Air France Klasse: Economy og Business Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Taipei (TPE), retur fra Osaka (KIX) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 330.000 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): 3.180 NOK Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mars/April 2026 (påsken) Booket: Mai 2025, endret juni 2025 Flyvninger: BGO - AMS | KL Eco | 737-800 AMS - FRA | KL Eco | E175 FRA - HAN | VN Biz | 787 HAN - TPE | CI Biz | A330-300 KIX - HAN | VN Biz | A350-900 HAN - CDG | VN Biz | A350-900 CDG - BGO | AF Eco | A220-300 Kommentar: Som vanlig måtte det litt voksenopplæring av opp til flere agenter på kundesenteret før endringer gikk i boks og billettering ble gjennomført. Booking for påsken 2026, planen er 2 uker i Japan. Med den lave tilgangen på award billetter for tiden ble det tatt en avgjørelse om å bare booke noe slik at vi ihvertfall kommer oss i nærheten av målet. Kanskje det blir noen dager i Taipei, når vi uansett er innom. Booker billetter for penger fra TPE til en eller annen plass i Japan, og flyr tilbake fra Osaka.
Flyselskap: Virgin Klasse: Eco/Business Avreise fra: LAX Destinasjon: MLE Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 127 500 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): 4438 NOK Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Desember 25 / Januar 26 Booket: Mai 2025 Flyvninger: LAX - LHR | Eco | A350-1000 LHR - MLE | Eco | 787-9 MLE - LHR | Biz | 787-9 LHR - LAX | Biz | A350-1000 Kommentar: Booket for bror til min kone samt hans partner. Blir familiefest på Maldivene over nyttår med svigers og nå den delen av familien som bor i LA. Tok en "trade" hvor de fikk en CT+poeng til reisen og vi fikk en dose med Hilton-poeng. Disse poengene ble brukt til Hilton Amingiri Maldives og førte til at vi fikk nesten hele oppholdet gratis.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Toronto (YYZ) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 100.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1.439 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mars 2026 Booket: Juni 2025 Flyvninger: OSL-CPH / SAS Biz (A320neo) CPH-YYZ / SAS Biz (A321neo) YYZ-CPH / SAS Biz (A321neo) CPH-OSL / SAS Biz (A320neo) Kommentar: Så at SAS har solid tilgjengelighet i god tid fremover (også vinterferie). Skal beøske familie på St Johns (YYT), så blir å bestille siste leg for cash - ettersom vi ikke er i SA og kan booke AC lenger.. Ble å bruke CT til tross for FP4, da CTene kommer "fortere" enn poengene, og risikerer å brenne inne til jul.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: San Fransisco (SFO) Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 45.000 Skatter & avgifter (per person): 1894 + 466 NOK Antall reisende: 1 voksen + 1 barn Reisen finner sted i: April 2026 Booket: Mai 2025 Flyvninger: SVG-CPH / SAS Biz (E195) CPH-SFO / SAS Biz (A350) Kommentar: Selvfølgelig var ikke feeder tilgjengelig, så måtte ringe inn. Jeg så ingen ledige bonus feeders i det hele tatt, men agenten la på business klasse F, og 6 dager senere var det ticketed! (Og jeg er ikke EBD engang) Som nevnt i en annen post, har ikke SAS lagt ut returreiser fra 19.mars og ut april ennå, så det får komme senere. Nedturen er at jeg har funnet en bedre asiatisk tur for meg og ungen, så spørs om denne må kanselleres etterhvert.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: AES Destinasjon: ATL Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 120.000 + FP4 Skatter & avgifter (per person): 1.208 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Juli 2025 Booket: Juni 2025 Flyvninger: AES-CPH / SAS Plus (CRJ-900) CPH-ATL / SAS Biz (A330-300) ATL-CPH / SAS Biz (A330-300) CPH-AES / SAS Plus (CRJ-900) Kommentar: Vi er egentlig 4 stk som reiser, hvor de to andre bestilte i separat booking. Så må være rimelig fornøyd med å finne disse midt i fellesferien i et meget begrenset tidsvindu hvor vi kunne reise. Hjalp sikkert litt på at det er USA men men.. Det blir i alle fall litt utforskning av Atlanta som by. Bør finne et hotell med utendørsbasseng da det nok blir Steike varmt der som vi sier på Sunnmøre.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: AMS Destinasjon: BKK Retur til: CDG Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 93.750 + CT Skatter & avgifter (per person): 1.151 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juni/Juli 2025 Booket: April/Juni 2025 Flyvninger: AMS - BKK / KL Biz (B777-300ER) BKK - CDG / AF Biz (A350-900) Kommentar: Denne her skulle vise seg å bli ekstremt tungrodd men omsider var man i mål. Startet i påsken med å finne retur-flyvningen fra BKK til CDG og tenkte det skulle bli grei skuring å finne en utreise som skulle kunne legges til. Etter litt research tydet mye på at jeg måtte via Saudi Arabia, og fant en rute som så grei ut. Ringte inn til SAS fredag 9. mai og foreslo følgende: LHR - RUH / VS Biz RUH - JED / SV Biz JED - BKK /SV Biz Dette ble lagt til men det tok ikke lang tid før SV-leggene var borte, og reisen ble aldri billettert. Søndag 25. mai dukket det derimot opp en mye bedre flight: CDG - BKK / AF Biz Perfekt tenkte jeg! Ringte inn og fikk denne lagt til. Reisen lå inne i bookingen men ble aldri billettert. På selveste Kristi Himmelfart registrerte jeg at denne nå var borte. Jeg ringte inn til SAS og etter litt om og men viste det seg at det var Air France som hadde fjernet denne da bonusbillettene ved en feil hadde blitt tilgjengelige for partner-selskap, noe de egentlig ikke skulle. Jaja tenkte jeg, og med svenske Jessica på telefonen (for øvrig eneste jeg snakket med under hele prosessen som snakket svensk) så fikk vi lagt opp en ordentlig melkerute: TRD - CPH / SAS Plus CPH - AMS / SAS Plus AMS - FRA / KL Biz FRA - JED / SV Biz JED - CGK / SV Biz Jeg var jo egentlig klar over at dette neppe kom til å gå grunnet 4 forskjellige endeflyplasser, men vi forsøkte allikevel. Det tok ikke lang tid før begge SV-flightene var borte. Tilfeldigvis sjekket jeg sent lørdag kveld og kom over KLM direkte fra AMS til BKK. Ringte inn med en gang jeg våknet på søndag for å få lagt inn denne. Med forhistorien tilknyttet denne bookingen var jeg så klart nervøs for at SAS nok en gang skulle somle bort tiden og kaste bort denne bookingen, så når denne ikke var utstedt på mandag så bar det på telefonen til SAS nok en gang for å etterspørre status. Han på telefonen skulle kontakte backoffice på mail (var sendt på dagen) og ringe meg opp igjen tirsdag kl 16. Så klart kom det ingen telefon så da måtte man ringe selv, og endelig kom man til noen som var effektive og visste hva de drev med. Hun må telefonen fjernet de 3 resterende flightene som hang igjen fra forrige forsøk, rekalkulerte poengene og skattene, og fikk sendt over til backoffice. Og idag kom endelig mailen fra SAS om at billetten var utstedt! For en lettelse! Har for øvrig parallelt prøvd å finne tilslutningsfly til/fra TRD men det har vist seg nyttesløst midt i sommerferien, så det blir nok fort revenue-billetter til AMS og fra CDG. Første flyet fra AMS går jo tross alt allerede om 14 dager så med somlingen til SAS vil det nok neppe bli utstedt noen billett i tide om jeg i det hele tatt hadde forsøkt. For øvrig har jeg av en merkelig grunn kun klart å bestille gratis sete på AF-flyvningen. KLM skulle ha nesten 2.000 kr for å velge sete. Er EBG og trodde dette skulle være gratis. Noen som har noe godt svar på dette?
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: ATL Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 210.000 + FP4 Skatter & avgifter (per person): 1.100 NOK Antall reisende: 3 voksne + 1 barn Reisen finner sted i: August 2025 Booket: Juni 2025 Flyvninger: OSL-CPH / SAS Plus (A320N) CPH-ATL / SAS Biz (A330-300) ATL-CPH / SAS Biz (A330-300) CPH-OSL / SAS Plus (EM195LR) Kommentar: Inspirert av @Ololsen over her kikka eg innom kva som var ledig for ei veke ferie i august, og kom over at Atlanta var mogleg for heile familien. Så har denne booka utan å ha gjort research på kva vi skal gjere der borte. Ordnar seg nok