Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: YYZ Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 120000 Skatter & avgifter (per person): 1459,- Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: November 2025 Booket: August 2025 OSL - CPH (overnatting) CPH - YYZ YYZ - CPH CPH - OSL Fikk ikke booket via nett, men Alexander fikset dette kjapt og greit på telefonen. Tok heller ikke noe bestillingsgebyr
Flyselskap: SAS & Virgin Klasse: Business + Eco Avreise fra: OSL Destinasjon: USA Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 65 000+ CT Antall reisende: 1 Skatter og avgifter: 2041kr Reisen finner sted i: Juni 2026 Booket: Juli/august 2025 OSL-CPH | SK Eco | A320 CPH-LHR | SK Eco | A320 LHR-LAX | VS Biz | A350 JFK-LHR | VS Biz | A350 LHR-OSL | SK Eco | A320 Booket tur til USA i håp om at Norge kvalifiserer seg til VM. Ligger an til å nå to kamper i LA, og en i NYC. Ser etter forbedringsmuligheter på denne reisen, da det er overnatting ved LHR på både ut- og hjemreise.
Flyselskap: AF, SAS, GA Klasse: Business Avreise: SVG Destinasjon: DPS (Bali) Type: T/R Poengpris: 112 500p + CT Skatter / avgifter: 1826 per pers Antall reisende: 2 Når: Mars 2026 Booket: Juli 2025 Jazz: 612 minutter SVG - CPH - CDG - SIN - DPS DPS - SIN - CDG - OSL - SVG En lengre overnatting i Paris på utreise og Singapore på hjemreise. Det ser jeg på som en spennende bonus. Og booking med milehigh - dette gleder vi oss til. Litt (minimalt) skuffet over at det ble 787-9. Det hadde vært kult å sett La Premiere kabin. Dette var min aller første awardbooking, og faktisk også min første long haul noensinne. Etter å ha fulgt med i månedsvis på både forumet og diverse Facebookgrupper, plukket opp tips og lest haugevis av erfaringer, var det utrolig gøy å endelig gjøre det selv. Det føltes nesten litt surrealistisk å sitte i den situasjonen jeg så lenge bare har lest om. Prosessen ble akkurat slik jeg hadde blitt fortalt på forhånd. Til og med det å ringe inn til SAS for å legge til feeders ble en slags opplevelse i seg selv. Ventetid, hvor mye agentene kunne, fremgangsmåten - alt var akkurat slik jeg har blitt fortalt. Egentlig ganske kult Men helt problemfritt var det ikke. Mot slutten, da jeg måtte sikre SVG–CDG, ble det litt mer slitsomt. Setene forsvant stadig, og jeg endte opp med totalt 19 telefoner med SAS før alt var på plass. To av de svenske agentene jeg pratet med virket også litt frustrert over restriksjonene hos AFKL for tiden. Spørsmål til dere: har det vært slik helt siden overgangen til ST? Ved tre anledninger ble jeg faktisk oppringt igjen av en agent som hadde fått kontrabeskjed fra backoffice. Det satte jeg stor pris på, spesielt da jeg har lest at det nesten "aldri" skjer. Jeg har notert meg noen feil i fremgangsmåten min og strategien ved booking. Neste gang kommer jeg forhåpentligvis til å trenge litt færre telefoner og gebyrer.
Flyselskap: KLM & Air France Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: Hong Kong, Seoul Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 165 000+ CT Antall reisende: 2 Skatter og avgifter: 2041kr Reisen finner sted i: Oktober 2025 Booket: August 2025 OSL-AMS | KL Biz | Embraer 190 AMS-CDG | KL Biz | 737-800 CDG-HKG | AF Biz | A350-900 ICN-CDG | AF Biz | A350-900 CDG-OSL | AF Biz | A320 Hjalp en familiemedlem med å bestille. Agenten var veldig flink til å ordne alt. Gikk veldig fort og lite venting. Virket som en veldig erfaren agent Betalte forresten ikke avgifter på 450kr per pers. Er dette noe nytt eller har de rett og slett glemt å legge dette til?
Flyselskap: KLM & Air France Klasse: Business Avreise fra: TRD Destinasjon: SIN/MNL Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Poeng brukt: 187 500p + CT Avgifter: ca 2000,- pr pax Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mars 2026 Booket: August 2025 Flyvninger: TRD-AMS / KL Biz (E195) AMS-CDG / AF Biz (A320) CDG-SIN / AF Biz (777-300ER) MNL-CDG / AF Biz (A350-900) CDG-AMS / AF Biz (A320) AMS-TRD / KL Biz (E195) Kommentar: Hjalp en kollega å få booket tur til det som skulle være Manila t/r. Låst på at det måtte være 2,5 uke så da gikk det ikke helt opp med t/r Manila i februar/mars neste år. Men fant en del ledig både til SIN og BKK på en del datoer i både feb og mars neste år. Utreisen måtte bookes leg for leg, mens hjemreisen kunne bookes som MNL-TRD. Agenten han ringte fant ikke først TRD-AMS i Biz, mens agent nummer to fant den... Er faktisk overraskende mye ledig med Air France til ulike destinasjoner i Asia med opptil 7-9 ledige enkelte flighter i de mest populære månedene som feks februar til Bangkok da. KLM også med en god del ledige seter.
Jeg la også merke til mye tilgjengelighet til Asia, cirka på denne tiden. Jeg hadde en haug med varsler på til Asia inne på Awardfares med avreise midten av mars, til starten av april. Men i fellesferien, og litt etter, fikk jeg så mange varsler på AF og KL flighter at jeg bare måtte skru de av. Det datt inn oppdateringer på flighter hver eneste dag, flere ganger til dagen.
Flyselskap: KLM, Saudia og Garuda Indonesia Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: DPS. Hjem fra KUL Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 93750 + CT Skatter & avgifter (per person): 2713 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Påske 2026 Booket: August 2025 Poeng pr. mile: 3,47 Flyvninger: OSL - AMS: KLM biz (B737-800) AMS - JED: Saudia biz (B787-9) JED - CGK: Saudia biz (B777-300ER) CGK - DPS: Garuda Indonesia biz (B737-800) KUL - JED: Saudia biz (B787-9) JED - AMS: Saudia biz (B787-9) AMS - OSL: KLM biz (B737-800) Kommentar: Da er påske 2026 ferdigplanlagt. Fant alle leg'ene på SAS sin side og ringte inn for å sy sammen reisen leg for leg som i gamle dager. Som "premium kunde" var det heller ingen venting på ledig agent denne gangen. En hyggelig norsk kar fant alle leg'ene jeg fant, booket dem, sendte meg midlertidig bookingen som jeg gikk gjennom, og til slutt billetterte mens jeg var på tråden.
Flyselskap: SAS, KLM og Air Europa Klasse: Business Avreise fra: BGO (Bergen) Destinasjon: GIG (Rio de Janeiro) Hjemreise fra: EZE (Buenos Aires) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Poeng brukt: 247.500p + CT Avgifter: 3.514kr pr pax (inkludert 750kr i endring) Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mai/Juni 2026 Booket: August 2025, endret August 2025 Flyvninger: BGO - OSL / SK Biz (A320neo) OSL - CPH / SK Biz (A320neo) CPH - AMS / KL Biz (A321neo) AMS - GIG / KL Biz (777-200ER) EZE - MAD / UX Biz (787-9) MAD - BRU / UX Biz (737-MAX8) BRU - OSL / SK Biz (A320neo) OSL - BGO / SK Biz (A320neo) Kommentarer: Vår første tur til Sør Amerika, blir en stund i Rio sammen med kjente i området, før vi tar et par dager i Buenos Aires på tampen. Planen er å booke en enveis flight med Aerolineas Argentinas mellom byene, ser ikke særlig dyrt ut, og tjener litt poeng Får litt over 9 timer i Brussel på vei tilbake, rekker å kikke litt og få noe godt å spise i byen før vi flyr hjemover.
Flyselskap: KL, AF og SK Klasse: Business Avreise fra: TRD Destinasjon: BKK Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Poeng brukt: 93750 + CT Avgifter: 1923,- Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Mai 2026 Booket: August 2025 Flyvninger: TRD-AMS / KL Biz (E195) AMS-BKK / KL Biz (777-300ER) BKK-CDG / AF Biz (A350-900) CDG-CPH / AF Biz (A220) CPH-TRD / SK Biz (E195)
Flyselskap: KL, VS, AF, SK Klasse: Business / Upper Class Avreise fra: SVG Destinasjon: CUN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Poeng brukt: 130 000 + CT Avgifter: 2797,- + ombooking per person Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: November 2025 Booket: August 2025 Flyvninger: SVG-AMS / KL Biz (737-700) AMS-LHR / KL Biz (A321neo) LHR-CUN / VS Upper Class (787-9) CUN-LHR / VS Upper Class (787-9) LHR-CDG / AF Biz (A220-300) CDG-OSL / AF Biz (A320) OSL-SVG / SK Biz (A320neo) Kommentar Opprinnelig booket jeg CUN-LHR-AMS-SVG på returen, men agenten gjorde en feil så den ble ikke billettert. I mellomtiden ble LHR-AMS billettene borte, så da blir det en omvei
Flyselskap: Air France, SAS Klasse: Business Avreise fra: BGO Destinasjon: Seoul (ICN) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 165.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1127 Antall reisende: 1 voksen og 1 barn Reisen finner sted i: September 2025 Booket: Januar 2025 Flyvninger: BGO-OSL / SAS Plus (A320neo) OSL-CDG / SAS Plus (A320neo) CDG-ICN / AF Biz (777-200) ICN-CDG / AF Biz (777-200) CDG-BGO / AF Biz Bakgrunn: Fikk hjelp av chatflights i fjor, men i år klarte jeg det endelig selv. Fant i januar tre biz billetter til vår årlige tur til Sør-Korea. Booket to til meg og minstemann, også booket tredjemann selv. Fant opprinnelig bare lengste leg mellom CDG og ICN, ringte så CT telefon og fikk booket inkludert feeder flights som damen på telefonen hjalp meg med å finne. Tredjemann gjorde så det samme. Endte med litt ulike feeder flights på veien ut. Må overnatte i Paris begge veiene, men det er bare gøy! Det har vært utallige «endringer» på bookingen med equipment change og schedule change som har sett ut som helt det samme som opprinnelig booking, men nå nærmer det seg avreise og det har vært stille på endringsfronten en stund så håper vi det ikke oppstår flere «endringer»
Flyselskap: SAS, Virgin, Delta Klasse: Business/Premium/Domestic first Avreise fra: BGO Destinasjon: Orlando (MCO), men egentlig Miami Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 90 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1926 + 750 endringsgebyr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: April/Mai 2026 Booket: August 2025 Flyvninger: BGO-OSL / SAS Premium (A320neo) OSL-LHR / SAS Biz (A320neo) LHR-MCO / VS Biz (A330-300) MCO-ATL / DL First (757) ATL-IAD / DL First (A320-100/200) IAD-CPH / SAS Biz (A350-900) CPH-OSL / SAS Biz (A320neo) OSL-BGO / SAS Premium (A320neo) Bakgrunn: Litt ulike grunner til at dette ble en booking, men det inkluderer Miami F1, bryllupsreise, ta med mannen på biz og en nysgjerrighet på Virgin clubhouse. Fant etter en god del søking ikke Miami, men Orlando, og muligheten for en liten road trip i tillegg Fant alle legs selv, men så begynte moroa…Ringte CT telefonen hvor en blid svenske hjalp til med alt, men han kunne ikke finne fly mellom verken Miami eller Orlando til IAD. Han mente dog at det kvalifiserte til feeder flights som jeg kunne legge på senere. Så viste det seg at vi ikke kunne være borte så lenge som ønsket og måtte ringe inn med endring av utreisedatoen. Fikk samme utreise noen dager senere, men det medførte at vi fikk et VS fly med coffin class. Den nye agenten mente også at å legge på fly innad i USA ikke var feeder flights. Så ble det brutt, og jeg måtte begynne på nytt med en ny. Det endte med at jeg ikke ble trukket 130 000, men 90 000, men klager ikke på det. Så får jeg se om jeg prøver å endre hjemreisen senere. Mannen er nemlig ikke like glad i å fly mange fly på rad som kona i dette tilfellet her.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: EWR Destinasjon: BGO Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antal poeng brukt: 25 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 255 Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: November 2025 Booket: August 2025 Flyvninger: EWR-CPH / SAS Biz CPH-BGO / SAS Biz Bakgrunn: Har allerede betalte økonomi billetter til dette flyet, men en CT som ikke ellers hadde blitt brukt (luksusproblem med for mange CT) og 25 000 poeng er i mitt hode en billig måte å sikre seg flat seng på vei hjem fra NYC maraton. Så får jeg se om jeg får refundert/endret økonomi billettene. Har sjekket sporadisk det ene flyet som jeg allerede har billetter til og i dag lå det jammen to billetter i biz ute. Fant de på mobilen, men ville gjennomføre bestillingen på litt bedre skjerm, men fant dem ikke på pc’en så da ble det med litt hamrende hjerte jeg gjennomførte bestillingen i hui og hast på mobilen. Veldig gøy når man finner akkurat det man har leitet etter! Mulig den siste billetten fortsatt finnes, men forsøkte flere ganger på pc og fant ingenting.
Jeg har aldri sett Saudia sine seter uansett hvilke av Saudia sine destinasjoner jeg sjekket, så trodde jeg at de hadde ingen avtale med SAS ennå... Men det var Awardfares jeg brukte for å søke, kanskje det er verktøy-avhengig?...
Justeringer følger. Antall poeng brukt: 375k + 2stk CT Skatter & avgifter (per person): Vesentlig lavere med start/stopp skandinavia. 4x150kr i endringsgebyr Antall reisende: 4stk TRD - CPH | SAS Plus/Go | CRJ900 CPH - AMS | SAS Plus/Go | A320 (overnatting) AMS - SIN | KLM Business | Boeing 777-300ER SIN - CDG | AF Business | Boeing 777-300ER CDG - CPH | SAS Go | A320 Overnatting i Amsterdam på vei ut er forsåvidt greit når hele familien er på tur. 8t layover på CDG på vei hjem og manglende siste leg til TRD er ikke helt optimalt, men tenker det er safere å ha SIN-CPH i bookingen om det skulle oppstå noen endringer. Venter på e-post tickets.
Flyselskap: KLM Klasse: Eco Avreise fra: SVG Destinasjon: LHR Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antal poeng brukt: 30.000 miles Skatter & avgifter (per person): 450 Antall reisende: 1 voksen + 2 ungdommer Reisen finner sted i: November 2025 Booket: August 2025 Flyvninger: SVG-AMS / KLM E175 Eco CPH-BGO / KLM A320neo Eco Bakgrunn: Har noen Flying Blue miles som går ut på dato i september. Greit å få bruke noen av de til noe vettugt. Så da blir det fotballtur med gutta. Men med SAS enveis hjem igjen, så sparte jeg ikke mer enn 300kr totalt på å kjøpe t/r hos SAS…
Flyselskap: SAS Klasse: Premium (Plus) Avreise fra: TRD Destinasjon: KKN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 65 000 EB Skatter & avgifter (per person): ca 600kr Antall reisende: 7 stk (6 voksne + 1 barn) Reisen finner sted i: Mars/April 2026 Booket: August 2025 Flyvninger: TRD-OSL | SAS Premium | A320 OSL-KKN | SAS Premium | A320 KKN-OSL | SAS Premium | A320 OSL-TRD | SAS Premium | A320 Bakgrunn: Da får en kanskje endelig besøkt slektning i Kirkenes. Grei utnytelse av poeng og FP da det normalt er drøy innenlandspris.
Flyselskap: KLM Klasse: Økonomi oops Avreise fra: OSL Destinasjon: NRT Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 90 000 EB + CT Skatter & avgifter (per person): ca 1800kr Antall reisende: 2 stk Reisen finner sted i: Januar 2026 Booket: August 2025 Flyvninger: OSL-AMS | KLM Økonomi AMS-NRT | KLM Økonomi NRT-AMS | KLM Økonomi AMS-OSL | KLM Økonomi Heisatur og langhelg i Tokyo. Gleder meg absolutt ikke til langtur baki bussen, men det har jo sikkert sin sjarm det også. Når økonomibilletter på same avganger koster 17.000kr var det en no-brainer å bruke poeng og CT selv om det gjør vondt å bruke poeng på noe som er bak forhenget. Skal be til alle guder jeg kjenner om at det blir en åpning på biz frem mot avreise