Flyselskap: SAS / Air France / SAS Klasse: Biz Avreise fra: Oslo Destinasjon: Fransk Polynesia Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis x 3 Antall poeng brukt: 60 000 + FP4 / 165 000 / 30 000 + FP4 Skatter & avgifter (per person): 849 kr / 1 104 kr / 742 kr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Oktober/November 2025 Booket: Januar 2025 / November 2024 / August 2025 Sist endret: Mars 2025 / November 2024 / Uendret Flyvninger: OSL - CPH/ SK biz CPH- SFO/ SK biz A330-300 Kjøpt med cash: SFO-PPT/ French Bee premium eco A350 MOZ-BOB/ Air Tahiti eco BOB-PPT/ Air Tahiti eco Nye bonusreise: PPT-LAX/ AF biz A350-900 LAX-CDG/ AF biz 777-300 CDG-OSL/ SK biz Kommentar: Ble noen enveis bookinger i tillegg til et par revenue billetter for å få denne i land. Begynte med at jeg fikk booket hjemreisen med AF på nett i fjor, og deretter utreise til SFO. Kjøpte flex billetter SFO-PPT med håp om at tilgjengeligheten med Air France / Delta skulle bli bedre, men det ble med håpet. Måtte også kjøpe billetter mellom noen av øyene, da klimaks for turen blir 5 netter på Conrad Bora Bora etter en runde på Moorea. SAS kundeservice klarte å gjøre feil i min favør ganske tidlig i prosessen, hvor de fjernet CT fra hjemreisen med AF uten å trekke ytterligere poeng. I frykt for at de skulle rette opp dette har jeg ikke turt å røre denne, og endte derfor opp med CDG-OSL på egen booking fremfor feeder.
Etter 11 telefoner til SAS, 30 timers utlåsning fra awardsøket på SAS.se : Flyselskap: Air France Klasse: Business / Economy Avreise fra: Oslo Destinasjon: FDF (Marteniqe) | Retur fra PTP (Guadeloupe) Type reise: Enveis x 2 Antall poeng brukt: 180 000 + 4 x CT Antall reisende: 2 voksne, 1 barn og 1 infant Reiseperiode: April 2026 Booket: November 2025 Sist endret: Uendret Flyvninger: Utreise: OSL – CDG / Air France Business CDG – FDF / Air France Business (Karibia-spesialkabin med kun 9 business-seter) Retur: PTP – CDG / Air France Economy CDG – OSL / Air France Economy Kommentar: Det satt langt inne å bestille economy på returen, men den eneste muligheten til å booke var en flyvning fra Fort-de-France med 17–20 timers mellomlanding i Pointe-à-Pitre, etterfulgt av ytterligere 17 timers overnatting i Paris (CDG), med mellomlanding i København. Med en infant og en femåring på rad virket det faktisk lettere og fly economy. Jeg opplevde også noe veldig merkelig ved bestillingen av awardturen. Jeg tok et skjermbilde av reiseruten før jeg booket billettene, men etter bestilling fikk jeg tilsendt referansenummer og billetter på e-post – og disse var utstedt på en annen avgang enn den jeg hadde valgt. Heldigvis fikk jeg avbestilt og booket på nytt, men på en annen avgang.
Flyselskap: Air France Klasse: Business Avreise fra: DUS Destinasjon: YUL Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall reisende: 3 Antall poeng brukt: 390 000 Skatter & avgifter (per person): 2554 SEK Reisen finner sted i: Juni/Juli 2026 Booket: Oktober 2025 DUS-CDG / AF Biz E190 (Operated by Hop, håper ikke det byr på problemer) CDG-YUL / AF Biz A350 YUL-CDG / AF Biz 777 CDG-DUS / AF Biz E190 På den originale bookingen skulle det egentlig bookes t/r CDG, men agenten så at jeg kunne komme meg til CPH på returen, så vi la på det. Det viste seg å være dumt for den var 10 minutter under MCT på CDG, som gjorde at når jeg skulle legge på feeder fikk jeg beskjed om at det ikke gikk på grunn av kort connection, og at hele billetten måtte kanselleres. Når eneste mulighet jeg kunne finne til Canada var fra DUS i perioden vi vil bort dit, får jeg satse på at det ikke skaper problemer at det er Hop som flyr mellom DUS og CDG, og at det slippes litt feedere etterhvert uten at jeg må kansellere igjen.
Flyselskap: KLM Klasse: Business Avreise fra: TRD Destinasjon: KUL Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 187 500p + CT Skatter & avgifter (per person): 2017,- SEK Antall reisende: 2 pax + 2 infants Reisen finner sted i: Januar/Februar 2026 Booket: Oktober 2025 TRD-AMS / KL Biz (E195) AMS-KUL / KL Biz (787-9) KUL-AMS / KL Biz (787-9) AMS-TRD / KL Biz (E195) Kommentar: Hjalp en god venn å booke turen her. Han har aldri flydd biz før, ville bruke opp CT og poeng før en av kidsa fyller 2 år. Fant en del tidligere til både KIX, ICN o.l men så dukket disse opp i går kveld. Vi er selv på tur i samme periode i Thailand, så da flyr de til KUL og videre til Thailand på cash billetter, så får vi en felles ferie alle sammen, hyggelig Hadde ikke tenkt at det skulle dukke opp noe billetter til hverken SIN/KUL o.l men ser ut som at KLM har sluppet masse billetter i løpet av helga. Var også ledig på retur fra SIN. Turen ble bestilt enkelt og greit t/r via sas.se siden sas.no ikke fungerer.
Flyselskap: KLM, VS, AF Klasse: Business Avreise fra: AMS Destinasjon: DXB Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 315 000p før CT (210 000 poeng etter CT) Skatter & avgifter (per person): 1967,- NOK Antall reisende: 3 pax Reisen finner sted i: Februar 2026 Booket: Oktober 2025 AMS-LHR / KL Biz (E195) LHR-DXB / VS Biz (A350-1000) DXB-LHR / VS Biz (A350-1000) LHR-CDG / AF Biz (A220-300) Kommentar: Booket pr telefon søndag kveld og uten avgifter pga feil på partnerbooking hos sas.no. Må få lagt på feeder flights og en CT etter hvert. Virgin A350-1000 med kun 16 seter i biz burde kunne bli en bra opplevelse t/r DXB. Ser også frem til å teste Virgin Clubhouse på LHR T3.
Flyselskap: Lufthansa Klasse: Business og First Avreise fra: OSL Destinasjon: EWR Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 120.795 Miles and more Skatter & avgifter (per person): 6642,- NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Oktober 2026 Booket: Oktober 2025 OSL-FRA / LH Biz (A320N) FRA - EWR / LH First (B747-8) Opprinnelig booket first tur til LAX måtte dessverre avbestilles. Ved å holde oss til østkysten samt bruke 50% senator companion fikk jeg tatt med fruen. Så da blir det en New York tur neste høst ferie og det blir da etter all sannsynlighet den aller aller siste med LH F. Vi får gode 4,5 timer på FCT. Hjemreise billett får vi håpe at Skylaget klarer å hoste opp etterhvert. Virgin hjem fra JFK kan nå friste med tanke på Delta One lounge, mens fruen helst vil ha SAS direkte til OSL. Jaja, vi får se hva som dukker opp.
En stund siden det ble booket, men original plan var LHR TPA, men der brukte agentene til SAS såpass langt tid at vi mistet de... Ingen ledige billetter til OSL innenfor rimelig tid ved ankomst på LHR, så da blir det cirka 10t layover for å dra inn til byen. Utreisen ble OSL-AMS dagen før, så jeg kan møte romkamerat fra folkehøgskolen og personen jeg reiser med en annen kompis av han, også overnatting ved AMS før vi reiser AMS-LHR-MCO samme dag. Flyselskap: Virgin og KLM Klasse: Business Destinasjon: Orlando Tur/retur Antall poeng brukt: 130 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 2457 + 450 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted: februar/mars 2026 Booket: Septemer 2025 Flights: OSL - AMS / KLM Business AMS - LHR / KLM Business LHR - MCO/ Virgin Upper Class MCO- LHR / Virgin Upper Class LHR - AMS/ KLM Business AMS - OSL / KLM Business
Det ble en hyggelig oppdatering på denne: Klasse: Business Avreise fra: CDG Destinasjon: PPT Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 275.000 pluss CT Skatter & avgifter (per person): 2202 SEK per voksen, 448 SEK for infant Antall reisende: 2 + infant Reisen finner sted i: Juni 2026/Juli 2026 Booket: August 2025/Oktober 2025 CDG - LAX / AF Biz / B777-300ER LAX - PPT / AF Biz / A350-900 PPT - LAX / AF Biz / A350-900 LAX - CDG / AF Biz / B777-300ER Fra solsteiken på Koh Samui til kjølige Sunnmøre. I dag tidlig poppet det opp tilgjengelighet på Awardfares PPT - CDG. Gjennom diverse trilleturer (pappaperm) forsøkte jeg å få agenter til å legge til returreisen som vistes i partnersøket til SAS. Ingen klarte å finne denne reisen, selv om de startet med blank booking. Etter en prat med @markus og et par andre kom han opp med at det var tilgjengelig utreise noen få dager før den orginale som jeg hadde booket. Ettersom jeg var i manko på både poeng og CT (ønsket ikke å avbestille enveis reisen over, god verdi enveis med CT og poeng imo) lagde Markus en dummy booking t/r og ga meg referansenummeret. Dyktige Mike hos SAS ordnet med billettering og betaling av skatter og avgifter før enveisreisen ble avbestilt, og til slutt fikk vi lagt på CT og betalt poengene. Det blir rødt i glasset i kveld mens jeg tenker på Markus (og veldig mange andre som deler kunnskapen sin) og sommerferie på Bora Bora.
Hva skal man si? Først fant jeg ledig biz med Air France til HND, men etter to uker, ørten telefoner og eposter og masing klarte ikke SAS å billettere før det ble kansellert. Så dukket det opp biz med KLM og på ny startet runddansen med ulike agenter som sa: "Schlappa, den ligger i kø". Til slutt fikk jeg nok av å mase selv og i frykt for nok en autokansellering fikk jeg hjelp av en kollega som er EBD til å ringe noen som faktisk kan få billettert. Da løsnet det heldigvis etter noen timer, men skandaløst dårlig håndtert av SAS. Mon tro om det blir no ledig biz på vei hjem.. .. og om SAS klarer å billettere det
Flyselskap: SAS, Air France, Garuda Indonesia Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: LOP/BKK Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 187 500 + CT Skatter & avgifter (per person): NOK 2 013,- Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Juni/Juli 2026 Booket: August/September 2025 OSL - CDG / SK Biz A320 CDG - BKK / AF Biz A359 BKK - CGK / GA Biz B737 CGK - LOP / GA Biz B737 Separate bookinger: -------- LOP-DPS / IW Eco ATR 42/72 DPS-SIN / SQ Eco B787 SIN-HKG / SQ Eco A359 HKG-BKK / TG Eco B777 -------- BKK-CDG / AF Biz A359 CDG-OSL / AF Biz A220 Kommentar: Fire uker i the far east neste sommer, opphold ved LOP, DPS, SIN, HKG og BKK. Booket utreisen først. Var forberedt på OSL-BLL-CDG, men agenten åpnet uoppfordret to bonusseter OSL-CDG. Trodde kanskje jeg var Pandion? La så til hjemreisen noen uker senere. Gitt dog i surr for backoffice da hjemreisen skulle billetteres, de klarte å slettet Garuda-flightene som allerede var billettert. Litt frem og tilbake med KS så var de tilbake.
Flyselskap: Air France, Vietnam Airlines, SAS Klasse: Business, (economy på CPH-OSL) Avreise fra: OSL Destinasjon: BKK Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 187.500 + CT Skatter & avgifter (per person): 1977 + 450 Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Påsken 2026 Booket: Juli 2025 Flights: OSL-CDG / Air France / Business / A220-300 CDG-BKK / Air France / Business / A350-900 BKK-SGN / Vietnam Airlines / Business / A321 SGN-CPH / Vietnam Airlines / Business / 787-9 CPH-OSL / SAS / Economy / A320neo Kommentar: Da kom endelig dagen jeg har ventet på; schedule change/kansellering på KQ/Kenya Airways returen. Endelig fikk jeg muligheten til å booke noe med lavere risiko for at bagasjen mister noen kilo underveis. Tenkte litt på om jeg skulle vente med denne muligheten til å rebooke til AF/KL/SK om det skulle dukke opp. Med nytt vinterprogram fra SK allerede ute er sjansen redusert for at det dukker opp flights fra dem i april. I tillegg er det en sjanse til å fly VN uten å betale 2x, og det kan hende VN-flightene forsvinner etterhvert og AF/KL aldri slipper noe ekstra. Kom ikke gjennom til diamant-telefonen pga stor pågang, men en engelsktalende dame fikset alt, selv om det tok litt tid. Hun måtte ringe mentor når jeg ville rebooke til VN da det normalt er 2x, samt enda en gang når jeg ønsket freesell på CPH-OSL i business. Det fikk jeg ikke. Tror sistnevnte kunne ordnet seg om jeg HUACA'et, men det får bare være.
Flyselskap: SAS Klasse: Business/Eco Avreise fra: Bodø (BOO) / Oslo (OSL) Destinasjon: Toronto (YYZ) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 120 000 (FP4) Skatter & avgifter (per person): snitt 1457 NOK + 150 DKK gebyr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: September 2026 Booket: Oktober 2025 Flyvninger: BOO-OSL / SAS Eco (A320neo) OSL-CPH / SAS Eco (A320neo) (overnatting) CPH-YYZ / SAS Biz (A321LR) YYZ-CPH / SAS Biz (A321LR) CPH-BOO / SAS Eco (A321neo) + OSL-CPH / SAS Eco (A320neo) CPH-YYZ / SAS Biz (A321LR) YYZ-CPH / SAS Biz (A321LR) CPH-OSL / SAS Eco (A320neo) Kommentar: Erstattet booking over med nytt reisetidspunkt og fått med meg en venn. Booket CPH-YYZ t/r på nett for å sikre de, var typisk ikke ledig noe tilslutningsfly i business. Ringte inn på dagtid og snakket med en svensk dame som først ikke fant noe ledig, men deretter fant det med å søke på en annen måte når jeg oppga tidspunkt jeg fant. Sett lite erfaringer i det siste med å legge til tilslutning på rene SAS bookinger så var litt spent på om det (fortsatt?) var 150kr for å legge til det på de og. Billetter utstedt og pdf mottatt dagen etterpå. Får vurdere om det er verdt et endringsgebyr til om det åpnes business på tilslutningsfly.
Flyselskap: KLM, SAS Klasse: Business Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: Venezia (VCE) / Ljubljana (LJU) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 60 000 (+CT) Skatter & avgifter (per person): NOK 1489+450 Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Februar/Mars 2026 Booket: Oktober 2025 Flyvninger: SVG-AMS / KLM Biz AMS-VCE / KLM Biz LJU-AMS / KLM Biz AMS-ABZ/ KLM Biz ABZ-SVG/ SAS Biz Kommentar: Tok 16 minutter på telefon uten noen problemer. Flightene dukket opp som alternativ på sas.se, så var godt forberedt Brukte CT fra annen person i familiekonto; dette måtte bekreftes med SMS kode underveis. Ingen optimal utnyttelse av poengene, men dette er vinterferien og fant ingenting mer fristende som var ledig. Valgte 7 timers stopp i Amsterdam på utreisen for tur inn til byen, og må dessverre via Aberdeen på returen. Blir tog fra Venezia til Ljubljana med stopp i Trieste.
Flyselskap: Air France Klasse: Økonomi ut/ Business hjem Avreise fra: BGO Destinasjon: RUN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 255 000 + 2CT Skatter & avgifter (per person): NOK ca 12.000,- Antall reisende: 3voksne + 1 barn Reisen finner sted i: Juni/Juli 2026 Booket: September/November 2025 Flyvninger: BGO-CDG / AF øko CDG-RUN/ AF Øko RUN-CDG/ AF Biz Billteringen tok sin tid, men på lørdag og søndag var det aktivitet. Har prøvd lenge å finne billetter til MRU, men endte opp med RUN. Ene CTen min går ut i 2025, så jeg måtte bare ta denne muligheten som dukket opp. Returen ble booket i september, mens utreise ble booket i november. Har fortsatt ikke funnet noe fra CDG-BGO, kanskje det blir kjøpebilletter. Vi reiser nok fra RUN til MRU t/r for kjøpebilletter.
Flyselskap: SAS Klasse: Business og økonomi Avreise fra: Oslo Destinasjon: Chicago Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 100 000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 900 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: November 2025 Booket: Oktober 2025 Flyvninger: OSL-CPH / SAS Økonomi (med bud til biz) CPH-ORD/ SAS Biz ORD-CPH / SAS Biz CPH-TRF / Sas Økonomi Booka longhaul på SAS sine sider og la på feeders ved å ringe inn. Litt snodig at det tok ei veke å få nye billettar etter dette. Brukte i utgangspunktet fly premium, men kom på at det er mange CTar å ta av så då blei det ei strafferunde på telefonen for å få lagt til den. Kort ventetid på telefonen og relativt ok service, kanskje med unntak av lang venting på ticketing etter at feeders var lagt til. Avreise om to dagar og det gledes!
Flyselskap: SAS / Delta Klasse: Business Avreise fra: CPH / TRD Destinasjon: SFO Enveis, T/R, Open Jaw: 2stk enveis Antall poeng brukt: 60 000 + 156 000 Skatter & avgifter (per person): ca 1000 NOK + ca 1000 NOK + ca 800kr feeder Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: September 2026 Booket: Oktober/November 2025 Flyvninger: CPH-SFO - SAS Business - A359 DEN-ATL - Delta First - A321 (1 natt layover på ATL) ATL-CPH - SAS Business - A350 CPH-TRD - SAS Premium - E195 Booket som 2 stk enkeltbilletter. Mangler feeder på outbound. På hjemreisen så måtte en bestille DEN-ATL-CPH først og så legger på feeder på grunn at at CPH-TRD ikke hadde business? Kosta meg en samtale og 800kr ekstra. Planen er tog- og roadtrip med gamlefar som snart fyller 70. Blir mye natur mellom SFO-DEN. Kan bli litt vell mye kjøring og spredte overnattinger men.
Flyselskap: KLM, SAS Klasse: Business Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: Catania (CTA) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 60 000 (+CT) Skatter & avgifter (per person): NOK 1308+450 Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mars/April 2026 Booket: November 2025 Flyvninger: SVG-OSL / SAS Premium OSL-CPH / SAS Business CPH-AMS / KLM Biz AMS-CTA / KLM Biz CTA-AMS / KLM Biz AMS-SVG/ KLM Biz Kommentar: Ingen optimal utnyttelse av poengene, men dette er påskeferien og fant ingenting mer fristende som var ledig uten veldig kronglete reiserute. Måtte via både Oslo og København og ta en overnatting i Amsterdam på utreisen. Viste ikke som gjennomgående på sas.no men agenten fant dem til sluttt over telefon.
Flyselskap: Qantas Klasse: Økonomi Avreise fra: Melbourne (MEL) Destinasjon: Hobart (HBA) Enveis, T/R, Open Jaw: 2 x Enveis Antall poeng brukt: 6000 Avios hver vei pr. pers Skatter & avgifter (per person): NOK375 utreise, NOK380 retur Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2025/Januar 2026 Booket: August/September 2025 Flyvninger: MEL-HBA / QF Øko (Operated by Qantaslink - National Jet Systems) HBA-MEL / QF Øko (Operated by Qantaslink - National Jet Systems) Kommentar: Booket over telefon med BA uten problemer. Brukbar verdi for poengene.
Flyselskap: SAS Klasse: Business (økonomi) Avreise fra: BGO Destinasjon: YYZ Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 100 000 + CT Skatter & avgifter (per person): Rekalkuleres Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: September 2026 Booket: November 2025 Flyvninger: BGO - CPH - SAS Økonomi CPH - YYZ - SAS Business YYZ - CPH - SAS Business CPH - BGO - SAS Business Da ser det ut til at vi kommer oss noen uker til den 51 staten nord for den kunstige grenselinjen. eTA-en går ut i mars 2027 og kan rebrukes!