Flyselskap: SK Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: LAX Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 60K FP4 Skatter & avgifter (per person): 889 kr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mai 2027 Booket: Juni 2026 Flyvninger: OSL-CPH // SK Biz CPH-LAX // SK Biz Fant mye Business i slippet nå. Det virker som noen hos Sas, har hatt skikkelig store tommeltotter. Fikk booket til Los Angeles med en kompis, så får vi se om vi ender opp med å bli der borte Tusen takk til forumet for varsel om slipp
Flyselskap: SK Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 90.000 + FP4 Skatter & avgifter (per person): 717 kr Antall reisende: 3 Reisen finner sted i: Mai 2027 Booket: Juni 2026 Flyvninger: OSL-CPH (SK Biz) CPH-HND (SK Biz) Kommentar: Får sende en stor takk til et meget godt forum som ikke bare finner, men også varsler andre medforumister når SAS gjør en feil og lar bonussetene flomme fritt
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: ICN Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 30 000 Skatter & avgifter (per person): 717 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Mai 2027 Booket: Juni 2026 Flights: OSL-CPH / SK C / A320neo CPH-ICN / SK C / A359 Kommentar: Ingen kommentar... Neida, hva kan gå galt? Seoul har stått på lista lenge og nå fikk jeg turen servert på sølvfat. Hjem kommer jeg meg alltids. T-341 dager..
Flyselskap: SK Klasse: Business Avreise fra: BGO Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 120k + FP4 Skatter & avgifter (totalt): 3605 NOK Antall reisende: 5 (3 voksne + 2 barn) Reisen finner sted i: Juni 2027 Booket: Juni 2026 Flights: BGO-CPH / SK Biz / A320neo CPH-HND / SK Biz / A350-900 Kommentar: Snappet opp noen billetter i «feilslippet» jeg også. Blir en tur sammen med en familie som ellers aldri ville reist i business. Returen er vi ikke bekymret for -- der fikser de noe betalt sannsynligvis. For min egen del har jeg ikke tenkt så langt enda... blir enten noe som dukker opp, eller betalt, eller retur via annet land. Eller noe (-:
Flyselskap: SK, AF Klasse: Business Avreise fra: BGO Destinasjon: SIN/ICN Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 92.5k + CT Skatter & avgifter (totalt): 2343 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Februar-April 2027 Booket: Juni 2026 Flights: BGO-CPH / ??? (TBD) CPH-CDG / AF Biz / A220-300 CDG-SIN / AF Biz / 777-300ER (nye varianten av La Premiér) ICN-CDG / AF Biz / A350-900 (dessverre bare 2023-varianten, ikke den nye 2026-varianten) CDG-CPH / ??? (TBD) CPH-BGO / ??? (TBD) Kommentar: Hadde en open-jaw bestilling i dag som endte opp i to regioner med et uhell (jeg tenkte ikke over det); CDG-SIN med retur ICN-CDG. Agenten trykket den gjennom, la på CT, trakk poeng og avgifter, jeg fikk bekreftelse på e-post, og alt var fint. Blir en god helg, tenkte jeg! Så skulle vi se på feeder flights. Vi fant BGO-AMS-CDG med KLM på utreise. Når vi så på returen, så landet ICN-CDG kl 18:40, og vi fant ingenting som tok meg helt til BGO på samme kvelden. Måtte bli overnatting. Agenten fant CDG-AMS-BGO med KLM klokken 9-ish morgenen etter, men jeg spurte om det gikk noe seinere (er B-menneske, så liker ikke tidlig avganger). Han fant CDG-AMS-BGO med KLM som hadde avgang fra CDG klokken 18:40, men: - Agent: «Det går ikke!» - Jeg: «Hvorfor ikke?» - Agent: «Nei, det er mer enn 24 timer layover» - Jeg: «Nei?» - Agent: «Jo!» - Jeg: «Nei??» - Agent: «Jo, det regnes fra avgang på siste flyet, altså 11:40 fra ICN» - Jeg: «Hæææ??????» Informerte han pent at «nei, det regnes faktisk fra når du lander på siste flight». Da måtte han «sjekke litt». Etter å ha «sjekket litt», så var konklusjonen at, joda, jeg hadde rett. Men! Han hadde også funnet ut at open-jaw til/fra forskjellige regioner ikke var lov! Så han måtte dessverre kansellere billetten min.... «sukk», tenkte jeg. Det hadde jeg jo ikke tenkt på, så hadde ikke noe jeg kunne «ta» agenten på. Takket for hjelpen og la på. Tilbake til tegnebrettet! Etter litt fikling fant jeg en rute fra MNL, som er samme region som SIN. Denne ruten var MNL-ICN med KA, og, ironisk nok, samme ICN-CDG med AF som "ikke gikk"... Vurderte dermed å legge til et stopp i Manila, basically fly ICN-MNL og så fly MNL-ICN-CDG, selv om det virket ganske dust... Ringte inn igjen. Denne gangen snakket jeg med danske Andreas. Jeg forklarte situasjonen, vi så på den kansellerte billetten, vi så på MNL-ICN-CDG, og han var helt enig i at «det er ganske dust, ja!». Stemningen var god, han var «på», og hadde et genuint ønske om å hjelpe/løse dette. Han snakket med backoffice. Da kunne han komme med glad-triste nyheter; «bookingen du hadde var gyldig!». Hæ? «Ja, fra denne måneden av er det lov med open-jaw fra ulike regioner, men det var ikke lov forrige måned». OK??? «Kunne vi redde billettene i den opprinnelige bookingen?», ble neste spørsmål. Det var flere ledige ICN-CDG, men CDG-SIN var det visstnok kun den éne billetten. Han fant ikke noe i sine systemer. Jeg lette på sidelinjen, og fant CPH-CDG-SIN med AF. Married segment, selvsagt. Typisk. Han lurte på om opprinnelig bestilling også egentlig var married, og at den forrige agenten booket CDG-SIN (uten CPH-CDG) ved en «feil» (agentene kan visstnok booke «det meste som egentlig ikke er lov», men de får smekk på fingre både internt og av partnere dersom de gjør det, kan det virke som). Han fant dog ikke CPH-CDG-SIN i sine systemer. Jeg forsøkte å booke den på egenhånd via sas.no. La på CT, trykket inn betaling, og voilá, billetter dukket opp på e-post. Andreas kunne bekrefte at bookingen var OK. På tide å se på returen, da! Problemstillingen ble da at vi i praksis satt med en double open-jaw, siden jeg hadde CPH-CDG-SIN, og han kun fant ICN-CDG (ikke noe videre til CPH). Han snakket med backoffice igjen. Etter litt venting kunne Andreas komme med gode nyheter; han hadde fått dispensasjon fra backoffice til å booke en double open-jaw til meg, med bakgrunn i at den forrige agenten teknisk sett hadde kansellert en gyldig billett, og at det da «bare skulle mangle at de ryddet opp». Han beklaget gjentatte ganger gjennom hele dialogen på vegne av den forrige agenten, og lovet også at de skulle «undersøke nærmere hva som hadde skjedd». Han fikk trykket gjennom endring så vi satt med CPH-CDG-SIN + ICN-CDG. Endringsgebyr slapp jeg også, siden alt dette er «følgefeil» av kanselleringen av den gyldige billetten jeg opprinnelig hadde. Etter at alt var dobbelt- og trippelsjekket av begge parter, så begynte jeg å se på feeders. Da sa Andreas at «det kan vi se på seinere», og hintet til at han ville hjem. Jeg ringte 15:55, og Andreas var egentlig ferdig på jobb 16:00. Her satt vi 17:15 og fortsatt holdt på. På en fredag. Uten at han hadde sagt noe før nå. Så da takket jeg for meget god hjelp, og ønsket Andreas en riktig god helg. Masse kudos til Andreas! Så mye kjekkere når man treffer på gode agenter! Det er natt og dag! Fikk også gode indikasjoner på at «dersom det ikke dukker opp ledige bonusbilletter til feeders, så skal vi nok klare å åpne opp et sete til deg» (på SK-jern BGO-CPH på utreise og CDG-CPH-BGO på returen). Der har jeg avtalt at jeg følger med, og så sender jeg bare melding til diamant-eposten med referanse til Andreas, så skulle han se hva han kunne fikse. Da kan jeg ta helg, og senke skuldrene litt. Det håper jeg du også gjør, Andreas! Takk igjen!
Flyselskap: SK, AF, AM, CM, KLM Klasse: Business og øko Avreise fra: OSL Destinasjon: CUN Enveis, T/R, Open Jaw: 3 enveis Antall poeng brukt: 84 000 ebp + 2 CT, 98 000 flying blue poeng, 108 000 ebp + CT Skatter & avgifter (totalt): nja, hva skal man si kanskje 4000 per pers Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Juni/juli 2026 Booket: startet feb 2026, siste booking juni OSL-CPH SK Øko CPH- CDG SK Øko CDG-MEX AF biz MEX-CUN AM Øko CUN-PTY CM biz PTY-AMS KL biz AMS-OSL KL biz Det gikk en del poeng og CT på denne turen, skyldes både utgått CT og at vi opprinnelig var 3. Hadde fortsatt en del flying blue poeng etter en kampanje for mange år siden, så delvis fornuftig bruk av dem. Men svigers tar arvingen i 2 uker, etter noen runder på hjemmefronten så ble det voksentur. Alt i alt en fin tur, får testet KL biz og AF biz. Overnatting i MEX på vei bort, men det går. Så nå er det bare å fullføre 7 arbeidsdager før sommerferien kan begynne.