Story time:
Etter å ha ventet på billetter CDG-OSL i et halvt år var det fortsatt ingenting (dvs, det dukket opp masse men ingenting lot seg booke som feeder). Jeg hadde kjøpt noen dyre flex-billetter som backup, men kjedelig å måtte betale så mye på toppen av bonusreisen.
Ble derfor veldig spent da det i slutten av april tikket inn en varsel om ledig NRT-OSL i business samme dag som vi allerede hadde booket retur. Denne ville jo passe oss enda bedre siden vi uansett skal først til Korea og deretter Japan, så da ville vi også spare oss for en ekstra flyvning NRT-ICN el.
Jeg ringte dermed sporenstreks inn og fikk prate med en hyggelig svensktalende kvinne. Hun bekreftet at det var ledig på denne ruten. Jeg var litt bekymret for at bookingen var låst siden CT var utløpt, men etter litt om og men bekreftet hun også det var mulig (og gratis) å gjøre endring på billetten siden det hadde vært en scedule change på en av flyvningene. Flott!
Hun fikk begge bookingnummerene, og jeg ba henne å KUN gjøre reservasjon i begge bookingene, men ikke billettere noe før vi kunne se i ro og mak at alt var i orden med begge. Det var ikke mulig, sa hun, for hun kunne kun jobbe med én booking om gangen, så hun var nødt til å endre alt på den første, billettere denne og deretter umiddelbart booke om den andre. Jeg kjente dette stresset meg litt, tenk om alle 4 setene ble borte idet hun booket 2 f.eks. Men hvilket alternativ hadde jeg? "Slapp av, jeg har full kontroll" sa hun...
Jeg satt med bookingene oppe i sas-websiden, og noen minutter senere kunne jeg se at returen til Paris var borte og ny rute via Amsterdam til Oslo var lagt inn. Alt vel så langt, og det tikket også inn en epost med nye billetter. Men idet jeg leste eposten så jeg noe kritisk, utreisen vår LHR-ICN var plutselig ikke med i billetten!!
Stopp litt, utbrøt jeg. Hva med utreisen?? Jeg hørte at hun klikket seg ferdig og det tikket inn et varsel om den andre bookingen også. "Ja, hva med den?", sa hun. Jeg ba henne sjekke på nytt hvilken rute vi hadde på utreisen på begge bookingene, og det ble stille igjen.
"Det ser ut som utreisen deres har blitt kansellert" sa hun etter en stund. Hun mente det måtte være Virgin som hadde gjort en endring og kansellert hele flyvningen. Det hadde i hvert fall ikke noe med endringen hun nettopp hadde utført å gjøre! Jeg kjente hjertet falle ned i magen.
Etter en runde frem og tilbake fikk jeg overbevist henne om å søke opp flyvningen på nytt, for jeg så på AF at det fortsatt var ledige billetter på den i premeco, men selvsagt ikke i business. Hun måtte omsider innrømme at jo, det var jo rart at man skulle kunne booke billetter på den dersom hele ruten var kansellert, dette var merkelige greier. Dessverre var back office stengt, så hun kunne ikke gjøre noenting mer her og nå, men lovte å ringe meg tilbake når hun kom på jobb dagen etter.
Det var en ganske urolig kveld, der kona og jeg spant gjennom alle scenariene fra å booke bonusbilletter i øko, kjøpe revenue-billetter i biz og sende sas regningen, kreve ombooking til business på sas sin egen rute CPH-ICN etc. Jeg har jo lest en del liknende historier her om SAS-agenter som roter bort billetter og ikke klarer å rydde opp etterpå.
Dagen etter ringte hun opp som avtalt, men etter å ha skrevet ned begge bookingene på nytt satte hun meg på vent en hel time mens hun pratet med back office. Da hun kom tilbake kunne hun bare fortelle at det var "opprettet en sak" og vi måtte vente. Hun lovte å ringe tilbake senere samme dag eller dagen etter, og vi avsluttet på nytt samtalen. Mine forhåpninger var ikke spesielt høye på dette tidspunktet.
Jeg hørte ikke noe mer den dagen, og hele dagen etter gikk også uten noen telefon fra SAS. Når jeg åpnet bookingen så jeg først at det var lagt inn premeco-billetter på samme flyvning, deretter var de fjernet igjen, så lå det inne business men med status cancelled og beskjed om å kontakte kundeservice.
Utpå ettermiddagen orket jeg ikke vente lenger og ringte inn til kundeservice på nytt. Tilfeldighetene ville ha det til at samme svenske kvinne var den som plukket opp min samtale.
"Hei NN, nå er jeg spent!" innledet jeg. "Har du fått tilbake billettene våre?". Hun skjønte umiddelbart hvilken sak det gjaldt, men måtte likevel bekrefte bookingnummer og navn på passasjerer før vi kunne fortsette. "Skal vi se", fortsatte hun, "der er visst alt i orden igjen!". Hvordan kan det være i orden når jeg ikke har fått nye billetter på epost, og utreisen står som cancelled, undret jeg. Ah, det manglet visst bare en bekreftelse fra min side mente hun. Jeg hadde ikke noe valg for dette i appen, men det kunne hun raskt ordne for meg over telefon, informerte hun.
Jeg ba instendig om at hun bekreftet HELE reisen leg for leg før vi bekreftet noe, for å unngå nye misforståelser. Det gikk hun med på, og denne gangen så det ut til at alt omsider var gått i orden. Klikketiklikk og vipps var nye billetter sendt ut på epost.
Status nå er dermed:
Flyselskap: SAS, Virgin, KLM
Klasse: Business
Avreise fra: OSL
Destinasjon: ICN, NRT
Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
Antall poeng brukt: 330.000 + 2 CT
Skatter & avgifter (per person): ca 2000
Antall reisende: 4
Reisen finner sted i: Juni/Juli 2026
Booket: 22 november, ombooket 27 nov, ombooket på nytt 1. mai 2026
Flights:
OSL-CPH SK Business
CPH-LHR SK Business
LHR-ICN VS Upper Class
NRT-AMS KL Business
AMS-OSL KL Business
Og min tillit til SAS Kundeservice har faktisk blitt noe styrket av denne saken, ved at de faktisk har ryddet opp etter seg selv når noe gikk galt.
Jeg har forresten ikke fått noen nye poengtrekk eller endring i avgifter som følge av endringene. Antar at det er samme sone poengmessig og at forskjeller i avgifter ICN-CDG vs NRT-OSL uansett ikke er all verden.
Nå er vi i hvert fall omsider klare for tur!
Vis alt...