Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

1. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,605
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: KL, AF, SK
    Klasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: PVG, PEK
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antall poeng brukt: 180.000
    Skatter & avgifter (per person): 2582 NOK
    Antall reisende: 2 voksen
    Reisen finner sted i: September/Oktober 2026
    Booket: Mai 2026

Flyvninger:
    OSL-AMS / KL Business
    AMS-CDG / AF Business

En natt i Paris

CDG-PVG / AF Business

16 dager i Kina

PEK-AMS / KL Business
    AMS-OSL / SK Business

Leeenge siden jeg har booket noe gøy for bonuspoeng nå. Var godt med ledige plasser både på utreise og hjemreise. Veldig fornøyd med reiserute og første gang i ekte business class for kjæresten, som blir stas. Nå må vi bare finne ut hva vi skal gjøre de 16 dagene vi har til rådighet i Kina.
    upload_2026-5-9_12-43-14.png

jgroneng, Gribb, Kristian and 16 others like this.
  2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,532
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: SK, AF, KL
    Avreise fra: BOO
    Destinasjon: ICN
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 90 000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 2780 kr + 15 EUR
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i: Februar/mars 2027

Flyvninger:
    BOO-OSL / SK Prem / A320neo
    OSL-AMS / SK Biz / A320neo
    (overnatting)
    AMS-CDG / AF Biz / A220-300
    CDG-ICN / AF Biz / A350-900

ICN-CDG / AF Biz / A350-900
    CDG-AMS / KL Biz / 737-800
    (overnatting)
    AMS-OSL / SK Biz / A320neo
    (overnatting)
    OSL-BOO / SK Prem / A320neo

Kommentar:
    Så egentlig etter en ny tur til Japan, men fant bare en vei så blir en kombinasjon med noen dager i Sør-Korea og separate billetter til/fra Japan. Setter opp noen varsel på Awardfares for om mulig endre til direkte med SK,KL eller AF til TYO.

Booket langdistanse på nett, fant ledig med CDG-OSL en vei, men kun fra AMS begge veier så da ble det sånn. Må nesten uansett ha en overnatting når jeg reiser fra Bodø, og kan like gjerne ta den i Amsterdam. Slipper fakirfly fra OSL og litt for lang transfer på CDG også. Ringte inn i dag og fikk lagt på feeder, kun mulig å få lagt på SK flights men fikk biz på alt i det minste. Fikk for øvrig svar på perfekt engelsk av noen som hørtes skandinavisk ut, og effektiv hjelp. Trengte ikke å lese opp verken referansenummer eller kortnummer. Nye skatter utregnet på direkten og billett utstedt 10min etterpå.

upload_2026-5-11_14-17-6.png

3. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    978
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: KL,AM
    Avreise fra: SVG
    Destinasjon: MEX
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 70 000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 3684 kr
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i: November 2026

Flyvninger:
    SVG-AMS / KL Biz / E175
    AMS-LHR / KL Biz / E295
    LHR-MEX / AM Biz / B789
    //
    MEX-AMS / KL Biz / B772
    AMS-SVG / KL Biz / E295

Kommentar:

Fått for mye taco i instagram reels, så liten solo langhelg i november. Hvis jeg har feriedager/avspasering tilgode :rolleyes:

4. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Story time:

Etter å ha ventet på billetter CDG-OSL i et halvt år var det fortsatt ingenting (dvs, det dukket opp masse men ingenting lot seg booke som feeder). Jeg hadde kjøpt noen dyre flex-billetter som backup, men kjedelig å måtte betale så mye på toppen av bonusreisen.

Ble derfor veldig spent da det i slutten av april tikket inn en varsel om ledig NRT-OSL i business samme dag som vi allerede hadde booket retur. Denne ville jo passe oss enda bedre siden vi uansett skal først til Korea og deretter Japan, så da ville vi også spare oss for en ekstra flyvning NRT-ICN el.

Jeg ringte dermed sporenstreks inn og fikk prate med en hyggelig svensktalende kvinne. Hun bekreftet at det var ledig på denne ruten. Jeg var litt bekymret for at bookingen var låst siden CT var utløpt, men etter litt om og men bekreftet hun også det var mulig (og gratis) å gjøre endring på billetten siden det hadde vært en scedule change på en av flyvningene. Flott!

Hun fikk begge bookingnummerene, og jeg ba henne å KUN gjøre reservasjon i begge bookingene, men ikke billettere noe før vi kunne se i ro og mak at alt var i orden med begge. Det var ikke mulig, sa hun, for hun kunne kun jobbe med én booking om gangen, så hun var nødt til å endre alt på den første, billettere denne og deretter umiddelbart booke om den andre. Jeg kjente dette stresset meg litt, tenk om alle 4 setene ble borte idet hun booket 2 f.eks. Men hvilket alternativ hadde jeg? "Slapp av, jeg har full kontroll" sa hun...

Jeg satt med bookingene oppe i sas-websiden, og noen minutter senere kunne jeg se at returen til Paris var borte og ny rute via Amsterdam til Oslo var lagt inn. Alt vel så langt, og det tikket også inn en epost med nye billetter. Men idet jeg leste eposten så jeg noe kritisk, utreisen vår LHR-ICN var plutselig ikke med i billetten!!

Stopp litt, utbrøt jeg. Hva med utreisen?? Jeg hørte at hun klikket seg ferdig og det tikket inn et varsel om den andre bookingen også. "Ja, hva med den?", sa hun. Jeg ba henne sjekke på nytt hvilken rute vi hadde på utreisen på begge bookingene, og det ble stille igjen.

"Det ser ut som utreisen deres har blitt kansellert" sa hun etter en stund. Hun mente det måtte være Virgin som hadde gjort en endring og kansellert hele flyvningen. Det hadde i hvert fall ikke noe med endringen hun nettopp hadde utført å gjøre! Jeg kjente hjertet falle ned i magen.

Etter en runde frem og tilbake fikk jeg overbevist henne om å søke opp flyvningen på nytt, for jeg så på AF at det fortsatt var ledige billetter på den i premeco, men selvsagt ikke i business. Hun måtte omsider innrømme at jo, det var jo rart at man skulle kunne booke billetter på den dersom hele ruten var kansellert, dette var merkelige greier. Dessverre var back office stengt, så hun kunne ikke gjøre noenting mer her og nå, men lovte å ringe meg tilbake når hun kom på jobb dagen etter.

Det var en ganske urolig kveld, der kona og jeg spant gjennom alle scenariene fra å booke bonusbilletter i øko, kjøpe revenue-billetter i biz og sende sas regningen, kreve ombooking til business på sas sin egen rute CPH-ICN etc. Jeg har jo lest en del liknende historier her om SAS-agenter som roter bort billetter og ikke klarer å rydde opp etterpå.

Dagen etter ringte hun opp som avtalt, men etter å ha skrevet ned begge bookingene på nytt satte hun meg på vent en hel time mens hun pratet med back office. Da hun kom tilbake kunne hun bare fortelle at det var "opprettet en sak" og vi måtte vente. Hun lovte å ringe tilbake senere samme dag eller dagen etter, og vi avsluttet på nytt samtalen. Mine forhåpninger var ikke spesielt høye på dette tidspunktet.

Jeg hørte ikke noe mer den dagen, og hele dagen etter gikk også uten noen telefon fra SAS. Når jeg åpnet bookingen så jeg først at det var lagt inn premeco-billetter på samme flyvning, deretter var de fjernet igjen, så lå det inne business men med status cancelled og beskjed om å kontakte kundeservice.

Utpå ettermiddagen orket jeg ikke vente lenger og ringte inn til kundeservice på nytt. Tilfeldighetene ville ha det til at samme svenske kvinne var den som plukket opp min samtale.

"Hei NN, nå er jeg spent!" innledet jeg. "Har du fått tilbake billettene våre?". Hun skjønte umiddelbart hvilken sak det gjaldt, men måtte likevel bekrefte bookingnummer og navn på passasjerer før vi kunne fortsette. "Skal vi se", fortsatte hun, "der er visst alt i orden igjen!". Hvordan kan det være i orden når jeg ikke har fått nye billetter på epost, og utreisen står som cancelled, undret jeg. Ah, det manglet visst bare en bekreftelse fra min side mente hun. Jeg hadde ikke noe valg for dette i appen, men det kunne hun raskt ordne for meg over telefon, informerte hun.

Jeg ba instendig om at hun bekreftet HELE reisen leg for leg før vi bekreftet noe, for å unngå nye misforståelser. Det gikk hun med på, og denne gangen så det ut til at alt omsider var gått i orden. Klikketiklikk og vipps var nye billetter sendt ut på epost.

Status nå er dermed:

Flyselskap: SAS, Virgin, KLM
    Destinasjon: ICN, NRT
    Antall poeng brukt: 330.000 + 2 CT
    Skatter & avgifter (per person): ca 2000
    Antall reisende: 4
    Reisen finner sted i: Juni/Juli 2026
    Booket: 22 november, ombooket 27 nov, ombooket på nytt 1. mai 2026

Flights:
    OSL-CPH SK Business
    CPH-LHR SK Business
    LHR-ICN VS Upper Class

NRT-AMS KL Business
    AMS-OSL KL Business

Og min tillit til SAS Kundeservice har faktisk blitt noe styrket av denne saken, ved at de faktisk har ryddet opp etter seg selv når noe gikk galt.

Jeg har forresten ikke fått noen nye poengtrekk eller endring i avgifter som følge av endringene. Antar at det er samme sone poengmessig og at forskjeller i avgifter ICN-CDG vs NRT-OSL uansett ikke er all verden.

Nå er vi i hvert fall omsider klare for tur!

cothom, haifinn, 1884derby and 20 others like this.
  5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,524
    Bonuspoeng:
    293
    Jøje meg, skjønner godt at det ble noen nervøse timer og dager her ja. Men enda godt at det ordnet seg til slutt!

Cumulus liker dette
  6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,470
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Business / ØKO
    Avreise fra: GOT
    Destinasjon: SPU
    Antall poeng brukt: 105 000
    Skatter & avgifter (per person): 400 NOK
    Antall reisende: 2 voksen og 3 barn
    Reisen finner sted i: September / Oktober 2026
    Booket: Februar 2026 / Mai 2026

Flyvninger:
    GOT - SPU / SK biz / A320

SPU - SVG / SK Eco / A320
    SVG - OSL / SK Eco / A320

Vi prøver oss igjen på Kroatia & Bosnia i høstferien 2026 og satser på litt bedre vær enn i 2025. Fant utreise for 5 pers i biz fra GOT direkterute lørdagen ferien starter. Dessverre er dette siste direktefly for sesongen fra GOT. Ikke dukket opp noe retur via ARN eller CPH i etterkant. Denne ble booket i februar.

Siste ukene har det dukket opp og blitt borte retur til Oslo via SVG lørdagen etter. Gadd ikke lenger å ta sjansen på at det dukker opp noe retur til GOT. Booket retur til OSL så finner vi ut av logistikken senere. Ikke ideelt med 5t i SVG, men kan løse seg hvis ledig for same day change. Følger samtidig med om det dukker opp utreise fra OSL eller hjemreise til GOT. Billettene er booket hver for seg.

IMG_6141.gif

Last edited: 13. mai 2026 kl 20:11
    obay, jgroneng, Maggie and 2 others like this.
  7. Igor

Igor Medlem

Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Flyselskap: SK/KL
    Klasse: Business/Øko Feeder
    Destinasjon: BKK
    Enveis: T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 390000 + 2CT
    Skatter & avgifter (per person): 3250 kr
    Antall reisende: 3 voksen/ 1 barn
    Reisen finner sted i: juni/juli 2026
    Booket: februar-mai 2026

Flyvninger:
    OSL-AMS / KL Biz / E190
    AMS-BKK / KL Biz / B787-9
    //
    BKK-AMS / KL Biz / B777-300ER
    AMS-CPH / SK Øko / A320neo
    CPH-OSL / SK Øko / A320neo

Kommentar:

Bestilling av denne reisen har gitt meg noen ekstra grå hår, for å si det sånn

Først bestilte jeg retur fra BKK–AMS, og begynte deretter jakten på utreise og feedere. Selvfølgelig kunne ikke feederne som faktisk lå ute på nettsiden legges til. Etter flere måneder med venting dukket endelig utreisen opp i økonomi fra OSL via ARN og CDG med AF, så jeg bestilte dette for å sikre reisen.

På returen fikk jeg lagt til feeder på et eller annet vis – fortsatt litt usikker på hvordan – men kun med stopp i CPH. Det var egentlig ikke gjennomgående tilgjengelighet bare til CPH, men agenten klarte å finne videre til OSL og klarte for å sy alt sammen.

Så åpnet det seg plutselig mulighet for å booke utreisen i business. Jeg ringte inn for å endre. Derfra startet en ny uke med venting og daglige telefoner:

Dag 1–2: «Alt er i orden, blir billettert.»
    Dag 3: «Oi, kredittkortet er visst ikke registrert riktig.»
    Dag 4: «Feil skatter og avgifter, må bekreftes.»
    Dag 5: «Feil med kredittkort igjen »
    Senere dag 5: «Nå ser alt riktig ut.»
    Dag 6: «Bare vent litt til.»
    Dag 7: Jeg og minste dattera fikk billetter – men ikke dama og eldste dattera
    Dag 8: Ringer igjen, får beskjed om at det skal billeteres innen et par timer. Etter noen timer forsvinner billettene fra appen

Heldigvis var det fortsatt 2 business-seter igjen, riktignok på en senere utreise fra OSL, men videre på samme fly. Jeg ringte inn umiddeltbart, forklarte hele situasjonen, og denne gangen fikk vi faktisk billettert mens vi satt i telefonen.

Nå sitter jeg endelig avslappet, men det var ærlig talt nærme at hele ferien røyk. Hele familien gledet seg til Koh Samui, så det var en ganske stressende prosess.

Men bra at alt til slutt ordnet seg
    Og SAS burde virkelig kunne billetere mens man fortsatt er i samtale med kunden.

upload_2026-5-13_20-5-56.gif

Abramovich, haifinn, Rapolo and 9 others like this.
  8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,311
    Bonuspoeng:
    183
    KRS - CPH - SPU / SPU - CPH - KRS På SAS BIZ fra 16 til 19 Mai
    30.000 EBB MC Premium + 872 kroner i gebyr

Booket samme flyvning nytt for 22 500 EBB + 872 kroner :rolleyes:

Måtte betale 150 kroner i kansellerings gebyr, men betale 150 kroner for 7500 sparte EBB-poeng er verd de pengene :cool::D

Fly.png

haifinn and Rapolo like this.

Del denne siden