Noen ganger bare "sitter" bookingen (på andre forsøk)
Har "for mange" (er det mulig?) reiser i 2026 og derfor har jeg så vidt begynt å tenke på 2027. Så leste jeg her om dagen at SAS skulle sette opp gebyret for ST-bookinger fra tidlig mai, så da var det bare å kaste seg rundt, bestille tilgang til AwardFares og begynne søket.
Kikket først på Sør-Amerika men fant ingenting som passet. Så kom jeg på: i Australia har jeg aldri vært ...
Fant en fin rute OSL-AMS-CGK-SYD t/r (med GA AMS-CGK-SYD-CGK-AMS) og ringte SAS. Da viste det seg at det ikke var mulig å booke både AMS-CGK og CGK-SYD. Bare en av de. Og det samme motsatt vei.
Jeg husket at jeg hadde sett LHR/AMS-JED-CGK på AF mens jeg søkte. Jeg fant derfor en vilkårlig dag med AMS-JED-CGK-SYD. Denne var mulig å legge inn. Jeg takket for hjelpen og gikk tilbake til AF. Nå måtte jeg finne LHR/AMS-JED-CGK-SYD t/r isteden. Dette var overraskende enkelt og bare 30 minutter senere var jeg klar igjen.
Ringte SAS på nytt og fikk snakke med en hyggelig svensk dame. Da jeg sa jeg ønsket å gjøre en ny "SkyTeam booking" forsto hun ikke hva jeg mente. Jeg fryktet jeg var kommet til en som ikke var så god på dette. Der tok jeg feil! Da jeg isteden sa en "SkyTeam Bonus booking" ble det andre boller. Jeg oppga en og en flight, hun søkte og fant hver eneste en. La inn passinformasjon, CT og tok betaling.
Jeg ringte inn 14:08. Samtalen tok 12 minutter (inkl. "intro"). Og 14:22 mottok jeg PDF på mail

Som jeg sa til henne rett før jeg la på: "noen ganger er dere ekstremt effektive". Hun svarte kaldt: "det kommer an på hvem du prater med" ...
Flyselskap: KL, SV, GA og SK
Klasse: Business
Avreise fra: OSL
Destinasjon: SYD
Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
Antall poeng brukt: 140.000 + CT
Skatter & avgifter (per person): 2944,- (inkl. 450,- i gebyr)
Antall reisende: 1 voksen(?)
Reisen finner sted i: Februar 2027
Booket: April 2026
Flyvninger:
OSL-AMS / KL Biz
AMS-JED / SV Biz
JED-CGK / SV Biz
CGK-SYD / GA Biz
SYD-CGK / GA Biz
CGK-JED / SV Biz
JED-LHR / SV Biz
LHR-OSL / SK Biz