DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det er ganske likt jeg. Og tatt i betraktning at en må dille noe voldstomt med å betale med AMEX en del steder så er jo det noe som taler for MC fremfor Amex.
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    På en måte er det jo fint at man knapt trenger å fly for å beholde gull, og sitter nå og tenker på om jeg skal droppe EB på DNB og bare klare meg med sas mc+amex elite, eller om jeg skal beholde EB på DNB og ha sas mc+amex premium, for å klare meg med 1 CT per år. Har jo uansett fly premium hvis jeg klarer å dra inn 200.000 poeng per år, og det må man jo nesten klare for å få nok poeng å bruke på bonusreiser.. her blir det litt finregning og utprøving for å se hvilket reisemønster og kortmønster som lønner seg. Med lavere opptjening så blir det jo enda vanskeligere å tjene opp poeng til bonusreiser også :-/
     
  3. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Så absolutt en mulighet...o_O

    Kommer ikke til å gagne oss for å si det slik
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan vanskelig se for meg at SAS tillater at disse statuspoengene kvalifiserer innehaver til EBG for life.. ha kortene i 10 år, ha gull for livet? Høres ut som en dårlig deal for SAS.
     
  5. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Prisen på amex elite og dnb saga øker jo.
    Kan det være at de må betale litt til sas for disse grunnpoengene?

    Hvor mange enn oss, er det som fokuserer så mye på å beholde EBG 10år på rad, og ikke bryr seg om det blir sølv et år.
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det må de vel for alle typer poeng. Dette er big business med milliardomsetning.
     
    phileas liker dette
  7. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    For de vanlige kortene ser jo dette helt elendig ut. 600 kroner i året for 10 poeng per 100? Lukter lang vei devaluering over hele linja, håper ikke det samme skjer med SAS MC og Shell.

    Men veldig "flott" at måten AmEx sitt nye tilbud holdes relevant er ved at konkurrentene blir dårligere også.
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Er det lov å spekulere i om SAS selv har ønsket denne devalueringen? Det er billigere for de å dytte et par ekstra folk inn i bolleloungen på flesland som resultat av statusbringende poeng, men det er dyrt for de å lempe ut masse bonusbilletter.
     
    eventyrer and Lars J like this.
  9. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Siden endringen i amex og dnb kommer ganske likt, er det nok sannsynlig at sas har hatt all informasjonen samtidig, når de "godkjenner" disse kortene, og velger å samarbeide med disse bankene.
    Det er nok innenfor rimelighet å tro at dette er noe sas har ønsket/liker.
     
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis dette blir fasiten, så blir det SAS MC Premium + Saga + Amex Premium for mitt vedkommende.

    - 1 CT
    - SAS Business til Øko-pris
    - 32k status poeng
    - 15p (20 utland med SAGA) pr 100NOK
    - Årlig pris: 3550,- (1800,- + 1000,- + 750,-)
     
    jonss, OttoL, LNAND and 1 other person like this.
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,217
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var elendige nyheter :-( Hva kan grunnen til dette være? Tipper dette er starten på slutten for vår til nå gode eb opptjening. Når Private banking kunder får 15eb per poeng så tipper jeg neste nedgradering skjer med Shell Og Sas Mc. Virker veldig rart om Shell/Sas Mc vil være et bedre kort for en opptjening en Saga og Pb gjennom DnB.

    American Express ble devaluert nå DnB,hva skjer med Sas og Shell Mc nå?
     
    Last edited: 07. sept 2018
  12. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var gode nyheter etter min mening:) Nå kan jeg få SAS gullkort for en pris på 6700,- Det er jo ikke så mye mere penger enn det man kan skaffe seg det via gavegull. Og så hvis dette teller med i gold for life så har jeg gull resten av livet om 10 år:D Så her blir det Amex Elite, SEB MC og DNB SAGA. Nå får jeg også 2 CT i året:) For min del er det greit at Amex økte grensen til 150.000 kroner for CT. Det er kun CT som betyr noe for min del, bruker aldri forsikringer på kredittkort og leiebilforsikring har jeg andre steder.
     
    Barnkpi liker dette
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Et annet spørsmål. Kona har fått SAGA på DNB også. Kan jeg aktivere Eurobonus på henne og legge inn mitt Eurobonusnummer?
     
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,217
    Bonuspoeng:
    183
    I sorgen over alle davalueringer har jeg ikke engang tenkt den tanken du skisserer om Sas gull kort. Hvilker fordeler gir det? Hittill reiser jeg kun på bonusturer med companion med hele famillien, ellers blir det maks en til to betalte sas tur i året med penger og ikke poeng.
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Svaret står 10 ish poster over ;)
     
    Anton80 liker dette
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Fordeler? Er vel greit å få SAS gullkort etter 10 sammenhengende år som jeg kan få bruke på hele Star Alliance? Og dette vil da koste meg totalt 67.000 kroner over 10 år uten å måtte fly med SAS:) CT er jo en av de få grunnene til at jeg flyr med Star Alliance i F:D Men greit å ha gullkort til de gangene jeg flyr med dem. Vi får jo også oppgradering på Heathrow Express med gullkortet:p
     
    Trykkern liker dette
  17. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, dette er litt gode nyheter. Da blir det å gå for diamant istedet for gull, med den trio kombinasjonen.
     
  18. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på hvor lang tid det tar før bolaget hever kravet for gull.
    Kanskje vi får se en BA variant der man må ha 4 legs på eget metall for å få status?
     
    RoadKing and Chrisbgg like this.
  19. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Lurer også på hvor lang tid det tar. De øker kanskje kravet for poeng, men beholder krav for antall legs
     
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,217
    Bonuspoeng:
    183
    Som du sier,betale 67K for Sas gull resten av livet er nok en meget god deal.
    Tanken min da er at sas enten øker poeng grensen for gull så ikke vi spekulanter her går for de tre kort komboene som gir gull i tillegg til at de et eller annet gang herifra og neste 10år dropper gullkort for resten av livet etter 10år.

    Har man med sas gull kort adgang til sas/star alliance lounger uavhengig om man flyr med de selskapene?

    Hva mener du med oppgradering med Heathrow express?
     

Del denne siden