DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Tror de færreste (ikke nødvedigvis de færreste her inne) er villige til å betale 6700kr i kortavgift i året for å få SAS Gull...
     
    Mavo liker dette
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Med SAS gull må du jo fly med et av selskapene i *A for å få adgang til en *A lounge.

    De med *A gullkort kan vel sitte i First Class delen på Heathrow Express men betale for vanlig klasse.
     
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    Så man kan ikke utnytte SAS gullkort om man flyr Norwegian?
    Jeg regner med at selv om man flyr med go gjør SAS gull kortet at man har tilgang til lounge?
     
  4. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig, skjønner ikke hvorfor alle er så stresset over dette. Tviler sterkt på at mannen i gata har oversikt eller ork til å administrere dette for å få gullkort, og det blir ikke noe fullere i de loungene da de sannsynligvis ikke flyr særlig ofte uansett. Kanskje dere til og med slipper noen som tar MR som tar opp plass i loungene ;)

    De fleste med status oppnår sannsynligvis dette på legs er mitt inntrykk.
     
    Barnkpi, Chrisbgg and DanH like this.
  5. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Man får ingen utnyttelse av gullkort dersom du flyr med Norwegian, nei.
     
    Maggie liker dette
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    Men fordelene følger deg selv om man flyr SAS go?
     
  7. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    ja, eller et selskap i Star Alliance+ Widerøe ;)
     
    DanH liker dette
  8. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Kanskje samtaleemne har gått litt utav kontroll her? Tittelen er vel DnB SAGA? :S Er jo mere gull-kort prat.....
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    Burde vært opprettet en egen tråd angående DnB sin devaluering/endring av produktet med eb opptjening
     
    Skarven liker dette
  10. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Uten å si så mye så er det vel egne forum for SAS eurobonus etc.....
     
  11. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis dette blir realiteten med eurobonus på dnb saga kommer jeg til å si opp kortet før de rekker å si "devaluering"...
    1788 kr i året for 15 poeng per hundrelapp...

    Da blir det SAS mc og Shell mc i stedet.
     
    SAJblue and oveovo like this.
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det skjer ikke med Shell, for da må de devaluere verdien på trumfpoeng og det hadde vært en så stor inngripen for dem når det gjeder kunder at det hadde vært selvmord for SAS å gjøre dette. Dessuten så vil dette bli ett stort problem for dem ellers også på grunn av verdien av Amex Green, Amex Gold, og Amex Platinum Card, disse tre kortene vil bli så verdifulle at de vil bli en alvorlig konkurrent til SAS. Når du ser på Amex sine Partnere. De poengene kan blir overført mellom flere flyselskaper i alle de tre alliansene, Oneworld, Skyteam, og Star Alliance, i tillegg til Ethidad Guest som kan brukes i ganske så uvanlig utvalg av partnere på tvers av alliansene. Når inntjeningen på kortet tilsvarer 10 poeng pr 100 lapp på flere flyselskaper, så er de poengene en større verdi enn om kortene kun hadde vært knyttet til ett bestemt flyselskap.

    "devaluering over hele linja" ville vært selvmord fra kortselskapenes perspektiv og det ville skadet SAS sin businessmodell også, tror jeg.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på det, det kan være at SAS har inngått en avtale som gjør at kortselskapene økonomisk subsidierer driften av loungene til SAS i bytte mot fordeler hos dem, for noe brukes jo gebyrene til :) ... Dette er bare en teori fra min side, for jeg vet ikke hva som skjer i forhold til de forhandlingene som skjer mellom SAS og de diverse kortselskapene som gir fordeler hos dem, men økonomisk sett så ville jeg ikke sett bort i fra dette :)
     
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Kikket igjennom Amex Gold sine vilkår. Poengene gir en konvertering til SAS på 20p pr 100kr (eller 10p pr 100kr til Thai Airways f.eks) I i tillegg er valuta-påslaget 1.5% vs 1,95% med SAGA og 2.5% på SAS Amex.
    DnB håper kanskje at statuspoengene er utslagsgivende?
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
  16. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
     
  17. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    De fleste som vurderer alle tre kortene har nok gull eller diamant, som du også sier. For meg vil 32.000 poeng på kortene nok til å få gull uten stress, og da blir det enklere for meg å velge andre selskaper enn SAS og Star når jeg reiser ut av landet. Så statuspoeng på kortene gjør for meg bare at jeg står mye friere :)
     
    mofser8 and Insomnia4u like this.
  18. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Enig med deg. Har ofte ligget langt over kravet til EBD, så nå med ekstra statuspoeng vil jeg heller satse på å få status hos BA i tillegg til EBD da EBD kommer til å bli så enkelt. Egentlig en veldig dårlig deal for *A da jeg kommer til å fly mindre med de.
     
    Travelmate liker dette
  19. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,050
    Bonuspoeng:
    93
    For min del lurer jeg litt på om jeg ikke skal ha alle kortene. Jeg har endelig, noe som jeg ikke trodde kom til å skje noen gang, karret meg over til EBG etter å ha gått opp og ned mellom EBB og EBS i de siste 20 årene. Litt flere jobbreiser og mange flere privatreiser har gjort at jeg har bikket over til EBG på poeng med bare 5.000 poengs hjelp fra SAS MC Premium. Siden jeg allerede har Saga og da kanskje også får karret meg til AmEx Elite, ser jeg plutselig at EBD kan være innenfor rekkevidde og EBG en no-brainer selv om jobbreisene reduseres eller forsvinner. EBD har ikke så mye å si for mine egne reiser, men hvis fruen kan få EBG som presang er det så uendelig mye greiere å reise *A på ymse reiser med lounge, fast-track osv.
     
    Gullars and Travellingalf like this.
  20. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Spændende at se hvad de mener med indtil 20k status point. Kan være at man ligefrem skal kvalifisere sig til dem.
     

Del denne siden