Første CT-tur! Japan med Lufthansa F og Asiana F

Tråd i 'Reisebrev' startet av Gullars, 02. mai 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Aner ikke, men akter å utforske fagområdet ytterligere. Skal holde dere oppdatert! :)
     
    watchaddicted, DanH and paron like this.
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Yakinuku er rett og slett fantastisk, Japans svar på Korean BBQ. Kjenner eg gler meg til og reise tilbake til Japan i September. Blir svolten av og sjå bilde av grilla Wagyu ;-)

    Dykk bør og prøve Yakitori (Grillspyd, du velger dei grillar) og heilt fantastisk.
     
    ArthurDent and Gullars like this.
  3. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Ønsker dere å kombinere mat og teknologi, ta turen her:


    (Kan passe som lunsj i kombinasjon med å se Shibuya)
     
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    En sånn en. :)
    DSCN3742.JPG
     
  5. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Flott reiseblogg!

    Hvordan har du klart å reise hjem fra en annen flyplass enn ankomstflyplassen? Da vi var i Kina i fjor måtte vi tilbake til Shanghai for å reise hjem. Hadde håpet på retur fra Beijing , men fikk beskjed om at CT-billett måtte ha samme reiserute til og fra.
     
    ArthurDent liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,628
    Likes mottatt:
    34,814
    Bonuspoeng:
    293
    Da fikk du feil informasjon. Open jaw er lov, og en må ikke reise samme rute til og fra heller. Eller det er lov nesten alltid tydeligvis :(
     
    ArthurDent liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdaget det da vi landet i Tokyo. Kom to lokale LH-damer løpende etter oss for å høre hvordan reisen hadde gått. De hadde nok fått med seg HON-etiketten ja ;)
     
    ArthurDent liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Var helt uproblematisk for vår del. Hadde tur og retur til/fra KIX frem til da vi skiftet til LH MUC-HND 14 dager før avreise.
     
    ArthurDent liker dette
  9. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Men i all vide verden! Det skal jeg jaggu huske på når jeg skal bestille neste CT!
     
    ArthurDent liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Da var Tokyo-oppholdet overstått. Vi avsluttet med de siste to nettene på Sheraton Grand Tokyo Bay, hvor vi den andre natten fikk oppgradering til Japanese Suite (takk til @milehigh!). Oppholdet tok seg altså kraftig opp fra vi ved innsjekk fikk et «oppgradert» illeluktende og gammelt rom. Dette fikk vi klaget opp til et relativt stort rom med fire senger, før vi altså andre natten fikk nevnte suite :)

    3BAD10D2-7A04-4A16-A2E2-0DDEB4320FB3.jpeg

    Gårsdagen ble tilbragt i Disneyland - sikkert lavkultur for en del, men jeg oppnår altså en aldri så liten glede av slikt. Meget bra dag til tross for noe ruskete vær - helt greit igrunn, siden det resulterte i forholdsvis lite tid i kø. Dagens høydepunkt var da jeg ble tatt til side av en vertinne som betvilte at min corpus ville få plass i «japanese sized» Space Mountain. Hun ledet oss da inn en bakvei der jeg fikk teste en vogn til stående ovasjoner da det viste seg at dette faktisk gikk helt ok. Hun guidet oss videre gjennom en snarvei til attraksjonen og sparte oss for 30 min med køtid :)

    Etterpå testet vi hotellrestauranten som hadde best skussmål, og denne sto absolutt til forventningene. Etter en litt halvtraurig start med noe udefinerbare greier, tok det seg veldig opp med hummer, wagyu, champagne, vin og dessert. Veldig bra opplegg, der vi hadde en sånn japanerkokk som sto og stekte maten mens vi så på.

    D20BB9FD-9AEC-4DCF-985B-AD892A4B9D7D.jpeg

    137BD528-0B55-4F92-BC71-D774B40AC3B8.jpeg

    0C2FA7B2-C749-4129-AA8B-CF82D01B9E86.jpeg

    I dag kom vi litt halvskjevt ut med å forsove oss til frokosten som avsluttet kl 10. Kom like skjevt ut videre med at vi slet med å finne ut hvor på Tokyo Station vi kunne aktivere railpassene våre. Men så møtte vi på verdens koseligste gamle japaner, som påtok seg rollen som vår lokale turguide på Tokyo Station. Først viste han oss vei til informasjonsskranken, for deretter å guide oss videre helt til vi kom til riktig railpass-kontor. Der fungerte han som tolk og sørget for at vi fikk reservert seter på toget, før han fulgte oss bort til riktig perrong. Meget stor opplevelse!



    Nå sitter vi altså på shinkansen ned mot Nagoya, hvor vi kobler videre mot Nakatsugawa og Magome. Der skal vi tilbringe kvelden på ryokan Magomechaya, etter tips fra @ccurrahee :) Ryokaner på turen ble booket gjennom japaneseguesthouses.com. Hoteller gjennom @milehigh ;)

    D6C8CCDF-E164-4FDC-912B-E1D90CD53C67.jpeg
     
    Last edited: 25. nov 2021
    Mbj, KristianSk, MilageRune and 32 others like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Togturen til Nagoya gikk naturligvis veldig fint. Vi lagret koffertene i myntskap på stasjonen, og tok toget videre til Nakatsugawa. I Nakatsugawa regnet det, og vi praiet like godt en taxi det siste strekket på 20 min som kjørte oss opp de smale og bratte bakkene, helt til døren til vår ryokan Magomechaya.


    44411AC1-DD61-4318-B301-687017F9C965.jpeg

    C474EB51-BE4E-4D87-A389-37021BC32521.jpeg

    Magomechaya var helt topp, og kan anbefales på det sterkeste. For ca. 700 NOK per person fikk vi et trivelig og autentisk rom, fantastisk middag og alle tiders frokost. Vi traff to hyggelige karer fra Manchester som vi ble sittende og drikke øl med i fellesområdet til godt utpå kvelden, før jeg samlet sammen 3-4 sånne futoner eller hva det nå heter til en dugelig vestlig madrass ;)

    BBEFF3E3-E9D4-4A9A-9931-A8E880DC8B0A.jpeg


    141477E4-F2DA-4BF3-99B7-E1B3736C2DCC.jpeg

    Det regnet hele natten, men ifølge værmeldingene skulle det roe seg på morgenkvisten. Vi sto opp til felles frokost 0730, sjekket ut av Magomechaya og klargjorde oss for spaserturen til Tsumago. Før vi gikk fikk vi vandret litt rundt i Magome, en veldig trivelig liten plass som varmt kan anbefales. Egen barista hadde de til og med.

    977309CE-3576-44B3-823B-DED66DE1614C.jpeg

    82BB5E08-78E3-4930-89C9-E5C4221AF42E.jpeg

    5DBCF418-D062-4A81-BD53-BE0ECC5D3214.jpeg

    502DFC5F-831B-4D72-8652-8233AB5FF80E.jpeg

    2EB9ED3C-4797-4FDB-927F-4CF84B9105B7.jpeg

    BCEEB7F6-6817-485B-AD4A-F1E9E91F4A79.jpeg

    Det hadde ikke helt sluttet å regne da vi startet turen til Tsumago, men det er grei sti hele veien og det gikk helt greit. Som meldt klarnet det til etter en halvtimes tid, og opplevelsen utartet seg til å bli ganske så spektakulær. Vi så dessverre verken bjørn eller aper, men koste oss likevel. Underveis kommer man til et hus langs veien med en gammel japaner som serverer te til turgåerne. Trivelig innslag, og her kom vi i kontakt med en hyggelig jente fra London som slo følge med oss videre på turen, helt frem til Nagoya hvor våre veier skiltes. Tsumago var også en trivelig by, og turen mellom de to byene kan anbefales på det sterkeste.

    A68ED7F6-04B6-403F-9729-1C2935F3672F.jpeg

    C3BD6FBC-BE31-4935-BCD7-6C9AD6D1F9D4.jpeg

    774C4F5E-C7E0-4E9C-8A28-A73A22CD3C7F.jpeg

    C59FBB67-A200-471B-AEEB-86C1E30CE06B.jpeg

    982BBE31-508B-489F-A28E-CB5C28786E7E.jpeg

    709A3790-0539-4D50-B744-F1579BEF7235.jpeg

    Etter et måltid og en softis i Tsumago, satte vi oss på bussen mot Nagiso. Derfra tog vi toget til Nagoya, skilte lag med vår britiske veninne, og plukket opp koffertene, før vi satte oss på toget til Kobe! Her valgte vi Crowne Plaza ANA av rent strategiske årsaker: like ved togstasjonen og med en av byens beste biffrestauranter i bygget. Hotellet overrasket imidlertid veldig. Vi ble oppgradert til et club-room med flott utsikt, med lounge-tilgang og et par drinker i baren (igjen takk til @milehigh!). Hotellet kostet noe sånt som 700 kroner og kan varmt anbefales for noen som rett og slett bare vil innom Kobe for å prøve Kobe-biff. For DET kan virkelig anbefales. En av mine desidert største opplevelser. Finner ikke ord. Ble rørt. Gråt faktisk kanskje litt.

    4B7D1DEB-EF6B-4F96-B35B-18333CE6D4F8.jpeg

    E7D75C24-A686-4B00-81B6-C05B5E5F15EB.jpeg

    Frokosten på hotellet var meget bra, og med rå utsikt over Kobe. Planen var å stikke innom Himeji på veien til Hiroshima, men vi var så utslitte etter dagene før at vi heller valgte å bare sjekke inn på hotellet i Hiroshima og chille. Var digg. I morgen skal vi opplyses om menneskehetens grusomheter.
     
    Last edited: 25. nov 2021
    Mbj, ArthurDent, KristianSk and 39 others like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Du gjør ikke reisefeberen min bedre av dette @Gullars:):p
     
    ArthurDent and Gullars like this.
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Flotte bilder og høres ut som en utmerket opplevelse, både gåturen og biffen :)
     
    ArthurDent and Gullars like this.
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel på tide med et nytt kapittel i reisebrevet.

    Etter en overnatting i Kobe tok vi oss videre til Hiroshima. Som nevnt, for de som har lyst til å prøve Kobe-biff i Kobe kan det sterkt anbefales å legge en lynvisitt innom ANA Crowne Plaza og spise på Wakkaqu som ligger i bygget. Hotellet ligger 200 meter fra Shin-Kobe Station, så her hopper man rett og slett bare av Shinkansen og tar seg en overnatting før man kjører videre.

    Planen var egentlig å stikke innom Himeji Castle på vei til Hiroshima. Småslitne av lynturisme de siste dagene bestemte vi oss for å heller ta dette på returen (hvilket igjen utgikk grunnet plaskregn - mer om det senere), og sjekket inn på Sheraton Hiroshima - også dette hotellet praktisk lokalisert like ved togstasjonen. Her fikk vi et flott club corner deluxe-rom med lounge-tilgang og god stemning (igjen takk til @milehigh!).

    6E2DB2D5-8FAD-43FB-97A9-C5CC4322E610.jpeg

    Første dagen i Hiroshima gikk egentlig bare med til latskap, så lite å skrive hjem om. Andre dagen kjørte vi som turistdag. Det gikk en hendig turistbuss rundt omkring i byen som vi hadde tilgang til med JR-passene våre. Først stakk vi innom Hiroshima Castle, og deretter ned til A-Bomb Dome, Hiroshima Peace Park og museet. Sterke inntrykk og en historie jeg tenker vi har godt av å bli påmint litt om innimellom - kanskje spesielt i disse tider. Jeg vil vel nesten si dette er et obligatorisk besøk å ta for enhver japanturist.

    801C2F20-8DAC-4772-BAA1-D1B06AC1D32E.jpeg

    A7A1F1FE-5276-465F-8E3C-ED23C6052A03.jpeg


    Etter turismen stakk vi innom et sted som vi fikk anbefalt av vår britiske turvenn i Magome, og som jeg mener å ha lest anbefalinger om her inne også. Restauranten het Nagata-ya og kan absolutt anbefales! Her får man servert en form for nuddelpannekakeomelett og store ølglass. Vi kom der like før 18 og det var da lett å få bord, men da vi forlot stedet i 19-tiden var det kø utenfor.

    4FB0BE9A-0466-4F52-84B2-A292C79CD1D3.jpeg

    841A7DF5-1EB4-438D-B0BF-21A59D468C1C.jpeg

    Kvelden ble avsluttet med å leie et karaokerom i et par timer. God stemning!


    Påfølgende dag - som for øvrig også dagen før - hadde vi fantastisk vær, og satte kursen mot Miyajima. Dette er en liten trivelig øy som man enkelt kommer seg til fra Hiroshima på under en halvtime. Her hadde vi leid en form for ryokanhotell gjennom Japanese Guesthouses. Rent og pent med egen dusj og dass. Vi har kjørt gjennomgående på med full kost og losji på disse vertshusene, og slikt kan vel slå begge veier. På Kikugawa, som vertshuset het, var dette en litt blandet opplevelse. Vi fikk servert syv retter og alt så veldig flott ut, men det smakte rett og slett ikke så veldig godt... Det ble litt for sært - og jeg er en som liker det meste. Vi spiste opp maten vår, men tja.. Jeg vil heller anbefale å ta litt streetfood rundt omkring i de forskjellige utsalgene nede i «sentrum». For beliggenheten på denne ryokanen var veldig fin, men det er den sikkert for alle overnattingssteder på en så liten plass. Og Miyajima kan helt klart anbefales! Her går rådyr rundt omkring i gatene som en del av befolkningen. Plukk ned noen blader fra trærne og mat dem litt, så blir det fine feriebilder å skryte av hjemme.

    3F06A202-2DBD-4A2A-9F5D-D6BFAEB87AA3.jpeg



    BABF2092-30E4-4663-BBB9-9E8BC48D55CE.jpeg


    16EF2E77-1A4A-48EC-9465-E53C780F0EDB.jpeg

    19C7BE89-B9E5-408F-B5CF-F4A1836FD488.jpeg

    Neste dag gikk ferden videre til Osaka. Planen var som nevnt å stikke innom Himeji Castle, men denne planen ble skrinlagt da himmelens sluser åpnet seg. Vi tok i stedet rett inn på Hyatt Regency Osaka (takk til @milehigh!). Her fikk vi et herlig 80 m2 hjørnerom med digg bad og full pakke. Litt merkelig service på hotellet og jalla lounge, men meget bra restaurant i toppetasjen som vi spiste begge middagene våre på de to døgnene vi bodde der. Grunnet været ble ankomstdagen innedag. Påfølgende dag var det igjen sol og sommer, og vi tok turen til Universal Studios. Litt blandede følelser herfra. Parken virker bra, men det var altfor mye folk - selv om det var en mandag. Så vi fikk ikke gjort noe særlig. Lurer på om det kan ha vært en fridag av ett eller annet slag, for de benyttet også anledningen til å skru opp prisen på express-passet (raskere tilgang til utvalgte attraksjoner) til et umenneskelig nivå som jeg ikke gadd å betale. Eller, SÅ dyrt var det kanskje ikke, men jeg var sur og bitter på dette tidspunktet og hadde lite lyst til å legge ned mer penger i den jallasjappa der. Men altså: jeg liker normalt Universal veldig godt, og kunne sikkert likt meg her også - på en annen dag. Men sørg i hvert fall for å kjøpe billetter på hotellet før dere drar. Vi fikk ikke gjort det grunnet en udugelig concierge som aldri var på plassen sin og ble stående en halvtime i kø før vi slapp inn i parken. Nei, nå blir jeg bare sur igjen, så hopper videre til neste dag.


    Fortsatt sol og sommer, og vi satte oss på toget mot Koyasan. Mt. Koya er en eller annen form for hellig fjell (satte meg ikke så godt inn i det), der man i byen Koyasan bor i buddhistiske tempel. Vi booket Muryokoin gjennom Japanese Guesthouses, et av mange slike templer man kan bo i. Dette var en gjennomgående storartet opplevelse. Vi ble servert et fantastisk måltid på rommet. Hele greia var vegetar - hvilket jeg i utgangspunktet er meget skeptisk til - men det var rett og slett sykt godt! Neste morgen var det morgenseremoni kl 06:00. Dette er nok de 90 lengste minuttene av mitt liv - men likefullt en fin opplevelse å ha med seg... Frokosten var også meget bra. Dyrt var det heller ikke - rundt 1600 NOK for overnatting og to måltider for to personer. Anbefales!

    644D118E-769D-41E1-ADBE-9518657A67BE.jpeg


    Og nå er vi på vei mot siste kapittel i Japan-eventyret vårt: Kyoto. Her virker det som om det skal være en eller annen festival mens vi er der. Det var litt vanskelig å finne et ok hotell, men vi klarte å booke oss et bra rom på Sakura Terrace - The Gallery, som jeg vet flere her inne har hatt gode erfaringer med. Har tre overnattinger der før vi setter oss mot flyet mot Seoul der vi har siste døgnet før hjemfarten. Kul tur altså!
     
    Last edited: 25. nov 2021
    Mbj, ArthurDent, KristianSk and 35 others like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig klart å komme meg gjennom alle 4 sidene. Dette er godt skrevet og jeg får veldig lyst til å klinke inn en tur til Japan når jeg leser dette her!
     
    Gullars liker dette
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hyggelig å høre at man kan bidra med litt inspirasjon! Ingen grunn til å ikke reise til Japan når man kan velge og vrake i LH, OZ, SQ og TG på First! :)
     
    ArthurDent, paron, DanH and 2 others like this.
  17. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et strålende reisebrev så langt! Gleder meg til avslutningen.

    Sier meg enig i besøket til Hiroshima. Er vel ca 10 år siden jeg var der selv, men er sterke inntrykk å se på etterdrønningene fra "Little boy" Spesielt kartet hvor man ser hvordan alt utenom stienkirken i midten ble blåst overende..
     
    ArthurDent and Gullars like this.
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Gode minner fra egen Japan-tur vekkes til live her. Helt enig i at Hiroshima er verdt et besøk og Miyajima var nydelig. Takk for at du deler :)
     
    ArthurDent and Gullars like this.
  19. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Flott reisebrev! Madammen driver og drømmer om Japan til neste høst (og som den gentleman jeg er får jeg jo ofre noen hardt opptjente bonuspoeng og en CT på dette og rive i en F tur :D) og dette var en fin inspirasjon...
     
    ArthurDent and Gullars like this.
  20. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    519
    Likes mottatt:
    2,676
    Bonuspoeng:
    93
    Flott levert Gullars !
    Virkelig inspirerende å lese dine skildringer.
    Lykke til på siste del, og på hjemreisen.
     
    Gullars liker dette

Del denne siden