Hei, om det er noen som vet når man bestiller SQ F, f.eks ut fra London (2pers) til Singapore og skal videre f.eks til sydney så kan "bare" bestille i økonomi videre, og ikke business? Hvorfor det? Jeg fikk beskjed i går av en kundebehandler i Tallinn at denne "billetten" er låst av SQ og kan kun bestilles slikt, altså first og økonomi. Men hvis man f.eks skulle reise videre til Hong Kong eller Shanghai så kunne man få SQ business på neste reise. Det jeg lurer på nå er følgende, kan man da (hvis ledig) fly Lufthansa F fra Frankfurt til Beijing, åsså kombinere SQ F fra Beijing til Singapore og videre til Sydney i F. Altså hele utreien i F, eller eventuelt fly til Auckland i F og C til Sydney med Air New Zealand. Erfaringer? Noen som har prøvd ut dette?
Hvilke erfaringer har dere med tilgjengelighet på spontane F-turer på sommeren? Har en del tid til overs i juli og august, og tenkte kanskje bare vente med å booke til LH åpner F. Kunne godt tenkt meg et annet selskap i tillegg (SQ, TG og NH er på ønskelista), hvordan er mulighetene for spontan F hos andre? Kan kanskje være vanskelig å få alle tilslutningsfly på plass så tett mot avreisedato? Jeg er fleksibel på både datoer og reisemål og reiser solo.
TG åpner ihvertfall endel rett før avgang, uten at jeg vet om det skjer like ofte om sommeren. SQ og NH er nok vanskeligere å få på kort varsel.
Min erfaring er at NH også åpnar opp ein del tett opp mot avreise, fra ca 16dagar før. 1-2seter LHR-HND er vanligast.
Hørtes veldig rart ut at man måtte ha økonomi videre fra Singapore. Det jeg regner med egentlig var poenget, er at det var "married segments", og at du altså måtte bestille hele reisen London-Singapore-Sydney sammen/samtidig, og at det ikke var ledig i noe annet enn økonomi mellom SIN og SYD. FRA-PEK-SIN-SYD er absolutt lov. Fin tilgjengelighet mellom PEK og SIN, men verre videre til Sydney i F (men bra tilgjengelighet i business). Må vel for tiden være en av de enkleste mulighetene til å oppleve Lufthansa og Singapore Airlines i F...?
Mine observasjoner: LH slipper som kjent fra og med 14 dager før. TG slipper mer og mer tett opp mot avreise - ofte resten av kabinen få dager før. CA synes også å slippe det meste av ledige seter noen dager før. NH er vanskelige å se et klart mønster på, men som det nevnes ovenfor er spesielt LHR-HND verdt å følge med på. Sjekker du awardfares nå vil du se at det er flere NH-avganger i nær fremtid med ledige seter. OZ synes jeg også det er vanskelig å se et klart mønster på. Virker som om de slipper det aller meste på en gang, men så dukker det av og til opp noen flere seter. SQ tror jeg ikke slipper noe mer når det nærmer seg, men vanskelig å bygge erfaringer rundt dette siden man må ringe SAS for tilgjengelighet. Konklusjon: å kjøre hopp-på-tur i F tror jeg er helt uproblematisk. Bare sjekk awardfares de neste ukene, og du vil se at det kryr med alternativer. Selv ville jeg fulgt spesielt med på destinasjoner som det ellers er vanskelig å planlegge F-turer til lang tid i forveien, som EZE og JNB, hvor kun LH flyr.
Samme erfaring her, når vi reiste var det to nordmenn som hadde fått tak i de to andre F-billettene to dager før avreise.
Dette er jo veldig spennende observasjoner @jgroneng: ringte du daglig slik at du vet om setene dukket opp eksakt 4 dager før eller om det kan ha skjedd tidligere?
Det var helt tilfeldig. Ringte primært for å endre første flight OSL-LHR til OSL-FRA-LHR. Så de kan ha vært tilgjengelige lenge.
Jeg reiste i Juli med kort planleggingshorisont. Utfordringen var shorthaul intra-Europa. Longhaul hadde greit utvalg. Flyselskapene reduserer antall avganger (SK,LH) om sommeren, som betyr fullere fly og mindre/ingen award. Ordnet seg tilslutt, men man må ofte gjøre større kompromiss enn vanlig.
Første test-flight med ANAs ‘honu’ landet i går. Oppstart 24.05.19. Honu betyr skilpadde, og flyene er utført i skilpadde-livery.
Takk for alle svar! Da ser det ut som jeg skal klare å få brukt CT'en min på noe gøy i sommer. Som Insomnia4u nevner er det nok shorthaul som blir det største problemet, men så lenge jeg har over en måned fri burde det gå an å finne tak i en eller annen kombo som lar seg gjennomføre. På tide å sette i gang expertflyer-medlemskapet mitt igjen nå.