Vi har vært mye i Key West. Neste ankomst 1 nov med avreise 30 nov. Gleder meg til å lese deres opplevelser der. Takker for trivelig reisebrev. PerT
Takker! Vi likte oss veldig godt utover alle Florida Keys, egentlig. Dette var vår første tur dit, og er litt prega av at vi ville gjøre «mest mulig» på den tida vi hadde tilgjengelig. Jeg håper det blir en neste gang, og da skal vi bruke mer tid på øyene
Everglades Alligator Farm https://everglades.com Helt ved enden av veien finner vi Everglades Alligator Farm. Ca 15 min avstikker fra Highway 1 og Florida City. Her hadde vi kjøpt billetter til $31 for voksne og $24 for ungene. Det dekket inngang til parken samt en Airboat tur! Her så vi alligatorer fra 10cm til flere meter. Det var visstnok over 500 gatorer i parken. Fikk også holde en babyalligator, og det var visstnok uventet mykt. Var også noen andre dyr der, emu, en schwær ugle, papegøyer, skilpadder og en stor kamelon. Men høydepunktet var nok en 25min tur med airboat ut i sumpen! Det har jeg drømt om siden jeg så slike båter i Donald på 80-tallet. Vind og vann i håret, det skal være sikkert! Her går det unna, hyling og jubel når sjåføren driftet og tok 360-er. Artig!!! Tok en liten lunch med noe alligatornuggets-taco greier. Smaker som kylling, men du verden så seigt! Burde jo tatt sammenhengen med sumpområde og varme tidligere, men tanken hadde ikke streifet meg at det skulle være så masse mygg!! Det ble logget flere titalls stikk denne formiddagen. Så klatret vi inn i traktoren vår og kjørte til vårt neste overnattingssted; Islamorada
Cheasapeake Beach Resort, 3500kr Expedia. Nytt fint hotell med fantastisk utsikt. Besto av 3 større leilighetsbygg, samt noen mindre bungalows. Gratis parkering i skygge. Stort rom med avdelt sovedel (Suite, 2 dobbeltsenger og sovesofa). Elendig sovesofa. Rimelig nytt og pent bad i «moderne» stil med store fliser. Vanvittig fint uteområde, 2 oppvarmede bassenger, egen strand og molo med nok strandstoler til alle. Her kan du legge til med båten din også… Kajakker, SUPs og diverse badeleker til utlån. Ungene var samstemte i at dette var det fineste hotellet på hele turen. Eneste minus var at frokosten ble servert i ferdigpakkede poser man måtte hente i resepsjonen. Så fikk man et utvalg «continental»-greier som måtte bestilles kvelden før. Frukt, en slags burger/sandwich, melk/juice, frokostblanding og en muffin.
Bayside Gourmet https://baysidegourmet.com Vi måtte ha lunch før vi skulle se på delfiner, så vi stoppet på en halvveis tilfeldig (google ga den gode skussmål) sjappe. I det vi gikk inn døra, så vi at vi hadde valgt rett. Masse øl på tapp og gratis arcademaskiner rundt i lokalet. Kan det bli bedre? God pizza var det også, og hyggelig betjening. Fin bakgård med skygge. Topp stemning, anbefales varmt! Ca $17 for en stor pizza, $7 for øl, $2 for brus. Edit: Servitrisa prøvde så godt hun kunne å selge inn Islamorada. De hadde til og med en egen Uber/buss service, der man kunne via en app bli plukket opp og kjørt rundt på øya, eller til Key West. Sånn hvis en ville prøve ølutvalget feks… Husker ikke navnet på appen, desverre
Theater of the Sea https://theaterofthesea.com/ Det er flere steder nedover the Keys som tilbyr delfinshow etc. Etter tips fra @Maggie , så valgte vi Theater of the Seas. Flott opparbeidet sted. Her brukte vi fort 3 timer, og det var svømming med delfiner, papegøyeshow og sjøløveshow. Bortsett fra en finnmarksmengde mygg, så var det virkelig verdt det.
Islamorada Vi likte godt den avslappede stemningen på denne øya, og vil nok bruke mer tid her «neste gang». Ikke så tettbygd som flere av de andre, og mange som tilbyr båtturer og fisketurer, samt flotte strender. Snorkling og dykking står definitivt på programmet neste gang!
Tok så fatt på den 1 time og 50 min lange turen til Key West. En ren transportetappe, men det var jo gøy å se 7 mile Bridge, da. Og fascinerende at de har et eget hjortereservat! Lydbøker holdt ungene i sjakk, men det ble mer «spennende» å se på når vi nærmet oss Key West. For første gang så vi synlige tegn av «Ian», han hadde lagt fra seg båter i hytt og vær, samt mye rakved og kvist som hadde blitt skylt opp diverse steder
Fairfield Inn Suites Suite, 2 dobbeltsenger+sofesofa $240 pr natt inkl resort fee. Hotellets egen Iguan stakk innom. Selve hotellet har flere bygg som omkranser et basseng i midten. Midten er veldig fint og velholdt, men de har ikke holdt utsiden like godt, for å si det sånn. Flott, men kaldt basseng. Mangler kroker til håndklær på badet, rart hva det gjør når 5 stk skal dusje… Rar layout med vask og slikt på utsiden av badet. Synes det var lavt under taket, slitent bad, men svært gode senger og sovesofa. Imponerende continental breakfast! Ellers gratis parkering og gratis solstoler/strandhåndkle på Smathers Beach. Gratis shuttlebuss ned til sentrum og Smathers. Det kan jo potensielt spare en for $30-40. Og så får man noen vouchers til bruk i baren, men den stenger kl9, så det var ikke akkurat noe sted for en nightcap. God plassering, kun 8 min å kjøre til sentrum.
Key West Ungene var fascinert over alle høner og haner som gikk fritt rundt overalt. For ikke å snakke om det krydde av Iguaner og «in the Gecko». Fin avslappet stemning. Nøyde oss med å kjøre gjennom turistfella Duval street. Ved hvert kvartal i boligstrøket lå det hauger med inventar som Ian hadde ødelagt. Her er det mange som får nye møbler! Onde tunger vil ha det til at årsaken til at Florida har så fine veier og lave skatter er at det kommer en orkan hvert 10.år og raserer alt, og så gjenoppbygges det med føderale midler. Dro så heller til Zachary beach, helt ute på tuppen av Key West. https://www.fortzacharytaylor.com $8 for å slippe inn, og fin parkeringsplass nære stranden. Dyrt å leie parasoll og 2 solstoler, drøye $39 for en slik luksus. God temp i luft og vann, men Ian hadde nok røska med seg litt for mye av den fine sanden, slik at det var nesten bare grus og stein igjen av stranda. Var generelt mye «rakved» som lå igjen etter Ian, og det var oppryddingsarbeider de fleste steder. Rolig strand og ikke noe «sydenmas» om å kjøpe allslags greier. Dro innom Fort Zachary på vei hjem, og det var skikkelig kult. Stor mursteinskoloss med flott utsikt, mye å se på. Fortet ble oppgradert i flere omganger, så forlatt og deretter gravd opp av frivillige, imponerende. Tok også en tur innom Butterfly park, var rene himmelstemningen der inne. Sommerfugler overalt, i lufta, på buskene, i håret, på bakken. Og med litt «drømmende» bakgrunnsmusikk, fuglekvitter og flamingoer i bekken, så følte man seg litt som i en rar film.
«No har me juksa litt», som Ingrid Espelid sier. For så var vi framme i Orlando etter en dag med bare kjøring, lite å berette fra highwayen.
Etter planen hadde vi kun 2 dager til å besøke Disneyparkene, så da falt valget på Hilton Doubletree i Disney Springs. Dette hotellet er inne i varmen med Disney, og man får «early access», dvs vi slipper inn 30 min før alle andre. Når man ikke har allverdens tid så er det ekstremt verdifullt. Det gikk med atskillige timer planlegging for å maxe tiden i parkene, det er mye å sette seg inn i. Anbefaler sidene: https://www.mousehacking.com/blog/walt-disney-world-planning-guide for å planlegge besøket, og https://ziggyknowsdisney.com/ for å planlegge mat og spisesteder. Ventet for lenge med å avbestille og rebestille, så jeg fikk ikke benyttet tilbudene på https://www.mousesavers.com/. Her er det gode rabatter på feks Hilton.
Doubletree Suites by Hilton, Disney Springs $782 3 netter (164+164+248+taxes…) +Parkering $22 pr natt. 2 dobbelsenger og 1 sovesofa, familiesuite med en liten kjøkkenkrok. Gode senger, og atskilt sovedel. Nå var dette et hotell retta mot familier som skal i en eller annen park, så det var kun suiter på hele hotellet. (Til og med heisen viste hvor vi skulle) Hilton gull $30 i F&B kom godt med, siden vi bare hadde tid til å spise halve frokosten før vi måtte haste avgårde til parkene. godt utvalg i buffeten, og vaflene man stekte selv hadde selvfølgelig Mikke Mus-form. Gratis shuttlebuss til Disneyparkene var nyttig, da det koster $25 å parkere ved parkene. Helt greit utendørsbasseng der kidsa gladelig kunne vært en hel halv dag
Så var det tid for Disney. Vi hadde som sagt «early access» og kunne gå inn 30 min før alle andre. Det var jo en sannhet med modifikasjoner, siden alle som bor på en Disney resort også har early access. Jeg vil tippe vi var 500 stk som skrapet på dørene i 0730-hugget. Helt all right det når gjennomsnittlig besøkstall pr dag i Magic Kingdom er 56.000… Vi kjøpte også «fast track» (Genie+) til $15 pr hode, da får du FT til 1 attraksjon pr dag. Alt ordnes og bestilles via Disney-appen, og der ser en også ventetider, får opp bilder tatt av deg i attraksjonene osv. Veldig bra app. Vi var innom Magic Kingdom og Epcot første dag, og Hollywood Studios (Star Wars) andre dag. Stikkord er ekstremt mye folk, kø over alt - alltid, varmt og dyrt. Men vel verdt det. Veldig mye gøy, og Star Wars-området er så vanvittig gjennomført. Du får virkelig en følelse av å gå inni Mos Eisley. Et glass Trandoshan IPA ale, eller blue milk (med eller uten), er obligatorisk. «Rise of the Resistance», som er toppattraksjonen kan ha opp mot 150 min kø til tider («kun» 70 når vi stilte oss opp), er noe helt for seg selv, og kan verken beskrives som berg-og-dalbane eller opplevelsestog, det var litt av alt, skuespillere som gikk virkelig inn i rollene sine, litt actionfilm, litt berg-og-dal bane, virkelig en ny type opplevelse. På tross av køståingen, var alle enige om at det var jammen verdt det! Slitne og fulle av opplevelser etter 2 maratondager på 16 timer og 45.000 skritt, sloknet vi fort på hotellet
Neste morgen tok vi en lang frokost og tok et par timer i bassenget før jeg kjørte til MCO for å hente den siste kofferten som nå hadde ankommet. Yippey-kayee! Kona og kidsa tok en tur i Disney Springs, som jo nesten er en opplevelse i seg selv. Hvis man angrer på at det var noe man ikke kjøpte når man var inne i en av parkene, så får man kjøpt det her. Så var det ut på veien igjen, og neste stopp Cape Canaveral!
Edit: Var forresten innom Lazy Lobster på Key Largo, og åt oss svært gode og mette før kjøreturen til Orlando. Courtesy of @Maggie ! Er nok som å banne i kjerka her hjemme i Norge, men kidsa likte Mac’n cheese med hummer… Toppa heile driden med en Key Lime Pie, og fikk en gallon (omtrent) med kaffe to go, for å holde seg våken videre…
Cape Canaveral IHG Club Vacations (376+257+257+taxes) $1076 for 3 netter. Gratis parkering. Egentlig en timeshareplass, men de har store leiligheter med fullt utstyrt kjøkken og vaskemaskin. Flott bassengområde med sklie og lazy river. I det vi ankom var det bare å få på seg badebukse, pakke en liten kjølebag med kald drikke, ta med håndkle og beinfly ned til stranda. Det var kun 20 min til SpaceX skulle skyte opp en Falcon9 fra Cape Canaveral Air Force Station! Run Forrest! For en opplevelse. Det var nesten som Postgirobygget spilte i bakgrunnen. Solnedgang. Masse folk på stranda. 28 grader i vannet. Vindstille. Ungene som leker i bølgene. Øl. På toppen av det hele så ble det tauet en lekter forbi, med en Falcon9 som hadde blitt skutt opp bare 3 dager tidligere. Og så et kraftig lys som steg til himmels rett nord av oss, og 15 sek senere kom lyden. Et mektig skue, og jubelen brøt løs på stranda. «Neste gang» skal jeg nok være litt nærmere, men det var et mektig syn allikevel! US Coastgard måtte innom og sjekke om vi hadde det greit. Sola forsvant i horisonten, fullmånen lyste, og vi fikk det travelt med å unnslippe horder av mygg som nå våknet til live. Det hadd vært en bra dag!
Kennedy Space Center (Enda) en barnsomsdrøm går i oppfyllelse, her kunne vi vært flere dager! (Noe vi nok må, siden vi ikke fikk tid til en essensiell del av området) Rocket garden imponerte selv de ikke så interesserte småjentene, og de mente at det så ut som et utedass når jeg prøvesatt Geminikapselen…! Jeg blir fremdeles mektig imponert over amerikanerenes måte å vise frem sin egen historie på. Det er svært forsegjort, omfangsrikt, lærerikt og (litt!) pompøst. Men jeg fikk litt ståpels når vi gikk inn til romferga Atlantis, for en entre! Vi ble så oppslukt i alle aktiviteter, simulatorer, evakueringssklier og souvenirbutikk, at vi ikke nådde siste bussen til å se Apollo/Saturn-senteret, oppskytingsrampene og VAB. Det var jo dumt, for da må vi jo tilbake igjen… Spiste på Space Bowl Bistro, der man laga sin egen pokebowl. Bra for kidsa som kunne velge hva de ville ha oppi. Imponerte til å være på et slikt sted.