Er man bonusnisse så et man bonusnisse. Og selv om «alle» skal ut og reise i høstferien, så blir det bare en ekstra utfordring. Så også denne gang. Etter endel pausemusikk, huaca og alt det andre vi liker så godt her inne, så fikk vi endelig spikret følgende til en 2 ukers høstferie: SVG-CPH//CPH-WAW-MIA med SAS og LOT i eco. CT og sånt enveis booking. Mind you vi er 5 pax, 2 voksne og 3 barn under 12 år som reiser. Ikke så lett å finne ledige seter til så mange… Separat MCO-JFK AA EWR-ARN-OSL i SAS biz 4 pax, EWR-CPH-SVG 1 pax. Fikk lagt til OSL-TRD-BGO-SVG i etterkant så dette blir en heidundrende hjemreise! (Eksforloveden reiser da alene i biz via CPH, mens jeg tar kidsa via ARN) Satser på endel Wifepoints der And so it begins… (10 poeng til de som tar tv-serie referansen der)
SVG-OSL A320neo SK eco For en gangs skyld var vi tidlig på plass, og det trengtes. Dama i skranken har tydeligvis ikke gjort dette før, samt at jeg mistenker SAS har gjort «noe» med bookingen som ikke er riktig. Jeg la inn emergency contact på forhånd på nett, men vi har måttet legge det inn på nytt ved innsjekk i SVG, samt ved gate før avreise CPH og WAW! Merkelig. I tillegg har jeg fått meling fra Awardwallet (fin app forresten) om at det har vært interne navnebytter på 4 av 5 billetter… Så ble 3 av 5 bagasjer sendt avgårde med kun 1 tagg (skulle vært 2, siden man kun får plass til 3 flyplasser pr tagg), men dama lovte hun skulle ordne dette. Jaja, bagasjen kan jeg tracke via den nye SAS-appen, håper jeg. Endelig ombord i en ny 320neo jeg ikke har satt mine bein i før. Forsinket, og dyrebar loungetid i gullstua forvitrer i det fjerne… Likegyldig crew som helst ikke ville selge noe som helst til bermen i eco. Kidsa ville ha muffins (som de er vant med fra SAS+), men dama bare trilla forbi…
Kort stopp på OSL med en kjapp tur innom gullstua før de stengte. Fikk ihvertfall et glass bobler, så da kan turen begynne. Stille og fint en fredagskveld på OSL
OSL-CPH A321 SAS Eco Denne maskinen fløy jeg sist med mellom SVG-CPH i 2014. Nye SAS appen fortsetter å levere. Så. Stor. Forskjell. To mannlige verter bak i kabinen, der svensken spøkte med ungene, og når de betalte med sitt eget kredittkort (Revolut, seff) så fikk de en sjokolade på kjøpet. Generelt god stemning. Bra SAS! Så ser jeg at alle bagasjer er «loaded on SK1475» (igjen den den nye SAS-appen) , untatt 1 som kun er «checked». Skeptisk.
Et kort opphold på Comfort CPH, og så tidlig opp at en ikke rakk frokost. Det viste seg å være unødvendig, da det kun var 15 min kø i sikkerhetskontrollen. Siden en reiser på *A i eco, så får jeg kun 1 gjest inn på SAS-loungen (tror jeg ihvertfall), så da ble det morgenmad for alle 5 i Carlsberg Aviation lounge via Amex plat. Dragen slapp inn minstejenta gratis, «hun kan da umulig spise så mye…!». Her var det stapp fullt, men vi fant etterhvert et ledig hjørne. Kidsa var fascinert over osteskjæreren, far lurte på hvordan folk klarer Fernet kl 0550… Grei mat, pen lounge, men stolene/sitteplassene er ikke laget for å sitte så lenge…
CPH-WAW E195 LOT eco Måtte vise pass og vaksinepass, samt legge inn emergency-contact, igjen… Blir en gjenganger dette. Her trengtes ikke aircondition, virket som de bare åpnet vinduene i front og helt bak, og lot iskald troposfære renne gjennom kabinen. Fram med jakker og saronger til kidsa, dumt å bli forkjølet før en har kommet frem. LOT eco bød på et salt eller søtt bakverk, kaffe/te eller vann. Tegnesaker til unga. Effektivt og fint, gode skinnseter i denne Embraer 195. Plutselig var vi fremme i Warszawa!
WAW Oversiktlig og fin flyplass synes jeg. Rent og pent. En Schengen og en non-Schengen del. Rask passkontroll, det setter vi pris på! 3 timers connection ga litt loungetid! Men da måtte vi dele oss opp, først tok vi 2 unger inn på Bolero lounge via Amex plat, deretter tok jeg sistemann inn i LOT loungen via EBG. Loungene ligger vegg-i-vegg på bakkeplan, så en får se mange bagasjebiler, cateringbiler, servicebiler etc.
Bolero lounge Priority Pass, Diners, LoungeKey, Lounge Pass, Lounge Club, Dragon Pass, Dobry Start, Casinos Poland, Citi Bank OW QR,BA. SkyTeam: Aeroflot. *A: TK, CA. Passelig stor og luftig lounge med mange sofastoler/sofaer. Bra for avslapning, ikke så folksomt. Litt varmmat, borsch og ungene likte pannekake med «cottage cheese». Noe koldtbordaktig også, kjøttpålegg og ost. Tok med oss noen Nutella småpacks. Mye større utvalg av drikke enn LOT-lounge, mye børst. Dusj tilgjengelig, toalettene ellers sånn middels. Kald trekk med planteveggen, stay away. (Bilder kommer)
Til det er det bare å si at her kjøres strutsestrategien! Så får jeg heller ringe Hallgeir Kvadsheim når vi kommer hjem…
LOT Business lounge I utgangapunktet en fin lounge vegg i vegg med Bolero, men betydelig mer folk. Vi måtte ta til takke med en puff i et hjørne de første 20 minuttene. Virkelig overfylt. Og det var ikke bare at folk satte sekkene sine og blokkerte stoler, her var alt opptatt. Makan. Og de fortsatte å slippe folk inn… Og så hadde de japansk auto-spyledass. Det er jo et stort pluss! Men et stort minus for at skiten ikke funka! (Dassen altså) God mat, da. Og pluss for at de serverer det jeg oppfatter som polsk-aktig mat. Liker ikke generiske lounger uten særpreg, og lokal mat er bra. Lite utvalg i øl, endel sprit og en rød og 2 hvitvin. Prosecco, samt muligheter for å gå på en skikkelig smell! Noen som spotter luremusa? Spurte dragen om oppgradering til biz, og det var 2 ledige seter til 3000 zloty pr stk. Ble ikke oppnådd enighet blandt ungene om hvem som i så fall skulle sitte framme. Vi fortsatte bak i bussen, så får tiden vise om det var en smart avgjørelse.
WAW-MIA B787 LOT eco 11 timer og 30 min i eco, kan dette gå? Lang kø ved innsjekk, der vi måtte vise esta og vaksinepass, igjen. LOT uttales litt som lått (=latter på jærsk/rogalansk). Men det skulle vise seg å bli lite LOT og løye på denne flighten. Her er SP-LSA som skal ta oss til MIA, levert i mars 2018 og virket ennå relativt ny på innsiden. Ganske full maskin, gikk forbi premium-ecoavdelingen på vei bakover, så ikke ut som det hadde vært verdt oppgraderingen, men litt bredere seter (2+3+2) og skjermen var ihvertfall større. Bak i bussen var det 3+3+3, vi fant våre seter på rad 13 og 14 ved vinduet. Helt ok seter, satt ikke så aller verst. Striestoff både i eco og prem-eco. Minus for at det ikke er luftdyser man kan styre. Utsikt fremover mot Miami… Avgang 15 min etter oppsatt rutetid. Fin utklatring fra Warszawa, før vi satte kursen mot Lindesnes, og en storsirkel via Island, Grønland, Nordre Canada, Montreal, Pittsburgh, Charleston og øst av kystlinjen til Florida. IFE trengte opptil flere spark og resets for å få androidhjernen til å fungere. 7 hard resets av min skjerm, så begynte en og en skjerm og feile rundtomkring ellers også. Da kjørte de en fullstendig reset av hele systemet i kabinen. Funka ikke etterpå heller. Totalt krise med kids på tur så lenge! Elendig utvalg av tv-serier, decent utvalg av filmer, men lite nyheter. Fikk sett 20 min av Batman innimellom alle resettene… hashtag frustrert. Hvis noen husker de hvite ørepluggene man fikk sammen med de første iphonene, de som var så harde de ikke passa i noen ører? De har LOT overtatt, og gir nå ut i eco… «Shortly» skulle vise seg å bli «never» Så mat. Servering begynte ca 50 min etter avgang. Forrett med noe tomatmarinerte grønnsaker, et rundstykke med skinke til, og en ball tunfisk. Kylling med potetmos til middag, faktisk noelunde saftig. En skikkelig god kake til dessert! Det var en god porsjon og vi ble godt mette. Men kaffe, da? Neida. Cognac til apertif? GT etter maten? Neida. Å plinge etter service, lærte vi oss fort at ikke fungerte. Ingen kom. Ville du ha noe, så måtte du gå spissrotgang til galley helt bakerst og hente selv. Der sto det vann, rødvin og div juice. Og tomatjuice, alle drakk tomatjuice?!? Hva er galt med folk? Etter en stund la ungene seg på tvers, og en på gulvet (ultimate lie-flat ;-)), så det ble litt søvn på de. Sovemaske er courtesy of SAS amenity kit 2 timer før landing ble det en servering til, pastapenne med ost. Ungene mente det var mac’n’cheese, og alt forsvant. En drikke og ikke påfyll. (Vannet hadde jeg henta selv i galley like før) Hard produktet til LOT eco er ikke så aller verst, men servicen er krise. Har hatt mye bedre service i eco longhaul hos både SK, KL, MH og BA. Hvis man synes at crew på SK har gjemt seg bak gardina, så virket det som LOT-crewet hadde forsvunnet totalt.
MIA Welcome to Miami, sier Will Smith. Vel det fikk vente litt, først var det jammen meg et maraton av kaos, gåing, køståing og venting. Det begynte med at parkeringskontoret i tårnet rotet litt, så vi måtte vente 20min på ledig gate. Når vi var framme med gaten, måtte vi pushes ut igjen og reposisjoneres. Djizuz. Så ventet 40 min i passkontroll før det komplette kaos utartet seg i bagasjehallen. Her så det nesten litt ut som CPH og AMS i sommer. Bagasje over alt, og smekkfult av folk. Overalt var det folk som ropte «bagage from London, here!!», «baggage from LOT, here!». Som tidligere fryktet, så dukka kun 4 av 5 bagasjer frem. Fikk tak i en medarbeider som lette, og ringte, lette og lurte. Måtte forklare 5-6 ganger at «jo vi ankom på LOT, selv om det står SAS på bagasjetaggen…» «Are You sure? This is the LOT-flight…» Måtte lete litt til, ringe sjefen, lete litt til, sende oss ut på leting, før hun endelig motvillig skrev et lost bagage skjema. Når vi gikk mot til leiebilen var det gått 2,5 timer siden vi landet… Sure unger. Stressa kone. Vi trenger et lyspunkt!
Dette reisebrevet er neppe i sanntid Hvis ikke har @Spielhaug brukt sånn ca 2-3 uker på å komme seg til Miami
Hehe, det stemmer. Vi er hjemme nå. Feriehverdagen ble for hektisk til sanntidsoppdatering, men prøver å hente meg inn nå
«Heldigvis» mista jeg mobildekning på det tidspunktet, fordi Avis-appen hadde informert meg om at jeg var opp/nedgradert fra en Tahoe til Chrysler Voyager… Nok en nedtur! Måtte derfor innom skranken for å sjekke inn siden mobilen ikke virka i kjelleren, og etter manuell innsjekk så sto jammen Tahoen på plassen vår!! Glede! Makan til diger traktor, buss, beist altså! 5,3L V8 4WD bensin 2021-modell, joda dette kan bli bra! Inn med hele sikuset, så duvet vi fornøyde og trøtte avsted inn i sommernatten, på vei mot Florida City i Homesteadområdet. En mellomstasjon på vei mot Key West, heldigvis hadde vi ikke planlagt å kjøre helt ned idag.
Home2suites Florida City, $230 Stort og greit rom for overnatting med 5. 2 dobbeltsenger og stor sovesofa. Overraskende bra frokostutvalg, ungene likte vafler man kunne steke selv. Jeg var fornøyd med havregrøt med blåbær. Gratis parkering.
Vi våkna jo ganske tidlig dagen etter, og etter en overraskende god frokost, bar ferden til nærmeste Walmart for å bunkre opp. Planen idag var å se på alligatorer og kjøre et stykke mot Key West. På vei til alligatorfarmen, stoppet vi ved en sjappe som heter «Robert was Here». Ypperlig stopp for litt smoothie, shake eller lett snacks. Utrolig utvalg av frukt og en liten «dyrehage» i bakgården. Kult avslappet sted https://www.robertishere.com/ (Glemte å ta bilder, så er er litt fra interwebben)