Bestilte en GUP (gold upgrade) direkte i etterkant av kjøp av Q fare billett i går.
Fungerte mer smooth nå, så jeg har tatt friheten å kopiere listen til
@Insomnia4u og skrive den om med ferske erfaringer.
For det første, billetter inkl oppgraderingen med GUP kan *kun* gjøres av hoved-callcenter i Bangkok, opplyste de på den vanlige reservasjonstelefonen.
Nummeret å ringe, direkte til BKK: +66 2356 1111. Tast 9 for engelsk.
Der traff jeg en dedikert agent, som ordnet hele prosessen: fant Q flights til meg, booket dem, billetterte og oppgraderte til J class. Dermed ingen potensiell diskusjon på flyplassen, siden jeg fikk mailer hele veien mens hun jobbet, og nå har confirmed J class/business på flightene.
Min delvis omskrevne liste blir slik:
1. Ring TG kundeservice I Bangkok (nummeret over), si de spesifikke datoene og flightnr og spør om de har tilgjengelig gulloppgradering. De vet hva dette innebærer, men kort fortalt må det være tilgjengelighet i J bucket og Q bucket på flightene. Det hjelper ikke med annen biz klasse tilgjengelig (C feks) - er det ikke J tilgjengelighet må du finne en annen flight.
2. Hvis ikke, spør om de kan sende request til å åpne dem opp. Selv har jeg ikke testet dette.
3. Alternativt, spør hvilke datoer som er ledig og juster datoene dine.
4. Kjøp så økobilletten i Q av samme agent. De utsteder med en gang, sender mail med itinery mens du er på linjen. Sjekk nøye i mailen, og bekreft til agenten. Deretter sender de betalingslink på mail. Betal mens agenten er på tlf fortsatt.
5. Etter betalingen, gjør de ticketing med en gang. Ny mail følger, med bekreftet/betalt billett i Q. Be agenten om å oppgradere alle flights i bookingen. Du legger selvsagt ikke på men holder linjen videre.
6. Du får en ny mail (lik som i pkt 4) med samme itinery, men nå med J klasse. Sjekk mailen og bekreft til agenten. Hold linjen mens du sjekker mailen og frem til du har bekreftet.
7. Agenten oppgir underveis prisene for oppgraderingen, og du må godkjenne disse også. Beløp er i Baht, så vær forberedt på å regne om i hodet (x 0,31 nå)
8. Du har nå en bekreftet J/biz billett og kan gå inn på bookingen i Thai web og plukke seter gratis. Du kan nå si kap kuhn krap, og legge på telefonen etter hun har sagt sawasdee kaaaaa

9. Agenten kunne ikke sende ut betalingslink for avgiftene som kom ifm endringen av billetten, men sa det ville komme en ny betalingslink på kun avgifter innen 3 dager. Beskjed om å ringe tilbake hvis ikke linken dukket opp.
10. Betalingslink kom etter rundt 10 timer i mitt tilfelle.
11. Etter betaling er alt confirmed og greit. Du har en håndfast J ticket, dokumentasjon på det (fra mailen), og kan se/sjekke dette på Thai web også.
12. All supervisor/agent diskusjon ved innsjekk nevnt tidligere i tråden bør være historie, nå som billetten fremstår som om den var en J helt fra start i Thai sine systemer.
En tilfeldig dato (jeg var fleksibel på noen dager begge veier) et par mnd frem, fikk jeg Q class billetten OSL-BKK-OSL for ca kr 14800 inkl alt. Billigste turist-klasse kostet ca kr 12500 samme dager, så Q (som er semi-fleksibel) var ikke mye dyrere.
Avgifter ifm oppgraderingen kom på nye ca kr 2800.
Etter alt dette ramlet bekreftelse igjen inn i mailen.
Ganske hyggelig å ha betalt drøye kr 15000, når J bekreftelsen for den billetten jeg endte opp med listet fare components og summerte opp at jeg fikk en billett de normalt solgte for kr 47370
Hele booking-prosessen tok 25 minutter på telefon.
Vis alt...