Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,207
    Bonuspoeng:
    293
    Her fikk du en veldig god løsning! Takk for info. Har en GUP liggende selv.

Hvilken adresse mailet du til for å få manuell behandling av GUP-bookingen? Jeg er TG gull, men har ikke registrert at det finnes noen gold-mail eller lign?

2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    [email protected]

Anbefaler at du sender dem en mail med de datoene du ønsker for å sjekke at de kan oppgraderes, siden du uansett først må kjøpe en økonomibillett på nett eller tlf. Før var det et valg om "pay later", men usikker på om det eksisterer med de nye websidene.

Og kontortiden deres er offisielt 8-17 Thaitid på ukedager. Jeg fikk ikke svar i helg, men fikk faktisk svar etter kl 17 Thai tid, så mulig .no har noe å si på hvilket marked de jobber mot.

tobeornot999, btm and Christian like this.
  3. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mye kostet den oppgraderte billetten? Var dette en q-klasse eller en dyrere en?

4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt kan en ikke velge booking class selv, så du er prisgitt hva flexi/full flex velger selv.

Opprinnelig billett var klasse T ut, B hjem OSL-BKK t/r til ca 17500kr. Oppgradering fra T til Q-class pluss ny fuelberegning for business var totalt 2800. Så ca 20k totalt. Pris for cash er 30k.

tobeornot999 liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,207
    Bonuspoeng:
    293
    Bestilte en GUP (gold upgrade) direkte i etterkant av kjøp av Q fare billett i går.

Fungerte mer smooth nå, så jeg har tatt friheten å kopiere listen til @Insomnia4u og skrive den om med ferske erfaringer.

For det første, billetter inkl oppgraderingen med GUP kan *kun* gjøres av hoved-callcenter i Bangkok, opplyste de på den vanlige reservasjonstelefonen.

Nummeret å ringe, direkte til BKK: +66 2356 1111. Tast 9 for engelsk.

Der traff jeg en dedikert agent, som ordnet hele prosessen: fant Q flights til meg, booket dem, billetterte og oppgraderte til J class. Dermed ingen potensiell diskusjon på flyplassen, siden jeg fikk mailer hele veien mens hun jobbet, og nå har confirmed J class/business på flightene.

Min delvis omskrevne liste blir slik:
    1. Ring TG kundeservice I Bangkok (nummeret over), si de spesifikke datoene og flightnr og spør om de har tilgjengelig gulloppgradering. De vet hva dette innebærer, men kort fortalt må det være tilgjengelighet i J bucket og Q bucket på flightene. Det hjelper ikke med annen biz klasse tilgjengelig (C feks) - er det ikke J tilgjengelighet må du finne en annen flight.
    2. Hvis ikke, spør om de kan sende request til å åpne dem opp. Selv har jeg ikke testet dette.
    3. Alternativt, spør hvilke datoer som er ledig og juster datoene dine.
    4. Kjøp så økobilletten i Q av samme agent. De utsteder med en gang, sender mail med itinery mens du er på linjen. Sjekk nøye i mailen, og bekreft til agenten. Deretter sender de betalingslink på mail. Betal mens agenten er på tlf fortsatt.
    5. Etter betalingen, gjør de ticketing med en gang. Ny mail følger, med bekreftet/betalt billett i Q. Be agenten om å oppgradere alle flights i bookingen. Du legger selvsagt ikke på men holder linjen videre.
    6. Du får en ny mail (lik som i pkt 4) med samme itinery, men nå med J klasse. Sjekk mailen og bekreft til agenten. Hold linjen mens du sjekker mailen og frem til du har bekreftet.
    7. Agenten oppgir underveis prisene for oppgraderingen, og du må godkjenne disse også. Beløp er i Baht, så vær forberedt på å regne om i hodet (x 0,31 nå)
    8. Du har nå en bekreftet J/biz billett og kan gå inn på bookingen i Thai web og plukke seter gratis. Du kan nå si kap kuhn krap, og legge på telefonen etter hun har sagt sawasdee kaaaaa :)
    9. Agenten kunne ikke sende ut betalingslink for avgiftene som kom ifm endringen av billetten, men sa det ville komme en ny betalingslink på kun avgifter innen 3 dager. Beskjed om å ringe tilbake hvis ikke linken dukket opp.
    10. Betalingslink kom etter rundt 10 timer i mitt tilfelle.
    11. Etter betaling er alt confirmed og greit. Du har en håndfast J ticket, dokumentasjon på det (fra mailen), og kan se/sjekke dette på Thai web også.
    12. All supervisor/agent diskusjon ved innsjekk nevnt tidligere i tråden bør være historie, nå som billetten fremstår som om den var en J helt fra start i Thai sine systemer.

En tilfeldig dato (jeg var fleksibel på noen dager begge veier) et par mnd frem, fikk jeg Q class billetten OSL-BKK-OSL for ca kr 14800 inkl alt. Billigste turist-klasse kostet ca kr 12500 samme dager, så Q (som er semi-fleksibel) var ikke mye dyrere.

Avgifter ifm oppgraderingen kom på nye ca kr 2800.

Etter alt dette ramlet bekreftelse igjen inn i mailen.

Ganske hyggelig å ha betalt drøye kr 15000, når J bekreftelsen for den billetten jeg endte opp med listet fare components og summerte opp at jeg fikk en billett de normalt solgte for kr 47370 :p

Hele booking-prosessen tok 25 minutter på telefon.

Last edited: 11. sept 2025
    jgroneng, MarkSS, btm and 3 others like this.
  6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Dumt spørsmål, men kan man booke dette til en annen enn en selv?

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,207
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke et sikkert svar her, men de knyttet reisen til min egen Thai ROP konto helt fra start og tok for gitt at det gjaldt meg som passasjer også.

Finnes nok noen vilkår for GUPen dypt inne i Thai sine web sider :)

8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Ved poengbestilling kan en legge inn en annen person (f.eks familiemedlem) på ROP-siden. Det må gjøres på en egen side før en bestiller. Anbefaler at du gjør dette først, og så ringer Thai og spør om de også kvalifiserer til GUP-upgrade.

btm liker dette
  9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg anbefaler likevel å printe ut billetten og ta med på flyplassen (noe jeg har vært for sløv til før). For check-in agenten ser det ut som en økonomibillett i deres systemer (siden vi ikke får poeng for J), så de må inn og manuelt godkjenne oppgraderingen. Mener det alltid sto J på mine GUP tidligere også.

Endring fra tidligere er at billetten nå er merket "FQTU - FREQUENT TRAVELLER UPGRADE - CONFIRMED". Dette vil hjelpe oss ved diskusjon med uerfaren agent/manager (som f.eks i KUL som sa at "Business class is full-no upgrade available")

Så for agenten ser det fremdeles ut som en økonomibillett hvor en må oppgradere/godkjenne setet. Det nye ser ut til å være "Confirmed" som fjerner all tvil. De selger jo også oppgrade både før og under check-in.

Christian, tobeornot999 and btm like this.
  10. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er fire personer i familien som har hver vår voucher. Noen som vet om alle fire kan oppgraderes i samme booking, eller må vi booke hver for oss. Vi ønsker altså ha alle på samme PNR.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,207
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for nyttig tips!

Skal definitivt lytte til en erfaren GUP'er og printe ut. Første GUP for min del.

Insomnia4u liker dette
  12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Altså, jeg håper jo det er endret. Men greit å være forberedt. Meget god pris du fikk også. Jeg var litt lat og bare bestilte på nett. Det ble litt dyrt (20k), så er nok lurest å ringe inn slik som før.

tobeornot999 liker dette
  13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
  14. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
  15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt mange flotte turer med TG F pre-covid. Men den reduserte F-tjenesten de startet opp etter har vært haltende: F-lounge nedlagt og derved ikke den spesielle golfchart-turen gjennom business, Massasje-avd. nedlagt, og kun 4 seter på tre ruter.

Gir egentlig ikke mening å opprettholde dette. Det er også vanskelig å konkurrere med den nye LH F og Midtøstenselskapene sine F-produkt.

De nye A333 har premium øko, ser ganske behagelig ut

tobeornot999 liker dette
  16. BangkokBob

BangkokBob ThailandTur.no

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43

Del denne siden