Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

  1. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Flott å høre at du kunne benytte deg av dette strålende tilbudet, god tur:)

    For bare 20 000 miles mer (totalt 85 000) kunne du for øvrig kommet deg til New Zealand eller Australia i business med stopp i BKK både på vei ut og hjem. Kun 20 000 ekstra for en liten snartur innom SYD, AKL etc. er et meget godt tilbud, og nesten for godt til å være sant.

    Jeg har ingen erfaring med Thai kreditt-kort som BacktoBangkok nevner (jeg bruker Trumf Visa og Diners der poengene krediteres EuroBonus), men det høres ut til å være en interessant mulighet vel verdt å undersøke nærmere.
     
  2. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Han kunne vel også fått en ekstra tur som dekker store deler av Asia (Korea, det meste av Kina og vestlige Japan f.eks.) uten noen ekstra poeng i det hele tatt. Alt innenfor 2620 miles radius fra BKK, OSL-BKK er jo bare 580 poeng over grensen for den klassen.

    Tilbudet fra Bangkok Bank virket veldig lukrativt for folk som oppfyller kravet til kortbruk (uten at jeg er ekspert). Blant annet fasttrack til å få og fornye gull på bare 22 000 miles, over hundretusen poeng i året uten å oppfylle mer enn minstekravene på 1 mill bath kortbruk og 22 000 miles for kortavgiftene på 20000 bath for 2 år. Da kan du for eksempel få 2 business t/r OSL-BKK- i de årene de kjører 50% rabatt bare på kortet om du har platinum. Thai har avtaler med masse andre selskap også, som jeg har listet opp under. Jeg vet ikke om de har samme ekstramuligheter for folk som virkelig vil legge seg opp poeng, men alle har 1 poeng per 20 eller 25 bath som standard.


    Points earned in your card loyalty programme can be transferred to miles in your Royal Orchid Plus account, and with some partners miles are earned and credited directly to your account.

    Points to miles transfers can be requested from your card issuer in these countries.

    Cards Issued Internationally:
    American Express

    Thailand, Indonesia, Korea, Japan, Malaysia, Philippines, Singapore, Taiwan, Australia, Sweden

    Citibank
    Thailand, Hong Kong, Indonesia, South Korea, Malaysia, Philippines, Pakistan, Poland, Saudi Arabia, Singapore, Taiwan, Turkey, United Arab Emirates

    JCB
    Japan

    Sumitomo Mitsui
    Japan

    In Thailand:
    Aeon
    American Express
    Bangkok Bank
    Citibank
    Central Credit Card
    Kasikorn Bank
    Krungsri
    KTC
    Siam Commercial Bank
    Standard Chartered Bank
    TMB
    UOB
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Det 50% bonustilbudet, er det i tillegg til den complimentary upgrade en får når en bikker 50K poeng?

    Edit: Ser slik ut ja: http://edm.royal-orchid-plus.com/YourSpecialGiftsIn2015/Gold/en/?Language_bar_en

    Overbevisende argumenter i denne tråden, vurderer å skifte fra EBG til ROP. Det er to ting peker seg ut: 50%+complimentary upgrade. Dvs at en etter ca 4 t/r i Y OSL-BKK (+litt til) kan ta ut én bonusreise i C, og en betalt Y, oppgradert til C.
    Reiste nettopp betalt Qatar til BKK, og selv om setene er gode blir det for mye med tre flighter(tilslutning til OSL) og stopp i Doha.
     
    Last edited: 10. juli 2015
  4. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Riktig at du får begge deler, både oppgradering og en bonusreise med 50 % av poengene. Det er ikke noen garanti for at disse 50 %-tilbudene fortsetter, men jeg håper i alle fall.. :)

    Virker som om ROP passer bra om du reiser OSL-BKK 2-6 ganger i året (pluss litt mer reising om du reiser 2-4 turer) og greier deg på økonomiklasse. Du får 100 % bonusmiles på noen av de billigste promobillettene (bare noen hundrelapper dyrere enn de bonusløse), og jeg får ganske ofte en seterad for meg selv eller i det minste ledig midtsete på økonomi. Reiser du noe særlig mer enn det vil derimot fordelene gradvis avta, siden du kun får én oppgradering for gullkortet (en til om du får 50K poeng andre år) og én bonusreise til halv pris.

    Verdt å merke seg at du får stopp på bonusreiser i BKK begge veier, opptil 8000 miles totalt. Dermed får du altså i praksis en bonusreise i bonusreisen fra BKK om du bare drar OSL-BKK eller tar et annet selskap videre (eller ikke bruker den til neste strekning). :) "Ekstrabonusen" når halve veien tilbake til Norge, 2620 miles, så da kan du ta et opphold så langt som til deler av Japan, Sør-Korea, mye av Kina etc. Vil du dra enda lengre, til Australia for eksempel, så stiger ikke poengkostnadene så mye til neste grense på 12 500 miles (fra 35K til 45K på økonomi, eller 65K til 85K på business).
     
    Last edited: 10. juli 2015
    Insomnia4u liker dette
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Ser det er endel SK-klasser som ikke gir opptjening hos ROP. Men hvor mye gir kvalifiserende SK Eco/Plus-billetter innenriks som krediteres ROP? Distanse/Miles eller en fast poengsum?

    Edit: TG gir min 500 poeng på TG´s egne ecoflighter. Ta f.eks KRS-OSL. Vil det gi 500 poeng, eller 174 poeng (actual miles)?
     
    Last edited: 13. juli 2015
  6. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Ett spørsmål til guruene her: Sett at man har fått gullkortet i år og har en bonusreise på halve rabattpoeng og en oppgradering til business, planlegger en reise på økonomi, og en på business BKK-OSL t/r. Er det da noe alternativ som er billigere – enten å oppgradere bonusreisen til business og så kjøpe en økonomibillett, eller å fly bonusreisen på økonomi og så oppgradere den kjøpte økonomibilletten til business? Samme pris, skatter og avgifter?
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke du kan oppgradere bonuspoengreise, kun betalt økonomibillett.
     
  8. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, jeg ser nå at det står at du kan oppgradere "paid economy ticket". Da er jo saken grei, egentlig.. :)

    Jeg stusset litt på en annen ting: På de promoene jeg har brukt på Q-klasse de siste 3 gangene jeg har dratt, så står det nederst **This promotion cannot be used in conjunction with other promotions including all upgrades**. Så jeg kan ikke oppgradere disse billettene til business heller, selv om de er Q-klasse? Kjedelig ... Spesielt med tanke på at om man betaler en høyere pris på økonomi og i tillegg betaler skatter og avgifter for business-oppgradering, så begynner du vel å nærme deg de laveste tilbudsprisene på business class til noen selskaper til Asia.
     
  9. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    GUP/PUP, Gold/Platinum UPgrade

    Som ROP GOLD eller Platinum kan du for hver kvalifiseringsperiode oppgradere en T/R reise med TG en klasse, dvs. fra økonomi til business eller fra business til første klasse. Jeg vil her kun se på oppgradering fra økonomi til business ved bruk av GUP.

    For å kunne oppgradere stilles det krav til den originale booking-klassen. Kun billetter i booking-klasse Q eller høyere kan oppgraderes. Merk at TG selger 2 typer Q klasse-billetter. Promotional Q, som du av og til kan finne på TGs sider, kan ikke oppgraderes. Du må ha en normal Q klasse billett, så les betingelsene nøye eller kontakt et reisebyrå hvis du er usikker og ønsker å benytte din GUP.

    I tilleg til dette så må det være seter tilgjengelig for bruk av GUP. Dette får du hjelp av TG til å finne ut av. Siden det er et begrenset antall seter ledig per flight anbefales det å være tidlig ute med bestillingen. Merk også at billetten må være utstedt for at TG skal kunne oppgradere den.

    Her er en skjematisk framstilling av den prosedyren jeg har benyttet meg av:

    1) Finn ut hvor og når du ønsker å reise. Kontakt TG og undersøk muligheten for å benytte deg av din GUP. Er du tidlig ute vil du ofte finne plass på de ønskede flyvningene. Er du sent ute kan du måtte være noe fleksible mht. reise-datoer. Det er også mulig å stille seg på venteliste.

    2) Kjøp billett i riktig booking-klasse. Husk at billetten må være utstedt før den kan oppgraderes.

    3) Kontakt TG som så oppgraderer din reise og ordner med sete-reservasjon og i verste fall setter deg på venteliste for oppgradering i tilfelle du har tatt sjansen på det.

    En litt omstendelig affære som dessverre er nødvendig da TG-kontoret i Oslo ikke selv selger billetter. De ordner bare med oppgraderingen. Om du kontakter andre TG-kontorer, som også selger billetter f. eks. ett i BKK, så vil de sannsynligvis kunne ordne alt på en gang, men det har jeg ikke prøvd. Personlig savner jeg en dedikert web-side/app for slike bestillinger, men det tar nok tid før det kommer.

    Ønsker du mer informasjon foreslår jeg at du kontakter TG-kontoret i Oslo. TGs egne web sider og ROP-manualen er dessverre svært mangelfulle på dette feltet og inneholder lite konkret informasjon om GUP. Er du bare nysgjerrig så vil et enkelt søk på ROP GUP kunne gi mye nyttig informasjon. ROP sidene på Flyertalk er også å anbefale og still gjerne spørsmål her på Bonusfeber.
     
  10. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Bruk poengene til å booke bonus-reise i business med 50%-rabatten og kjøp en økonomi-billett i minimum Q klasse.

    Apropos Q klasse så se egen post om GUP/PUP. Har du først en billett i korrekt Q klasse, betaler du ikke noen ekstra avgifter.
     
  11. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Da ingen har besvart dette spørsmålet, kan jeg i det minste opplyse om mine begrensede erfaringer (EuroBonus er mitt primære program så SK flighter godskrives som regel EB). For korte SK flyvninger har jeg alltid fått 500 poeng. Dette var for flyvninger innen Norden og ikke innenriks i Norge, men det burde ikke ha noe å si på opptjeningen.

    Med mindre det har skjedd endringer det siste året som har gått meg hus forbi og som ikke er omtalt på TGs ROP sider, så skulle en fortsatt opptjene minimum 500 poeng for flyvninger med SK så lenge det minst er en 100% poeng-opptjenende booking-klasse. Merk at det er en rekke SK booking-klasser som ikke gir poeng i ROP.

    Som et lite kuriosum kan jeg nevne at jeg for noen år siden fikk 500 poeng inn på min ROP konto mens eksakt samme strekning og booking-klasse kun ga 195 poeng i EB med EBG bonusen inkludert. Det var i de "gode gamle dager", for ROP er nå endret slik at de klassene som i dag gir 250 poeng i EB gir 0 poeng i ROP.
     
  12. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    TG ROP Birthday Gift Award

    Jeg har fulgt med TG ROP noen år nå og etter det jeg kan se, så har en i hvert fall siden 2006 kunnet benytte seg av 50% tilbudet med unntak av 2009. I stedet for 50%-tilbudet fikk en i 2009 en oppgraderingsvoucher.

    Da dette ved siden av GUP/PUP, er en av de store fordelene med ROP er det å håpe at tilbudet fortsetter også i framtiden, men ta ikke noe for gitt. Bruk denne fordelen mens den er tilgjengelig. Siden den formelt sett ikke er en del av ROP men normalt fornyes ved årsslutt, kan den raskt bli fjernet eller erstattet av noe annet og mindre fordelaktig.

    Ellers så kan det være på sin plass å nevne at TG i 2014 ønsket å øke kravene til poeng-uttak for bonus-reiser. Satsene for første og business-klasse ble forsøkt økt til det doble, noe som førte til så massive protester at TG droppet disse planene. For mer utfyllende detaljer besøk TG-forumet på Flyertalk og denne tråden: http://www.flyertalk.com/forum/thai...85978-new-upgrade-award-thai-devaluation.html

    Hvorvidt disse planene om endring er begravd for evig og alltid eller bare utsatt, er uklart, men det fikk uansett svært mange til å revurdere sitt ROP-medlemskap. Min konklusjon på det: Bruk poengene og 50%-tilbudet så snart du finner en passende anledning.
     
    Henrik and BangkokBob like this.
  13. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for mye bra info Soldag, settes stor pris på. Men jeg kommer nok til en annen konklusjon enn deg. I og med at de har dette tilbudet hvert år, så satser jeg på at de har det neste år også, eller i det minste i 2017, så da blir det heller to halvpoengturer på økonomi for min del.

    Så du får skjenke oss en tanke når du flyr høyt der oppe med sjampisglasset i hånda og plenty med plass. Vi som bare såvidt greier å karre til oss et gullkort som egentlig er beregnet på langt mer eksklusive kundegrupper, og bare unntaksvis kan reise business. Vi fattige, vi som sliter. Du vet, det kunne like godt vært deg som satt der på de trange setene og innåndet tåfislukten til de uvaskede, skvaldrende massene, mens du ventet på det neste ikke-eksklusive måltidet ditt med ditto begrenset utvalg av te, kaffe og alkohol.
     
  14. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    En av ulempene med bonus-reiser i økonomi med Thai er de ganske betydelige avgiftene du må betale. Per 24. Feb. 2014 utgjorde dette 2654 NOK for OSL-BKK T/R i økonomi, og det beløpet har nok bare økt fram til i dag. Selv om jeg må vente noe lenger, så føler jeg at jeg får mye mer igjen for pengene mine ved å ta ut en bonus-reise i business enn i økonomi.

    De fleste av mine reiser er dessverre i økonomi. Det som har gjort at jeg av og til reiser i høyere klasser, er ved å utnytte fordelene i program som ROP, EB etc. og ikke minst takket være all den informasjonen en finner på steder som Bonusfeber. For de som ønsker å vite mer om hvordan en kan optimalisere sin reise og bonus-opptjenings-aktivitet vil jeg anbefale FTU selv om det ikke ser ut som om ROP vil bli nærmere behandlet der. Der treffer en likesinnede og får mye nyttig informasjon. De fleste, uansett tidligere erfaring, vil nok ha noe å lære der For mer info om FTU se her: https://ftuniversity.com/events/ftu-oslo/ og denne tråden på Bonusfeber: http://forum.bonusfeber.no/threads/frequent-traveler-university-i-oslo.3498/
     
  15. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg brukte det årlige 50% rabatt på en bonusreise nå siste tur. Valgte å reise på business OSL-BKK t/r og avgiftene var på 3800 KR.
     
  16. Stig-Roger

    Stig-Roger Frokost-frik

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, jeg har nå gått igjennom booking side på side, bare for å være helt sikker spør jeg ekspertene på Thai her. Jeg må minst ha bookingcode Q for å være sikker på full (100 %) opptjening, eller Thai Biz saver ..?
     
  17. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Du må opp på Q for 100 % opptjening, ja.
     
    BangkokBob and Stig-Roger like this.
  18. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Må nok si at ROP virker lite lukrativt for folk som bor i Norge nå, dvs. som baserer seg på å fly Oslo-Asia/r. Nå får du Oslo-Bangkok/r for 5 235 kr. med 25 % bonuspoeng, men du må helt opp til 7 624 kr. for å få 100 % bonus. Nesten 50 % dyrere billett eller bare 3 bonuspoeng per krone. Det er samme pris som Thai tar for å kjøpe poengene direkte, eneste forskjellen er at du ved direkte kjøp får ekstrapoeng og ikke grunnpoeng.

    Jeg som reiser fra Asia betaler derimot bare $96 mer enn billigste billett, $1024 istedet for $928, for Manila-Oslo/r. I tillegg betaler jeg bare $45 totalt i skatter og avgifter på bonusreiser i stedet for $460 eller hva det er fra Norge!

    Så på den positive siden, som Asia-basert kunde med gullkort kan det bli mye billig reising. Nå fikk jeg først en $45-billett til 35K bonuspoeng på bursdagstilbudet til Thai (halve bonuspoeng), neste blir en billett på økonomi som jeg oppgraderer til business, og deretter (om de kjører 50 %-tilbudet neste år), en bonusreise Manila-Oslo/r for $45 igjen. :) Da har jeg bare brukt de poengene jeg hadde etter jeg fikk gullkort pluss poengene fra den økonomireisen jeg oppgraderer til business. To økonomireiser og en businessreise for $90 + prisen på en økonomibillett må bare sies å være en bra pris. :)
     
    Last edited: 23. sept 2015
    Fnate liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bestiller Q-klasse for å få ledig midtsete. Men på de siste turene har de begynt å fylle opp på treseterne fremme også. Vet ikke om de har softblock for *A Gold, for jeg har iallefall foreløpig vært heldig.
    Og en tusing hver vei for å få ledig midtsete+full poengopptjening er en ok deal. Alternativet med å fly via Midtøsten til 3-4k mindre og 3 flighter for oss som ikke bor nær OSL, frister lite.
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, siden Q-klasse var nærmere 12K, måtte jeg bestille W. Har man softblock på TG som *A-gullkunde? Har hatt ledig midtsete på Q/H-klasse, mens mange andre sitter 3 på raden. Vet ikke om det er tilfeldig?
     

Del denne siden