På den norske siden er det priskrig og sponsede billetter hos Norwegian, Thai Airways etc. med diverse lavpristilbud fra 5000 kr per retur med full service-selskaper. Noen av disse lavprisbillettene er mye billige enn fra Asia. Men du får ikke bonuspoeng på de lavpristilbudene.
Hvis du reiser fra Asia, så må du betale 7-8 000 kr fra BKK og 9-10 000 med tilknytning på Thai, men da inkluderer de laveste prisene på Q-class også bonuspoengene, der sparer du bare noen få hundre kroner på å velge W. Så ja, jeg synes det er lite å spare på ROP for folk i Norge om dagen, fordi norske lavpristilbud uten bonuspoeng gjør bonuspoengsamling ulønnsomt.
Men om du reiser fra Asia er det fremdeles et bra program med masse fordeler. Dvs. at om du flyr 3-4 ganger eller mer Asia-Norge i året og velger Thai Airways, så får du lett gullkort med 1-2 businessoppgraderinger, premium innsjekking og boarding, poengrabatterte reiser, lounger, ekstra baggasje, fast track noen steder etc. uten mer enn litt høyere alternativutgift.
For folk i Asia fungerer ROP faktisk bra som et lojalitetskort. Hvis du reiser endel i Asia og til Europa og er lojal til Thai i stedet for å fly forskjellige selskaper, så får du gratis businessoppgradering(er), bonusreise til halve poeng med Thai etc. Med den høye alternativkostnaden på poeng og de høye avgiftene på bonusreiser i Norge ser jeg få fordeler ved ROP i Norge.
Last edited: 03. jan 2016