Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

  1. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Tror ikke TG har noen softblock policy? Jeg er TG*G, og får selvfølgelig av og til ledig midtsete, men da er jo det noe ledig ellers i kabinene.
    Jeg velger ofte bakerste kabin, da kan det jo vanke en ledig treseter noen ganger. Det er jo kjekt på vei tilbake til gamlelandet ;)
     
    Insomnia4u liker dette
  2. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    ROP fra Norge virker greit om du får softblock eller i allefall oftere ledig midtsete. Jeg har reist med Thai 3 ganger i året de siste 5 årene og har kanskje hatt en rad baki for meg selv halvparten av gangene, og ikke ledig midtsete bare 3-4 ganger.

    Jeg er veldig godt fornøyd med ROP fra Asia, selv om det er litt vanskelig å beregne verdien. Q-klasse med 100 % koster bare minimalt over W-klasse, men så er billettene mye dyrere enn om du starter fra Norge, litt over $1000 nå, så da kommer det an på om du regner de ekstra 50 % du må ut med for bonuspoeng fra Norge som en utgift eller mener at man ikke kan trekke for en rabatt de har kun fra Norge for å konkurrere med Norwegian.

    I alle tilfeller har jeg fått et par veldig hyggelige overraskelser i det siste. Den første var bonusbilletten med halve bonuspoeng (det såkalte bursdagstilbudet til gullmedlemmer) med bare $45 i avgifter hele veien t/r Manila-Oslo.

    Den andre kom da jeg skulle bruke gulloppgraderingen min nå til jul. Jeg ventet meg at jeg måtte kjøpe en billett som var ca. $400 dollar dyrere enn promo-Q-klasse, som jeg vanligvis bestiller, i og med at promo-billetter ikke kunne oppgraderes. Men neida, ingen krav om det, så da fikk jeg biz-oppgraderingen med stopp begge veier i Bangkok for $1061. Vet ikke om det skyltes en glipp eller om det var villet policy, jeg spurte ikke.

    Nå som jeg er skikkelig bitt av basillen har jeg selvsagt planlagt neste trekk i månedsvis allerede. Rett etter jeg fikk ROP-gullkortet, faktisk. :p Å miste det i 2017 ville jo vært en ubeskrivelig nedtur, og i tillegg kunne jeg godt tenkt meg den ekstra businessoppgraderingen man får om man runder 50K miles som ROP gull første året. Derfor har jeg sett meg ut noen ruter til Sør-Amerika på ca. 30K mil med 50% poengopptjening. Med to turer Manila-Oslo og 15K ekstra er det lett å dekke resten. Så kommer spørsmålet til ekspertene her: Når blir den nye utløpsdatoen til kortet mitt om jeg gjør dette? Legger de på 2 år på slutten så det går ut sommeren 2019? Ville vært skikkelig behagelig, i så fall.
     
  3. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Reiste til Bangkok for en uke siden, flyet var omtrent helt fullt etter hva jeg kunne se. Men fikk ledig midtsete allikevel :D Satt som ofte før på bakerste rad 72D så kanskje det er softblock policy?

    Re-kvalifiserte meg til gull i juni måned, men jeg har ikke sett noe oppdatering av kontoen min. Min kvalifiseringsperiode går fra okt til okt. Er det bare når man kvalifiserer seg til gull første gang man får den complimentary upgrade muligheten?
     
  4. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Du får en ytterligere oppgradering om du flyr 50 000 miles første året etter du får ROP gull:

    One roundtrip upgrade on attaining Gold status, valid throughout the 2 year validity of Gold status. One additional roundtrip upgrade if 50,000 Qualifying Miles, or 40 international sectors flown on THAI, within 12 months after attaining Gold status.

    https://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/gold-status.htm

    Såvidt jeg skjønner blir kontoen oppdatert når den inneværende perioden går ut og du har kvalifisert deg på nytt, men jeg vet ikke sikkert om det er ett eller to år, eller egentlig sikkert om de gjør det heller.
     
  5. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Reiser med Thai april neste år i biz.. Ser på thai sine hjemmesider at loungen i bangkok har såkalte "privat rooms". Hvordan kan man booke disse isåfall? Vi har med oss baby, så dette kunne kansje være intr. Noen som vet....?
     
  6. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
  7. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    TG har nå høyere priser, kanskje spesielt siden norsk valuta har svekket seg betydelig mot USD og THB de siste to årene. For å få laveste kvalifiserende bookingklasse med innenlands tilsluttning i Norge ligger det på 9-10K. Og det er relativt høyt.
     
  9. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    På den norske siden er det priskrig og sponsede billetter hos Norwegian, Thai Airways etc. med diverse lavpristilbud fra 5000 kr per retur med full service-selskaper. Noen av disse lavprisbillettene er mye billige enn fra Asia. Men du får ikke bonuspoeng på de lavpristilbudene.

    Hvis du reiser fra Asia, så må du betale 7-8 000 kr fra BKK og 9-10 000 med tilknytning på Thai, men da inkluderer de laveste prisene på Q-class også bonuspoengene, der sparer du bare noen få hundre kroner på å velge W. Så ja, jeg synes det er lite å spare på ROP for folk i Norge om dagen, fordi norske lavpristilbud uten bonuspoeng gjør bonuspoengsamling ulønnsomt.

    Men om du reiser fra Asia er det fremdeles et bra program med masse fordeler. Dvs. at om du flyr 3-4 ganger eller mer Asia-Norge i året og velger Thai Airways, så får du lett gullkort med 1-2 businessoppgraderinger, premium innsjekking og boarding, poengrabatterte reiser, lounger, ekstra baggasje, fast track noen steder etc. uten mer enn litt høyere alternativutgift.

    For folk i Asia fungerer ROP faktisk bra som et lojalitetskort. Hvis du reiser endel i Asia og til Europa og er lojal til Thai i stedet for å fly forskjellige selskaper, så får du gratis businessoppgradering(er), bonusreise til halve poeng med Thai etc. Med den høye alternativkostnaden på poeng og de høye avgiftene på bonusreiser i Norge ser jeg få fordeler ved ROP i Norge.
     
    Last edited: 03. jan 2016
  10. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Prisen på Q klasse billetter fra Norge har vært ganske høy det siste året, men TG kjører for tiden en kampanje der en kan få billetter i Q klasse fra OSL til BKK for ca. 5600 NOK.

    Kampanjen gjelder for reiser som starter i perioden 1. april til 23. juni i år og må bestilles innen utgangen av januar måned, http://www.thaiairways.com/en_NO/book_my_flights/flights/SuperDealAsia.page
     
    Insomnia4u and BangkokBob like this.
  11. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy tilbake til Oslo i natt, rett etter middagen kom en flyvertinne og lurte på om jeg vill flytte litt på meg. Så det var meget behagelig å tilbringe resten av natten helt fremst i flyet ;-)

    Denne kampanjen skal selvfølgelig benyttes, to billetter blir nok innkjøpt snarest :D
     
    Insomnia4u liker dette
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Meget godt tilbud! Har reisebyråer tilgang til å bestille dette? Kan ikke se at Berg-Hansen har det på online-løsningen iallefall. Fleksibel billett kommer opp med W-klasse.
     
  13. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Orkideekspessen har det og Sunquist Travel har det.
     
  14. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Da har jeg sikret meg billett nr 2 i Q klasse til ca 5.500 kr innkjøpt direkte fra Thai Air. Dette er mer trivelige priser enn hva de kunne varte opp med i fjor ;) Så da er reiseprogrammet sikret frem til ut juni.

    Det har forøvrig også kommet en ekstra kampanje på billetter frem til påske også.
     
  15. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet om det er Internett ombord thai fra Oslo til Bangkok?
     
  16. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Det var hvertfall nett på TG955 i fjor sommer.
     
    agrims liker dette
  17. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Last edited: 13. mars 2016
    agrims liker dette
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    BangkokBob liker dette
  19. SydneyFlyer

    SydneyFlyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    For meg virker ROP helt perfekt, bor i Sydney og flyr hjem tre ganger i året. Reisetid på litt over 21 timer gjør det enkelt.

    Jeg skal bruke min første gratis oppgradering når jeg flyr hjem om tre uker, og satser på å klare 50k innenfor det første året for å få den andre oppgraderingen.

    Når dere booker reiser med poeng, tar dere dette gjennom det lokale Thai kontoret? Har forsøkt å bruke nettsiden, men finner inen reiser.
     
  20. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har aldri hørt at man kan oppgradere på nett nei, så har brukt det lokale kontoret.
     

Del denne siden