Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

  1. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Noen erfaringer med å løse inn den årlige reisen for 50 % bonuspoeng for gullkortholdere på førsteklasse hos Thai? Da koster en reise 92500 poeng i stedet for 65k på biz eller 35k på coach.

    I og med at bare Emirates har førsteklasse fra OSL, så hadde det beste vært biz med en star alliance-partner til et sted med førsteklasse, så evt. en førsteklasserute videre fra BKK. Noen som vet om dette er mulig eller har gjort det?
     
    Last edited: 05. febr 2017
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Har lurt på det samme selv, og gikk nå igjennom ROP sine sider. De viser at *A-Awards i First Europa - Asia sone 1&2 (Thailand m.fl) koster 207K miles, mens reiser du kun med TG betaler du 185K. Halv pris blir da 92,5 vs 103,5.
    Bortsett fra dette har begge en stopover i hver retning, som er generøst. Med litt kreativ routing kan en altså legge inn stopp på tre ulike destinasjoner. Siden de fleste av TG sine flyvninger går innom BKK kan imidlertid dette i praksis bli vanskelig å finne.
     
  3. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Nå antar du at tilbudet med halvt antall bonuspoeng for Thai gjelder for andre selskaper i *A også Insomnia, men det gjelder faktisk bare på Thai-ruter, det står i betingelsene. Spørsmålet er hva som skjer når Thai mangler tilbud på førsteklasse fra/til Oslo. Forhåpentligvis en tilslutningsbillett foran i flyet med en *A-partner til ønsket førsteklasseavgang i Europa uten tillegg.

    Her åpner det seg interessante muligheter. Flere av førsteklasserutene går fra metropoler som London og Paris, som ofte er interessante å ha stopover i. Og ekstra behagelige om man blir plukket opp av limoen på hotellet og kjørt rett til 1st-loungen da, selvsagt. :) Om man reiser fra Oslo og satser på å være rundt Bangkok, så kan man fortsette reisen til et nytt stopp innenfor de tillatte 8000 km totalt av bonusreisen så man får en ferie i ferien, f. eks. en weekend på førsteklasse i Hongkong.

    En ting jeg misliker med Oslo>>Bangkok med Thai er at de går såpass tidlig på dagen, så det er vanskelig å sove på flyet. Skulle gjerne valgt en rute som går om kvelden, som fra Bangkok til Oslo. Det ser dessverre ut som alle de andre rutene fra Europa går om dagen også. Eller..? :)
     
    Last edited: 06. febr 2017
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, fikk ikke med meg at det bare var TG sine flighter som har 50%.

    Men, slik jeg kjenner Thailand og de rigide oppfatningene av regler tviler jeg sterkt på at du da får tilslutning frem til FRA, MUC eller LHR. Det står nemlig kun Oslo nevnt i TG sin egen uttakstabell. Skal jeg gjette må en kjøpe tilslutningsbillett selv om en skal ha First Class. Synes jeg allerede hører kundeservice "cannot"...:rolleyes:

    Ellers helt enig i at flighten fra Oslo går altfor tidlig. Frankfurt, Munchen, Paris og London går alle mellom 11.30 og 13.30 dessverre. Er vel pga at en skal klare å rekke normal arbeidsdag. Har gjort det et par ganger, det er ganske hardt gitt. Om en ikke flyr C da og knipser en innsovningstablett :)
     
  5. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, det er kanskje litt mye å håpe på at de gir en gratis tilslutningsbillett. Men jeg synes ikke det er så urimelig at det ikke er verdt å spørre dem om det, hvilket jeg nå har gjort, så da får vi se. :)

    Det med sovetabletter kan være litt risikabelt, men det kommer an på personen. Om man skyller dem ned med alkohol og så ikke får sove, så treffer jetlagen samtidig med hangoveren. Husker forrige gang det skjedde mens jeg sto og stampet i trafikken i Manila. Var ikke noen oppevelse jeg anbefaler. :-|
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Haha, det tror jeg på :) Jeg unngår alkohol om jeg skal ta innsovningstablett (ikke rene sovepiller) nettopp pga jetlag. Får sjelden sove på fly ellers, og jetlag blir bare verre med alderen gitt:rolleyes:
     
  7. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Må rose kundeservice i Thai Norge hos for biz-billetten jeg kom hit til Tokyo på, siste etappe på en Q-klassebillett jeg oppgraderte til business med GUP. Pga. de uoversiktlige reglene angående oppgraderte billetter ringte jeg norsk kundeservice to ganger for å få bekreftet reglene om en nødvendig ombooking før jeg kjøpte billetten på nettet, og fikk vite at det beste var å forandre den enten i Tokyo eller Bangkok. Det viste seg imidlertid etterhvert at billetten ikke kunne ombookes etter reisen hadde startet, og det så ut til at siste del av reisen ville gå tapt.

    Heldigvis tok Liss, leder for ticketing, tak i saken, og skrev ut en ny billett. Jeg fulgte bare rådene jeg fikk fra kundeservice, men hadde ingen andre beviser enn skype-loggen min, så jeg hadde ikke kommet noen vei med det. Men de tok ansvar og jeg fikk businessbilletten min, så alt endte bra.

    I dag og igår har jeg sendt til sammen 50 e-poster til Ingrid for å ordne meg bonusplass på nærmest fullbookede fly. Det var riktignok jobben hennes, men den var vanskelig og hun gjorde den raskt og bra!

    Så kudos til kundeservice her, synes de har gjort en flott jobb.
     
    Ursa, miura, Petter B-C and 6 others like this.
  8. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Har bare positive erfaringer med Oslokontoret til Thai Air :)
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Har ca 50K poeng i ROP og nærmer meg Gull, må slite meg gjennom én til t/r i økonomi til Asia. Av alle ting var Co-share gjennom SAS 1500kr billigere enn å kjøpe direkte hos TG, men dyrere enn vanlig. Og ja, jeg kontrollsjekket bookingklassene endel ganger så ikke jeg gikk på en smell:rolleyes:

    Så jeg kommer til å ha ROP Gold Card på retur-flighten med TG, men med SAS Co-share merket billett. Får se om de får det med seg i det hele tatt:)

    Kan svare på et par spørsmål som er stilt, men som ikke er svart på:

    SK intra-skandinavia gir 500 poeng til ROP uavhengig av bookingklasse siden strekningen som regel ikke overstiger den summen uansett. 500 er altså laveste sum.

    ROP 50% award gjelder kun på TG-flighter. En må altså kjøpe tilslutning til OSL eller FRA (First) selv.
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sidenote; jeg har flydd Thai Smile (WE) noen ganger.

    De er en LCC eid av TG og gir opptjening til Royal Orchid Plus. Fantastisk bra selskap med splitter nye fly, meget bra cabin crew, super service, leverer on time til en hyggelig pris.

    [​IMG]
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Har flydd med dem, helt ok. Vet du om det går an å ta ut ROP-award i kombinasjon med Thai Smile? Mener å huske at vi ikke fikk tilgang til TG-loungen på domestic siden det var Thai Smile. som fløy.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, begge deler. Du kan ta ut award flights på WE og du får samme statusfordeler som hos TG. (jeg har ingen status hos Thai Airways)

    "Royal Orchid Plus members can earn and redeem miles with THAI Smile as they do on THAI. Royal Orchid Plus Silver, Gold and Platinum members have the same additional baggage allowance according to tier status with THAI Smile as the do with THAI.

    Royal Orchid Plus Gold and Platinum members enjoy the benefits of priority check-in, priority baggage handling, priority boarding. Complimentary airport lounge access at THAI Smile branded lounges and THAI Royal Orchid Lounges is provided to Platinum and Gold members, with up to one accompanying guest."
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, det var Star Alliance Gold Card som ikke funket med Thai Smile-billett og lounge. ROP Gold var det eneste som ble godtatt.
     
  14. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Reiste fra Krabi til Bangkok her om dagen med Thai Smile og EBG, fikk ingen kommentar når jeg møtte opp med 45kg pr person og vi fikk bruke Loungen til Thai i Krabi.
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer mer på hva du har i kofferten som veier 45 kg? Klatreutstyr, dregg, kokosnøtter, sand, blybelte til dykking, deler til tuk-tuk?
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er vel en tur uten dregg? :D
     
    RoadKing liker dette
  17. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Koffertene.. Finnes mye gøy å kjøpe i Thailand ;) Vi hadde med oss 90kg tilsammen.
     
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Siden min reise med TG var ca 2K billigere med Co-Share SK (11,5 vs 9,5) gikk jeg for det. Mye styr når ikke bookingkoden fra SK virker hos TG, og de ikke finner en egen. SK kundeservice klusset det ytterligere til med å si at "Nei, vi får ikke valgt seter eller mat, du må ringe Thai" (Noe som selvsagt er feil)

    Men for en flott service på Oslokontoret til TG! Remi ringte til Bangkok for å få dem til å sette inn special meal selv om det ikke var TG sitt problem. Og ringte meg opp igjen for å bekrefte. Utrolig forskjell fra SK, selv om det finnes noen dyktige og imøtekommende der også innimellom.

    Nå skal jeg bare få satt inn ROP-nr istedet for diamantnr. De nye sidene til SK funker jo ikke når en prøver å skifte, og classic har ikke den muligheten. Diamantmailen klusser det som regel til også.
     
    RoadKing liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    @Edvard Siden du utmerker deg med en imponerende dybdekunnskap i ganske mye her på forumet, vet du om SK-CoShare flight som flys av TG ikke kan krediteres ROP?

    Generelt sliter SK kundeservice med å få satt inn ROP-nr, og i dag hevdet kundebehander at FQTV mellom SK og TG ikke var gyldig på det strekket. Det etter diamantmailen hadde gjort feil også. Jeg klikket i vinkel siden han først begynte samtalen med å belære meg om at poengene burde gå til min EB-konto. Etter det jobbet han i 10 min før jeg måtte legge på pga at jeg satt på fly.

    Fikk en mail om at han hadde satt inn ROP-nr, og det viser nå (i motsetning til tidligere) i MyFlights. Kan de ha rotet det til med FQTS?

    Blir litt stresset siden jeg ikke har tid til å fly inn gullkortet med ROP annet enn den reisen.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Usikker, normalt så får du miles iht. fare basis hos operating carrier. Fare basis code hos TG kan være en annen enn den som står på SK-bookingen din.

    Dersom boardingkortet ditt har TG*S og fare basis code dukket opp på opptjeningslisten for Thai, så ville jeg tro alt er i orden:

    thaiairways.com/en_TH/rop/Earning_Miles/EarningMiles_onTHAI01.page
    thaiairways.com/en_TH/rop/Earning_Miles/EarningMiles-OnStarAlliance.page

    Om Thai har noen spesielle regler for codeshare vet jeg ikke. Husk at "may" i regler vanligvis betyr "det er mulighet for".

    Hilsen fra SQ lounge BKK (ved D8). Bra mat, OK arbeidsplasser/bord, betjent bar med bartender og barista, ryddig og mange ansatte. Nærmeste dusj blir EVA lounge.

    [​IMG]
     
    Insomnia4u, Stuttfeiten and Upsaker like this.
  21. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    I følge TG sitt opptjeningskart for SK gir bookingklasse Q og H 100%, mens flere andre (under vanlig GO) ikke gir (booket via classic.sas.no og sjekket) Derfor valgte jeg GO Flex på retur så det skulle bli riktig. Trodde jeg.

    Er det i tillegg noe greier med CO-share jeg ikke har fått med meg? At f.eks Thai setter de klassene til null? I såfall, hvordan kan man finne ut av det?
     
  22. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Når man booker codeshare mappes den bookingklassen du har kjøpt mot selskapet som flyr. Det kan godt være samme klasse, men det er ikke gitt.
    Det er kinkig å finne ut av dette, men i expertflyer kan man søke opp og se hvor man mappes hos forskjellige selskap på en gitt farebasis. Ellers burde selskapet du kjøpet hos kunne hjelpe deg.
    Kan være mye å hente på riktig bruk av codeshare :)
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden