Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, etter to legs på min booking med GUP-oppgradering til Business får jeg beskjed i innsjekk på PNH at billetten er kansellert og no-go. Har jobbet i Asia i 12 år, men av og til bare mister jeg tålmodigheten til de grader. Er bare så dårlig service at det klikker. De mente at billetten ikke er utstedt. Da jeg spurte dem hvorfor jeg kunne fly to legs på en billett som ikke var utstedt hadde de ikke noe svar.

    Så etter 25(!!) minutter fikk de endelig ordnet det. Feiret med å stå i lang kø i security med kinesere...knitrer godt i toppen ennå:mad:

    En GUP må altså håndteres manuelt i skranke ved innsjekk og tydeligvis så kan en rekke utestasjoner ikke gjøre det men må kontakte billettkontoret. Som i mitt tilfelle allerede hadde stengt. Så vi ventet på en eller annen som muligens kunne fikse.

    Spurte om hun kunne ringe supervisor i Thailand, men hun mente at de ikke gadd svare...:rolleyes: Herlig.....

    Hvordan det er på de ulike andre utestasjonene til TG vet jeg ikke, i OSL var det i alle fall ikke noe problem å fikse det i skranke.

    Andre som har erfaringer?
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en lengre prat med Ingrid på Oslo-kontoret, hun har ansvaret for awards. Vi pratet om awards og søking, jeg nevnte at jeg brukte Expertflyer og så alle klassene, hvor hun responderte at Thai hadde interne egne booking-klasser kun tilgjengelig i deres systemer. Ettersom jeg forsto var dette waitlist-kategorier som måtte godkjennes av supervisor i Thailand.
    Lister opp et par ting som kanskje er greit å vite siden kundeservice i Thailand har gitt meg feil info. Her er fasiten fra Ingrid:

    1. Det er ingen forskjell på vanlige award-regler for ROP 50% Birthday gift, bortsett fra no-refund på skatter og avgifter. Vanlig award refunderes mot en relativ høy avgift.
    2. Stopover i BKK tillates alltid i begge retninger.
    3. Billetten kan reserveres i hele 30 dager før ticketing.
    4. Kan ikke endre destinasjoner, men datoer. Hver endring koster USD $40.
    5. Det kan IKKE endres bookingklasse (i motsetning til f.eks Eurobonus)
    6. Det anbefales å waitliste Business class i stedet for å godta økonomi.
    7. Har man stopover i BKK og så reiser til destinasjon innenlands må man betale endel mer i skatter og avgifter. Men altså ingen tillegg om man reiser utenlands. En litt underlig regel som hun ikke hadde noen forklaring på.
    8. Man sender mail til [email protected] med ønsket routing, så ordner de opp.

    Ellers meget god oppfølging og service for ROP-Gull.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Upsaker, Lars J and Insomnia4u like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for heads up på denne, har en BKK-MUC reise i F, som jeg ser nå er endret til B77W.
    Fillern! Skal tydligvis aldri få prøvd TG F..


    Ser at det er ledig via LHR samme dato..
    Blir å ringe CT telefonen i morgen tidlig og booke om
     
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Ring 05400. De kan gjøre det :)
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    Har det noe å si om bookingen er gjort hos CT telefon i utgangspunktet?

    Forsøkt 3 ganger til ingen nytte.

    Første jeg pratet med sa med en gang etter jeg hadde oppgitt PNR at denne bookingen kunne han ikke røre, andre gang snakket jeg med noen som virket uerfaren, hun nevnte ikke noe om at det var en CT booking men fant ikke flighten jeg ville ha.
    Tredje gang fant agenten flighten, men kunne ikke endre etter som det var en CT booking..?
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm. Da kan det kanskje ha noe med å si at bookingen er i utgangspunktet gjort i Tallinn ja...

    Jeg har en CT bookingen inne som jeg har gjort endringer på 2 ganger nå. Den er booket gjennom 05400, så er sikkert derfor de da gjør det. Men har hvertfall aldri vært noe spørsmål om at dette er en ct billett osv. De spurte selv om jeg skulle bruke 2for1 når jeg bestilte :D
     
    Lars J liker dette
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183

    Får ringe Tallinn 0900 i morgen og satse på at ingen snapper setene i løpet av natten :)

    Burde vært et 3 sifret nødnummer man kunne ringe i slike krisesituasjoner..
     
  10. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Mens vi er inne på det. Noen som vet hvordan ledigheten pleier være fra BKK til CDG, LHR og FRA? Ser det er 7/12, 6/12 og 3/12 ledige F seter. Så kanskje størst sjanse til CDG og LHR?
     
  11. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Mye ledig til FRA også
     
  12. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har endret en CT-reise på 05400 som jeg opprinnelig booket gjennom Tallinn, så jeg tipper vedkommende har vært uheldig med SAS-agentene.
     
    paramberg liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ta diskusjonen videre i CT/EuroBonus, denne tråden er om Thai.
     
    BangkokBob, Insomnia4u and Anton80 like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Pre-order Meal er tilbake for Business class igjen. Yay! Det er imidlertid en rekke flighter som unntak, blant annet TG955 OSL-BKK. Imidlertid er TG954 BKK-OSL ok.
    Vær oppmeksom på at har en allerede et spesialmåltid inne, så vil ikke online pre-order bekrefte. Jeg ringte TG, som så fjernet min opprinnelige bestilling. Da fikk jeg bestilt Green Curry (naturlig glutenfri)

    Dette er på en ROP-award booking, så det er ingen forskjell fra betalt billett.
     
  15. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg synes det er så mye stress med å bestille billetter fra Thai i Norge om du skal ha stopover, og stopoverne i Bangkok er det beste med Thai. Du må bruke byrå som tar betydelig høyere priser, for Thai kundeservice vil ikke. Om du prøver multi-city får du bare utdelt mer eller mindre tilfeldige bookingklasser, og det duger i normalt ikke når du trenger poengene.

    Noen som har noen tips? Har brukt SunQuest og Orkideekspressen siden jeg begynte å bestille billeter fra Norge, fra Asia fungerer det fint å bestille direkte fra Thai.
     
  16. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Fått med dere nedgraderingene hos Thai nå? 195000 i stedet for 130000 (opp 50%) på business og ingen stopovers. :-| Blir umulig å få reise på biz for gullkunder som bare ligger litt over kravet på 50k miles da.

    Før var det altså slik at om man bodde i Bangkok, så kunne man bestille en reise til Oslo til Bangkok, og så en gratisreise innen 8000 miles totalt (altså 2620 miles fra BKK) på samme klasse, som man kunne ta som en weekendtur eller ekstra uke eller måned eller whatever før man dro tilbake. Eller om man skulle videre, så fikk man stopover i Bangkok. Nå er det også borte, og for min del senker det verdien ganske mye på ROP.

    Teller virkelig på knappene om det er verdt å beholde ROP nå, eller om jeg skal sette poengene på eurobonus før jeg må sette inn trykket for å fylle opp poengkravet til 1. juli. Men et lyspunkt er at du kan ta bonusreisene helt ut til neste år bare du bestiller dem innen 1. oktober... Så jeg vurderer å ta ut bonuspoengene og reisene før 1. oktober, og så satse på at ting bedrer seg og bare bruke eurobonus inntil det eventuelt skjer.
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg så også de endringene. Ikke positivt. Kjedelig at jeg droppet EBG lifetime for ROP Gold. Vanskelig å opptjene poeng om man ikke har disse kredittkortene med gode startbonuser.

    Tror jeg uansett må opptjene ROP Gold igjen siden jeg er i nærheten av kravet, men går nok så tilbake til EBG/D igjen.
     
    BacktoBangkok liker dette
  18. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp. Blir enten til at jeg flår ROP for bonuspoeng og 50%-tilbud innen 1. oktober, går over til eurobonus og avventer situasjonen, eller endrer krediteringen av reiser på de neste par reisene til eurobonus nå og så nøyer meg med en bonusreise på økonomi i stedet. Som du er inne på, kredittkortene er viktige, og ROP er rett og slett ikke verdt det lenger med mindre man har arbeidstillatelse og inntekt i Thailand og bruker kort der.
     
    Insomnia4u liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Bonusreise på økonomi er vel dårlig utbytte siden en må betale skatter og avgifter uansett.
     
  20. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    De har kuttet ned endel på avgiftene. Tror det var 1498 kr. t/r på økonomi nå, men det er mulig det var inkludert flyskatt for to stopp også, er ikke helt sikker. Er endel billigere om du skal videre og sammenligner med alternativer der du har gullstatus. Ellers kan jeg jo bestille fra destinasjonen også og unngå skatt, men jeg tviler på at jeg sparer inn en tusenlapp på en enveisbillett.
     

Del denne siden