Dette var noe uklart for meg. 1. Kan du forklare hva gullstatus har med pris/poeng på flybilletter å gjøre? 2. Bestille fra destinasjonen? Med poeng? Med penger? I såfall, hvordan unngår du (fly)skatt?
1. Du får ikke økobillett t/r til Bangkok og videre for 1498 kr., altså prisen på en bonusbillett fra OSL per i dag. Det blir en bra deal spesielt om du sammenligner epler med epler, altså med en billett som gir samme fordeler som en bonusbillett med Thai gull som gir 50 kilo baggasje etc. og ikke med f.eks. Norwegian, som går nesten ned i det prissegmentet til Bangkok noen ganger, men ikke tilbyr de samme fordelene. 2. Det er ingen som tvinger deg til å bestille utreise fra Oslo, og skattene varierer fra utreiseland til utreiseland, selv om de var mye verre i Norge før. Da jeg bestilte bonus-biz fra Manila med halvpoengtilbudet i 2016 deres kom skattene inkludert flyskatt for stopp to veier på Suvarna på $81, så det var ikke rare greiene i forhold til hva man betalte i skatter i Norge på den tiden. Bare å kontakte landskontoret via mail og betale med kort.
Vurderer å ta med min sønn på bonusbillett ROP 50% i sommer før de nye reglene slår inn. Har da bare poeng til økonomi, men som du skriver er det god økonomi(!) i 35K poeng og 1500kr med to stoppover i BKK og nærliggende destinasjon ift en betalt billett på samme ruten som fort kommer opp i 10-12K ellers. Litt usikker på tilgjengelighet i sommer, men det norske kontoret pleier å søke Thai om å åpne opp award.
Du må ha trykket ut billetten 30. september, men du kan reise innen 11 mnd og 5 dager fra billetten utstedes. Jeg vet ikke hvor mange poeng du ligger under business med den reisen, men det går jo an å kjøpe dem om det ikke er alt for mange etter du kommer hjem fra denne reisen. Spesielt om du skal videre/kunne tenke deg en reise ut av Thailand innen oppholdet. Akkurat skattene kan jeg ikke garantere. Nå fikk jeg vite at prisene på biz var 2643 per i dag, men at de ikke visste hva prisen ville være i September (!).
ca 48K poeng etter denne uken. Har ikke noen flere planer om å fly de neste to mnd og gidder ikke MR for å hente inn 17K poeng. Hadde jo aldri tenkt at jeg ville bruke poeng på noe så kjipt som økonomi, men er usikker på hva jeg klarer før de nye reglene.
Men vurderte du ikke å ta med sønnen på tur da? Om du tar den turen uten å ta ut bonuspoengene er du bare 6-7k poeng unna 65k, og du kan jo kjøpe ekstrapoeng for 40 USD/1000 poeng. Hvis du eventuelt kjøper 17k poeng for $680 pluss skatter svir det jo litt, men det er en likevel en uslåelig deal på det åpne markedet, og enda bedre om du både har interesse for tur til BKK og tur-i-turen fra BKK. Blir i praksis en ekstra GUP, du betaler for økonomi og får business.
Joda, ser den. MEN, det store spørsmålet er endringer av eksisterende bonusbillett ETTER at de nye reglene er innført. Det er slik at så lenge vi har bestilt billetten kan datoene endres så mange ganger vi vil. Men ser en på praksis fra andre selskap som SAS og CT-billettene vil en endring utløse de nye reglene. Det blir jo håpløst nå. Dette er viktig siden for å bestille før 30.sept må jeg bare sette noen fiktive datoer. Forøvrig interessant at du nå argumenterer for det motsatte av tidligere poster der du skrev at økonomi er en god deal. Hva forandret seg? Å kjøpe billett til min sønn i sommer koster ca 12K, og da vil den business-bonusbilletten koste meg 12K+$680, altså 18 000 kr. Og TG C er ikke min favoritt. TG First A380 er derimot helt nydelig Og min plan før uttaksendringene var å spare til uttak i First.
Nå begynner jeg å lure litt her. Fornyet gull for noen uker siden og skulle inn og sjekke at jeg hadde fått oppgraderingen min (GUP). Der ser jeg at det nå står både GUP1 og GUP2. Jeg er altså på første året, så jeg har ikke hatt noen mulighet til å oppnå GUP2 ennå, som normalt gis andre året for de som klarer 50k miles da også (Thai gull varer i 2 år). Har jeg fått en bonus-GUP, eller drømmer jeg nå?!
Om du rekvalifiserte innen ett år har du vel rett på et GUP2? Perioden er jo to år. GUP1 er for rekvalifiseringen av gullkortet GUP2 er for nye 50 000 innenfor ett år. Slik tolker i alle fall jeg det
Jo, men dette er første året med null overførte GUP-er, og jeg rekvalifiserte meg ikke på det andre året i forrige periode heller.
Du er upresis i formuleringene Slik første post står oppfattet jeg at du rekvalifiserte innen ett år, IKKE at du hadde gått ut en full 2års-periode og så kvalifisert på vanlig måte.
Ok. Men uansett, tror du jeg har fått 2 GUP-er eller ikke? Ville gjort meg langt mer ivrig på en bonusrun til om de gjorde en vane ut av det, i alle fall.
Tja, hvis det er en feil og du kontakter Thai blir den vel tatt bort. På den andre siden er det jo kjipt å gjøre en MR for så å få beskjed om at det var en feil. Jeg gjorde 20 flighter MR med Thai Smile mellom BKK og CNX for et par uker siden. Får ikke fornyet gullkortet før i slutten av August, så kan sjekke om det er en gjennomgående feil.
Det ser ut til at den nye førsteklasseloungen i BKK er åpnet. For de av dere som leser Thai, se her https://www.prachachat.net/tourism/news-382994
Jeg ringte Thai nettopp og skulle bruke min GUP. Da kunne de opplyse om at jeg også hadde to stk. Man skal vel egentlig opptjene 50K 2.året for å få GUP2, men virker som de ligger der uansett da
"For Silver, Gold, and Platinum members whose status expired or will expire during 1 February – 31 December 2020, validity of your tier status will be specially extended for 2 years after the current status expiry date." https://www.thaiairways.com/sites/en_TH/rop/Promotion/extend-mileage-status.page Det er vel blant de mer generøse responsene på status vi har sett.
TG er jo under solid press med restrukturering/konkursbeskyttelse (Chapter 11), så dette er nok et smart trekk. TG ROP Gold gis forøvrig for 2 år om gangen, så slik sett er det innenfor normalen. Mitt går ut i 2021, og ser de har forlenget dette med ett år. Det blir spennende å se hva som skjer fremover med TG. Et av forslagene i restruktureringen er nedleggelse av First Class og A380-maskinene. Staten solgte seg ned i 49% slik at det er mulig å kutte i bl.a staff osv. Foreløpig har ikke TG skjønt alvoret (utrolig nok) og satt en komité kun av Thailandske medlemmer. For å overleve og gjøre selskapet økonomisk levedyktig trenger de kompetanse utenfra, er for mye nepotisme i utnevnelsene.
Expiring Royal Orchid Plus Miles Extension The COVID-19 pandemic has impacted air travel worldwide. This in turn has affected your choices to redeem your mileage. We understand your concerns during this situation. Therefore, THAI has now extended expiring miles in any quarter of 2021 and 2022 to be valid for award redemption until 31 December 2023. This is an automatic process and no further action is required from you. Husk at du kan sette THAI Smile flyvninger på TG.
https://www.hangar.no/thai-airways-satser-pa-oslo-igjen-neste-ar/ Ser ut som OSL-BKK direkte åpner 30.03.22 hvis gjenåpning går som det skal. Kanskje det blir konkurranse fra Norse på denne ruten på lengre sikt også