Ah, det forklarer saken. Da er det håp, for frem til 23.10 er det jo faktisk en del muligheter via London.
For min del er jeg i hvert fall takknemelig for god tips! Jeg tar meg lov å stille to kort spørsmål: Er det fremdeles uproblematisk å legge til feeder i Economy til/fra London når man reiser fra London i Business? Jeg husker å ha lest et sted at det var et problem med "mixed class" award. I fjor gikk det fint for min del. Fungerer erstatning av skattene fra LHR fort og enkelt etter man har lagt til feeder? Det ble omkring 12 000 for to personer, så dem skal jeg gjerne ha tilbake.
Uproblematisk tror jeg ikke. Mange rapporterer om både problemer med agenter som påstår at mixed class ikke er lov, men også at feeder ikke lar seg legge til eksisterende booking pga O/D eller married segments-restriksjoner.
Skal gå greit med feeders i economy. Jeg har ikke fått lagt til mine ennå fordi SAS ikke legger ut billettene for min reise før i desember. Og ja, skatter og avgifter skal oppdateres til "normalt" nivå når startpunkt nå ikke er UK lengre - det må man sikkert minne agenten om.
Akkurat den problemstillingen har jeg sett mest spesielt med KLM og Air France. Men innbiller meg at det ikke har vært like vanskelig å få tilslutning til London med SAS.
I fjor var morsomt nok slik at dem ikke kunne legge til feeder i Business (som jeg fant i søkeverktøyet). Dem kunne bare se økonomi (riktig nok for feeder fra MUC og ikke LHR) og legge dem til. Er det ny poengtrekk når feeder legges til? Hvis ikke, så kan jo dette være en åpning for å få det gjennom?
Jeg vil si det er så godt som uproblematisk, men at det må gjøres i to operasjoner. Slik ser prosessen ut: 1. Man booker reisen med alle biz-segmentene først. 2. Billetterer reisen. (Det er mange agenter som kan gjøre det.) 3. Så fort reisen er billettert, kan feeder-flight i øko legges til. Det koster 150kr/15Euro + avgiftsendring. (Agenten som booket reisen i steg 1 la til feeder uten at jeg måtte ringe inn på nytt) 4. Venter på back-office billetterer ny billett med feeder i øko.
For datapoint booket jeg de to ledige businessbillettene som var med Kenya Airways via NBO i går. I dag er det to nye billetter ledige på samme flight (1. okt).
Gjorde dette i går og samme person hjalp meg hele veien gjennom. Tok totalt 44 min fra jeg ringte inn. Alt ferdig billetert samme ettermiddag.
Hvis noen er på jakt etter tur til Sør-Amerika så er det litt ledige billetter å leke seg med. Her er arbeidsdokumentet mitt fra forrige bestilling, merk at dette gjelder enkeltsegmenter (A-B). NB: Listen er ikke uttømmende og det kan være ledig på flere datoer enn det jeg har krysset av for. NB2: Ting kan være booket siden i går. NB3: Det er flere dager hvor det er ledig for 2 eller flere. Spesielt med AF fra SCL. NB4: EZE-SCL med KL korresponderer med FCO-EZE og det er stort sett 9 ledige i biz. Tilsvarende tilgjengelighet SCL-EZE NB5: SAS splitter ikke billetter like langt frem, så det kan være noe knotete å booke A-Å etter slutten av september NB6: Flere av alternativene dukker opp online NB7: God helg! Velbekomme.
Har dukket opp 4 ledige i bus med KL ams- bkk i natt 24. sep. Kan brukes med en litt oval høstferie. Forrige uke var det to billetter med Kenya bkk-lhr så angrer på at jeg ikke booket de for å sy sammen en reise senere.
Takk for tipset! Booket meg en tur FCO - EZE, aldri tenkt på at det er en hub. Det fantes mulige feeders men kun øko. Tok det bare på nett. SAS hadde veldig lav tilgjengelighet med poeng til Italia, håper noe business blir lagt ut. vi skal alt til Colombia i vår men dette er jo et halvår senere, så det må jo være lov.
I går kom det også nyheter om at AR har fire nye A339neo på vei inn, og at de skal oppgradere kabinene på eksisterende A332-maskiner for å matche de nye flyene. Ingen tidslinje presentert, men det er jo lov å håpe at det skjer innen september.
Usikker om dette er riktig tråd. Prøver likevel: Madammen og jeg har booket HAJ-CPH-ARN med en natt på CPH, fly til ARN tidlig på morgenen, så fast track er veldig nyttig. Jeg er EBG, hun har ikke status. Men nå har det skjedd en endring her, og jeg ønsker å booke HAJ-CPH-ZRH med lang layover på CPH (som ikke vises på nett). Hva er den beste fremgangsmåten for å sikre at hun får fast track på CPH? Booke CPH-ZRH separat og bare ikke fly CPH-ARN? Vente til hun får sjekket inn for CPH-ARN, og så ringe og avbestille min egen billett og bestille ny billett HAJ-CPH-ZRH? Jeg får vel ikke endret CPH-ARN til CPH-ZRH etter at jeg har flydd HAJ-CPH?
Et spørsmål om slipptid. Er det sånn at det slippes i bolker, eller slippes det billetter hver dag 331 dager i forveien?