Har ikke booket noe selv enda, men har sett litt på det. Det spørs veldig på hvor kresen du er på reiseruten og/eller flyselskap, og om du "bare" vil til New Zealand, eller om man f.eks. vil ta Australia eller Argentina i samme slengen. Siden jeg allerede hadde notert litt; Korteste rute: Til ICN fra Europa, og så ICN-AKL med Korean Air CPH-ICN med SAS AMS-ICN med KLM eller Korean Air LHR-ICN med Virgin eller Korean Air CDG-ICN med AF eller Korean Air Korean Air flyr til ICN fra flere andre Europeiske byer også (PRG, FRA, ZRH, VIE, BUD, MXP, FCO, MAD, LIS, etc). Til PVG fra Europa, og så PVG-AKL med China Eastern AMS-PVG med KLM eller China Eastern CDG-PVG med AF eller China Eastern China Eastern flyr til PVG fra flere andre Europeiske byer også (ARN, CPH, DUB, LHR, LGW, FRA, ZRH, GVA, MXP, FCO, BCN, MAD, etc). Via USA: Til LAX fra Europa, og så LAX-AKL med Delta CPH-LAX med SAS AMS-LAX med KLM CDG-LAX med AF eller Delta LHR-LAX med Delta "Melkerute" (evt. to destinasjoner på samme turen): Via Australia China Airlines flyr BNE-AKL. Trigger doble poeng om det bookes sammen med resten av reisen, så her får man vurdere om den bookes utenom for poeng eller penger... Om man tar en tur i Australia, er både MEL, SYD og BNE aktuelle for long-haul inn/utreise. Ingen ST-reiser mellom MEL/SYD/BNE, så må evt. booke internreise utenom dersom man ikke flyr til/fra BNE. Til BNE ICN-BNE med Korean Air (se liste over Europa-ICN over) PVG-BNE med China Eastern (se liste over Europa-PVG over) TPE-BNE med China Airlines (lite/ikke aktuelt pga. doble poeng) AMS-TPE med KLM eller China Airlines LHR-TPE med China Airlines China Airlines flyr til TPE fra flere andre Europeiske byer også (FRA, PRG, VIE, FCO). Til SYD LAX-SYD med Delta (se liste over Europa-LAX over) ICN-SYD med Korean Air (se liste over Europa-ICN over) PVG-SYD med China Eastern (se liste over Europa-PVG over) TPE-SYD med China Airlines (se liste over Europa-TPE over). Lite/ikke aktuelt pga. doble poeng. HAN-SYD med Vietnam Airlines. Lite/ikke aktuelt pga. doble poeng. Vietnam Airlines flyr til HAN fra flere Europeiske byer (AMS, LHR, CDG, FRA, MUC, MXP). SGN-SYD med Vietnam Airlines. Lite/ikke aktuelt pga. doble poeng. CDG-SGN med AF. Vietnam Airlines flyr til SGN fra flere Europeiske byer (CPH, LHR, CDG, FRA, MUC). CGK-SYD med Garuda. AMS-CGK med Garuda JED-CGK med Garuda eller Saudi Saudi flyr til JED fra flere Europeiske byer (AMS, LHR, CDG, FRA, MUC, VIE, ZRH, GVA, MXP, FCO, MAD, BCN, etc). Du kommer deg også til flere andre hub-er i Asia fra CGK som du kan komme deg videre med (SIN, KUL, HKG, PVG, TPE, ICN, HND). Teknisk sett kan du også gå MED-CGK med Garuda eller Saudi, men du må til JED for å komme oppover i Europa. Både Saudi og Middle East (kommer til ST i Oktober tror jeg?) flyr MED-JED, så kan være det åpner flere tilgjengelige seter om man ikke er kresen på "melkerute". Til MEL Samme som til SYD, minus "via ICN" (aka ingen ST-selskaper som flyr ICN-MEL). Andre varianter: CDG-NKG-SYD/MEL med China Eastern AMS/CDG/LHR-XMN-SYD/MEL med Xiamen Airlines Via Argentina China Eastern flyr AKL-EZE AMS-EZE med KLM CDG-EZE med AF FCO-EZE med Aerolineas Argentinas MAD-EZE med Aerolineas Argentinas eller Air Europa (sistnevnte lite/ikke aktuell pga. doble poeng)
Utover China Airlines har jeg ikke sett bizseter til AKL. KE slipper jevnt over få seter/SK viser jevnt over få seter med KE, og MU-flighten er det ikke mulig å booke p.t. Det er imidlertid veldig enkelt å komme seg til SYD og MEL med GA fra CGK/DPS. AMS-CGK-ruten til GA er også veldig oppnåelig. Reiser man aleine er det ‘alltid’ ledig fra Europa til CGK/DPS med SV. Ser selv på en tur i høst/nyåret, og det er ingen problem å komme seg til/fra STD/MEL. Derfra er det 3,000-4,000 NOK t/r AKL/CHC/WLG Et tips om man kan komme seg billig til CMN/TUN/CAI er å starte derfra. Poengprisen fra den sonen til Australia er mye lavere enn fra Europa. Da kan man kombinere de to destinasjonene.
Kanskje litt teit spørsmål. Men er det sannsynlig at Virgin Atlantic slipper flere biz seter fra Karibien (BGI) til Europa i påsken? Ettersom de 331 dagene for lengst har gått, lurer jeg på om de fortsetter å slippe med jevne mellomrom.
Sjansen er vel lav, men kan skje. Noen kan jo avbestille også. Senest i går dukket det opp varsel på AW for business med virgin t/r BGI tilknyttet vinterferien
Bra oversikt! Kanskje verdt å forberede dere om at... som en som har stortsett brukt EB-tiden sin på å forsøke å komme mellom Australia og Norge blir det enklere jo flere av disse du velger: å reise melkerute, å reise alene, å betale dobbelt poeng og å reise øko. Høysesong kan man glemme. GA er enkleste løsning, men de liker å kansellere flyvningene sine (bare søk her inne, det har skjedd til flere). Turene jeg har lykkes med å finne i ST: LHR-ICN-BNE med KE. Øko. Bra nok. AMS-CGK-MEL med KL/GA C, CGK-MEL ble kansellert og ombooket til CGK-DPS-MEL, GA tar ingen ansvar for overnattinger i slike tilfeller, så det ble AMS-CGK (overnatting) CGK-DPS-MEL. DPS-MEL fikk så trykkfall og måtte snu, så det ble en 75 timers tur fra Norge til MEL til slutt. Usikker om jeg hadde prøvd GA igjen. SYD-SGN-CPH med VN med doble poeng, øko (+CT). Greit nok men dobbelt poeng er surt
Takk! Det ligger an til solotur, og da virker dette som en god løsning! Har ønsket å få prøvd både SV og GA, samt besøke MEL. Da var det bare å samle litt mer poeng og finne en dato!
Trenger tips for hvordan komme seg hjem fra Punta Arenas 3-5 Januar, har søkt fra SCL og EZE men er det andre ruter en kan velge? Blir egen bilett fra PUQ til SCL betalt. Men da fra SCL og videre til Europa.
Har du søkt på AR sine ruter fra EZE til MAD/FCO også? Det bør være mulig å komme seg hjemover via Brasil også fra GRU/GIG. TP pleier å ha my ledig. TP kan ikke kombineres med andre, så da blir det HJEMME-HUB/Lisboa-GIG/GRU og tilbake for poeng.
FCO har jeg ikke søkt på visste ikke det var et alternativ, har MAD på vei ned. Sjekker GRU/GIG også.
Det finnes masse ledig på CDG-NBO biz med KQ. Helt generelt mye tilgjengelig utover, men jeg har særlig sett i januar-februar 2027. Samtidig er søkemotoren hos SAS helt håpløst treg, og henger generelt fast uten å gi noe som helst svar. Den bare indikerer at den søker, uten at noe skjer. Er dette vanlig, eller er det en dårlig tid å søke på hos sas.no nå? Noen erfaringer med om en av de andre SAS sitene/landene er bedre i så fall?
For å få booket bonusbilletter til feriedestinasjoner i fellesferien neste år, er det fortsatt eneste som gjelder å sitte oppe til midnatt, klar på avtrekkeren 330 dager før? Har alltid foretrukket å jobbe i fellesferien, og heller reise til andre tider, så har ikke hatt utfordringer med å finne bonusbilletter til sydenstrøk, men normalt i mai / juni / august. Nå blir jeg stort sett begrenset til fellesferien i årene fremover, så lurer på om det er noe annet å tenke på for å få brukt bonuspoeng på dette? Starten av juli 2027 er jo nå under 330 dager til, men ser at det finnes ikke en eneste bonusbillett hos SAS i juli 2027. Har de ikke sluppet noen billetter for juli enda? Eller har de sluppet noe, og alt er plukket opp med en gang? Har en god del poeng + 2 CT, så kan vurdere å bruke en CT på Skyteam euro-business også.. Men ifølge AwardFares er det heller omtrent ingenting å se i juli 27.
Nei, SAS følger ikke nødvendigvis 330-mønsteret i fellesferier. Min erfaring er at det ikke er noe fast system på det - men det kommer flere billetter etter hvert.
For mange partnere er det vel 360 dager? Jeg visste ikke at det beste var å sitte ved midnatt. Slipper de det faktisk ved midnatt?
Hvis SAS først slipper billetter, så slipper de utreise fra CPH (OSL/ARN) akkurat idet klokka slår 00:00. Retur slippes på avreiseklokkeslett i den tidssonen det flys fra. Feks ICN-CPH går kl 23:35, som blir 06:35 norsk sommertid.
Trenger hjelp/tips for å fikse en rute ødelagt av kansellering. Hadde OSL-AMS-JED-CGK-SYD der AMS-JED-CGK er kansellert. Sitter derfor igjen med OSL-AMS 4/2-27 (lander 11:25) og CGK-SYD 5/2-27 (avgang 23:55). Flighten AMS-JED er for så vidt ikke kansellert (mulig å søke frem på SAS.no) men er kansellert på min booking. JED-CGK er helt borte. Noen tips om hvordan jeg kan komme meg fra AMS til CGK for å rekke flyet til SYD? Eventuelt helt fra OSL? Eller en helt annen rute som får meg til SYD på samme dag? Gjelder 1 pax, alt skal være i biz.