Hong Kong

Tråd i 'Reisemål' startet av Helikopter, 15. sept 2013.

  1. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det snakk om CPH - HKG, så akkurat den biten er greit.

    Likevel greit å vite, man kan fort gå på en smell der om man f.eks. har transit på IST (krav om 6 mnd gyldighet i Tyrkia).
     
  2. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde plutselig en dag hjemme på mandag, så pass ble bestilt (greit å bo et sted uten passkø...).

    Situasjonen i HK er fortsatt veldig betent, og hvorvidt turen blir gjennomført gjenstår å se, men planlegger ut i fra det.

    Vi ankommer søndag 24/11. En dårlig dag rent protestmessig, i tillegg til at det (foreløpig) er valgdag, noe som jeg heller ikke ser for meg er positivt. Uansett, jeg hadde sett for meg å dra rett til et eller annet Disney-hotell på søndagen, og at vi holder oss i hovedsak i det området (muligens en shoppingtur til Tung Chung e.l.).

    Deretter Disneyland på mandagen, og så bytte hotell til noe mer sentralt på tirsdagen før vi reiser hjem natt til fredag. Satser på ting er litt roligere da.

    Torsdagen var planen å besøke Ocean Park, men ser denne stenger ganske tidlig (18:00), så usikker på hva vi skal gjøre resten av den dagen/kvelden. Ikke så spennende å dra rundt overalt drassende på håndbagasje (vanlige bagasje blir sjekket inn på HK station, Kowloon er forholdsvis usikker der).

    Alternativt er det jo mulig å snu litt på det, slik at vi besøker Disneyland på torsdagen og kan dra rett til flyplassen etterpå, men da er jeg litt mer usikker på hvor vi da skal gjøre av oss når vi ankommer på søndagen.

    Har sett Hong Kong Ocean Park Marriott Hotel som kan være en potensiell mulighet på søndagen (ligger rett ved ocean park, og bør være skjermet for det meste), men man må jo fortsatt komme seg dit.

    Mye babbel og lite konklusjoner, men er det noen som har noen formeninger?
     
    Last edited: 07. nov 2019
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Rett til Disney på søndag, da slipper du demonstrasjoner. Ellers fritt frem.
    Eneste vi merket i helga var trøbbel med å komme seg til og fra øya på lørdag ettermiddag pga tunnel, båter og flere veier var stengt.

    Mye av kaoset er mediaskapt. De er ikke ute etter å plage oss turister
     
    dahlmath, drsyk, Sonictravel and 2 others like this.
  4. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Er samme inntrykk jeg har fått etter å ha lest endel rundt om på forskjellige forumer den siste tiden. Er sånn sett ikke så redd for selve opptøyene, men litt styr når ting blir stengt, spesielt om en skal til flyplassen. Noe som også er litt av grunnen til å vurdere å snu på opplegget.

    Er man i Disneyland er man i praksis på flyplassen, så da er man stort sett sikret på alle måter. Likevel skal det også mye for at HK island blir fullstendig isolert en hel dag, og sånn sett er bekymringen der mer hva vi skal finne på fra parken stenger og frem til flyet går syv timer senere.

    Hvorvidt valget påvirker noe her er vanskelig å spå selvfølgelig, men det kan jo fort bli noe verre i forbindelse med det.
     
  5. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Jag och Milehigh såg en massa kravallpoliser som gav oss eskort till Grand hyatt !
    De hade spärrat av med start ett kvarter bort ifrån Grand hyatt, annars så såg vi polisbils kortegen med lys show litt senare när vi drack champagne i lounge och märkte ingenting när vi åkte över till Kowloon. iMartin hade väl ”trubbel” så fort han skulle ut av hotellet....
     
  6. mbabraj

    mbabraj Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Skal til HK i januar. Hvor er de beste stedene for å handle ?
     
  7. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte å (tilslutt) bidra med litt tips fra da jeg var i Hong Kong tidligere i år. Riktignok før opptøyene, men tipsene er hentet herfra og fra div. nettsteder:

    Hong Kong tips:

    *Ibis Hong Kong

    Yat lok restaurant
    Kau kee food cafe
    Dim sum square
    Sing kee
    Grassroots Pantry
    Mana Cafe

    Utested:
    *The woods - tom yam shots
    Boudoir
    *Volar
    Iron ferries
    Bungalow
    Dragon-i

    Sigths:
    *Tai Kwun
    *PMQ (police marital quarters)
    Cheung chau island
    *Lamma island

    Fra insideflyer:
    *Victoria peak
    Elektrobutikker i Sham Shui Po
    Pub til pub på HK Island
    *Området Tsim Sha Tsui med Avenue of Stars og mye restauranter (woolomoloo, la villa)
    *Uteliv på Wan chai
    Wooloo-mooloo steak restaurant
    *Shopping ved Star ferry på kowloon-siden og IFC-senteret på HK central
    Afternoon tea på Peninsula
    *Lamma island og øl hos terry på Island bar (i Yung shue wan)
    *Området Mong kok (ta subway dit og gå i området)
    *Champagnebaren i Felix bar (26. etg Peninsula)
    *Kowloon Park
    Dim sum på Din Tai Fung (i Silvercord kjøpesenter)
    *Området SoHo
    Dim sum på Tim Ho Wan
    *Drink på Intercontinental
    *Restaurant 208 Duecento Otto
    *Restaurant BLT Burger på Ocean centre til lunch
    *Bar/uteliv på Lan kwai fong
    *Ozone bar over Ritz Carlton i ICC-bygget
    Kaffe/frokost på N1 Coffee & Co
    Elektronikk: Golden Computer Arcade i Sham Po Hong Kong
    Restaurant Kam's Roast Goose
    Temple Street night market

    *Kjøpe octopus-kort

    Edit: Markert alt jeg gjorde med *... Anbefaler spesielt Lamma Island som er noe litt annet!
     
    Last edited: 10. nov 2019
    Gullars, NoLimit, drsyk and 7 others like this.
  8. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    ...og der bet jeg i et surt eple og avbestilte vår Hong Kong-tur førstkommende lørdag (rettere sagt; erstattet den med SK C til EWR). Selv om ting har avtatt litt de siste dagene kan det fort blusse opp igjen, så har vel innsett at det kanskje blir litt uansvarlig å reise dit med barn nå.

    Litt synd, da hotellene er rekordbillige og køene i Disneyland og Ocean Park i praksis er borte, men det får heller være. o_O

    Har booket ny tur i slutten av februar, så får vi se hvordan ting har blitt da.
     
    Xflipper liker dette
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Hadde ikke tenkt meg om en gang i forhold til å dra til HKG med barn nå. Det anser jeg som 100% trygt. Veien mellom flyplassen og Disney er aldri berørt og området rundt Disney er rolig uansett. Ellers er det fint lite styr man trenger å bli involvert i om man ikke oppsøker det selv
     
    drsyk, Sonictravel, milehigh and 2 others like this.
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    100% enig.
     
    drsyk and Sonictravel like this.
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke redd for å reise til Disney, men vi hadde tenkt oss litt flere steder også, og da er det styr når MTR-stasjoner (og linjer) kan bli stengt med forholdsvis kort varsel. I tillegg har flere butikker og markeder stengt tidlig den siste tiden (om de i de hele tatt har holdt åpent), samt at flere attraksjoner hos både Disney og Ocean Park har vært stengt, da de ansatte rett og slett ikke har kommet seg på jobb.

    Jeg er absolutt ikke bekymret over egen (eller mine barns) sikkerhet generelt i Hong Kong heller, men ser det som en ulempe når ting ikke er helt oppe og gå, det er skader mange steder, innganger til stasjoner som er utbrent etc. Håper ting har roet seg til februar, og at vi får gjennomført turen da.

    Om turen ikke hadde latt seg avbestille hadde vi reist, men siden vi har den muligheten forskyver jeg den heller.
     
    Last edited: 17. nov 2019
    drsyk, milehigh, Tore and 1 other person like this.
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk liker dette
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Sorry @jgroneng , ble nødt til å redigerer feilsitatet:

    "Ambassaden i Beijing følger utviklingen av situasjonen løpende og har oppdatert sin reiseinformasjon for nordmenn, se link https://www.regjeringen.no/no/tema/...velg-land/reiseinfo_kina/id2414833/#sikkerhet I forbindelse med distriktsvalgene som avholdes søndag 24 november oppfordres reisende å stemme for et fritt Hong Kong hvis en oppholder seg der den dagen og ønsker at Ozone overlever:rolleyes:
     
    OttoL and jgroneng like this.
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183
    Har SAS C T/R CPH-HKG i vinterferien. 2 Voksne og 2 barn

    HKG blir bare transitt på vei ut med en overnatting hos Marriot på flyplassen før vi drar videre til DAD dagen etter.

    MEN på vei hjem har vi lagt inn litt buffer: Vi ankommer HKG på Lørdag og flyet går 01:00 Mandag.

    Det betyr vi har så og si hele søndagen til rådighet, da ingen har vært i Hong Kong tidligere frister det veldig å booke ett hotell i byen.. hva tror folk om dette slik situasjonen er i Hong Kong nå? Søndag er kanskje den verste dagen sånn mtp demonstrasjoner, men virker som det har roet seg i det siste?


    Marerittet må være om veien(e) ut til flyplassen skulle blitt stengt..

    Tenker og booke ett refunderbart rom og skulle det skjære seg får vi booke om til Marriot og tillbringe dagen i Disney eller lignende..
     
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Planlagt påske Disney tur til HKG, så dere ankommer først om stikker innom :)
     
    Lars J liker dette
  16. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv billetter (to voksne og tre barn) rundt samme tid, og håper egentlig ting har roet seg litt til da. "Problemet" mitt er at turen egentlig er litt lang, så jakter på litt tidligere returbilletter.
     
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,624
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    En drøy uke til avreise til HKG, Er på utkikk etter gode tips om nettsider en bør følge for sanntids info om eventuelle uroligheter, samt om noen har gode råd for hot-spots en bør unngå.
     
  18. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Sonictravel and drsyk like this.
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    OttoL and Shyneno like this.
  20. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Har et luksusproblem med å finne hotell i Hong Kong. Kriteriet er sen utsjekk og helst lounge som tillater barn på 9-10 år.

    Noen med erfaring med Marco Polo hotellene i Hong Kong? Det står at Black members får gratis frokost, men gjelder det bare Marco Polo's egne Black, eller alle discovery? Barn under 13 år henvises til egen avdeling i lounge.

    Ritz Carlton er jo gått beskrevet her. Noen som vet om utsjekk til 16.00 er inkludert i Club rom? Kan eventuelt booke Amex FHR uten Club med garantert sen utsjekk for ca 3600 kr. Hvor langt kommer en med 100 dollar i baren på toppen? Holder det til to cola, to glass vin og noe småsnacks? Villig til å betale litt mer for dette enn de andre pga bassenget høyt oppi himmelen.

    Conrad har jeg Diamond hos. Bassenget er stengt, vet at loungen er helt ok, men ikke Champagne. Barn er velkomne. Noen som vet hvor sen utsjekk jeg kan regne med som Diamond? Vil for øvrig helst bo på Kowlon siden.

    Shangri-la Kowlon har Jade-status her så får frokost og kanskje sen utsjekk (noen som har erfaring med sen utsjekk for Jade)? Er barn velkomne i Horizon Cluc?

    Langham bodde jeg på for 15 år siden. Meget god pris og garanterte sen utsjekk med Amex FHR, men blir dyr om lounge skal inngå.

    Sheraton har egentlig en hyggelig pris med Tower rom, men som Gold har jeg bare sen utsjekk til 14.00 og den er ikke engang garantert. Noen som vet om barn er velkome i Tower Club?

    IC Stamford kan være aktuelt, jeg kan jo evt kjøpe Ambassador status og da får jeg garantert sen utsjekk?

    Andre alternativer? Lounge må tillate barn. Dersom prisen for rommet med club er ca 1700 kr kan det være aktuelt å bertale halv dags rate for sen utsjekk. Peninsula, Mandarin Oriental etc er for dyrt.
     

Del denne siden