Hong Kong

Tråd i 'Reisemål' startet av Helikopter, 15. sept 2013.

  1. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Og jeg har kollegaer som har vært der og havnet ubehagelig nærme triadeangrep, så det handler vel om hvor man er og hvor uheldig man er.
     
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Anspente situasjoner oppstår på ulike steder, ikke over hele HK. Kan hende de er på steder der det ikke har skjedd noe (ennå). Eksempelvis er det 大埔,大圍og沙田som opplevde konflikt mellom demonstranter og politiet i dag. Og imorgen er det fare for konflikter på 深水埗 og den østlige Hong Kong-øya.
     
  3. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    vet ikke hvrofor du skriver på kinesisk, men så lenge du ikke oppsøker demonstasjonene, eller går vekk hvis du ser noe så er det helt ufarlig.. foreløpig ivertfall.

    sham shui po holder man normalt seg unna allerede hvis man kjenner hk
     
    drsyk and milehigh like this.
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Kan dessverre ikke kantonesisk og antar at du kan lese kinesisk siden du har familier derfra. Selv Admiralty og Central der turister ofte vanker har vært uroligheter der politiet brukte blant annet tåregass. Jeg har i alle fall anbefalt mine venner og kjente om å ikke dra til HK nå med mindre de må.
     
    Darkcho and Fly med oss like this.
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Alle avganger og ankomster ved flyplassen i Hongkong er innstilt resten av mandagen som følge av demonstrasjoner i ankomsthallen, opplyser flyplassmyndighetene. Hele saken på vg.no
     
  6. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv hatt gleden av å besøke Hong Kong ca 10 ganger de siste 15 årene. Elsker byen som jeg syntes har verdens fineste skyline. Skulle selv vært der 3 dager i forbindelse med rundreise i Asia for 2 ukers siden men valgt å utsette nytt besøk. Håper virkelig at Hong Kong får lov til å beholde sin selvstendighet innenfor Kina (det er vel 30 år igjen av avtalen). Samtidig leser jeg at turismen har falt med over 25% de siste 8 ukene. Har både pratet med folk som har jobbet der lenge som forteller at de føler at Kina tar over mer og mer av den selvstendigheten Hong Kong har hatt. Blir veldig spennende å følge dette fremover så får vi uansett håpe at liv blir spart. Men jeg frykter at grensen for hva Kina vil tolerere av uro snart er nådd. Det verste som skjer er vel at Kina utnytter den uro som skjer andre steder i verden (Iran, India) med selv å direkte gripe inn i Hong Kong.
     
    Insomnia4u liker dette
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Skal på en MR til Hong Kong i helgen. Ned på lørdag og hjem natt til mandag. I lys av tidligere hendeles i Hong Kong, trenger jeg egentlig ut av flyplassen. Det bør vel klare å holde seg airside? (reiser selvfølgelig kun med håndbagasje)
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert lurt å være på den trygge siden ved å ikke forlate airside. Men det er fremdeles mulig å ta en tur til byen hvis man på forhånd vet hvor demonstrasjon(er) skal være og dermed unngå dem.
     
    jgroneng liker dette
  9. Cuba2016

    Cuba2016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som er i HK nå og kan gi en oppdaterig på situasjonen? Skal etter planen fly inn Onsdag kveld og hjem Torsdag kveld med SAS, og har hotel på Nathan road, men er litt bekymret. Er det greit å komme seg fra flyplassen til og fra byen? Ser ut til at det var mye hærverk på Airport express i går.
    Noen som har anbefaling om det er trygt å dra
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det kun er demonstrasjoner i helgene.
     
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har lurt på å legge et par dager til HKG i begynnelsen av oktober, men skjønner at man må følge med på utviklingen.

    Er det imidlertid krav til visum ved mer enn 24t opphold, slik som i Kina?
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    90 dagers visumfritt opphold i HK for nordmenn.
     
  13. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, Hong Kong er og skal være helt separat fra Kina i 20 år til.. dette er grunnen til at de demonstrerer. Hong KOng kan man komme å gå som man vil så og si.. Kina er et helvete med visum med oppmøte på ambassade og full pakke.
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Med ankomst 0850 og avgang 1540, får vi tid til en tur nedom byen og hva bør vi finne på? Reiser videre med SQ F, men har ikke inntrykk av at loungen er verdt å bruke nevneverdig med tid i.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Gullars liker dette
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    sq f "loungen" er bare et rom innenfor den vanlige loungen og ikke verdt det i det hele tatt.. sist jeg var der gikk jeg faktisk tilbake til den vanlige sq loungen pga maten var uspiselig :)

    Det er masse å gjøre i Hong Kong, har du vært der før? hva er du interessert i?
     
    Gullars liker dette
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Må være tilbake tre timer før avgang, ja. Det spiser jo en del av våre 7 timer, men kanskje likevel kult med en tur innom byen. Er vel ikke utenkelig at F-passasjerer kan få sjekke inn senere enn tre timer før heller. Må jo være noe fasttrack-greier der?
    Aldri vært i HK før. Jeg tenker det kan være fint med litt lunsj, men ellers bare se ting (det blir jo middag på flyet). Forslag til sightseeing?
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Lunsj i Hong Kong, da er det vel Ozone som teller (hvis søndag)
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Er faktisk en søndag, ja. Snakker vi verdens dyreste sted?
     
  20. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Vi snakker Sunday brunch med free flow DP, grilla hummerhale, wagyubiff og masse annet. Ca 1800kr pr prs
     
    drsyk, Shyneno, Gullars and 2 others like this.

Del denne siden