Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

  1. Travelmate

    Travelmate Guest

    Hva med Senegal, Ghana, Togo eller Benin?
     
    Edvard liker dette
  2. ina_s

    ina_s Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Enig om Kina. Reiser ikke frivillig tilbake. Fikk nok etter å ha reist både i Beijing, Xi'an, Shanghai, (dog den beste av alle byene, but still....), og en eller annen by jeg ikke husker navnet på. Fikk se det jeg som var verdt å se, ellers var det minimal vennlighet, ekstremt urenslig (små barn tisset offentlig på gaten :confused: De gikk med bukser som var åpne i skrittet for å enkelt gjøre sitt på fortauet.... :eek: Visstnok heeeeelt normalt!), mennesker som harket og spyttet om en annen og ikke et eneste smil. Har reist en del i asia og kulturen i Kina er ikke min kopp te o_O Kø er det overalt i der borte så akkurat det er bare å prøve å omfavne (selv for en med en ikke-eksisterende tålmodighet) ;)
     
    tommy777 liker dette
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med deg at Beijing ikke er en by som jeg det veldig store behovet for å reise tilbake til, mest egentlig for jeg synes den var litt kjedelig, var liksiom ikke noe vibe i den byen, imotsettning til Shanghai som jeg likte mye bedre.

    Da vi var i Beijing var det APEC topmøtet, dvs at alle fabrikkene var stengt og det var innført partall og oddetallskjøring, det hadde visst ikke vært klarere luft i Beijing siden OL2008 ;) Så jeg opplevde ikke noe kø og forurensingen var på bunn, men allikevel BEEN THERE DONE THAT, ikke noe behov for å reise tilbake til den byen.
     
  4. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Du var der med andre ord noen uker etter jeg var der; Vi hadde 390+ på skalaen. Ikke noe behov for solbriller, liksom..
     
  5. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke hør på de som ikke liker India. India er fantastisk! Må ha litt toleranse for skitt og lort, bakterier, støy, rare trafikksituasjoner og endel slike ting, men starter du med et bra hotell i Delhi og tar det derfra, så blir det ikke feil. Til slutt ender du opp i Varanasi;

     
    whaat, milehigh, Chrisbgg and 5 others like this.
  6. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Jag kan nu ärligt säga, ALDRIG ALDRIG ALDRIG Indien igen. Jag kan ta skiten, trafiken, bakterier, oljud etc, that I love. MEN, att 99% av befolkningen vill lura mig på allt från taxi till tågbiljetter m.m, DET tål jag inte.
     
    milehigh, Travellingalf and Jørgen like this.
  7. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Om ikke 99%, så sliter ihvertfall 90% av befolkningen i India for å klare seg. Vanskelig å forså for bortskjemte skandinaver som oss. Sitter i skrivende stund og forbereder tur til Varanasi i november. Radisson har forresten hotell der, men der kommer jeg nok ikke til å bo. Må ha utsikt over ælva.

    Malmø, derimot....
     
    whaat, milehigh and Chrisbgg like this.
  8. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Malmö sätter jag inte heller min fot i om jag inte måste, av ungefär samma anledning. Jag har levt tillräckligt många år i Asien för att se myntets baksida i många länder med folk som kämpar hårt för att överleva men det finns absolut INGENTING som tilltalar mig med Indien och det är första gången ett land ger mig den känslan. Jo förresten, passkontrollen vid ankomst var bland den trevligaste jag har upplevt öster om Helsingfors men där slutade det. Har faktiskt aldrig varit i ett land som lämnar sådan avsmak och jag har längtat efter att lämna så snart efter landning.
     
    Last edited: 05. mai 2015
    milehigh and SASDC8 like this.
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det dreier seg nok om personlige erfaringer man gjør seg, hvorvidt man får avsmak eller ikke for disse intense plassene, skulle jeg nok tro. Det er slitsomt å reise i India, skal innrømme det.

    Men alle de motivene, da!
     
    whaat liker dette
  10. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    99% av befolkningen i India har du aldri møtt.
     
    whaat, Chrisbgg, KainBenwi and 4 others like this.
  11. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det blir litt urettferdig å dømme et av verdens største land på bakgrunn av et par dager i én by (om jeg ikke husker feil?). India er STORT, det blir litt som en amerikaner som sier han aldri skal besøke Norge fordi han en gang ble lurt av en greker på Kreta.
     
    whaat, Chrisbgg, mhsalv and 2 others like this.
  12. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    I stand corrected, 99,9% av befolkningen jag träffade på under mina dagar där och det var "i stort sett alla kategorier". Men faktum är att inget ställe har lämnat sådan avsmak. Either you love the place or you hate it och jag tillhör kategori två.
     
    SASDC8 liker dette
  13. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    India frister ikke meg heller. En får jo alltid et førsteinntrykk og jeg ser ikke noen grunn til å "prøve på ny" flere ganger for å eventuelt endre mening, selv om akkurat India er et sted jeg ikke har vært. Men med 100 steder som frister mer, så blir valget lett.

    Nord-Afrika er heller ikke noe sted jeg kan tenke meg å reise. De stedene som skal være trivelige, virker bare masete (f.eks turistbyer i Morrocco). "Falske byer" som utelukkende er bygget for turisme virker også poengløst. Men jeg vil gjerne besøke andre land litt nord for Sør-Afrika (der jeg var en tur i 2011).

    Jeg hadde tidligere en ansatt som var fra Fredrikstad, og jeg har også fått inntrykk at Moss var ikke noe sted. :p Så blir nok ikke Moss heller med det første.
     
    PCR liker dette
  14. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Var i Syria i 2010 og det var et av de mest historisk spennende land jeg har vært. Gatemarkedet var en ren opplevelse (den er borte nå). Don't judge a country unless you have been there,
     
  15. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Man skulle tro at såpass bereiste folk som skriver her var litt mer "open minded" og ivrig å utforske verden. Det er få steder i verden som innbyr på luxury og business class. Det er kunsten å legge ifra seg gullkortet et par minutter, american express, norvegia osten, grandiosa pizza og bruke heller cash, smil og åpent sinn. Jeg hadde indisk kjæreste tilbake var på universitetet i England. Har reist med henne over store deler av India og opplevde masse hyggelige mennesker. Ja, jeg ble matforgiftet, ja, jeg ble solbrent og litt syk underveis, men det var som forventet. Antibac hjelper ikke alltid. Jeg synes land som faller utenom A4 reisemål er meget spennende og jeg har hørt veldig mange utlendinger si til meg at de synes Norge er et fantastisk vakkert land, men med veldig lukkede, selvgode og til tider arrogante mennesker (dette er iallefall et inntrykk noen av oss legger igjen i utlandet). Litt til ettertanke...

    Ha en god ettermiddag.
     
  16. Tenk at det finnes de som ikke liker et land helt uten å ha hverken gullkort-syken, grandiosa-syken, amex-syken - ja helt uten å være hverken innesluttet sur eller bitter?

    Jeg har 101,111998845% NULL lyst å reise til Thailand, Vietnam, Bali, Papa New Guinea - ja egentlig hele sør-øst asia. Null lyst. Har aldri vært der, har aldri opplevd noe vondt, negativt eller leit med det. Det er bare absolutt ingen ting ved hele området som apellerer, frister eller på noen som helst måte trigger min lyst til å bruke penger på å reise dit. På samme måte som noen kanskje synes Båtsfjord høres ut som tidenes mest tragiske sted - så er det for meg et innholdsrikt og vakkert sted. Heldigvis! For vi er jo alle litt forskjellige. Tenk så kjedelig om alle reiste til akkurat de samme plassene? Man må ikke være trangsynt, teit eller evneveik bare fordi man får avsmak av et land - og man trenger iallefall ikke være en person som bare drar til A4-land og aldri gjør noe uvanlig av den grunn. Som oftest er det størrelsen på pengboka og muligheten til å ha fri fra jobb som avgjør hvem som kan kjøre jalla-veger i tibet, padle kano med folk i sør-amerika og go off the beaten path - ikke graden av åpenhet for "non-conformist-countries" ;) Jeg synes champis smaker høgg, vin er surt og et minima av øl er godt. Prøver stadig nye typer, prøver meg fram, men det meste av alkohol er bare butt-ugly og a waste of money IMO. Man har forskjellige smaker, og man må akseptere at ikke alle er helt lik i hva de synes er interessant, kult eller verdt det. Det er kunsten å legge fra seg den norske politiske korrektheten med at jo mer "uvanlig og spesielt" noe er jo mer verdt er det....
     
    ADGL liker dette
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ingenting galt med Moss, heller. Besøk Jeløya og ta en nydelig lunsj på Alby, mens du nyter utsikten over Oslofjorden. Stort sett eldre folk der, så om noen av de prøver å knabbe lommeboka, vil du merke det.
     
    mhsalv and Joachim like this.
  18. Travelmate

    Travelmate Guest

    Hei, vil bare si at Radisson BLU i Bamako er et riktig hyggelig hotell å være på. Hyggelig betjening, nydelig bassengområde og god mat. Kombiner hotellet (finnes flere andre veldig gode hoteller der også) med en konsert for å oppleve den unike musikken, ta en tur i parken som ble grunnlagt for å feire Mali sine 50 år som selvstendig land eller dra videre i landet for å oppleve vennlige og fredelige mennesker, mektig natur, båttur på Niger eller reis videre til Senegal eller Burkina Faso for nye flotte opplevelser. Har vært i Mali fire ganger de siste 10-12 årene og i mine øyne er det et av de heftigste reisemålene jeg vet om, så lenge man er klar for å oppleve noe som er fjernt fra hverdagen. Har aldri kommet meg til Timbuktu ennå, men jeg gleder meg til å oppleve byen som en gang var en mektig handels- og universitetsby på tiden da vi gutta her nord gikk rundt og klubbet hverandre hodet med trestokker :).

    Har nå lest hele bloggen og vil bare legge til at kjøreturen fra Nouakchott i Mauretania til St Louis i Senegal er en av de vakreste strekningene jeg har kjørt noen steder. Og absolutt alle burde reise til St Loius, den gamle hovedstaden i Fransk Vestafrika. En herlig miks av fransk kolonistil og Afrika.

    Har ellers vokst opp i en familie som har bodd, jobbet og reist over hele verden siden midt på 60-tallet. Det eneste kriminelle vi har opplevd er at mine foreldre har fått frastjålet lommeboken to ganger - i Paris og Lisboa.
     
    Last edited by a moderator: 08. mai 2015
    chrt, milehigh, KainBenwi and 5 others like this.
  19. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 03. sept 2017
    Sooninson liker dette

Del denne siden