Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Kan tenke meg at man kan bli ferdig med India etter å ha vært der noen ganger, men for mitt vedkommende er det motsatt, ihvertfall foreløpig. Bestilte billett til Delhi med Turkish i går, faktisk, for en tur i november. Ti tusen, det går an! Fotofestival i Delhi og en ukes fotografering i Varanasi for en bok vi holder på med. Det skal bli gøy. For en som liker å fotografere, er India et paradis.

    Ellers hadde jeg vel omtrent samme holdning til USA som vår venn Myrvold - helt til jeg faktisk fikk reist dit, når jeg var i begynnelsen av førtiårene (ja, vet. Late bloomer). Til gjengjeld var jeg da fortapt, og har reist tilbake noen ganger, selv om jeg stort sett har holdt meg i New York. Skal en tur igjen lørdag, og det kribler ved tanken på å sette seg ned med en øl i Bryant Park, mens man prøver å finne seg en god fotoutstilling. Eller spandere på seg en tur i operaen, besøke de fantastiske museene eller bare vandre rundt i gatene og suge til seg atmosfæren. Det morsomme med NY er jo at det inneholde alle klisjeene, det er akkurat som på film :)

    Deretter går turen til Toronto, der har jeg ikke vært før. Radisson Suites Fallsview skal også besøkes - rapport kommer etterhvert.
     
    whaat and milehigh like this.
  2. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Flott liten snutt, jeg elsker slike vellagede, litt kontemplative kortfilmer! Det er stillfoto med liv!

    Det er så lett å henge seg opp i forskjellene. Men det som oftest slår meg, når jeg treffer mennesker fra andre kulturer på hjemmebane, er hvor like vi egentlig er. Og hvor dominerende enkelte gærninger får lov til å være, i forhold til vanlige mennesker som ofte strir med de samme spørsmålene, har de samme gledene og sorgene som vi har.
     
    Last edited: 08. juni 2015
    Edvard liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Folk flest er folk flest, hva enten de bor i Norge, Kuala Lumpur, Auckland, Borneo, Georgetown etc. Det er lederne som er gærne.
     
    milehigh and mhsalv like this.
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Kan jeg være litt sær og føre opp Brasil på listen?

    Var i Brasil, nærmere sagt Fortaleza i 2uker under fotball-VM ifjor sommer. Kjempe stemning rundt, før og etter kampene, men de dagene da det ikke var kamper i byen så var det så innforjævlig dødt, og dette midt under fotball-Vm. Og som den kapitalisten og økonomen jeg er, ble jeg utrolig irritert over hvor inneffektiv disse Brasilianerene er, de går Grekerene en lang gang.
    • Alt tar så jævlig lang tid, brukte over en time på å sjekke inn på et fly, da snakker jeg ikke om å stå i kø, men å stå i skranken og vente på at han sjekker oss inn.
    • Vannvittig treg servering på resturanter og utesteder
    • Utrolig dårlig logistikk inne på stadioen, brøt ut slosskamp pga av treg øl-servering ;)
    • Virket som om ingen var interesert i å tjene penger, masse turister, men ikke en kjeft som ville selge deg noe. (dette kan jo være positivt, er ikke noen fan av Tyrkia, men det var jo umulig å få tak i en flaske vann når var på stranden)
    • Korrupsjon, vet ikke om dette faller inn under kategorien korrupsjon, men da vi sjekket inn på hotellet vi skulle bo på i 2 uker så fikk vi et rom med en liten dobbeltseng, og her skulle det bo 2 karer i 2 uker, vi spurte så i resepsjonen om vi kunne få et annet større rom. Det var klin umulig "VM, bla bla bla, Fullt, bla bla bla, osv". Vi fisket opp 2 billetter til en VM-kamp og sa at han kunne få de hvis han fikset oss et bedre rom. Da fikk pipen en annen lyd og nytt større rom i øverste etasje ble utlevert. :eek:
    Nå virket jeg sikkert utrolig sær, men jeg sitter ikke igjen med noe godt intrykk av Brasil og Brasilianere, og kommer ikke til å reise tilbake med det første.

    Brasil-Mexico
    IMG_4504.jpg
    Bystranden i Fortaleza
    IMG_4553.jpg
     
    milehigh liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte å prøve meg på Lillestrøm, har hørt dette er et vilt og crazy sted. Noterer meg at det er flere reiseglade harrytasser på forumet her fra denne byen.

    Noen anbefalinger? Er jeg for sent ute for å få med meg Project, Discoworld, Løkkans og Bukken? Er det fortsatt F16 på Kjeller? Hvilken divisjon spiller LSK i for tiden?

    Vurderer en sommerekspedisjon til gressmatta på Nebben, nippende på en Roma brus, skuende utover Nitelva.

    Følte listen under ble litt kjedelig og at Romerike is the new black. :)

    nytimes.com/interactive/2016/01/07/travel/places-to-visit

    [​IMG]
     
    Last edited: 03. sept 2017
    GinTonic, milehigh, Robert H and 4 others like this.
  6. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Var på roadtrip i USA og havnet innom Roswell, New Mexico. Artig sted hvor du høyst sannsynlig IKKE treffer på naboen. Jalla UFO-museum og mye flott natur i området rundt der. Var forøvrig ikke så langt fra Hondo (som visstnok skulle være hjembyen til Billy The Kid ifølge treskiltet som sto langs veien) Uansett, roadtrip uten mål og mening i USA er gøy :)
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Åååååh... the navle of the wørld...

    Det er nok ikke utenkelig at du får sjansen før sommeren. Vi pleier ha en lørdagsbrønsj i Juni, for deltakere på Insideflyer og Flyprat. Pass bare godt på på forumene.

    Du har nok gått glipp av noen av de nevnte perler. Men noe finnes da fortsatt, som herlige Martins Pub og San Marco. LSK tror jeg fortsatt driver med fotball, mer vet jeg ikke
     
    Edvard liker dette
  8. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde rypeterreng ved Møsvann i mange år. Enig at det er vakkert der oppe på høsten.
     
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350

    Hææææ?? Lever San Marco enda altså?
    Der spiste jeg noen kubikk med pizza i ungdommen.....
     
    Fnate liker dette
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Er en del rypeterreng i Storgata på Lillestrøm også. Stort sett hele året
     
    SayWhat, helged, Bolle and 1 other person like this.
  11. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Edvard and WannaBeFrequentFlyer like this.
  12. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Words to live by. :D
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har vore på tur fra Pristina til kysten i Albania. Det er lenge siden, men den veien er helt fin.

    Tipper hovedveiene er i god stand. På landsbygda i Albania er veiene trolig mer dogdy,
    men vi har jo skogsbilveier i Norden også – og kommer helskinnet fram.

    Ingen erfaring med grenseovergang i Hellas eller leiebil.

    [​IMG]
    Bilde: Dårlige veier (og dekk) i Nepal.
     
    Last edited: 03. sept 2017
    Henrik liker dette
  14. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er litt i samme bås som trådstarter. Jeg liker liksom ingen storbyer, heller mer mot vanvittige naturområder og ting som er unikt og kun kan oppleves akkurat nå i tida vi lever i. Lista er veldig ufullstendig da jeg ikke har fått ført inn så altfor mye enda:


    AFRIKA:
    Kairo, Egypt - pyramidene

    ASIA:
    Phuket, Thailand
    Beijing, Kina - den kinesiske mur
    Pyong Yang, Nord-Korea
    Trans-sibirske jernbane, Russland/Mongolia
    Vladivostok, Russland

    EUROPA:
    Edinburgh, Skottland - Harry Potter-tur
    Neuschwanschtein schloss, Tyskland
    Sinca Terre (5 byer), Italia
    Svalbard, Norge
    Transylvania, Romania - JCI Dracula camp
    Tsjernobyl, Ukraina

    NORD-AMERIKA:
    Miami, USA - Key West
    Ann Arbor, Michigan (Besøke Sandy Petersen og Chaosium)

    SØR-AMERIKA:
    Machu Pichu, Peru

    ANNET:
    Sydpolen - pingvin safari med Hurtigruten
     
    Edvard liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Med den lille røde boken skal det vel ikke være noe
    Hvis du er ute etter vanvittige naturområder syns jeg absolutt du skal ta med en rundtur i sørvest USA.
     
    Edvard and Ursa like this.
  16. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Dårlege erfaringar med Makedonia-Hellas, mykje korrupsjon på gresk side og ein må betale vaktene ein del euro for å få krysse. Om denne grenseovergangen kan samanliknast med Hellas-Albania veit eg ikkje.
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Contrast – can you miss chaos?

    I've always been attracted to developing and poor countries. Life there has a rawness and realness that is lost in the western world.

    Every day has an element of uncertainty, uncomfort, survival and adventure. Once you learn to navigate this environment, you feel alive, grateful and present.

    But when it’s time to depart a rough spot, I find great pleasure in slowly entering the cabin of a premium airline, greeting the crew, sitting down in a comfy seat and looking out the window – taking a deep breath.

    Thankful for the experience and happy to leave.

    [​IMG]
    Photo: On da road, somewhere in Africa.

    [​IMG]
    Photo: Lufthansa.
     
    Last edited: 03. sept 2017
    ina, Robert H, milehigh and 3 others like this.
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 30. juli 2018
    milehigh liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Luftfartstilsynet:

    "Nå står ferien for døren og du er kanskje i ferd med å starte på eventyrreisen etter en lang og kald vinter. Kanskje planlegger du å bruke fly på reisen til drømmestedet? Da bør du tenke på at ikke alle flyselskap i verden oppfyller europeiske krav til luftfartssikkerhet.

    Slike selskap har ikke lov å fly i europeisk luftrom, de blir ansett som usikre. Men det kan hende at de flyr der du planlegger ferieturen din."

    Her er listen:
    ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/search

    Sure Sherlock, den listen er morsom lesing og inneholder en del eksotiske navn. Har forresten flydd med 7 av de Nepalske på listen, både fixed-wing/rotor – og har ingen worries med å gjøre det igjen.

    Les også:
    insideflyer.no/forums/hvor-mange-land-har-du-besøkt

    [​IMG]
    Bilde: Ariana Afghan Airlines 727-200, bygget i 1977.
     
    milehigh liker dette
  20. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Som den rene amatør herinde sidder jeg og tænker på om du også har fløjet med nogen uden "fixed-wings". :eek: Men her skal man nok bare være god til at misforstå ting med vilje som mig...
     

Del denne siden