Din beste Road Trip

Tråd i 'Reisemål' startet av Edvard, 05. april 2015.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Post din favoritt i denne tråden, enten gjennomført eller planlagt.

    Jeg er veldig glad i road trips. Det er noe spesielt med stå opp om morgenen, spise frokost, se på kartet, ta med en kaffe, slenge sekken (eller Rimowa'n) i bilen, sette på godmusikk og dra ut på landeveien. Frihet og oppdagelse i fin kombinasjon.

    Har listet noen av de bilturene jeg likte godt under. Merk at sesong er relevant i planen.

    Oslo – Molde
    via Dombås og retur via Geiranger, Lom og Beito (alternativt Sogndal/Hemsedal).

    Because: It’s Norway.

    [​IMG]

    Los Angeles – Denver
    via San Francisco, Yosemite National Park,
    Death Valley, Las Vegas, Flagstaff/Grand Canyon, Taos, Colorado Springs.

    Because: Great variety in scenery and perfect for long drives.

    [​IMG]

    Namibia
    . Windhoek loop via Etosha, Swakopmund, Sossusvlei og Namib.

    Because: Abundant space, antilopes, natural colors and German cuisine.

    [​IMG]
    Bilde: Sossusvlei ved soloppgang.

    Vest Uganda – Rwanda
    via Kampala, Fort Portal, Rwenzori Mountains, Kigali.

    Because: Heart of Africa.

    [​IMG]
    Bilde: Queen Elizabeth National Park, Uganda.

    Karakoram Highway, Pakistan – Kina.

    via Gilgit, Karimabad, Khunjerab Pass, Xinjiang til Kashgar. Fra Kashgar kan du krysse overland til Kirgisistan.

    Because: Wild, adventurous and great people.

    [​IMG]Bilde: Hunza Valley.

    Argentina/Chile:
    Lake district og Carretera Austral.

    Start i Buenos Aires (EZE); flott by, stemning, kultur, dining og mennesker.

    Fly til Mendoza (MDZ) home of Malbec, vingårder og mye god vin. Fint sted å leie bil. Buss over til Santiago/Viña del Mar – Valparaíso. Dette er en vakker dagstur over Andesfjellene.

    Om du har en kort stopover på SCL så er Holiday Inn rett utenfor Terminalen et bra flyplasshotell. Fly til Temuco (ZCO). Besøk Pucón – et magisk område med urskog, vulkaner, som rett ut fra Jurassic Park.

    Dra sør-østover til San Martín de los Andes og videre ned mot Bariloche. Fra Bariloche er det en fantastisk dag med Cruce Andino (ferge/buss) tilbake til Chile og Puerto Varas.

    Fra Puerto Montt kan du enten hoppe på et fly/Navimag til Punta Arenas (for Torres del Paine National Park eller Ushuaia), eller du kan begi deg sørover på en av de råeste naturveiene i verden: Carretera Austral – som er helt wow.

    Andre godbiter er Perito Moreno (El Calafate), Tierra del Fuego og El Chaltén.

    Because: Patagonia.

    [​IMG]

    New Zealand, South Island
    .
    Startet i Auckland, loopet begge øyene og leverte bilen i Christchurch.

    Because: Sheep, looks like home and Frodo.

    [​IMG]
    Bilde: Interislander fergo, Cook Strait.

    Andre roadtriptips
    :

    Rundt på Maui, Hawaii
    Alle veier sørover fra Sveits
    Cape Town
    ; Garden Route østover
    Oman fra Muscat.
    Rajasthan, India (sjåfør anbefales)
    Manang valley, Nepal (mountain bike)
    Nord-Thailand/Laos på motorsykkel
    Vancouver/BC, innom Victoria så Jasper, Banff og Calgary.

    En som har vore på virkelig Road Trip er Gunther Holtorf med sin Otto:

    bbc.co.uk/news/specialYouTube link

    Happy Travels. :)
     
    Last edited: 23. mai 2020
    Kristian, Avixlo, CowboyDan and 24 others like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Holy smokes... Det der er fete ting.

    Jeg er nok den desidert dårligste på road trips her inne. Men jeg kan jo dra opp noen av mine mest minneverdige...

    Colorado:

    Rett og slett rundt på kundebesøk, sammen med denne gjengen (bilde), en uke i Colorado. Børnet rundt i en 68 Chevy pick-up, mens vi diskuterte politikk og drakk øl til kvelds.

    Because: 68 Chevy med automatvåpen mellom stolene. Need I say more?

    [​IMG]
    Bilde: Relativt selvforklarende

    Wyoming:

    En, av mange, turer i Wyoming. Har nettopp kjørt som ville hel**** for å komme meg ut av barskogen mens dette uværet føyk forbi. De høye trerne knakk som tannpirkere og ramlet rundt omkring. Her har jeg akkurat kommet meg ut i takt med at været roet seg.

    Because: Wyoming... come on...

    [​IMG]
    Bilde: Jenny Lake, WY

    Losby:

    Det er så klart ikke det vanskeligste stedet i verden å komme seg til, men uten bil er det litt døvt. Elefanten hadde mast i månedsvis om at han ville vise bikkja si rundt Mønevann. Til slutt leide jeg en Golf og kjørte opp. Så leide vi rom på Losby gods og inviterte opphavet på Chablis på verandaen etter en laaaaaang tur. Det er fenomenalt å sitte her oppe en varm sommerdag og bare... sitte, egentlig. En av bedre dagene, selv om det var en nokså kort road trip. Men er det leiebil så er det lov å kalle det road trip.

    Because: Mønevann er så innmari fint. Om sommeren. Sent om kvelden. Når alle har gått hjem.

    [​IMG]
    Bilde: Mønevann

    The tree house:

    Elgen Helge hadde hørt om en trehytte i Big Sur, CA. En hytte som var bygd oppe i et redwood tre. En hytte der det kunne fyres i peisen, sittes på verandaen, tittes ut over klippene... eller bare lukte på skogen.

    Det var bare å leie en bil og børne av gårde

    Because: Det lukter så sykt digg

    [​IMG]
    Bilde: Post Ranch Inn, Tree house, CA

    Somewhere in the forest:

    Jeg vet fremdeles ikke hvor dette er... Noe som forklarer hvorfor jeg aldri kommer til å trenge en Arteryx sekk med integrert flammekaster og satelittelefon.

    Jeg tok altså med ei jente. Så leide jeg en van på Rent-a-wreck (derav road trip). Den stinka diesel, da noen hadde veltet en kanne baki. Så vi kjørte med vinduene åpne. Kjørte opp til Frognerseteren. Vi hadde stappet bysyklene våre inni. Hennes var litt årntlig. Min hadde chopper styre og 1 gir.

    Jeg hadde en sekk. Norrøna, må vite ;) . I den hadde jeg vin. Sykt mye vin, en kartong sigg og litt pølser.

    Vi kjørte opp til Frognerseteren og la i vei. Vi skulle til Kikut og kjøpe vafler. Vi syklet og syklet og syklet og syklet og syklet. Vi klarte aldri finne Kikut. Uanfa**sett. Til slutt ga vi opp og bare ble her.
    - Jeg satt opp camp.
    - Jente var ikke blid.
    - Jente fikk sykt mye vin
    - Jente ble blidere
    - Jente kapret soveplassen og jeg fikk ikke ligge inntil.
    - Jeg ble sykt kald og dritsur
    - Det var ikke vin igjen.
    - Vi er fortsatt gode venner i dag.

    Nevnte jeg at det begynte å pøsregne?

    Because: We're idiots.

    [​IMG]
    Bilde: Hvem vet

    Dette tror jeg var blant de jeg har kost meg mest på (i retrospekt, i det minste) i nyere tid.
     
    Last edited: 07. april 2015
    Kristian, Avixlo, CowboyDan and 15 others like this.
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Den nylige 3 ukern bak rattet i alle Stans var bra, men den råeste road tripen var trolig verdens farligste vei, til Choroico. Jeg leide en taxi som aldri hadde kjørt dit men kun tenkte dolares. Vi var eneste ikke 4wd på hele turen t/r. Jeg spiste lunsj i Choroico, mens sjåførem måtte bytte komplette bremser. Var bra når skodda kom tett på hjemvei, sammen med mørket og vi punkterte. Hadde en 6 pack og en indianerjente som guide så tok det med fatning. Men satt klar til å hoppe av i fart inn mot fjellveggen store deler av turen. Vurderte bomme litt coca av veiarbeiderne som også fungerte som lyskryss, dvs av og til veiving med røde og grønne flagg.

    Episk var også jorda rundt på en uke med Porsche 997 turbo (asia, europa, USA) hvor vi tok med bilen på fly et par segmenter.
     
    Avixlo, CowboyDan, OysteinD and 6 others like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    @Fnate Hahaha! Fnatastisk! Sharing is caring.

    Faren min ga meg to råd om hvordan velge dame en gang:

    Edvard, du må få henne virkelig sliten, våt, trøtt, sulten og lei – slik at du ser hvordan hun takler det. Og du må få henne virkelig full, så du ser hva som bor i henne.

    En lengre fjelltur i ruskevær med plenty rødvin og vodka i sekken pleier å funke bra,
    men jeg ser ditt "Somewhere in the forest"-konsept har noen elegante elementer.

    Safe date solution (Topas Cabin verdig):

    losbygods.no/opplevelser/romantikk-pa-godset

    Spasertur opp til Mønevann, velassortert Picnickurv med vin, tilbake til bingen, done.
     
    Last edited: 24. okt 2017
    Kristian, wilhelm and Storg like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

    @milehigh Herlig, love it!

    Bolivia er utgangspunkt for flere legendariske Road Trips.

    Du var trolig i Coroico før den nye veien ble bygget i 2006. På den gamle veien er det nå heldigvis litt mindre trafikk og den brukes primært som en heftig 64 km sykkeltur. Jeg rullet ned på bike en gang, glad for at bremsene fungerte.

    For alle andre: Dette er en vei som starter på 4650 meter like ved La Paz, Bolivia
    og dropper ned til 1200 meter ved Coroico, videre mot Amazonas. Se her:

    https://goo.gl/maps/yhytw

    TripAdvisor, Bolivia, Death Road.

    Men du; Worldwide Porsche og the ‘stans turen vil vi gjerne høre (og se) mer om.

    [​IMG]


    En tur i Bolivia som bør nevnes er Uyuni, BoliviaSan Pedro de Atacama, Chile.
    (klikk for bilder.)

    Dette er en helt rå og spennende 3-dagers tur gjennom ulike ørkenlandskap, med verdens klareste stjernehimmel om natten.

    Google Earth: https://goo.gl/maps/T6NAH

    [​IMG]
    Bilde: På tur over Atacama Desert (2008).
     
    Last edited: 24. okt 2017
    Kristian, Avixlo, AndersWE and 3 others like this.
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,149
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke bilder av turen, men jeg og fadern skulle på jakt i nord-Sverige. Distansen var 100 mil og litt til for deretter å bli fløyet med helikopter inn på vidda. Vi kjørte fra Oslo i sånn passende ettermiddagstid og da vi var et stykke inn i Sverige var det blitt mørkt og undertegnede var trøtt.
    Min far er ikke av typen som er lett på gassen og kombinasjonen lite befolket område omkranset av svensk skog oppfordrer til høy hastighet.. Så mens junior sov og far ga gass bråvåkner jeg av et helsikes smell. Jeg var sikker på at vi hadde kræsjet, men ingen skade var skjedd. Ved nærmere ettersyn av frontruten oppdaget jeg rester av et fuglenebb som sto fast.. Det viser seg at vi hadde frontet med en ugle (!). Vi fant aldri igjen det stakkars dyret, men nebbet var hvert fall lokalisert :).

    Ellers har jeg kjørt San Francisco-Las Vegas i et strekk gjennom flotte steder som Bakersfield og Barstow. Når GPSn sier at neste høyresving er 200 miles avgårde da vet du at det blir en døll tur. Aldri mer. Eneste jeg husker er at vi stoppet på en bensinstasjon i ørkenen som ga meg følelsen av å være med i piknikk med døden. Tre tannlause gubber som serverte sur kaffe og stirret litt for lenge på kona og meg..
     
    thrain, FFlyer, LineE and 2 others like this.
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ta slo jeg høyderekorden på vanlig vei i fra Bolivia på den nylige turen gjennom Tajikistan. Der var fjellpasset på 4655 m. 5 m høyere:D

    Gumball3000 i 2006 var verdens første "jordarundt-rally" og jeg deltok som eneste norske. Startet i London med opp mot en halv million mennesker ved starten, kaos og sperret av Pall mall for start up. Vi chartret de tre største transportflyene i verden for å fly bilene fra Beograd (hvor forøvrig estimert alt fra en halv til en million mennesker sto og tok oss i mot på checkpoint) til Phuket (eller fucked som Jenkarna sier). Neste flight segment var BKK-SLC. USA biten var bra, med Red carpet premiere på Mission Impossible (2 var det vel), kjøring på racing track utenfor SLC, saltville flats, Privat konsert med Snoop i vegas, Death valley, og wrap party med kaninene på mansion, etter utstilling på Rodeo Drive ved målgang.

    Stan turen inkluderte i grunnen alt. Men får se om jeg får tid til en mindre write up.
     
    TigerTravel, FFlyer, OysteinD and 5 others like this.
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    c.jpg

    Tjaaa ...... har vært på en del kjøreturer, men den mest minneverdige var vel da bikkja og jeg kjørte fra Seattle til Atlanta på tre dager i 2005. Hva så vi underveis? Veier, broer, fjell, rest stops og Buffalo Bill's hjemby. Og masse av dette.

    roadtrip.jpg
     
    Avixlo, FFlyer, Edvard and 1 other person like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    On the road in Venezuela

    Fly inn til Caracas (CCS), LH og AF har fine connections. Østover har du Orinoco river og Angel Falls. Ved kysten har du Los Roques og Morrocoy. Sørover har du Los Llanos og Amazonas.

    Mérida er en vakker liten by som ligger på 1630 meter og dette er starten på Andesfjellene. Det er et fint sted å starte overland mot Cartagena, Colombia.

    Bilde: Sittende på taket av jeepen på vei sørover mot Puerto Ayacucho, Amazonas.
    En flaske isbjørn-smuthie er 222 ml (perfekt i varmt klima) og du kan kjøpe fire stk. for 1 USD, beste ølprisen ever.

    [​IMG]
     
    Last edited: 02. sept 2017
    Avixlo and Fnate like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Lhasa, Tibet – Kathmandu.

    Fly inn til Lhasa (LXA) på 3570 meter. Før dette må du ordne visum til Kina og Tibet Entry Permit; reglene for begge disse endrer seg jevnlig med humøret til gutta i Beijing.

    Merk at verdens 16 høyest beliggende flyplasser alle finnes i Kina, Bolivia og Peru.

    Du kan også ta toget til Lhasa fra Xining.

    I Lhasa gjør du litt research (du må uansett hvile noen dager pga. akklimatisering), leier en Land Cruiser og planlegger rute.

    Muligens du må ordne en "gruppe" via reisebyrå og noen fine stempler så alle er happy. Vi fartet rundt ganske fritt i to uker og hadde det knall, exit sør over fjellene til Nepal.

    Chagpo nang.

    [​IMG]
    Bilde: Lokalbussen på rute i øst-Tibet.

    [​IMG]
    Bilde: Lake Namtso; vannet bak Yak-kompisen ligger på 4718 meter.
     
    Last edited: 24. okt 2017
    Avixlo, AndersWE, RoadKing and 3 others like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Bra øl. Men det er vel egentlig ingen som anbefaler å reise til CCS og enda mindre på rundreise i landet ut fra CCS i disse dager. Ekstremt høy kriminalitet og ransfare.
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Nordmenn har vært bannlyst fra Tibet entry permit i flere år. Sjekket det da IC Lhasa var på siste pointbreaksliste.
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    @milehigh You're such a party crasher. Du har jo just kommet heim fra Afghanistan...

    Bestemmelsene for Tibet kan endre seg kjapt, og innlegg på forumet her er jo ment for inspirasjon.

    I hele Latin-Amerika (20 land) må du være streetwise og våken, spesielt i storbyene. På landsbygda har jeg aldri opplevd noe trøbbel. Venezuela utenfor Caracas og Colombia ville jeg fint reist nå, og steder som Mérida har alltid vore rolige og trygge.

    Dersom dere bare følger det som vises på CNN så kommer du ikke lenger enn minibaren på Four Seasons. Go explore

    EDIT oktober 2017:
    Oppdatert reiseinfo for Venezuela.

    regjeringen.no/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_venezuela
    travel.state.gov/alertswarnings/venezuela-travel-warning
    https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/venezuela

    [​IMG]
     
    Last edited: 23. mai 2020
    FFlyer, Fnate and milehigh like this.
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe det slo meg rett etter jeg postet! Nå gjorde jeg grundige undersøkelser på Afghanistan, og har vært der flere ganger, men det er i utgangspunktet ikke noe jeg anbefaler, med unntat av korte inhopp fra Tajikistan, bla Ishkashim og Wakhan valley der jeg reiste inn.
    Tibet drar jeg gjerne til, men da må jeg nok få et annet pass. Lite som tyder på at nordmenn er velkomne på en stund.
    Venezuela drar jeg gjerne til, også med famile, men da primært feks Valencia og Maracaibo, inn fra Aruba. Jeg hadde dratt alene- uten familie til CCS på rundreise etter god research og med lokale guider/hjelp. Men jeg har lokale kontakter der, også norske, og mye frarådes- til dels på det sterkeste. I tillegg til sikkerheten bidrar jo den vannvittige varemangelen på alt elementært til at det blir et eventyr. Svartebørskursen gjør det riktignok til en billig "fornøyelse". Men det er også vanskelig å finne en del internsjonale flybilletter.

    Når det er sagt trives jeg fint i minibaren, spesielt på IC hvor jeg alltid har den gratis med refill som Royal Ambassador:D
     
    mhsalv and Edvard like this.
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Blir helt satt ut av bildene og turene dine kall'...

    Man hører jo om at noen folk børner litt rundt i India og spiser halvdød lårhøne og sånt. Men disse enkle bildene du serverer er et blikk inn i en verden jeg ikke ante eksisterte.

    Tar gjerne noen flere shots fra dine turer også @milehigh

    Elefanten synes det blir litt feil å fokusere såpass hardt på akkurat Four Seasons sin minibar. Han rapporterer nå live i fra Taj sin minibar og den er helt utmerket den også. Han har tenkt å tilbringe dagen der.
    [​IMG]

    I morgen skal han ut på sin egen road trip. Over 1,5 times kjøring blir det. Helt til Springfield, og der er det visstnok dritfarlig og fullt av gangstere på hvert gatehjørne.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    frOde har et tips til Elefanten for Springfield (home of Smith & Wesson) i morgen:

    [​IMG]
    Bilde: Ladakh, Jammu and Kashmir, India.

    Som forøvrig er destinasjon for en klassisk road trip fra Manali.


    https://goo.gl/maps/LFhRt
     
    Last edited: 24. okt 2017
    tommy777 and Fnate like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mini road trip med fly, er det mulig? Ja, så lenge rullebanen er liten nok.

    Landing på Tamarindo Airport, Costa Rica (TNO).

    [​IMG]
     
    Last edited: 24. okt 2017
    mhsalv and tommy777 like this.
  18. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Først skulle man erstatte Rimowa med ryggsekk og så denne tråden her, begynner jo å bli orden på forumet her nå jo :p

    Namibia står høyt oppe på listen min over destinasjoner for øyeblikket
     
    Henrik, mhsalv, Edvard and 2 others like this.
  19. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Ishkashim og Wakhan Valley står fortsatt som en av mine desiderte reisehøydepunkter! Riktignok var det i 2010, men husker det som i går. Makan til landskap og gjestfrie folk skal man lete lenge etter. Og roadtripen (for nå å holde det trådrelatert) fra Dushanbe til Khorog (og evt videre til Osh og Kirgisistan) er jo mildt sagt spektakulær!
    Wakhan.JPG
    Bilde: Langar, Wakhan. Afghanistan til venstre for elven, Tajikistan til høyre. Grenseovergangen var (som forventet) bom stengt da vi var nede for å hilse.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Egypt (Dahab) via Petra og Amman til Jerusalem.

    Denne ruten kan være alternativ exit dersom du har vore på besøk i Cairo/Luxor etc.

    Fly inn til Sharm el-Sheikh (SSH). Dahab; fint sted å dykke, puffe på shisha og speide over til Saudi Arabia. Dra nordover til Aqaba (svipptur innom Israel) via Wadi Rum opp til Petra.

    Besøk sofistikerte Amman og dra tilbake vestover mot Middelhavet.

    As-salamu alaykum & Shalom.

    [​IMG]
    Bilde: Utsikt over Nilen fra rommet på
    Hilton Luxor.

    [​IMG]
    Bilde: Petra.

    [​IMG]
    Bilde: Gamlebyen, Jerusalem.
     
    Last edited: 24. okt 2017
    Fnate, mhsalv and Jørgen like this.

Del denne siden