Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

  1. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Du har for så vidt allerede fått svar, men på alle de årene jeg har hatt tilgang til denne siden har jeg aldri hatt bruk for den, så jeg kan like godt bruke det til noe. Det er hovedsaklig klima:

    Og det nevnes også at hepatitt-vaksiner er anbefalt.

    Grunnen til at dette dras frem for Grønland og ikke for Svalbard (Norge) kan være at det er business travel advice, og at det kan sees på som lite sannsynlig at noen som skal på business travel til Norge ender opp på Svalbard.

    I tilfelle noen lurer, her er summary for Norge:

     
    SASlovah4evah liker dette
  2. OysteinD

    OysteinD Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Places I'll never go? Ingen tror jeg. Er "plaget" med å få alt for mange reiseinvitasjoner fra venner til diverse obskure reisemål.

    I begynnelsen av juli kom denne fra en venninne:
    upload_2017-8-14_9-21-54.png

    Så en uke etterpå kom denne fra en kompis:
    upload_2017-8-14_9-23-15.png

    Og så dagen etter kom denne:
    upload_2017-8-14_9-25-26.png

    Mogadishu utgikk for meg da jeg er på reise i England, Nord Korea ble for tett opp andre reiser, og Jemen ser ut til å utgå da Rotana Jet ikke ser ut til å få på plass flygningene sine.
     
    Last edited: 14. aug 2017
  3. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trenger flere venner som dine, @OysteinD ...
     
    OysteinD liker dette
  4. OysteinD

    OysteinD Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Og jeg trenger å flytte vekk fra kortbanenettet, få færre barn, mindre å gjøre på jobben og mer penger.

    Dessuten er det jo slik at vennene mine ofte ikke har tid å reise sammen med meg Slik som her, da jeg etter invitasjonen til NK sendte forespørsel til en av mine beste venner om han ønsket å bli med.....
    upload_2017-8-14_10-40-29.png

    De galne har det godt.
     
    Baldrick, Stuttfeiten and milehigh like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Wow. Hvordan kommer du deg til Socotra? Trodde alle sivile flighter var kansellert og at flyplassen var stengt? Tell me more!
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har definitivt blitt verre i Mogadishu den siste tiden.

    Personlig har jeg en passelig eksotisk booking senere i år. Erbil i nord Irak
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Så 20 mann med trekkspill er nok til å skremme deg vekk fra ett spennende land? Jau jau jau
     
    Baldrick, OysteinD and MadsVaHa like this.
  8. Wow, for en spesiell anbefaling om Grønland. Det er klart at klimaet på innlandsisen på Grønland krever sin respekt, men at man anbefaler tour operators for enkle besøk i "storbyene" høres ut som om man nylig oppdaget Grønland og at det er mer avsidesliggende enn indre Kongo. Folk gjør jo dagsturer både til Kulusuk, Nuuk og Illussiat mm., og byene i seg selv er moderne med fasiliteter som både matcher og til tider er bedre/større enn Longyearbyen. Klimaet er stort sett ikke noe mer/mindre ekstremt enn i Finnmark. På sett og vis ville jeg følt meg mer utsatt for risiko i Oslo i tiden rundt terrortrusler, enn på et koselig August-besøk i Nuuk.
     
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Nord-Korea er vel ikke så eksotisk som noen vil ha det til, min søster og svoger - begge 70, var der i fjor. Pakketur. Selv står jeg nok over...
     
    SASlovah4evah liker dette
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir vill gjetting fra min side, men jeg tipper at grunnen er veldig lang med-evac dersom det skulle skje noe alvorlig.

    "Nuuk is the largest city with 17000 inhabitants and Queen Ingrids Hospital (DIH). The DIH is equivalent to a provincial hospital and provides basic functions in surgery and medicine. More specialized functions such as vascular, thoracic and neurosurgery, as well as interventional cardiology and burns treatment are transferred to Denmark."

    http://theflyingsurgeon.com/doctor-greenland-basic-facts/

    Så provencial hospital blir vel nesten det samme som Harstad Sykehus, som er pretty basic. Er det noe alvorlig, blir man sendt til Tromsø med helikopter, noe som skjer nesten daglig. Og Grønland ligger som kjent mye lengre unna ting
     
  11. Tja, men det står jo "The greatest concern for members visiting Greenland is the extreme climatic conditions." -- skulle tro det var nordpolen :D
    Dronning Ingrids hospital har nok svært mye bedre behandlingsmuligheter enn i Longyearbyen, for eksempel. Folk kan jo både bli gammel og få føde barn på Grønland, noe de jo ikke får lov til på Svalbard. Zum beispiel.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Denne advarselen er vel ikke spesielt myntet på nordmenn?
    Kan tenke meg mange amerikanere og andre nasjonaliteter som sikkert har godt av å bli varslet om at dette ikke er bare, bare. Minner om at vi år om annet har utlendinger som omkommer i Norge fordi de ikke tar naturen på alvor.
     
  13. Tja, klimaet på Grønland er spesielt om vi er på isen, men mange byer i USA har tilsvarende temperaturer som oppleves langs kysten - f.eks Nuuk. Gjennomsnittlig temperatur pr mnd går ikke under hva som f.eks er i Chicago midtvinters. Men selvsagt noe spesielt om du er en skylappete Florida..rianer (?) som kommer dit. Allikevel er vel ikke business-folk så teite at de legger ut på iskrysning på Grønland eller Finnmarksvidda på tvers imellom møtene de har :p Føler dette er litt fordomsfullt (og derfor reagerer jeg på at klimaet dras fram som "så ekstremt" at det utgjør en *risiko* for reisende, mange har feil inntrykk av klimaet på Grønland). Det er ganske mildt og på ingen måte "så ekstremt" som det kan "høres ut som". Jeg mener orkansesongen i karibien og/eller monsun-periodene i Sør-Øst-Asia utgjør en større risiko for reisende enn "klimaet" (hva det nå måtte være, snøfall, kuldegrader eller vind) på Grønland.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Nuuk#Climate

    Men - nå er det bare Grønlandskjærleiken min som snakker. Og putter man 5øringer på så bare fortsetter det :p
     
    milehigh and RoadKing like this.
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    En del turister som ikke er godt nok forberedt for Norge heller.
    Trolltunga i dressjakke og lakksko er vel ikke akkurat å foretrekke... :rolleyes:
    9e9b0330-d2e1-4a65-bcb2-71464e70b841.jpeg
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Lakksko? :D Hakke sett lakksko på mange år nå ;)
     
  16. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke interessen eller fascinasjonen med Nord-Korea. Hva er så stas med å reise til et land hvor du kun får se det dem vil du skal se? Kunne ikke falt meg inn å sponse en krone til dette sinnssyke diktaturet.
     
    SayWhat liker dette
  17. OysteinD

    OysteinD Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    *
    NK er vel et eksempel på et land som mange vil kunne si de aldri vil besøke. (re: topic)


    Som jeg skrev lenger oppe så blir trolig turen utsatt da Rotana Jet ikke ser ut til å få på plass flygninger fom sept som planlagt.
     
    tommy777 and SASlovah4evah like this.
  18. Lakksko, babyer, på krykker på 5timers tur, ingen sjekker værmelding... Helt galematias... men det er jo turistas på søken etter det der instagrambildet som gjør hele turen #worthit. Må være leit når instagram og facebook er det som utgjør motivasjon i livet.
     
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Blir omtrent det samme som Transnistria. Var der for ett par måneder siden og synes det var utrolig interessant å oppleve folket, kulturen og hvor hjernevasket mange var. Der er det lov med internet i motsetning til Nord Korea, men det forhindret ikke at folket fortsatt hadde en innøvd holdning som de åpenbart har fått inn med morsmelken. All kommunikasjon folk utenfor har er med på å åpne øynene og at de kanskje tar feil når de tror at Russland er peachy og fredens herrer/ redningen deres..
     
    OysteinD liker dette
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker. Har fått med meg at Rotana skulle gjøre ett forsøk. Vennligst pling dersom du hører at de er igang igjen. Jeg og 5 andre er med på ett blunk dersom noen tar turen.
     

Del denne siden