Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Rett fra SAS (som da landet på Narita) til Sheraton Hiroshima fungerte også veldig bra i 2019, og hotellet var fortsatt bra. Med landing på Haneda går det vel enda raskere.
     
    RoadKing liker dette
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    mrt, snus_mumrikken, holmen and 3 others like this.
  3. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Forresten, noen av dere som har vært i Japan nylig.
    Hvilket dokumentasjon for vaksinering fra Helsenorge måtte dere gi for å unngå karantene?
    Jeg ser at Visit Japan siden krever strengt tatt et type sertifikat som HelseNorge ikke gir (altså det skal være på engelsk og viser samtlige doser, hvilket vaksine ble brukt, og på hvilken datoen man fikk det).
    På forhånd takk for hjelpen
     
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Bare og lage seg brukar og laste opp sertifikat frå HelseNorge her. Du må finne dato for alle doser og legge inn i skjema. Det finn du også på Helsenorge under vaksiner eller noko slikt.
    https://www.vjw.digital.go.jp/main/#/vjwplo001
     
    Brukernavnet and dahlmath like this.
  5. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om man må vente X antall dager etter tredje dose før man kan reise inn i Japan? Eller kan man i prinsippet reise dagen etter om man har har fått registrert seg og alt er godkjent av Japanske myndigheter?
     
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Var det ikke snakk om at Japan skulle lempe på alle restriksjoner i løpet av Q1, eller Q2?
    Skal selv til Japan i august/september og har 2 doser. Lite lyst på en tredje dose kun grunnet turen.
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Det snakk om "nedklassifisere" Covid fra 8. Mai.

    Hva det innebærer er fortsatt usikkert, muligens vil alle test krav frafalle.

    Du kan allerede i dag besøke Japan uten å være fullvaksinert(med booster), om du tar en PCR test tidligst 3 dager før :)

    https://mainichi.jp/english/articles/20230126/p2g/00m/0sc/097000c
     
    Maggie liker dette
  8. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Så du bare lastet opp vanlig EU standard koronasertifikat, samt at du skrev opp datoene for vaksiner osv?
    Jeg gjorde det og det har stått lenge at det driver med review av det...
     
    snus_mumrikken liker dette
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Som @snus_mumrikken skriver er det lett å laste opp dette på nettsiden de ber om. I tillegg er det ok å ha med en utskrift "just in case". Fungerte utrolig bra for noen uker siden på Narita, helt sømløst.
     
    snus_mumrikken liker dette
  10. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    VisitJapan og elektronisk registrering var meget positiv og enkel at håndtere! Kjapp bekreftelse i forkant og smidig på plass ved HND.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Ved innreise i Januar måtte vi liste opp datoene på vaksinene på papir, men det ble ikke gjort sjekk av noe dokumentasjon. Denne finnes jo elektronisk, så min løsning ble å skrive ned ca datoer og riktig type for vaksinene på nettsiden i forkant., og hvis de hadde krevd dokumentasjon hadde vi måttet finne dette på helsenorge der og da.

    Jeg hadde altså klart QR koder for alle tre registreringene som ble gjort via nettsiden, og som nett over. Det gikk helt sømløst.

    Hadde med siste dose skrevet ut på papir, på engelsk som ligger på helsenorge. Det dokumentet ligger bare i håndbagasjen fast når jeg er ute og reiser.
     
  12. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tenkte nå på den nettbaserte løsningen.
    Ifølge de fleste jeg har snakket med så er det slik at de pleier å godkjenne ting meget raskt, men jeg opplever at det tar mer enn forventet, derfor lurte jeg på det :)
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    I starten av Januar tok det ca. en halv dag, og da var/er reisen en god stund frem i tid. Lastet bare opp korona sertifikat, og skrev inn datoer for vaksinasjoner(hentet fra helsenorge) som nevnt over
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor lang tid review tar er avhengig mår du skal reise. Jeg ventet fire uker på min ifjor høst.
     
  15. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har en formening om Sas vil fly til Japan i sommer? Har bonusbilletter som ble flyttet fra i fjor, men frykter at vi må finne alternativ ferie i år også…
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183

    Skrev akkurat i en annen tråd, at det virker som SAS planlegger fly enkelte dager i påsken, fortsatt uklart etter det.


    Men umulig å si noe før SAS faktisk kommer med noe offisielt, det burde jo skje snart, under halvannen måned til første flyet egentlig skal i lufta.


    Tipper det blir noe ala det man ser i påsken - altså ett par dager i uken, så får vi håpe at de med bonusbilletter blir flyttet uten for mye om og men..





     
    Maggie and Anita like this.
  17. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Har noen oversikt over hvor lang tid framover ulike selskap har tilpasset flytider til blokkert luftrom over Russland? Jeg ser på en reise til høsten, og der har SAS 13h35m som flytid til Haneda både i mai og i oktober. Lufthansa har f.eks. LH4912 som har 13h10min som flytid i mars, men 11h20min i oktober.
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen som vet noe om hvor lenge Russland vil krige mot uskyldig naboland.

    Men det er rimelig sikkert å legge til grunn at ingen flyr over Russland i 2023 uansett.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Ana slipper sommer 2023 billetter fra Brussels og München. Sommerferie?
     
    Lars J liker dette
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har fjernet alle Tokyo billetter for salg frem til Juni. Våre billetter i Mars/April står fortsatt som schedueled, men går nok mot en ny runde med kanselleringer?
     

Del denne siden