Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Det å sende bagasjen er både relativt rimelig og effektivt, og kan absolutt anbefales! Jeg har ikke brukt det fra Haneda, men til / fra Narita fungerer det i alle fall som smør! I eksempelet over kan du f.eks. sende bagasjen fra Haneda og til hotellet i Tokyo, slik at du slipper å dra den med deg på Shinkansen. Sliter litt med å finne oppdatert informasjon, så mulig at ting har forandret seg etter korona, men dette er i alle fall en god plass å starte: https://www.global-yamato.com/en/hands-free-travel/ Det har også kommet nye regler for stor bagasje på shinkansen som kan være lurt å ta en titt på: https://tokyocheapo.com/travel/transport/new-shinkansen-luggage-rules/

Ellers ville jeg vurdert om dere egentlig trenger å se Tokyo? Kansai har mer enn nok å by på, og dere kan spare mye reisetid på den måten. Avhengig av avreisetidspunkt hjemover bør dere klare å reise fra Kyoto eller Osaka samme morgen som dere flyr, eventuelt bare ta en siste natt i Tokyo på vei hjem?

Høres uansett ut som en herlig tur!

jgroneng and Lars J like this.
  2. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Et annet alternativ som jeg akkurat kom på kan selvsagt være å fly innenlands, enten ene eller andre veien. Hvis dere f.eks. flyr Haneda - Hiroshima, så sparer du ganske mange reisetimer, og kan deretter jobbe dere østover i løpet av de neste dagene.

Lars J liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Spesielt lukrativt hvis man reiser på Star-Alliance bonusbillett til Tokyo og kan få til dette ved å ringe kundeservice og endre eksisterende bestilling

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,682
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes. Vi dro rett fra flyet til Hiroshima og bodde på Sheraton som ligger rett ved stasjonen. Angret ikke på det, veldig effektiv tidsbruk og hotellet var prima (iallefall i 2012 :) ).

indahla liker dette
  5. Zeppelin

Zeppelin Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg og Fruen skal har mellomlanding i Tokyo og transfer mellom HND-NRT, blir bagasje videresendt?

6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,610
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, man må selv sørge for transport mellom flyplassene.

Zeppelin liker dette
  7. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke funnet et ideelt sted for denne posten og prøver derfor her. Sletter selvsagt innlegget dersom dette ikke vurderes som OK.

Vi har en reise til Japan 31. mars OSL-CPH-HND og hjem 9. april HND-CPH-OSL i SAS Business (SAS Business Pro utreise og SAS Business Bonus hjemreise). Som følge av kommende familieforøkelse vurderer vi å ikke reise hvis noen er interessert i å kjøpe billettene. Send gjerne en direkte/privat melding ved interesse.

Edit: Solgt

Last edited: 03. febr 2023
  8. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    486
    Bonuspoeng:
    63
    Du får mer hvis du selger ungen(e), og du får reist!

indahla, Flyskrex and rgn like this.
  9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes tråder for kansellering og timing av *A og EB billetter. Tviler vel på at du får solgt bonusreisen, men du kan jo tilby å planlegge kansellering på din side, så noen kan plukke dem opp, hvis det er interesse.

rgn liker dette
  10. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er dessverre ikke billetter som dukker opp igjen tror jeg.

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Da har vi utreise samme dag, om dere velger å dra :)

En ting og tenke på både for evt. kjøper og selger er at slik jeg har forstått det er det fortsatt ikke hugget i stein at Tokyo ruten vil gå f.o.m slutten av Mars?

Spesielt hjemreisen i Business Bonus kan bli vanskelig/kranglete for evt kjøper og booke om, skulle SAS kansellere. Selv måtte jeg via forliksrådet for å få nye billetter når de kansellerte sist.

I høst kansellerte de såvidt jeg husker ca. halvannen måned før høstprogrammet skulle begynne, så selv om jeg håper og tror de vil fly, kommer jeg ikke til å senke skuldrene før vi er i Mars.

rgn liker dette
  12. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,156
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte Yamato/Kuroneko (svart katt) sist jeg var på Narita. Praktisk og rimelig. Leverte til nøyaktig avtalt tid til privat adresse i Tokyo.
    Takkyoubin (bagasjelevering) er en helt vanlig greie i Japan. Du kan f.eks. begynne her: https://www.gpa-net.co.jp/en/passenger-service/baggage-delivery/from_airport.html

Lars J liker dette
  13. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Så, jeg og gubben har 10 dager i japan rundt slutten av april.
    Noe innspill på hva man bør få med seg?
    Tenker at alt er av interesse, kultur, mat, opplevelse, budsjettvennlig eller mindre :)

rgn liker dette
  14. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,156
    Bonuspoeng:
    93
    Omoshiroi! - Så gøy!
    For min del er besøk på Onsen (badeanstalt), og en natt eller to på tradisjonelt hotell, Ryokan, obligatorisk.
    En tur med Shinkansen er alltid fascinerende om du ikke har forsøkt det før. Det går så raskt fra by til by at man nesten får følelsen av å fly ;) - Husk at Japan RailPass bare kan bestilles utenfra Japan. Da får du fri bruk av det meste som går på skinner, overalt, for en svært god pris.

15. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Støtter alle forslagene, dvs. de skal vi ha.
    Men setter pris på om du har anbefalinger på spesifikke onsen og/eller ryokan.

rgn liker dette
  16. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Godt poeng! Tenker det er naturlig at jeg som selger ev. tar den risikoen og refunderer kjøpet. Men alt tyder vel på at de flyr nå? Ruten som er satt opp er i hvert fall ikke over Russisk eller Ukrainsk luftrom.

Last edited: 26. jan 2023
  17. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,156
    Bonuspoeng:
    93
    Kan nevne jeg hadde en fantastisk opplevelse på Izuyasu Ryokan i Kyoto. https://izuyasu.com/
    Nydelig bittelite hotell med fin plassering, delikat badeavdeling og gourmetmat.
    Bestill via booking.com f.eks og få masse bonus.:)
    Har også vært på Onsen utenfor Sapporo, men det er kanskje noe utenfor allfarvei.

rgn liker dette
  18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle tro det, men ble nevnt av SAS selv i går på eventet i Oslo at Tokyo ruten var til vurdering

https://insideflyer.no/forums/goto/post?id=483998#post-483998

Om det gjelder det allerede oppsatte programmet eller fremtidige ruteprogram er usikkert.

Jeg bestiller iallefall ikke noe som ikke er refunderbart ifht vår tur :)

rgn and jonss like this.
  19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Som det nevnes over.
    Ta en natt eller to på forskjellige ryokans. Test et som koster litt, og beregn at dere er på hotellet fra innsjekk til etter frokost neste dag. Bruk tiden sammen og nyt bade og mat opplevelsen, ha et rom med hage eller utsikt. Jeg ville jaktet et ryokan i gammel stil med treverk og felles bad ( med egen tid) og toalett på rommet.

Onsens finnes jo også over alt. velg et eller flere med inne/ute mulighet og sjekk om dere vil gå på et som er kjønnsdelt eller bade sammen. Igjen, ville jeg heller valgt et mindre tradisjonelt en et stort moderne.

Ellers med 10 dager, lag dere en rute og reis med tog, jeg ville prioritert mindre byer over de større. og bodd noen dager på hvert sted, og tatt dagsturer ut i byen eller til sights.

Bland natur og kultur og småbysightseeing.

Finn en borg eller to, og besøk, feks i Matsumoto eller Himeji. De har ofte vakre parker og med guide kan en få en innføring i kultur og tradisjon.

Rundt om i hele landet ligger et umåtelig vakre parker.

Ellers har både øl og sake og whisky bryggerier omvisninger, som også gir en titt inn i kultur. i blant har de litt mer omfattende turer som kan være vært å hoppe på.

eventuelt er et noen barer som tematiserer seg mot sake smaking. som kan være artige om en finner en bartender som snakker engelsk.

Husk en tur på en lokal sushi restraurant av typen. kokk og en disk. det er tusner av dem, jeg tenker ikke på de kjente dyre, men et lokalt sted som servere god sushi i et nabolag.

og selvrfølgelig øl og kjøtt og fisk og skaldyr og grønt på en yakiniku grill restraurant

Finn en fin tempura restaurant og sitt i barne og se på at kokken panerer grønsaker og andre godbiter og friterere dem før de kommer opp på talerkene din. Det kan være en fantastisk fin lunch med noe godt å drikke.

RoadKing, jonss and rgn like this.
  20. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,156
    Bonuspoeng:
    93
    Vil si meg hjertens enig i @ccurrahee sine råd.
    Husk også at populære/dyre spisesteder gjerne har samme rettene, til lavere pris og med langt lettere reservasjon, til lunsj.
    Det slik jeg fikk plass hos Sukiyabashi Jiro. Husker hver bit fortsatt.:)

Del denne siden