Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    I odaiba ligger også Miraikan, et teknisk museum med fokus på forskning og vitenskap, en del kule roboter og sånt.

Hvis ungen kan være interessert i sånne ting, så er Railway Museum i Omiya også veldig bra! Både store tog man kan gå rundt og besøke, og modelltog som kjører rundt. Litt utenfor byen, men det kommer selvsagt an på hvor i byen dere bor.

Cup Noodles museum i Yokohama er også kult! Dere får lage deres egen cup ramen!

Ingen av de stedene er store, internasjonale attraksjoner, men supre steder å tilbringe en dag!

Last edited: 04. mars 2023
    indahla liker dette
  2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for mange bra tips!
    Bare å kjøre på :D

3. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Kom på en ting til som jeg tror kan passe med alderen: fornøyelsesparken ved Tokyo Dome. Høydepunktet er nok berg-og-dalbanen som går gjennom et hus, men det er en ganske stor fornøyelsespark og noen museumsgreier i samme område. Det er også (var i alle fall før korona) et populært område for Cosplayere, masse folk i rare/kule/sære kostymer som henger rundt der. Området er åpent, så ingen inngangspenger eller noe sånt, dere betaler bare for det dere vil kjøre.

indahla and Lars J like this.
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Ett av disse to områdene?
    Eller begge ..?

9184017C-4B62-4ED1-AC67-1CA42F4938BA.jpeg

5. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Såvidt jeg husker var de mest spennende greiene på trekanten øverst, men hele området henger sammen med en gangbro hvis jeg husker riktig, så du kan gå fram og tilbake.

indahla liker dette
  6. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Teamlab Borderless er stengt og åpner igjen på et uvisst tidspunkt i 2023.
    Teamlab Planets er fortsatt åpent og er verdt å ta turen, men er en del mindre enn Borderless :)

Istedet for å ta turen opp i Tokyo Skytree, anbefaler jeg mye heller å ta turen opp i Shibuya Sky på toppen av Scramble Square Tower! Stort og åpent observation deck (forbeholdt vær)

indahla liker dette
  7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som vi tar to netter i Odaiba for diverse museer der, og de neste tre nettene i Shinjuku med kort avstand til T-bane. En hel/halv dag i Yokohama og en hel/halv ved Tokyo Dome. Hadde egentlig snust på en tur til Hiroshima med Shinkansen, men selv om selve reisen dit også er en opplevelse så går det mye tid i transport når vi kun har 5 dager..

Er allerede lagt til lista =)

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Støttes. Det er også flere kule butikker for barn og ungdommer hvis man er glad i anime, manga, Nintendo osv. og mange spisesteder å velge mellom.
    335FF6FD-A60A-4B94-BBCC-3E8EA2CA7051.jpeg 11ECF843-7DCA-4062-8DC3-0260F84E48CB.jpeg 9FDA2D50-8201-4609-BA40-E664D4D56EF3.jpeg 38268BDB-16BB-4948-8EE2-F5E610263AC8.jpeg

tobeornot999, indahla, Maggie and 2 others like this.
  9. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    For å være ærlig hadde jeg droppa å stresse med å bytte hotell. Uansett hvor du drar må du regne med å bruke tid på å reise med subway/tog.

Det er masse fine steder å ta dagsturer fra Tokyo som ikke er like langt unna som Hiroshima. Kan anbefale Hakone eller Nikko! Hvis du har tenkt til å ta en dagstur et sted ville jeg kanskje bodd rundt Shinjuku eller Shinagawa stasjon, men er ikke så farlig så lenge du bor et sted Yamanote line eller liknende stopper på

indahla and Maggie like this.
  10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Høres litt stressende ut å bytte hotell så ofte. Jeg ville ha valgt å bo på et hotell så nær en JR-stasjon der Yamanote Line stopper som mulig. Jeg vil si Yamanote Line er den viktigste tog-linjen for de fleste turister som beveger seg i Tokyo. Alle har sikkert sine favoritter, men jeg pleier å bo på Hotel Metropolitan på Ikebukuro.

indahla and Maggie like this.
  11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,121
    Bonuspoeng:
    293
    VI hadde en dagstur fra Shinjuku med buss til Fuji-san, og besøk på litt turist-greier underveis. Returen var med Shinkansen. FIkk sett masse på en dag.

12. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,228
    Bonuspoeng:
    183
    Første tur til Tokyo til sensommeren. Har booket to forskjellige hotel, usikker på hvem jeg bør velge.
    Det ene ligger 5 min gangavstand fra Akihabara og det andre ligger 2 min fra Shin-Yokohama stasjon (blue line og Yokohoma line)
    Hvem ville du anbefalt?

13. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Nå spurte du ikke meg, men hadde jeg vært deg ville jeg valgt Akihabara over Yokohama hvis det er Tokyo du har lyst til å se. Lett å komme seg rundt i Tokyo hvis du bor i Akihabara. Bor du i Yokohama bor du en ekstra halvtime unna alt i Tokyo. All offentlig transport slutter å kjøre rundt midnatt, og da vil du nok slite litt med å komme deg tilbake til Yokohama

Maggie liker dette
  14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Akihabara uten tvil. Mye mer sentralt og kort avstand til flere bydeler på østsiden av Tokyo (Shitamachi). Er du interessert i den eldre delen av Tokyo, er Akihabara ingen dårlig sted å ha som base.

Maggie and natto like this.
  15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Odaiba ligger jo litt "unna" de andre tingene vi har tenkt å besøke, men vi planlegger to dager der for å dekke området. Og med hotell der er det gåavstand til det vi vil besøke.

Har bare planlagt å bytte hotell en gang :p
    Men ser poenget med Yamanote Line. Kikker litt mer =)

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle vært på samme tur med kona i 2018, men det var meldt dårlig vær så vi droppet det. Har angret i etterkant. Men jeg tror ikke 11-åringen er like interessert som kona og jeg var (burde vært) ..

17. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Kan nesten garantere deg at du kommer til å bruke mer tid og krefter på å bytte hotell enn å bare hoppe på monorailen til Odaiba en gang til, men smaken er som baken. God tur uansett!

indahla liker dette
  18. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,228
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for tips! Så bra, hotellet ved Akihabara har både bedre rating og er nesten 40% billigere:)
    Er det noen gode tips i gangavstand?
    Ser nå at hotellet ligger mellom Akibahara stasjon og Okachimachi både tog og t-bane stasjon, hva er beste mulighet med tanke på komme seg rundt?

19. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, av en eller annen grunn leste jeg at dere skulle bytte hotell to ganger! :D

indahla liker dette
  20. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Det går stort sett subway og tog overalt i de fleste bydelene sentralt i Tokyo, og er litt hipp som happ hva du velger. Fordelen med tog (Yamanote line, Chuo line etc) er at hvis du allerede har et Japan Rail Pass, så er de inkludert i billetten (noe ikke subway er, dog koster det slikk og ingenting å ta seg rundt i Tokyo uansett).

Maggie liker dette

Del denne siden