Kult! Men er ikke net point usage enda bedre når du medregner 1.000.000 inn på konto? Blir gøy å se ROI beregningen også. Herlig galskap er dette
Ankomst Bucharest - check! Henri Coanda hilset velkommen til andre stopp på verdensreisen. Han er litt av en figur, og har vært av betydning i luftfartteknologi og aerodynamikk. Kort spasertur til hotellet (betalt med Hilton-poeng), og jeg er klar for å ta natta og fortsette galskapen i morgen. Takk for alle oppmuntringer og heiarop så lenge! Det står jo der - 831.121 poeng i plus etter gjennomført reise og kampanjeutbetalingen Og for å få det til måtte det plusses på 21.969 kr til flybillettene, som betyr at de nettopoengene ble ‘kjøpt’ til ca 2.5 øre per poeng. Riktignok må jeg komme tilbake til endelig kostnad for overnattinger, mat og diverse andre utgifter, men er allerede nå temmelig sikker på at jeg skal tåle en ganske kraftig devaluering i Eurobonus før det regnestykket ikke går i plus lengre
1 mill poeng er, slik jeg tolker det, inkludert Han bruker 174 000 poeng på reisen, men opptjente 5 121 poeng for flyvninger -> brukt netto 168 879 poeng. Belønning 1 mill poeng minus brukt netto poeng gir netto fortjeneste på 831 121 poeng som så verdsettes til kr 83 112 (10 øre/poeng) På billettene er det brukt kr 21 969, så netto overskudd omregnet til kroner (gitt 10 øre/poeng) er kr 61 143. For ROI kan det se ut som om kostnaden i poeng er trukket fra to ganger, jeg mener riktig ROI er 278,3 pst; netto overskudd kr 61 143/investering kr 21 969
Blir spennende hva du forteller om Dacia Loungen i morgen ettermiddag . Kanskje vi kan kåre SkyTeams dårligste lounge etterpå ? På pluss-sida kan det bare bli bedre på resten av turen .
Fantastisk reise, dette fikk jeg veldig lyst til å prøve på selv. Hvordan har du pakket? Regner med at det kun er håndbagasje som gjelder. Lykke til videre på reisen!
En annen måte å se på det er at han får 831000 poeng for 22000 i cash. Det gir småpene 37 poeng per krone. Bedre enn Ms Gin og Sumo for å si det sånn. Samme beløp brukt utelukkende på 50% Trumf på Meny ville gitt 158000 poeng.
Flytur 3/22 var også i rute. Ingen snacks og drikke denne gangen, alt måtte kjøpes. Ved ankomst klarte jeg å ta et bilde av gamle og nye venner. I Bucharest tok jeg toget inn til byen på formiddagen, for å bevege meg litt og være turist. Ikke den absolutt peneste byen i Europa, men nok å se likevel. Hotellet var ganske nytt og behagelig også. Nå skal jeg tilbringe 2 døgn i Athen, også går ferden videre på lørdag kveld. Stemmer Har med meg noen klesskift og litt såpe for å kunne ta klesvask underveis. Tror allerede nå at denne tar kaka Fytti rakkeren for et overfylt sted med den dårligste maten jeg noensinne har sett i en lounge. Heldigvis hadde jeg ikke mer en 30 minutter til boarding, for jeg hadde ikke en gang sitteplass der inne. Glad jeg spiste noe rumensk spinatpai på veien til flyplassen, den var faktisk skikkelig god (og billig).
Herlighet for en tur. Dette er helt konge. Og ut fra AF å dømme så virker jo ST som en liten oppgradering fra SA Kan vel hende SA er bedre på lounger world wide, men CDG ser bedre ut enn både MUC og FRA. Ulempen er jo at det er CDG og alle er franske med alt det fører med seg. Er også enig med deg at Y på AF er rett så trivelig i Europa
Etter to givende og solfylte dager i Athen var det tid for å ferdes videre. Flyvning 4/22 var litt sen ut av startblokka, men hentet inn forsinkelsen og ankom Fiumicino ca 20min før tabelltid. Flyvning 5/22 var det litt verre med, måtte vente på forsinkende transferpassasjerer. Landet 30min forsinket i Madrid (til bussgate), men det spiller ikke stor rolle. Nå er det bare å finne overnattingsstedet og nattens seng Lounge i Athen er Goldair CIP, som vi allerede kjenner til da SAS-passasjerer pleier å ha blitt sendt dit fra Aegean-loungen når vi var i stjernealliansen. ITA-lounge i Rom var god, kanskje litt liten. Men både kaffe, vin og pasta var til å skryte av. Synd at vi kommer til å miste den ved årsskiftet. Noen bilder:
Litt forsinket pga manglende internett og lite tid. Unnskyld! Madrid leverte helt perfekt vær: sol og litt vind. Brukte dagen jeg hadde til rådighet på litt sightseeing, og klarte ikke la være å kjøpe ny støykansellerende hodetelefon (Sony WH1000-XM5) på tilbud og med moms-refusjon siden jeg skulle rett ut av EU etterpå. Kommer sikkert godt med på resten av denne helt sprøe reisen! Flyvning 6, Madrid-Tunis, gikk som forventet. Lounge i Madrid er midt på treet. De hadde forhåndspakkede sandwicher dog, og jeg tok med meg noen, for jeg visste jeg kom til å trenge nattmat. Om bord Air Europa ble vi matet med timeshare-reklame, og ingen faktisk mat eller drikke. (resten av oppdateringen kommer om noen timer)
Da var tidspunktet kommet til å dra utenfor Schengen og ut i den store verden! Vel fremme i Tunis kom den første uforventede opplevelsen av denne reisen. Jeg trodde at jeg kunne forbli airside siden jeg hadde et fly videre samme dag (ankomst 2 på natta og avgang kl. 11.40), og loungen sier iallefall på nettsiden at den har åpent 24t. Det var tydeligvis feil antagelse - hun i transferskranken fortalte meg at hun ikke kunne gjøre transfer da det ikke var gjennomgående billett, og jeg måtte til avgangshallen (ergo inn i landet) for å bli sjekket inn. Online eller selvbetjent har dem ikke i Tunis. OK tenkte jeg, fikk anvisninger til å klarere tunesisk grensepoliti og til hallen. Greit nok med et EU-pass. Det som dog er, er at sjekk-in i Tunis kun åpner 3 timer før avgang. Så nå ble planen plutselig endret fra overnatting i sikker sone / lounge, til overnatting i offentlig avgangshall. Siden jeg reiser alene turte jeg selvfølgelig ikke sove i frykt for baggasjen min. Natten ble lang, og når sjekk-in endelig åpnet var det full kaos. Ingen skypriority eller business class eller noe som helst, bare en stor førstemann-til-skranken-fest. Folk som sniker i køen foran, bakover og sidelengs, som går og henter hele familien når det er dems tur, som pakker om baggasje når det er gigakø bak, … Med søvnmangel var det vanskelig å beholde roen her. Når det var min tur måtte jeg overbevise hun i skranken at nei - jeg trenger ikke visum til Singapore (det var tydeligvis uhørt der nede?). Men til slutt fikk jeg skrevet ut mine tre boardingkort og kunne dra gjennom en latterlig sikkerhetskontroll og ut av landet igjen. Lounge i Tunis - knøttliten, og all drikke må man spørre betjeningen om. Men sofaene er klart behageligere enn terminalen. Så bar det ombord Saudi Arabian. Flyvning 7. Avgang litt forsinket, men det skulle vi lett hente inn underveis. Jeg visste jo på forhånd at de ikke har alkohol, så her ble det noen andre godsaker. Jeg digger smakene i midtøsten! Fikk sove i tre timer, så ankom vi Jeddah. Og da kom overraskelse /feilantagelse nummer to: i transfer-skranken ble jeg geleidet til en person som skulle få meg på en transfer-buss, fordi Garuda bruker den gamle terminalen, og Saudia den nye. Med 1t40 flybytte skulle det gå akkurat - hæ? Jeg hadde jo forventet å få litt tid i den stilige Al-Fursan loungen! Den gang ei. Jeg ble sittende alene i en buss som tok en evighet (ca 25min) å frakte meg til motsatt side av flyplassen. Så flere kontroll av baggasjen og passet, vente to ganger på at noen kommer med nøkkel til å låse opp en dør for han ene sære transferpassasjeren, også en til baggasjekontroll og rett om bord Garuda sin 777. Om bord Garuda (flyvning 8) til Jakarta var det veldig hyggelig personale, men… purseren kom og unnskyldte seg for at denne turen ikke kom til å bli helt som forventet. Wifi er ute av drift, de har ikke alkohol om bord, og heller ikke snacks. I tillegg bærer infotainment-systemet (og hele interiøret for den saks skyld) preg av tidlig 2000-tallet både i kvalitet, utvalg og interface, og lie-flat setet var absolutt for kort til mine 193cm. Sukk. Heldigvis var maten god og søvnmangelen såpass stort at jeg sovnet fort og sov stort sett hele flyvningen likevel. Våknet sirka da vi krysset ekvatoren. Spenstig! Lett frokost på flyet, ankomst Jakarta i rute. Til transferdesken en gang til, ble sittende på vent i noen minutter fram til det kom en kar fra grensepolitiet for å ta bilde av pass og boardingkort, også fikk jeg lov å gå opp trappa og inn til avgangshallen. Med en time til boarding ble det litt tid for loungebesøk. Garuda sin er ikke veldig stor, men det var jo nesten ikke folk i terminalen i det hele tatt, så det funket ypperlig for min del. Flyvning 9 ble det litt forsinket boarding på, men vi kom oss avgårde til Singapore. Dette måtte feires - tid for bobler! Snaue halvannen time senere var vi på bakken i Singapore, og jeg tok meg gjennom immigration uten visum, null stress. Nå er det tid for å finne vandrerhjemmet, legge bort ryggsekken og utforske byen litt før reisen går videre i morgen. À bientôt!
Var det terminal H (Hajj) du fløy Garuda fra i Jeddah? Og du trengte ingen visum (verken eVisa i forkant eller VOA)? Jeg har tilsvarende rute (OTP-JED med SA, JED-CGK med GA), med drøye to timer transfer fra T1 til TH - og det er umulig å bli klok på alt jeg finner online ang. transfer og visum, og at det er "umulig" å transfer airside fra T1 til Hajj-terminalen Garuda benytter.
Stemmer, Terminal H. Virker som om alle de involverte i prosessen visste hvordan den fungerer, selv om de ikke klarer å gi mer informasjon til deg enn ‘sett deg ned og vent til noen kommer’ eller ‘følg den karen’. Passet mitt ble aldri lest ut, bare sett på, har hverken søkt visum på forhånd eller VOA. Vær forberedt på at TH ikke er fullt så ordentlig eller moderne enn vi nordmenn er vant til. Jeddah er jo nærmeste flyplassen til Mekka, og det merkes (spesielt) godt i TH. Garuda flyr denne ruten primært for pilgrimene, purseren sa til meg at det var hennes første gang å ha ‘en som meg’ om bord (transferpassasjer fra annet flyselskap gjennom JED til CGK). Det skjer tydeligvis ikke alt for ofte Lurer nesten på om denne kombinasjonen lar seg booke som vanlig billett i det hele tatt, eller om det kun er en award-merkelighet?
Takk for beroligende svar! Da kjører jeg bare på. Så en video på Youtube hvor noen fløy CGK-JED-noe.. og da skulle lande på TH. De var tydeligvis også de eneste av "sin type" ombord og de hadde også booket med poeng. Før den videoen lurte jeg oppriktig på om det var skjedd feil at jeg fikk booket ruten
Leste en av disse flybloggerne hadde transit fra GA til Saudia og det var ikke enkelt. Han endte opp med å sitte på med en pirattaxi over til den nye terminalen. Tror det er 8 km mellom dem, så her bør man vite hva man booker. For øvrig, takk for fin rapport så lengt. Var billett med Air Europe betalt med penger?
Kan godt hende at det er mer krøll å gå andre veien, ja. Virker ikke som om Hajj er utstyrt for noe mer enn å motta og sende av gårde igjen pilgrimene. Eller at vedkommende hadde uflaks og ikke fant en eneste person som skjønte hva/hvor han ville. Hvem vet? Jeg kommer nok ikke til å ta denne ruten igjen for å finne ut av det. Hverken denne eller motsatt retning Air Europa var en betalt billett, ja. Kostet bare 109 euro under en uke før avgang. Men hadde jeg hatt litt mer fleksibilitet i planene og lagt sirka samme rute, hadde jeg nok heller satset på AF nedover til Spania et sted, også innenriks UX til MAD, RO fra MAD til OTP, også RO+SV+GA på bonusbillett for å unngå døgning på en benk i Tunis. Det var ikke verdt det