Da SAS annonserte utfordringen i forrige uke ble jeg umiddelbart interessert. Av noen personlige årsaker har jeg tilfeldigvis litt tid til rådighet akkurat nå, så det passet jo ypperlig. Kveldene ble til natt da jeg satt og planla hvordan jeg skulle få stemplet skyteam-bingokortet på best mulig måte. Siden det var kort varsel (start av planlegging til utreise under en uke) hadde jeg ikke anledning til å kjøpe de aller billigste billettene, men jeg endte til slutt opp med en plan som ga mening og holder seg til godt traffikerte strekninger for å kunne hente inn reisen dersom det blir forsinkelser/innstillinger. Jeg skulle jorda rundt på 16 dager - dette blir spennende! Forutsetningene var: - Reise tidligst 16. oktober - Legge inn et stopp i Athen i starten av reisen for å besøke en kompis. Dette ble grunnen til å ta turen i østlig retning. - Ikke særlig gira på å svinge hele veien nedover innom Nairobi, så KQ skulle hukes av med sin fifth freedom rute mellom Bangkok og Guangzhou - Ikke særlig gira på å fly gjennom russisk luftrom - Helst ha en plan med 16 bingoselskap i tilfelle noe går åt skogen underveis - Må være tilbake 1. november til samboeren sin bursdag. Dette sto ikke til diskusjon. Billetter og overnattinger ble bestilt, og i dag skal jeg ut i verden. 16 dager, 16 flyselskap (hvorav 15 teller mot millionen, og KLM tas som 16. i en allerede planlagt tur til BRU like etterpå), snaue 55.000 kilometer i fly. Dette er min første gang sør for ekvator og over datolinja - ikke verst for det som egentlig er en stor og lang mileage run i god gammeldags stil Ruta blir (med forbehold uforutsette hendelser): - Oslo - Bucharest via Paris CDG (Air France) - Bucharest - Athen (TAROM) - Athen - Madrid via Rom FCO (ITA) - Madrid - Tunis (Air Europa) - Tunis - Singapore via Jeddah og Jakarta (Saudia og Garuda Indonesia) - Singapore - Taipei via Ho Chi Minh City (Vietnam Airlines og China Airlines) - Taipei - Xiamen (Xiamen Airlines) - Xiamen - Bangkok via Kunming (China Eastern) - Bangkok - Guangzhou (Kenya Airways) - Shenzhen - Seoul - Los Angeles - San Jose del Cabo (Korean Airlines og Delta) - San Jose del Cabo - Mexico City - Seattle (AeroMexico) - Seattle - London - Oslo (Virgin Atlantic og SAS) Bli med på tur da vel! Dørstokkmila er unnagjort, og jeg sitter på toget til Gardermoen. Into the unknown!
Dette blir spennende å følge med på. Har verken tid eller penger for å gjennomføre noe slikt selv, men du verden som jeg skulle ønske det!
God tur! Godt det er noen som kommer seg ut på dette eventyret, for det har jeg ikke tid til. Dessverre.
God tur. Skulle gjerne tatt en slik en selv, men komplett umulig tidsmessig. Et spørsmål: Ser du har en ITA flygning. Jeg syns å ha lest en plass at ITA ikke teller som kvalifiserende selskap i denne kampanjen. Jeg er ikke sikker altså, men anbefaler å sjekke den.
Nice! God tur og lykke til. Har du sjekket reglene for 72/144t TWOV for Kina? Mener å huske at videreflyvning fra Kina må være en destinasjon utenfor Kina. Mulig jeg husker feil eller reglene er endret. Ser at du også har ankomst Guangzhou og utreise fra Shenzhen, regner med du har sjekket at det er innafor.
Stemmer, er kjent med det, og den har jeg holdt utenfor bingoregnskapet Men jeg måtte komme meg fra ATH til MAD, og ITA ble billigst, så det er artig å få prøvd de med status før de forsvinner ut av Skyteam. Begge skal være innenfor 24t TWOV reglene såvidt jeg kan tolke de, men jeg trenger ikke bry meg så veldig da jeg har pass fra et land som får 15 dager visumfritt
Fantastisk! Deilig at noen faktisk gjør dette og trekker opp klimafanatikerne enda mer. Riktig god tur
Fremdeles ubestemt om jeg skal hive meg på. Men nå fikk jeg litt ekstra motivasjon. Reisebrev som deles med miljøpartiene og NGO'er. Fristende!
Absolutt - her har du oversikten. Dette er ikke det absolutt billigste man kan få turen til. Her er noen optimaliseringer for å potensielt spare flere tusenlapper: - Dropp Athen og fly TAROM direkte fra Bucharest til Madrid - Finn en dato der du kan få bonusbillett fra Asia til Mexico med første leg på MF eller MU, så KE, også DL eller AM. Da jeg var ganske fastlåst i dato på retur gikk det ikke for min del. - Det burde også være mulig å dra AM i bonusbilletten fra Mexico hjem sammen med VS, men igjen, jeg fikk det ikke til pga fast dato og ingen tilgjengelighet. Jeg anslår at om alt klaffer og man kan optimalisere som nevnt over, at det er mulig å spare ca 6000 kroner (og 36k poeng om TUN-SIN flys i øko istedenfor biz). Det finnes flere veier til Rom også, og jeg skal ikke påstå at jeg har den billigste versjonen av denne reisen, men som sagt over er jeg fornøyd med at jeg fikk det til innenfor det gitte tidsrommet i det hele tatt
Fly 1/22 var i rute, og jeg har kommet meg til Paris Charles de Gaulle. Terminal 2F er Air France sin Schengen-terminal, og den virker ganske trivelig sånn i forhold til T1 hvor SAS enn så lenge holder til. Siden jeg pleier å fly SAS/*A, var det ganske uvant da det dukket opp gratis mat og drikke i økonomiklassen. Fikk først sandwich, og senere kom det brødskive også. Ikke verst! Framme i CDG dro jeg en tur til jernbanestasjonen for å finne postkontoret. Jeg skulle sende noen rekommanderte brev til utlandet, og det ble betraktelig mye billigere å sende de fra Frankrike (5 euro) istedenfor Norge (270kr). Sparte en tusenlapp - kan jeg trekke det fra reiseregningen min? I god fransk stil var kontoret ikke åpent når den skulle være det iflg nettsiden til La Poste. Heldigvis kan jeg litt fransk, og var det en automat der som kunne skrive ut frimerker og sporingsvignetter. Tilbake gjennom sikkerhetskontrollen gikk ferden til lounge. Den er stor og lys, og selvfølgelig er ekte franske edle dråper på plass. Her skal jeg klare å kose meg til neste avgang om 3 timer.