Er det WeChat / AliPay som er den beste løsningen for å kunne betale med utenlandske kort? Er det forøvrig noen som har en 'how to' for å besøke den kinensiske mur fra PEK? Har mer enn nok tid. EDIT: Lander 05:00 og drar videre 00:10, altså 19 timer på bakken.
Spørs hva du ønsker oppnå med besøket til muren. Enkelt å bli kjørt dit du kan ta taubane opp og gå rundt med horder av mennesker (vel, sånn var det pre covid...). Det tar vel typ 75-90 min hver vei. Booket selv en gang en todagers tur med vandring på muren utenfor allfarvei, med en guide og telt - overnattet i et av vakttårnene. Det synes jeg var litt stas da. Fikk mye fine bilder av muren uten en sjel. Også fant jeg denne som virker som en bra oppsummering: https://onestep4ward.com/visit-great-wall-china-beijing/
Bare gå ut i ankomst-området. Du finner folk som selger turer der til muren. Har du hele dagen rekker du bytur også med dropp off på flyplassen. Regn ca 1000 kr per pers for hele dagen (tatt fra 2020 hukommelsen)
Opplevde også dette rett før covid. Av den enkle grunn at den ikke hadde mah-kapasitet merket på seg. Hvis den har dette, er det nok helt uproblematisk
Jeg mistet et 4g-hotspot på samme måte. Teksten der batterikapasitet stod var slitt bort og da var det ingen mulighet for å få den med seg på flyet. Det virker som de er ganske strenge på dette.
Ja, tror ikke regler er ment å kunne tolkes i Kina. Min var så liten at den absolutt ikke kunne være mer enn 1000 mah, men det er jo ikke vits å argumentere
Fant du noen god løsning på dette? Jeg vil helst plukkes opp på flyplassen og leveres i sentrum etter en tur til muren. Bør man booke guide til Den himmelske freds plass og Den forbudte by, eller kan man tusle rundt der på egenhånd? Det viktigste er å se seg rundt, ikke høre om hver krik og krok.
Jeg booket en med navn Mr. Ping til akkurat dette formålet september 2019, han skulle hente oss på flyplassen, kjøre oss til muren og slippe oss av i byen og vente på oss frem til vi skulle tilbake til flyplassen. Vi kom desverre aldri lenger enn transit skranken da jeg ikke slapp inn i landet. Mr ping måtte desverre returnere hjem uten oss og uten betaling. Kan sende deg nr hans på PM, men jeg stiller ingen garanti for hvor bra guide han er. Han møtte iallefall opp til avtalt tid (fikk bilde fra ankomsthallen).
Jeg lastet ned både Alipay og WeChat. Brukte kun førstnevnte de to gangene jeg måtte betale, og det funket helt fint. Merk at du må ha internett, men et Kina-eSim er rimelig. På metroen kan du tappe kortet i slusen inn og ut. Betalte rundt 6 kroner for 8 stopp, så metroen er 'gratis' og veldig enkel å bruke. Rundt de to attraksjonene du nevner var det et voldsomt sikkerthetsopplegg med gjerder og, vakter og sjekkpunkter i fleng. Man må ha en 'appointment' for å komme inn og det må bookes på forhånd. Jeg prøvde å booke da jeg stod der, men alt var utsolgt. Slik jeg forstod det kan du rusle rundt på egenhånd. Åpent fra typ 9-17 eller noe i den duren. Jeg vet ikke hvor alle guidede turer til muren startet, men Dongzhimen (hvor jeg skulle møte) var veldig beleilig fra flyplassen ettersom 'flytoget' stopper her. Ellers er det mulig å booke tur fra flyplassen om man foretrekker det. Gitt stengetiden til de andre destinasjonene bør man være tidlig avgårde eller effektiv ved muren for å få med seg alt på samme dag.
Det er noen endringer på gang i Tibet, for det virker som de jobber med å åpne enkelte steder i Tibelt, som Lhasa, Everest Bacecamp område, og Mt Kailash, blant annet, så det kan være noe på på plass der så kjapt som neste år. Det andre er at du trenger ikke guide teknisk sett, men du må reise med en kinesisk person som har ansvar for dere, så kjenner du en kineser eller villig til å betale en kineser fri fra jobben så er det mulig
Wechat pay eller wechat? jeg fant ut at det enkleste for wechat pay var å slette wechat pay og sette opp på nytt (uten å slette wechat kontoen).
Har ikke funnet noe offisielt annet enn at det ikke ble implementert med umiddelbar virkning som ført rapportert. Ser dog at det for flere andre Europeiske land, inkludert Danmark, skal gjelde fra 15. oktober, så er kanskje håp om at det er samme dato for oss. After Norway was added to China's visa-free list earlier in September, five more European countries have made the cut. Citizens of Cyprus, Denmark, Greece, Portugal and Slovenia have now been granted visa waivers for the Asian nation, bringing the total number of European countries up to 18. Tourists from these countries will be able to enter China visa-free from 15 October. https://www.euronews.com/travel/202...a-free-entry-to-these-five-european-countries Kan også tipse om https://skyteam.traveldoc.aero/, Gjør søk rett i Timatic som er det flyselskapene bruker for se innreisekrav ved check-in. Overraskende nok er alle overnevnte land utenom Danmark og Norge inne med 15 dagers visumfritt fra 15. oktober....
Jeg ankommer PVG med SAS og har en separat billett med China Eastern fire timer senere. Reiser uten bagasje. Noen som har erfaring om en kan gå gjennom internasjonal transit, eller må jeg gjennom immigration, sjekke inn og ut gjennom emmigration? Noen som har prøvd dette selv siste 6 måneder? Angående visumfritt kan det jo være at de ville se an en hvis prisutdeling før Norge er med. Leste en artikkel i Dagsavisa at en kunne forvente det ville ta 1-2 mnd etter offentligjøringen som vel var 9. sep? Var for øvrig i Kina for 14 dager siden og brukte aldri kontanter. Mastercard gjennom Alipay virket overalt.