Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,846
    Bonuspoeng:
    293
    Har fått pris på privat tur fra Beijing til Mutianyu for 800CNY (ca 1200kr) for 3 personer takket være tips fra @Magnus1001. Noen som har en formening om prisen? Virker som det hadde kostet omtrent det samme som buss for 3, bortsett fra at vi må betale inngang selv som er relativt gunstig.

2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,113
    Bonuspoeng:
    113
    I september betalte jeg like under 400 for å være med en turoperatør til samme plass. Det inkluderte buss, inngang til muren, shuttle ved muren og lunsj. Det gikk mye tid på at guiden skulle forklare alt av praktisk informasjon, så jeg holder med deg i å gå for løsningen du har blitt forespeilet. Kom avgårde tidlig så får dere det litt for dere selv. For en nordmann er det ingen problem å ta trappene opp til muren om man ikke er lysten på å betale for taubanen.

Upsaker liker dette
  3. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    LaDuden, btm, Shyneno and 3 others like this.
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,846
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 31. okt 2024
    Shyneno, Rapolo and milehigh like this.
  5. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,580
    Bonuspoeng:
    113
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno and Rapolo like this.
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, 15 dager visumfri i hele Kina men 30 dager i Hainan,

8. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,113
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem er det som oppdaterer Timatic, og er det mulig å se kildene til informasjonen som går inn der?

Greit at det står i Timatic at det ikke kreves visum, men empiri fra et medlem i dag viser at hen på den aktuelle flyplassen måtte ha 144t visumfri transit for å komme forbi immigrasjonen. Så åpenbart ikke full implementering hos kinesiske grensevakter, som er det som teller.

Edit; fant disse på YouTube

Who provides updates to Timatic;
    How is Timatic kept up to date;

Last edited: 31. okt 2024
    Kjetil L and milehigh like this.
  9. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,964
    Bonuspoeng:
    113
    Sa ingenting (felles kø for alle foreigners) og fikk 24h visa-free transit klistra i passet @ PVG i dag. Nytt forsøk i CAN i morgen og XMN i overimorgen.

Last edited: 01. nov 2024
  10. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,113
    Bonuspoeng:
    113
    Med eller uten innenriks-flight? Land 1 - Kina - Land 2 eller Land 1 - Kina - Kina - Land 2?

11. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,113
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser ut som Timatic er litt trigger happy og at de nye reglene ikke gjelder før fra og med neste fredag (8. november)

Spurte den kinesiske ambasaden i Oslo her om dagen hva som gjelder for min reiserute ref 24h TWVO evt når 15d visumfritak som innføres.

Svaret;

Dear Rapolo,

From November 8, 2024 to December 31, 2025, Norwegian citizens holding ordinary passports can enter China without visa for purposes including business, tourism, visiting relatives and friends, and transit in 15 days. Those who do not meet the visa exemption conditions still need to apply for a visa to China before entering. So you can travel to China without a visa if it's a normal trip.

Best regards,
    中国驻挪威大使馆领事部
    [email protected]

Da er forvirringen oppklart.

Like greit at jeg somlet så pass med å komme meg til ambassaden i dag at jeg utsatte det til mandag.

Edit: Den kinesiske ambassaden i Oslo har også oppdatert på sine sider.

http://no.china-embassy.gov.cn/eng/zjsg_0/sgyw_134107/202411/t20241102_11520150.htm

Last edited: 01. nov 2024
    RoadKing, LaDuden, milehigh and 4 others like this.
  12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183

Korrekt.

https://www.reuters.com/world/china...e-countries-including-south-korea-2024-11-01/

Magnus1001 liker dette

Del denne siden