Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

1. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg brukte ca 2 timer gjennom hele flyplassen, hvorav ca 1-1.5 time var knyttet til først visa excemption kø inkl fylle ut skjema osv, deretter regulær pass/visa kø. Selve behandlingen av visa exemption var det lite folk foran meg i kø, men samtidig bare en clerk i skranken.

Med kun 7-8 timer tror jeg det er en viss mulighet for at du vil få avslag på visa excemption søknad. Jeg har på reddit mm sett folk med 12-13 timer layover fått avslag pga at de som behandler søknaden mener de har for liten tid, 'mindre tid enn de selv tror'. Men kan sikkert variere med både flyplass og humør på clerk i skranken.

Basert på min erfaring ville jeg ikke forsøkt tur til muren eller byen på kun 7 timer layover, det høres ut som veldig stress. Mulig andre har erfaringer for å kontradiktere, dette er synsing fra meg. 10+ timer og oppover høres ut som en mulig fin tur til byen e.l., litt avhengig av når på dagen osv. Rett inn i en taxi og rett til destinasjon i så fall.

Hvis man drar inn på korttids excemption kan jeg anbefale en av tingene jeg gjorde:
    - Taxi rett til Great Leap Brewing ved Doujiao Hutong, for å slappe av med en deilig microbrew IPA e.l. i bakgården i en herlig atmosfære
    - Da er man midt i et flott hutong-strøk, kan få en veldig fin opplevelse på gå rundt i gatene der

Last edited: 23. juli 2024
  2. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for utfyllende svar!

Enig i konkusjonen. Dropper alle planer om dette og ser etter en annen rute.

3. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkert besvart flere ganger i tråden (og antar svaret er nei). Men kan 72/144t transitvisum brukes for en helg i Shanghai? Tenker da typisk SVG FRA PVG FRA SVG.

4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,928
    Bonuspoeng:
    183
    100% nei dessverre.

5. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,010
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, hvor du kommer fra og hvor du skal videre må være forskjellige land.

Jeg gjorde det (riktig nok før covid), osl-fra-pek-zrh-osl.

Så hvis du finner en av veiene via zrh eller vie, burde det gå fint.

6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg flyr KRS - CPH - PVG, med 6 timer i PVG, med en seperat booking videre fra PVG til SGN på Vietjet Air 6 timer senere på natta, vil den reisa gå igjennom? Jeg tror svaret er ja, men føler meg desverre ikke helt sikker i mitt svar :oops:

7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,162
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,162
    Bonuspoeng:
    293
    Er det bekreftet noe sted at en ikke kan fly hjem igjen etter en helg i Kina?

9. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,351
    Bonuspoeng:
    93
    Det står vel ganske tydelig i vilkårene at du må ha en billett videre til et tredje land. Så vet man jo aldri hvor mye de sjekker. Men jeg ville ikke tatt den sjansen.

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,691
    Bonuspoeng:
    183
    Reglene for transit publisert i Timatic spesifiserer «confirmed onward ticket for a flight to a third country within 144 hours», så må minimum fly inn og ut via ulike land. Hvorvidt en tur/retur Oslo-Kina via ulike land er okay er nok litt flytende, og avhenger trolig mest av hvorvidt man klarer å overbevise innsjekkingspersonalet om å overstyre varslene i den automatiserte dokumentsjekken.

themichael liker dette
  11. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    93
    Har skaffet meg en business billett til Shanghai neste vår. Planlegger å ta 6 døgn i Shanghai før jeg reiser videre til Hong Kong evnt. Macau. Kina består jo også av sistnevnte to byer/«områder». Samtidig har de jo fremdeles noe «uavhengighet». Reiste motsatt vei i sommer og da måtte jeg forholde meg til at total opphold Macau/Shanghai var innenfor 144t. Har lest om litt ulik praksis når en reiser andre veien. Har noen erfaring med at en da ser på reise til eks. Hong Kong som et «tredjeland». Planen er å også ta 6 dager i Hong Kong før turen går videre i Asia. Hadde jo vært herlig å slippe visum styret.

12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,010
    Bonuspoeng:
    183
    To kamerater av meg reiste forrige uke BGO-FRA-PVG-ZHR-FRA-BGO. Null problem på innsjekk og jeg har ikke hørt at det ble noen problemer å få visumunntak på PVG.

themichael liker dette
  13. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    411
    Bonuspoeng:
    83
    Gjennomførte du denne turen, og gikk det greit med transitvisum i pvg da du skulle videre til Taiwan?

14. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,162
    Bonuspoeng:
    293
    du nærmer deg mer styr en gøy.

selv har jeg vært igjennom og ute

15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    411
    Bonuspoeng:
    83
    Tolker jeg det rett at siden det står: Shanghai: Hongqiao (SHA) and Pudong (PVG),
    kan jeg ankomme pvg og reise videre fra SHA?

16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,010
    Bonuspoeng:
    183
    Usikker, jeg tenker ‘arrive at and depart from one of the following’ det kan leses som både

1) At man må lande OG ta av fra én av de følgende. Altså inn og ut fra samme flyplass

2) At så lenge man ankommer og drar fra en av de, så er det greit. Altså at man ikke trenger å ankomme og forlate fra samme sted.

Alternstiv 2 gir mening i den forstand at man har en ‘onward ticket’ for fly, båt, tog etc og at man dermed skal kunne ha transit om man kommer med fly og skal videre med båt.

Jeg ville dog selv sjekket med offisielt hold, men du kan jo alltids være IFs prøvekanin.

17. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Uten å ta noe som helst ansvar, så har Shanghai Municipal People's Government en offisiel Q&A side og der står blant annet:

https://www.shanghai.gov.cn/nw48081/20230718/149cd2aed9a941ca948a75808b27fde9.html

Men jeg hadde ikke prøvd det selv, men mindre andre reisende rapporterer at det fungerer.

milehigh, chrt and Rapolo like this.
  18. torfje

torfje Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Hei.

Er det mulig å reise BGO-CDG-PEK-AMS-BGO på sammenhengende billett eller må man splitte disse for å få 144 timers visa?

Last edited: 16. aug 2024
  19. Flightpath

Flightpath Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Ja det kan du. Hadde en slik reise for noen uker siden.

milehigh and themichael like this.
  20. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    15 dagers visumfrihet i Kina for nordmenn (nrk.no) :D Da blir det nok kanskje enda litt mer rift om bonusbillettene til SAS framover.

jgroneng, Kaffen, Insomnia4u and 6 others like this.

Del denne siden