Jeg brukte ca 2 timer gjennom hele flyplassen, hvorav ca 1-1.5 time var knyttet til først visa excemption kø inkl fylle ut skjema osv, deretter regulær pass/visa kø. Selve behandlingen av visa exemption var det lite folk foran meg i kø, men samtidig bare en clerk i skranken.
Med kun 7-8 timer tror jeg det er en viss mulighet for at du vil få avslag på visa excemption søknad. Jeg har på reddit mm sett folk med 12-13 timer layover fått avslag pga at de som behandler søknaden mener de har for liten tid, 'mindre tid enn de selv tror'. Men kan sikkert variere med både flyplass og humør på clerk i skranken.
Basert på min erfaring ville jeg ikke forsøkt tur til muren eller byen på kun 7 timer layover, det høres ut som veldig stress. Mulig andre har erfaringer for å kontradiktere, dette er synsing fra meg. 10+ timer og oppover høres ut som en mulig fin tur til byen e.l., litt avhengig av når på dagen osv. Rett inn i en taxi og rett til destinasjon i så fall.
Hvis man drar inn på korttids excemption kan jeg anbefale en av tingene jeg gjorde:
- Taxi rett til Great Leap Brewing ved Doujiao Hutong, for å slappe av med en deilig microbrew IPA e.l. i bakgården i en herlig atmosfære
- Da er man midt i et flott hutong-strøk, kan få en veldig fin opplevelse på gå rundt i gatene der
Last edited: 23. juli 2024